Új Világ, 1975 (4. évfolyam, 1-52. szám)

1975-02-14 / 7. szám

1975. február 14. KADARKAY ÁRPÁD: AMERIKA, TÖRTÉNELMÉNEK LEGNAGYOBB ERŐPRÓBÁJA ELŐTT Az a derűlátó, magabiztos nemzet, melynek alapokmá­nya az Új Rend Korszakát hirdette a világnak, egyre általánosabb, mélyülő szo­rongással eltelve latolgatja a súlyosodó gazdasági válság kihatását a köztársaság jö­vőjét illetően. Általános le­­hangoltság vesz erőt az ame­rikaiakon, mikor lépten-nyo­­mon azt hallják, hogy a világ többé nem kormányozható, hogy “dolgok" irányítanak, hogy a múlt fénye kialudt, a jelen értéktelenné vált, a jövő reménytelen. Ez a szorongás annál is in­kább nyugtalanító, mert szin­te meghatározhatatlan. Is­merjük gazdasági problé­máinkat és féltjük következ­ményeitől a demokráciát. Arisztotelésztől kezdve nap­jainkig az emberi érvelés azt bizonygatta, hogy a demok­rácia stabilitásának előfelté­tele a gazdasági bőség! Az angolszász demokrá­ciák megszakítatlan sora. Va­lamint a háború után újjá­élesztett európai demokrá­ciák is alátámasztják azt az elméletet, hogy a demokrati­kus “játékszabályok” előfel­tétele az életerős gazdasági élet. A politikai ismeretekkel rendelkező ember — nyil­vánvalóan — nem hagyhatja figyelmen kívül a demokrá­cia materiális alapjait, de ugyanakkor nyugtalanító je­lenségnek kell tekintenie a­­polgár egyre csökkenő hitét abban, hogy a belső problé­mák demokratikus eszközök­kel megoldhatók lennének. A demokratikus társadalom jellegzetessége, hogy nem a múlttal törődik, hanem a jö­vő lehetőségeinek ábrándké­pei ösztönzik. Ezért áll most Amerika eddigi történelme legnagyobb erőpróbája előtt. Az amerikai demokrácia azáltal vált világot mozgató Új Renddé (eszmévé), mivel az emberi lehetőség ábránd­képeit és a megvalósítás le­hetőségét valósággá példáz­ta. Megkülönböztető jelleg­zetessége volt, hogy ezt a tár­sadalmat a jövő ígérete moz­gatta. Ez az érzés, hogy az amerikai demokráciának jö­vője van és ez a jövő nem csupán a “túlélést” jelenti, veszett ki a jelen társadal­mából. Egyre növekszik az aggo­dalmaskodók tábora, akik szerint a modern világ prob­lémái olyan mértékben csök­kentették a demokrácia ké­pességeit, hogy többé nem rendelkezik képzelőerővel, nem tud rendet tartani és képtelen saját sorsát irányí­tani. Óva intenek, hogy tár­sadalmunkban valami új van kialakulóban, mely semmissé teszi a régi optimista élet­­szemléletet. Ez az “új valóság” az az ernyedt politikai cinizmus, melynek hatása alatt egyre erősödik a kormány iránti bizalmatlanság, növekszik a nyugtalanság, az ingerlé­kenység és sorvad fennálló intézményeink és általános hagyományaink törvényes tisztelete. Ezt az oktalan, fe­lesleges félelmet, amely ma elcsüggeszt és elgyengít ben­nünket, részben magunk kreáltuk, mert az amerikai demokrácia meglévő erőfor­rásainak gondos számbavé­tele erre semmi okot sem szolgáltat.­­ A demokrácia mindig az emberi elégedetlenségből fa­kadó kísérlet: “megjátszása” az emberi kielégületlenség­­nek. Ami ezt a játszmát Amerikában nyertessé tette,, az az átlag­polgár megren­­díthetetlen hite volt a de­mokrácia intézményében. Az államalapító atyák — ami­kor kitervezték a “nép által való kormányzatot" (Gov­ernment by the people) — zseniális alkotó szellemükkel úgy állították fel a kormány gépezetét, hogy erre a kor­mányformára minden gon­dolkodó, értelmes ember büszke lehessen. Ez ma már nem tekinthető bizonyosságnak. Ha tudatában is vagyunk annak, hogy az Egyesült