Új Szó, 2022. május (75. évfolyam, 100-125. szám)
2022-05-28 / 123. szám
KÖZÉLET 2022. május 28. | www.ujszo.com 2 Szlovákiát már nem fenyegeti gázválság MOLNÁR IVÁN Pozsony: Szlovákia gázellátását a jövő év végéig sikerült biztosítani - jelentette be pénteken a gazdasági miniszter. Nem ez azonban az egyetlen jó hír Szlovákia orosz gázfüggőségének a felszámolásával kapcsolatban. „A Szlovák Gázművek (SPP) aláírta a vezetékes norvég földgáz szállításáról szóló szerződést, amely Szlovákia éves fogyasztásának a 32%-át fedezi. Egy másik szerződés a cseppfolyósított földgáz (LNG) hajókkal történő szállítását biztosítja, további 34 százalékot fedve le. Júniustól így a szlovák gázfogyasztás nagyjából kétharmadát leszünk képesek biztosítani Oroszországon kívüli forrásokból” - jelentette be Richard Sulik gazdasági miniszter. A tárcavezető szerint az SPP horvát, belga, olasz és brit terminálokon keresztül szállíthatja majd a hajókon érkező gázt Szlovákiába, ami lehetővé teszi, hogy havonta egy-két LNG-tartályhajó rakományát juttassák el a szlovák rendszerbe. Jön az orosz gáz is „Június elejétől Szlovákia a kétharmadával csökkenti függőségét az orosz gáztól, ami a maximum, amit most el lehetett érni. Dolgozunk más lehetőségeken is, amelyek ugyan valósak, ám egyre nehezebben elérhetők” - tette hozzá Sulik, aki szerint azonban az orosz gázról sem akarnak teljesen lemondani. Épp ellenkezőleg, igyekeznek minél több orosz gázzal feltölteni a szlovákiai tározókat az elkövetkező fűtési szezonra. Richard Prokupcák, az SPP vezérigazgatója szerint Szlovákia így jelenleg jóval több gázt kap, mint amennyit elfogyaszt. Normál körülmények között az SPP naponta valamivel több mint 4 millió köbméter gázt juttat a tározóiba, jelenleg azonban ez eléri a napi 6 millió júniusban pedig meghaladhatja a 9 millió köbmétert is. „Ha ez így folytatódik, akkor július 10-éig az SPP-nek sikerül teljesen feltöltenie a szlovákiai tározóit az elkövetkező téli szezonra” - tette hozzá Sulik. Szlovákia éves földgázfogyasztása mintegy 5,5 milliárd köbméter, és eddig ennek több mint a 85%-át Oroszországból származó szállításokból fedezték. Az orosz csapatok ukrajnai invázióját követően azonban a legtöbb uniós tagállam számára prioritássá vált a földgáz- és kőolajforrások diverzifikálása. Az SPP, amely a szlovákiai gázfogyasztók közel 70%-át szolgálja ki, már két LNG-tartályhajónyi gázt hozott be az Egyesült Államokból, egy pedig még úton van. Újabb vezeték Pénteken elstartolt a lengyel-szlovák gázvezeték tesztüzemmódja is, és rövidesen beindulhatnak a kereskedelmi szállítások. „Már nyomás alatt van, és teljesen üzemkész, jelenleg azonban még tesztelik” - mondta el pénteken Eduard Heger kormányfő a Lengyelország és Szlovákia közötti új gázvezetékről az ország északkeleti csücskében, közvetlenül a lengyel határnál fekvő apró ruszin falucska, Virava (Vyrava, Mezőlaborci járás) kompresszorállomásán. Az új vezeték, amely itt lépi át a határt, Heger szerint jelentősen növeli Szlovákia energiabiztonságát. „Egyrészt hozzáférést biztosít számunkra a lengyelországi kikötőkbe hajókon érkező cseppfolyósított szállítmányokhoz, de idővel ezen keresztül juthatunk hozzá a norvég gázhoz is” - tette hozzá Heger. A kormányfő szerint az alternatív gázforrásokra Szlovákiának égető szüksége lesz, különösen tekintettel Oroszország jelenlegi, Ukrajna elleni agressziójára. Az európai gázvezeték-hálózat részét képező csővezeték építését 54 millió eurós uniós forrásból finanszírozták, és mivel az új vezeték Észak- és Dél-Európát köti össze, Heger szerint Szlovákia a gázszállítások szempontjából továbbra is fontos tranzitország marad. Nyártól üzemelhet Rastislav Nukovic, a vezetéket építő szlovák Eustream gázszállító társaság vezérigazgatója szerint a vezeték jelenleg ugyan orosz gázzal van feltöltve, a jövőben azonban ezen keresztül többek között Norvégiából is érkezik majd gáz hozzánk. Ez utóbbi Nukovic szerint már csak azért is előnyös lehet Szlovákia számára, mivel a norvég gáz minősége az oroszéhoz hasonló, de a határállomásokon így is külön ellenőrzik majd, hogy alkalmas-e szlovákiai felhasználásra. „A csővezetéket teljes hosszában csütörtökön, május 26- án üzemi nyomás alá helyeztük, péntek óta pedig folyik a nyomásteszt. A kereskedelmi üzemmód tesztelése júliusban indulhat be” - mondta el Nukovic, hozzátéve, hogy a vezeték