Új Világ, 1982. január-szeptember (11. évfolyam, 1-37. szám)

1982-01-01 / 1. szám

1982. január 1. fókusz Magántulajdon és közvagyon Ez a két fogalom elég harmonikusan szétvált a történelem során. Senki sem állítja, hogy egyik vagy másik (főleg egyik) oldalon nem került sor túlzásokra, vagy nem történt visszaélés, ez azonban az­ emberi természettel együttjáró helyzet és ahhoz, hogy ezt gyökeresen felszámolják, előbb magát az embert kellene megszüntetni. Ezt a megoldást azonban a mai napig egyetlen politikai csoportosulás sem írta a zászlójára. Amióta a múlt század közpén Marxék bedobták a köztudatba a magántulajdon megszüntetésének elvét, gyöngén tájékozott, naív emberek tudatában időnként visszatérő lelkiismeretfurdalást okozott, ha volt valami, amit magukénak mondhattak. Ha lehet azt mondani, sikerült bűntudatot kialakítani ebben a csoportban, amelynek az volt az eredménye, hogy az emberek megpróbáltak a bűntudattal és magántulajdonnal együtt élni, mert — elszórt kivételtől eltekintve — vagyontárgyaitól senki sem vált meg önként. Jellemző ez az egész marxista rendszer gyakorlatiatlan, természetellenes alapjaira. A birtoklás igénye az emberben mélyen gyökerező érzés, már a kisgyerek magához szorítja a labdáját, ami azt jelenti, hogy "ez az enyém, nem adom oda". Mindez az öntudatra ébredés éveiben masszív pillérré fejlődik ki és mire az ifjú ember eléri a fokot, hogy értelme politikai gondolatokat tudjon befogadni, a magántulajdonhoz való ragaszkodást többé semmiféle agymosással nem lehet belőle eltávolítani. Ennyit a marxi elképzelésről, amely így csírájában magában hordta a későbbi teljes kudarcot. Természetesen mindig volt elkerülhetetlen közvagyon, ez azonban legalább ugyanannyi csalódást okozott, mint társa. A "túrós ház" állandóan kísértett. Ami sok emberé volt, az rövidesen olyan külsőt öltött, mintha senki sem lenne a gazdája. A közvagyon, a középület szükségszerűen kopott és elhanyagolt volt mindig. Aránytalanul magas kiadásokat jelentett, ha ezt a felfokozott iramú kopást és elhasználást a mutatós külsővel egyensúlyban kívánták tartani. Mégis, mindenki elismeri, hogy a közvagyon elkerülhetetlen rossz, a szélsőségektől magukat távoltartó politikai rendszerekben csupán akörül folyik a vita, hogy ennek a közvagyonnak hol legyen a határa. A múltban keveset írtak arról, hogy egyes nyugati államokban, így elsősorban Amerikában, mennyire elharapódzott ez a túlzásokba hajló köztulajdonba való vétel. Sem a nehéziparról, sem a bankokról nincs természetesen szó. Ez a közvagyonná való nyilvánítás itt sohasem a kormány oldaláról, hanem a nép soraiból indul ki. Az emberek úgy érzik, hogy bizonyos cikkek az ő tulajdonukat képezik és anélkül, hogy hivatalosan közzétennék a deklarációt, elkezdenek úgy viselkedni, amely egyszerűen kétséget sem hagy afelől, hogy a köztulajdon esete fennáll. Ezt a túlzó és önző kisajátítást elsősorban a szabad sajtó, másodsorban az üzlet táplálta. Amerikában már a kezdet kezdetén természetessé vált, hogy a politika vagy művészeti világ közismert egyéniségei köztulajdonban vannak. Ha nem is fizikai létük, de magánéletük mindenesetre. Az emberek kíváncsiak, ebből folyólag a közvélemény is kíváncsi. A két kíváncsiság között annyi a különbség, mint amikor egy ember lép, vagy nagy tömeg meglódul. Isten