Ál­lamokban régen túlhaladott a vélemény, amely szerint a demokráciának nevezett ba­bakocsiban mindannyian a Paradicsom felé tartunk, lát­nunk kell, hogy a demokrá­ciával szemben érzett elége­detlenség és kiábrándultság sokkal nagyobb próbatétel elé állítja Amerikát, mint bármikor azelőtt. A politikai cinizmus min­dent szétmaró hatását keve­sen értik Amerikában. Az el­múlt két évszázad határtalan optimizmusa távolról sem készített elő a félelemre, hogy megváltoztathatatlan szükség markában vagyunk, amely hiábavalóvá teszi de­mokratikus erőfeszítésein­ket. Ezt az állapotot természe­tesen számos érv támasztja alá. Az egyik az a nézet, ame­lyet befolyásos értelmiségiek és tudósok vallanak, hogy a modern ipari civilizáció az emberi ideálokat jelentékte­lenné teszi és az olyan sza­vakat, hogy “polgár” és “de­mokrácia” keserű iróniával minősíti nevetségessé. Az amerikai demokrácia tartó ikeroszlopa a polgár és az egyetem. A polgár egysze­mélyiben a kormányzott — ezáltal a kormány hatalmá­nak alárendeltje —, de ugyanakkor ennek a hata­lomnak független “kormány­zója”, gyakorlója is. Az egye­tem a függetlenség bástyája. Intézményes megtestesítője annak a sérthetetlenségnek, immunitásnak, mely az al­kotmány első cikkelyében (First Amendment) a pol­gárok függetlenségét törvé­nyesen védetté teszi. Ezért lenne az egyetemek legszen­tebb kötelessége a független­ségre való nevelés. Politikai tankönyveink azonban nem felelnek meg annak a hivatásuknak, hogy állampolgárságra neveljenek és előkészítsék a fiatal pol­gárokat kettős feladatukra: a vezetettek és a vezetők sze­repére. A mi új politikai tu­dományunkban a polgár az Elfelejtett Ember. Az ame­rikai politikai gondolkodást túlságosan is leköti maga az elnökség, a vezető elit és a passzív szavazó. Politikai tankönyveink egyre inkább azt a “tudo­mányt" tanítják, hogyan kell a népet kormányozni és nem azt, hogy a jövendő állampol­gárainak hogyan kell önma­gukat kormányozniok. Semmi sem világít rá job­ban arra a ki nem mondott, bűvös-bájos mesére, hogy mi történt tulajdonképpen az amerikai demokratikus esz­mékkel, mint az az állhata­tosan hangoztatott sugalma­­zás, hogy az amerikai nyílt társadalmi forma már bele­­hanyatlott a tömegtársada­lom uniformizált egységébe. Ennek az elméletnek aka­démikus szinten történő egy­re növekvő térhódítása és en­nek a közvéleményre gyako­rolt befolyása mind hozzájá­rul a demokráciánk válságá­hoz. A független csoportok­ból álló, vagyis plurális tár­sadalomnak a tömegtársada­lommal való felcserélése azonban elméleti tévedés, amelynek súlyos politikai ki­hatásai lehetnek, mert töké­letesen megsemmisítik azt az amerikai politikai tradíciót, amely szerint a demokrácia államférfija maga az állam­polgár. A közelmúltban kérdést tettem fel elsőéves egyetemi hallgatók egyik osztályában, hogy hányan olvasták Alexis de Tocqueville-nek “Demo­cracy in A­meric­a” című könyvét. Két diák azt vála­szolta, hogy olvasta, de a többieknek csupán homályos fogalmuk volt “arról a könyvről”. Ámbár a hallga­tók közül sokan nem tudtak Tocqueville-nek arról az óvá­sáról, hogy a demokrácia leg­nagyobb veszedelme annak az “elit” csoportnak az előretö­rése, amely elernyeszti és megsemmisíti a polgárt, amelynek következtében a kormány a tájékozatlan tö­meget, mint a juhokat tereli, — a diákok többsége viszont ismerte “a demokrácia iró­niája” című meghatározást, amely azt vallja, hogy a mai Amerikában ez a kiváltságos