kapacitása Lengyelországból Szlovákia felé 5,1 milliárd, az ellenkező irányba pedig 6,1 milliárd köbméter. Heger azonban hozzátette: a „nem orosz” gázellátás nem csupán a kiépített föld alatti infrastruktúrától, vagyis a csővezetékektől függ, hanem attól is, hogy elegendő számú tengerparti terminál áll-e rendelkezésre, amelyeken keresztül a cseppfolyósított gáz eljuthat hozzánk. „A jelenleg telepítettek egyelőre nem tudják azonnal kielégíteni az európai keresletet, ezért intenzív munka folyik a bővítésükre” - ismerte el a kormányfő. Eduard Heger kormányfő szerint a Lengyelország és Szlovákia közötti új gázvezeték jelentősen növeli Szlovákia energiabiztonságát (TASR-felvétel) így diszkriminálja a magyar kormány a külhoni magyarokat CZIMER GÁBOR A magyar kormány döntése alapján lényegében mér csak a magyarországi rendszámmal rendelkező autókba lehet a hatósági ár miatt olcsó üzemanyagot tankolni. A szlovákiai magyarok többsége is 480 forint (1,22 euró) helyett akár 718 forintot (1,82 euró) fizet egy liter magyar benzinért. Pozsony: Az üzemanyagárakra vonatkozó szabályok szerint a nem magyarországi rendszámú személy- és teherautók számára nem hatósági áras többé a benzin és a gázolaj. Egyedül, egyfajta kölcsönösségi elv alapján, azok az autók képeznek kivételt, amelyeket olyan országokban regisztráltak, ahol szintén hatósági áras az üzemanyag és a magyarországi rendszámú járművek is tankolhatják azt. Ez minden bizonnyal a szerb és szlovén rendszámú autókra vonatkozik, túl ugyanazon a terméknek eltérő áron való értékesítése sértheti például az áruk szabad áramlásának uniós alapszabadságát, de a szabad piacot védő további jogszabályokba is ütközhet. Az EUrologus szerint azonban, ha az ügyben meg is indul az uniós kötelezettségszegési eljárás, évek telnek el, amíg a jogvitából ítélet lesz az Európai Bíróságon. Az üzemanyagok hatósági árazása viszont vélhetően nem lesz ennyi ideig hatályban. Szlovákiai magyar, fizess! A magyarországi üzemanyagár-szabályozás kétségkívül hátrányosan érinti a szlovákiai magyarokat, akik ezer szállal kapcsolódnak Magyarországhoz. Sokan ott dolgoznak, adóznak, ott tanulnak, laknak, de a családi kapcsolatok is összekötik a határ két oldalán élőket. Akik azonban nem rendelkeznek magyar rendszámú személyautóval, nem tankolhatnak hatósági áras üzemanyagot Magyarországon. A 95-ös benzinért például literenként kb. 60 eurócenttel többet kell fizetniük. A gyakorlatban mindez úgy működik, hogy a tankoláskor a kút számlálója az autóba töltött üzemanyag piaci árát, literenként akár 718 forintos (1,82 euró) összeget jelez ki. A fizetéskor a pénztárnál kell bemutatni a jármű magyar forgalmi engedélyét, amely alapján az összeget a kedvezményes 480 forint (1,22 euró)/literes árra változtatják. Érdekesség, hogy az egyes kutaknál eltérő gyakorlatot tapasztaltunk akkor, ha valaki kannába szeretne üzemanyagot tankolni: volt, ahol kérték a magyar forgalmi engedélyt, de előfordult, hogy nem ragaszkodtak ehhez. Az automata kutak pedig eleve kiskaput jelentenek. Zavarban a Szövetség A magyar kormány diszkriminatív lépéséről a Fidesszel jó kapcsolatot ápoló Szövetséget is megkérdeztük. A párt ahelyett, hogy a szlovákiai magyarokat is hátrányosan érintő megkülönböztetésről nyilatkozott volna, a szlovák kabinetet okolta a kialakult helyzetért. Szerintük a pozsonyi kormány feladata az lenne, hogy olyan szabályozásokat és intézkedéseket hozzon, amelyeknek köszönhetően állampolgárainak nem érdeke más országokban üzemanyagot vásárolni. „Azt látjuk viszont, hogy Szlovákia jelenlegi kormánya nemcsak a régiók, de az itt élő emberek érdekeit sem kezeli prioritásként” - teszik hozzá azzal, ők már korábban javasolták, hogy az üzemanyagok jövedéki adóját 25-30 centtel csökkentsék. Ez esetben szerintük nem kellene benzinturizmusról beszélni. Diszkrimináció Az EUrologus portál értesülései szerint az intézkedés valószínűleg kiváltja az Európai Bizottság nemtetszését. Egy terméknek a kétféleképpen meghatározott ára ugyanis sértheti az uniós alapjogokat, ha más-más ár vonatkozik egy magyar és egy uniós polgárra. Az EU alapszerződése ugyanis kimondja, tilos az állampolgárság alapján történő bármely megkülönböztetés. Ezen A magyar kormány döntése után a magyar rendszámtáblával nem rendelkező szlovákiai magyar autósoknak drágábban adják el a benzint (Fotó: Július Dubravay/NMH)