őrizz, amikor a "nagy nyilvánosságot" elkapja a kíváncsisági láz. Az egész úgy kezdődött, hogy az elnökről, pártemberről, ismert színésznőről elkezdték megírni, hogy milyen ételeket szeret, mivel tölti a szabadidejét. Az ilyen információk tálalása kitűnő üzletnek bizonyult, így azután ez a kis torz­ embrió elkezdett fejlődni. Csakhamar tudni akarta, hogy az illető mire költi a pénzét és hogy mi történik a hálószobájában. Annak az információnak azután igazán felment az ára, amikor azt részletezték, hogy történt, történt, de nem is a hálószobában. Az is híranyaggá vált, hogy az illető iszik-e és ha igen, mennyit, mit és mikor. Kábítószerélvező-e titokban — mert az ilyesmit csak titokban teszik. Vannak-e természetellenes hajlamai és ezek miben nyilvánulnak? Az étvágy, a követelés egyre nőtt. A tömeg mindent tudni akart. Dél-Kaliforniában — pontosabban Los Angelesben és környékén — az egész világon jól ismert tagokból álló művészkolónia él, a maga excentricitásaival. A közelmúltban tanúi voltunk, amikor egy ismert filmszínészt holtak találtak az otthonában és a közvélemény követelni kezdte a részleteket. Ez bizonyos fokig érthető, mert az is híranyag, amikor XY ismeretlen köztisztasági munkással esik meg ugyanez. Rendben van, közölték az újságok, hogy a nyomozás és boncolás kiderítették: elesett a hálószobájában, amikor egyedül volt otthon, fejét beverte egy kisasztal sarkába és részben az ütéstől, részben a vérveszteségtől meghalt. De miért kell olyan részleteket tudni, hogy mennyit ivott és milyen üres pálinkásüveg volt a szemétben? Egy jónevű, fiatal színésznő a tengerbe fulladt. Férjének, kiskorú gyermekeinek az újságból kellett megtudniuk, amikor a törvényszéki orvosszakértő tájékoztatta az éhesen csámcsogó nyilvánosságot, hogy vajon találtak-e sperma­nyomokat a testében, vagyis némileg érintkezett-e közvetlenül a halála előtt, mert ha igen, kivel? Az ilyen önkényes köztulajdonba való vétel egyszerűen túlment minden határon.­­ új világ 1941. december hetedike reggel 8 órakor nem különbözött az előző reggelek hangulatától Yokohamában. Bár sütött a télidei nap, az utcák eléggé hűvösek voltak. A villamosok csilingeltek, a városi nép utazott, ment a maga dolga után. A szakuragicsoi vasútállomás megszokott képét mutatta. Az összetorlódott forgalomból egyes emberrajok váltak ki és haladtak a bejáratok felé, közöttük jómagam is. Bérletjegyem lévén, egyenesen a peronokhoz felé vezető feljárókhoz igyekeztem sokadmagammal. Észrevettem, hogy az áteresztőknél az utasforgalom szokatlanul lelassult. Azt is észrevettem, hogy senki sem tülekedett. Azt is tapasztaltam, hogy a várakozók egyike-másika ábrázatáról eltűnt az udvariasság mosolya, amikor kiváncsi tekintetemmel találkozott. A legfeltűnőbb azonban a halotti csend volt, amely fogadott az állomás hatalmas csarnokában. Csak miután már az áteresztők bejáratához érkeztem, vettem észre, hogy a szokványos jegyellenőrök mellett karszalagos sárgásbarna­egyenruhás "kempeik", azaz csendőrök álltak, akik valamennyi, a bejáratok felé érkezett idegen külsejű utast katonás rövidséggel leigazoltattak. Harsányan feltették a kérdést: "Kokuszeki?" (Mi az állampolgársága?") Aki azt felelte, hogy "British" vagy "American", azt a csendőr kiállította a sorból és elkísérte az állomás csarnokának egy távolabbi