Új Szó, 2022. május (75. évfolyam, 100-125. szám)

2022-05-28 / 123. szám

KÖZÉLET 2022. május 28. | www.ujszo.com 2 Szlovákiát már nem fenyegeti gázválság MOLNÁR IVÁN Pozsony: Szlovákia gázellá­tását a jövő év végéig sike­rült biztosítani - jelentette be pénteken a gazdasági minisz­ter. Nem ez azonban az egyet­len jó hír Szlovákia orosz gáz­függőségének a felszámolá­sával kapcsolatban. „A Szlovák Gázművek (SPP) alá­írta a vezetékes norvég földgáz szál­lításáról szóló szerződést, amely Szlovákia éves fogyasztásának a 32%-át fedezi. Egy másik szerződés a cseppfolyósított földgáz (LNG) ha­jókkal történő szállítását biztosítja, további 34 százalékot fedve le. Jú­niustól így a szlovák gázfogyasztás nagyjából kétharmadát leszünk ké­pesek biztosítani Oroszországon kí­vüli forrásokból” - jelentette be Ri­chard Sulik gazdasági miniszter. A tárcavezető szerint az SPP horvát, belga, olasz és brit terminálokon ke­resztül szállíthatja majd a hajókon érkező gázt Szlovákiába, ami le­hetővé teszi, hogy havonta egy-két LNG-tartályhajó rakományát juttas­sák el a szlovák rendszerbe. Jön az orosz gáz is „Június elejétől Szlovákia a két­harmadával csökkenti függőségét az orosz gáztól, ami a maximum, amit most el lehetett érni. Dolgo­zunk más lehetőségeken is, amelyek ugyan valósak, ám egyre nehezeb­ben elérhetők” - tette hozzá Sulik, aki szerint azonban az orosz gázról sem akarnak teljesen lemondani. Épp ellenkezőleg, igyekeznek minél több orosz gázzal feltölteni a szlová­kiai tározókat az elkövetkező fűté­si szezonra. Richard Prokupcák, az SPP vezérigazgatója szerint Szlová­kia így jelenleg jóval több gázt kap, mint amennyit elfogyaszt. Normál körülmények között az SPP naponta valamivel több mint 4 millió köbmé­ter gázt juttat a tározóiba, jelenleg azonban ez eléri a napi 6 millió júni­usban pedig meghaladhatja a 9 millió köbmétert is. „Ha ez így folytatódik, akkor július 10-éig az SPP-nek sike­rül teljesen feltöltenie a szlovákiai tározóit az elkövetkező téli szezonra” - tette hozzá Sulik. Szlovákia éves földgázfogyasz­tása mintegy 5,5 milliárd köbméter, és eddig ennek több mint a 85%-át Oroszországból származó szállítá­sokból fedezték. Az orosz csapatok ukrajnai invázióját követően azon­ban a legtöbb uniós tagállam szá­mára prioritássá vált a földgáz- és kőolajforrások diverzifikálása. Az SPP, amely a szlovákiai gázfogyasz­tók közel 70%-át szolgálja ki, már két LNG-tartályhajónyi gázt hozott be az Egyesült Államokból, egy pedig még úton van. Újabb vezeték Pénteken elstartolt a lengyel-szlo­vák gázvezeték tesztüzemmódja is, és rövidesen beindulhatnak a keres­kedelmi szállítások. „Már nyomás alatt van, és teljesen üzemkész, jelen­leg azonban még tesztelik” - mondta el pénteken Eduard Heger kormányfő a Lengyelország és Szlovákia közötti új gázvezetékről az ország északkele­ti csücskében, közvetlenül a lengyel határnál fekvő apró ruszin falucska, Virava (Vyrava, Mezőlaborci járás) kompresszorállomásán. Az új veze­ték, amely itt lépi át a határt, Heger szerint jelentősen növeli Szlovákia energiabiztonságát. „Egyrészt hoz­záférést biztosít számunkra a lengyel­­országi kikötőkbe hajókon érkező cseppfolyósított szállítmányokhoz, de idővel ezen keresztül juthatunk hoz­zá a norvég gázhoz is” - tette hozzá Heger. A kormányfő szerint az al­ternatív gázforrásokra Szlovákiának égető szüksége lesz, különösen tekin­tettel Oroszország jelenlegi, Ukrajna elleni agressziójára. Az európai gáz­vezeték-hálózat részét képező csőve­zeték építését 54 millió eurós uniós forrásból finanszírozták, és mivel az új vezeték Észak- és Dél-Európát köti össze, Heger szerint Szlovákia a gáz­szállítások szempontjából továbbra is fontos tranzitország marad. Nyártól üzemelhet Rastislav Nukovic, a vezetéket építő szlovák Eustream gázszállí­tó társaság vezérigazgatója szerint a vezeték jelenleg ugyan orosz gáz­zal van feltöltve, a jövőben azonban ezen keresztül többek között Norvé­giából is érkezik majd gáz hozzánk. Ez utóbbi Nukovic szerint már csak azért is előnyös lehet Szlovákia szá­mára, mivel a norvég gáz minősége az oroszéhoz hasonló, de a határál­lomásokon így is külön ellenőrzik majd, hogy alkalmas-e szlovákiai felhasználásra. „A csővezetéket tel­jes hosszában csütörtökön, május 26- án üzemi nyomás alá helyeztük, pén­tek óta pedig folyik a nyomásteszt. A kereskedelmi üzemmód tesztelése júliusban indulhat be” - mondta el Nukovic, hozzátéve, hogy a vezeték