elit és nem a nép kormá­nyoz. A “demokrácia iróniá­jának” szószólói azt tanít­ják,­­ hogy ha az amerikai rendszer cselekvő, tájéko­zott és felvilágosult állam­polgároktól függött volna, a demokrácia régen megszűnt volna Amerikában. Két dolgot kell megje­gyezni a demokrácia­ elitista védelmezőivel kapcsolatban. Elsősorban, hogy tudatla­nok a demokratikus múltat illetően. Henry Adams sze­rint az amerikai szabadság­­harc befejezett tény volt a harcok kezdete előtt. Vagyis: az átlagpolgár “do-it-your­­self” alapon foganatosította az önkormányzat alapelveit és ez volt a tulajdonképpeni szabadságharc. Másodsorban, az elitisták tévesen ítélik meg ennek a nemzetnek a nagyságát és összetételét. Amerika nem a nagy tömegek társadalma, hanem a “népek nemzete”, összetétele példa nélkül áll a történelemben, mert összes­ségét a világ minden tájáról önként idesereglő polgárok alkotják, akik olyan civili­zációt létesítettek, amely megtartotta a demokratikus kormányzati államformát. Ez az amerikai demokrá­cia “iróniája”, nem a kivált­ságos elit állítólagos uralma a tudatlan tömeg felett. Ennek a nemzetnek a tör­ténelmét javarészt az az “is­teni átlag" írta, amely meg­­csömörlött a kiváltságosak által kormányzott Európá­tól, vagy Ázsiától és az Egyesült Államokba vándo­rolt. Az amerikaiak úgy te­kintik a múlt történelmi tel­jesítményét, mint a széles optimizmussal elindított len­dület eredményét. Miért lát­juk akkor a jelen nehézsé­geiben a hanyatlás és bom­lás jelét? Gyökerében talán azért, mert a demokráciá­ban a legnehezebb feladat önmagunk megbecsülése, il­letve értékelése. Az elitista iskolának az az ítéletnapi üzenete, hogy az amerikai demokrácia a 18. század terméke és ma már nem az erő és hatalom le­gendás “Rómája”, de nem lehet a példamutató “Athén” sem, hogy demokratikus módszerekkel oldja meg a holnap megoldásra váró problémáit. Az amerikai demokrácia jövője azonban mindaddig még sincs veszélyben, amíg a saját polgárai felelősség­gel helyt állnak; amíg for­mába öntik, megfogalmaz­zák és az amerikai demokrá­cia hagyományos elveinek felhasználásával, a jelen és a példa nélkül álló jövő új­donságához idomulva, kere­sik a megoldást. A demokrá­cia sarokköve, lényege az a feltevés, hogy az ember ön­maga választhatja meg jö­vője irányát. Amerika lehet “unur­” (egyedi), mint azt az elit hirdeti, de eredni a “pluri­­busból" (többségből) ered és abból is merít AZ uT&UIG KÖNYVOSZTÁLYÁN KAPHATÓ ÚJ MAGYAR KÖNYVEK NEHÉZ FERENC: Aranydió ..................................$7.00 Hazátlan rozmaring ...............$5.00 MÓZSI FERENC: A képzelet kertjeiben (Versek) $5.00 SÁRVÁRY ÉVA: Kigyult a fény .........................$4.00 DÁN OFRY: A jomkipuri háború .......................$10.00 ZALA ANDRÁS PÁL: Lélek húrja (Versek) ....$6.50 Ezen kívül KRÚDY, KARINTHY, MÓRICZ, KAFF­KA MARGIT, TOLLAS TIBOR, TŰZ TAMÁS, GÁR­DONYI, MIKSZÁTH, JÓKAI és még számos kiváló író művei. Korlátolt számban újra kapható: HALÁSZ PÉTER: Második Avenue .....................$6.95 Postai szállításnál kérjük pontos cím, név, zipcode megadását és a köny árát, plusz $1.00 szállítási és ke­zelési költséget előre beküldeni. Utánvétellel nem áll módunkban a könyvküldés. (Kalifornia államban a fentiekhez 6 f0 adót is szíveskedjenek számolni!) Szerkesztőségünk címe: ÚJ VILÁG, 5017 Melrose Ave., Los Angeles, CA. 90038 Telefon: 462-1316 Nyitva naponta 11-től 3-ig, szombaton és vasárnap is. Kedden és szerdán zárva.

Next