zugába, mint gyűjtőhelyre és onnan elszállították őket az internálótáborba. Nem folytattam utamat Tokió felé. Az áteresztők előtt visszafordultam, hogy értesítsem családomat. A rikkancstól vásároltam egy Aszahi Shimbunt. A Midorigaoka utcán feleúton találkoztam feleségemmel, aki féléves fiúcskánkat kocsikáztatta a napsütésben. Gabi megriadt. Magamhoz öleltem és lassan felolvastam a reggeli különkiadásból, hogy a japánok rajtaütöttek Hawaiin és azzal megkezdődött a második világháború. Ránéztünk kisfiúnkra, aki ott pihent rózsaszín steppelt takarója alatt mackójával és ránk mosolygott. Mi pedig imádkoztunk jövőjéért. Ugyanazokban az órákban a világ másik oldalán Hitler Adolf volt Európa földrészének ura és parancsolója és hadserege ott állt Moszkva külvárosai előtt, ugyanakkor Japán katonai hatalma alá hajtotta a kínai birodalom tekintélyes részét és hozzákezdett, Pearl Harbor után, hogy tüneményes győzelmekkel kiterjessze katonai, gazdasági és politikai impériumát Dél-Kelet- Ázsia népeire is. De a Pearl Harbor-i perfidiát követő felháborodásban az Egyesült Államok minden rendelkezésére álló nemzeti erejével egy keresztesháborúban szétmállasztotta a tengelyhatalmak diktatúráját, hogy azoknak a helyében az amerikai ideálokat ültesse el az emberek lelkében. Soha annak előtte, vagy azóta nem volt az amerikai nemzet oly bensőségesen egybeforrva a közös ügyért. És egyesegyedül ez a százszázalékos nemzeti összefogás változtatta a negyven év előtti Pearl Harbornál minden mértéken felüli japán győzelmet — négy év alatt — a japán nemzeti történelem legnagyobb tévedésévé. A Csendes-óceáni szárazföldi, tengeri, tengeralatti és légi csatákban letepert, megsemmisített japán militarizmus helyén két rövid évtized alatt egy elképesztő terjedelmű, legmodernebb kivitelű és a világpiacokat elözönlő ipari, kereskedelmi és technológiai újjászületés portékái a szélrózsa irányaiban rohamozták és rohamozzák a barátságos piacokat. És miután a külföld szívesen vásárolja a japán árucikkeket, Japán külkereskedelmi mérlege emelkedően pozitív minden évben. Végre, elodázhatatlanul, a New York-i pénzvilág katedrálisa, a Wall Street sem zárkózhatott el az elismerés elől. Mi több, a Wall Street élén haladó menedzserek is a magukévá teszik a "szamuráj" üzletviteli etikát. Egyre több tekintélyes ügynök gyakorolja magát szamuráj kardvívásban — bambuszkardokkal. Miyamoto Musashi, a középkori szamuráj kardvívó és filozófus, akinek könyve: "Az Öt Karika" angol fordításban eddig kilenc kiadást ért meg, máris nagy tiszteletnek örvend a tőzsde vénei és fiatalabbjai között. Ez a Miyamoto Musashi még mielőtt betöltötte harmincadik évét, hatvan embert kaszabolt le kardpárbajban. Musashi végül egy barlangba vonult vissza, hogy megírja "A Stratégia Egyszeregyét". Ebben a művében Musashi aperte így tanácsol a 17. században: "Úgy kezeld az üzletvitel stratégiáját, mint az intuitív, ösztönösen felfogó művészetet... Tekintsd egy üzletkötés lefolyását ugyanúgy, mint egy hadműveletet". Ilyen következtetéseket nyernek Musashi lovag könyvének olvasói a Wall Streeten, akik szerint az a középkori lovag egy "guru", azaz lelki tanácsadó. A könyvet többször kell átolvasni. Hatástechnikája mélyenjáró alaposságának egyszerűségében van. Csak többszöri olvasásra gyúródik az értelembe. Amikor Musashi 