kapacitása Lengyelországból Szlo­vákia felé 5,1 milliárd, az ellenkező irányba pedig 6,1 milliárd köbméter. Heger azonban hozzátette: a „nem orosz” gázellátás nem csupán a ki­épített föld alatti infrastruktúrától, vagyis a csővezetékektől függ, ha­nem attól is, hogy elegendő számú tengerparti terminál áll-e rendelke­zésre, amelyeken keresztül a csepp­folyósított gáz eljuthat hozzánk. „A jelenleg telepítettek egyelőre nem tudják azonnal kielégíteni az euró­pai keresletet, ezért intenzív munka folyik a bővítésükre” - ismerte el a kormányfő. Eduard Heger kormányfő szerint a Lengyelország és Szlovákia közötti új gázvezeték jelentősen növeli Szlovákia energiabiztonságát (TASR-felvétel) így diszkriminálja a magyar kormány a külhoni magyarokat CZIMER GÁBOR A magyar kormány dönté­se alapján lényegében mér csak a magyarországi rend­számmal rendelkező autók­ba lehet a hatósági ár miatt olcsó üzemanyagot tankolni. A szlovákiai magyarok több­sége is 480 forint (1,22 eu­ró) helyett akár 718 forintot (1,82 euró) fizet egy liter ma­gyar benzinért. Pozsony: Az üzemanyagárakra vonatkozó szabályok szerint a nem magyarországi rendszámú személy- és teherautók számára nem hatósá­gi áras többé a benzin és a gázolaj. Egyedül, egyfajta kölcsönösségi elv alapján, azok az autók képeznek ki­vételt, amelyeket olyan országokban regisztráltak, ahol szintén hatósági áras az üzemanyag és a magyaror­szági rendszámú járművek is tankol­hatják azt. Ez minden bizonnyal a szerb és szlovén rendszámú autókra vonatkozik, túl ugyanazon a terméknek eltérő áron való értékesítése sértheti pél­dául az áruk szabad áramlásának uniós alapszabadságát, de a szabad piacot védő további jogszabályokba is ütközhet. Az EUrologus szerint azonban, ha az ügyben meg is in­dul az uniós kötelezettségszegési eljárás, évek telnek el, amíg a jog­vitából ítélet lesz az Európai Bíró­ságon. Az üzemanyagok hatósági árazása viszont vélhetően nem lesz ennyi ideig hatályban. Szlovákiai magyar, fizess! A magyarországi üzemanya­­gár-szabályozás kétségkívül hátrá­nyosan érinti a szlovákiai magyaro­kat, akik ezer szállal kapcsolódnak Magyarországhoz. Sokan ott dolgoz­nak, adóznak, ott tanulnak, laknak, de a családi kapcsolatok is összekö­tik a határ két oldalán élőket. Akik azonban nem rendelkeznek magyar rendszámú személyautóval, nem tan­kolhatnak hatósági áras üzemanya­got Magyarországon. A 95-ös ben­zinért például literenként kb. 60 eu­­rócenttel többet kell fizetniük. A gyakorlatban mindez úgy mű­ködik, hogy a tankoláskor a kút számlálója az autóba töltött üzem­anyag piaci árát, literenként akár 718 forintos (1,82 euró) összeget je­lez ki. A fizetéskor a pénztárnál kell bemutatni a jármű magyar forgalmi engedélyét, amely alapján az össze­get a kedvezményes 480 forint (1,22 euró)/literes­ árra változtatják. Érde­kesség, hogy az egyes kutaknál elté­rő gyakorlatot tapasztaltunk akkor, ha valaki kannába szeretne üzem­anyagot tankolni: volt, ahol kérték a magyar forgalmi engedélyt, de elő­fordult, hogy nem ragaszkodtak eh­hez. Az automata kutak pedig eleve kiskaput jelentenek. Zavarban a Szövetség A magyar kormány diszkriminatív lépéséről a Fidesszel jó kapcsolatot ápoló Szövetséget is megkérdeztük. A párt ahelyett, hogy a szlovákiai magyarokat is hátrányosan érintő megkülönböztetésről nyilatkozott volna, a szlovák kabinetet okolta a kialakult helyzetért. Szerintük a po­zsonyi kormány feladata az lenne, hogy olyan szabályozásokat és intéz­kedéseket hozzon, amelyeknek kö­szönhetően állampolgárainak nem érdeke más országokban üzemanya­got vásárolni. „Azt látjuk viszont, hogy Szlovákia jelenlegi kormánya nemcsak a régiók, de az itt élő em­berek érdekeit sem kezeli prioritás­ként” - teszik hozzá azzal, ők már korábban javasolták, hogy az üzem­anyagok jövedéki adóját 25-30 cent­tel csökkentsék. Ez esetben szerin­tük nem kellene benzinturizmusról beszélni. Diszkrimináció Az EUrologus portál értesülései szerint az intézkedés valószínűleg kiváltja az Európai Bizottság nem­tetszését. Egy terméknek a kétféle­képpen meghatározott ára ugyanis sértheti az uniós alapjogokat, ha más-más ár vonatkozik egy magyar és egy uniós polgárra. Az EU alap­szerződése ugyanis kimondja, tilos az állampolgárság alapján történő bármely megkülönböztetés. Ezen A magyar kormány döntése után a magyar rendszámtáblával nem rendelkező szlovákiai magyar autósoknak drágábban adják el a benzint (Fotó: Július Dubravay/NMH)

Next