300 évvel ezelőtt könyvét megírta, a Zen-filozófia már kétszáz éves múltra tekintett vissza szülőhazája művelt civiljei és katonái között. Musashi szamuráj lendülete úgyszólván Zen-reneszánszt váltott ki a felkelő nap országában. Egyik tézisének témája a "Munen Musó" témája. Egy olyan tudatos, akaratbeli processzus, amely inaktiválja a kívülről jövő gondolatokat. Ez a "befolyásmentes pillanat", amely azzal a képességgel ruházza fel az embert — így a szamurájt is, hogy veszedelemben nyugodtan és természetesen állja meg a helyét. Ez az a pillanat, amelyben a legtisztább harmónia és az ember "énje" egybecsendülnek. Csakis ez az a pillanat, amelyben az ember szava és cselekedete azonos. A Zen-filozófiának egy másik híres témája így tanácsolt: "Ha egy fordulónál az élet és a halál között kell választanod, válaszd mindig a halált!" Zen követői most teljes készültségükkel csatáznak az összes világpiacokon. A japán császárság 1945-ös kapitulációja után fejtetőre állította Clausewitz porosz tábornokot, a klasszikus stratégát azzal, hogy a háborút fegyverek helyett a nemzetközi kereskedelem eszközeivel folytassa legyőzői ellen. Legalább is ez a véleményük azoknak az amerikai menedzsereknek, akiknek kivitelét a felkelő nap országának kíméletlen konkurrenciája mindenütt a sarokba szorítja. Az Egyesült Államokkal folytatott japán kiviteli forgalom még mindig évi tizenháromezermillió dollárnyi mérlegtöbbletet zuhatagoz a japán kasszába és a folyamatosság mód felett nyugtalanítja az amerikai üzletvilágot. Az eladási módszerükre és Business School­­jaik tananyagára oly büszke amerikaiak a hazai piacokon tomboló japán behozatali győzelmek láttán még mindig tanácstalanok abban, hogyan fordítsák meg a kereskedelmi sakktáblát előnyükre. Jellemzésképpen az IBM komputerépítő óriás, amelyik egy újabb házikomputert dobott piacra, őszintén bevallotta, hogy komputerei alkatrészeinek nyolcvan százalékát Japánban gyártatta! Ennél a kritikus pontnál nem egy amerikai menedzsernek agyában megfordul az a gondolat, hogy a tomboló japán sikernek magyarázata talán mégis a japán szamuráj misztikumában rejlik. Musashi Miyamoto így tanít: "Úgy kell nekimennünk az üzletnek, mint egy katonának. Teljes lélekkel kell magunkat az ügynek elkötelezni. A munkaterv egységét egy pillanatra sem szabad elmellőznünk. Ehelyett a munkatervezet teljes képét munkánkban újra meg újra fel kell fedeznünk. Az üzemmérnök, vagy üzemigazgató, ha győzni akar, nem játszhatja a dilettáns szerepét". Nem csupán a jelenben, a múltban is találunk példákat arra, hogy amikor belháborús pusztítás, vagy súlyos természeti csapás érte az országot, mint egy katasztrofális földrengés, tűzvész, vagy szökőár, tájfun, mihelyt elhamvadt a pernye és a tengerhullám visszatért a medrébe, a sújtott nép eltakarította halottait, a romokat és lelkes összeá­llással, tüneményes gyorsasággal felépítették a lüktető népi életet. Ott a munkavállalás hagyományosan elszegődést jelentett és jelent. Az atyafiságosan gondolkozó népszellemet a munka nagy szeretete vezeti. Számukra a munka nem csupán foglalkozás, kenyérkereseti eszköz, hanem tanulságos szórakozás is. A kérdés: vajon az amerikai business-érdek bele tudja-e oltani népnevelési kurrikulumába a Zen misztikumát a Szent Business érdekében. BOLDOG ÚJÉVET KÍVÁNUNK!

Next