Újítók Lapja, 1964 (16. évfolyam, 2-24. szám)
1964-01-25 / 2. szám
Tartalom , építőipari szolgálati találmányok helyzete 3—4; Az automatizálás érdekében 5; A nemzetközi együttműködés szerepe a magyar autóbuszgyártás fejlesztésében 6—7; Mi a helyzet a Váci úton az újítási feladattervek körül 8—9; Az év első újításai 10; Egy agyonhallgatott kiállításról 11; Új technológiák ismertetése: a gyakorlati ultrahang-technológiáról 12—13; A tudomány termelő erővé válik 14—15; Bel- és külföldi műszaki tájékoztató 16—2»; Újítók fóruma 30—31 ; Содер [UNK]ание Состояние служебных изобретений строительной промышленности 3—4; В интересах автоматизации 5; Роль международного сотрудничества в развитии венгерского производства автобусов 6—7; Как обстоит дело на улице Ваци с тематическими планами по новаторству 8—9; Первые новаторства нового года 10; Об одной замолчанной выставке 11; Информация о новых технологиях: о практической технологии ультразвука 12—13; Наука станет производственной силой 14—15; Внутренние и иностранные технические информации 16—29; Форум новаторов 30—31. * Inhalt Die Lage der dienstlichen Erfindungen iu der Bauindustrie 3—4; Im Interesse der Automation 5; Die Rolle der internationalen Zusammenarbeit ln der Entwicklung der ungarischen Autobusfabrikation 6—7; Wie ist die Lage auf der Waitzner-Strasse begüglich der Planaufgaben der Neuererbewegung 8—e; Die ersten Neuerungen im neuen Jahr 10 10; Eine totgeschwiegene Ausstellung 11; Mitteilung neuer Technologien: über die Ultraschall-Technologie In der Praxis 12—13; Die Wlessenschaft wird zur Erzeugungskraft 14—15; In-und ausländischer technischer Informationsdienst 16—29; Forum der Neuerer 30—81. * Contents The position of the inventions in the building industry 3—4; In the interest of the automatisation 5; The role of the international co-operation in the development of Hungarian bus-production 6—7; What is the position with innovation plans in Váci street 8—9; The first innovations of the new year 10; About an exhibition passed over in silence 11; The demonstration of the new technologies: about the technology of the practical supersound 12—13.; The science becomes a productive power 14—15; Pooling of homeand foreign technical experiences 16—29; The Forum of Innovators 30—31. Címlapképünk: Fototranzisztoros számláló berendezés vizsgálata az MTA Automatizálási Kutató Laboratóriumában. A készülék fordulatszámok pontosabb digitális elven történő mérésére szolgál. (Cikkünk az 5. oldalon) FELTALÁLÓK Ii ufmiAkii m\ cAu/put r()Í)('fmi A világhírű svájci—belga fizikusról, akit elsősorban sztratoszféra-repüléseiről és mélytengeri kutatásairól ismer az emberiség, olyan korszakban emlékezünk meg, amikor legmodernebb gázturbinás sugárhajtóművel felszerelt, klímakabinnal ellátott repülőgépeink már rendszeresen közlekednek a sztratoszférában, amennyiben a korszerű katonai repülőgépek szolgálati csúcsmagassága 20 000 méter fölött van, de ugyanakkor a legmodernebb utasszállító repülőgépek is a sztratoszféra alsó határán közlekednek. Ha megfontoljuk, hogy a sztratoszféra nagy úttörőjének első felszállása több mint három évtizeddel ezelőtt történt, akkor születésének nyolcvanadik évfordulója alkalmából nagy tisztelettel kell adóznunk a hős tudós emlékének. August Piccard 1884 január 28-án született a Waadt kantonbeli Lutryban. A baseli középiskolából a zürichi műegyetemre iratkozott be, ahol 1920-ban a kísérleti fizika címzetes tanáraként kezdett működni. 1922-ben a brüsszeli egyetem hívta meg fizika-tanszékére rendes tanárnak. Ekkor már ismert volt arról, hogy a kozmikus sugarakat és a légkör felsőbb rétegeit tanulmányozza. 1931-ben elszánt munkatársra talált Paul Kipfer svájci mérnök személyében, akivel még abban az évben május 27-én Augsburgban alumínium gömbgondolájú léggömbben 16 000 méter magasságig emelkedett, amivel mindenfajta légi jármű számára világrekordot állított fel. Az első sikeren fellelkesülve a következő év augusztus 18-án Cosyns professzor kíséretében a Zürich melletti Dübendorfból 16 770 méterig emelkedett. Mindkét esetben a gondolában elhelyezett műszerekkel fontos vizsgálatokat végzett mind a kozmikus sugarakkal, mind a légkör felsőbb rétegeivel kapcsolatban. Piccard professzor bebizonyította, hogy a sztratoszférarepülés lehetséges és a közlekedés meggyorsítása szempontjából óriási jelentőségű. A sztratoszféra ritkább levegőrétegei kisebb közegellenállást tanúsítanak a repülőgéppel szemben, s így a sebesség jelentősen megnövelhető, a földi távolságok mindössze néhány órára zsugoríthatók. Már 1933-ban a német Junkernek és a francia repülőgépek (Farman, Guerchais) elérték a 15 000 méteres repülési magasságot. 1947-ben August Piccard az égi „mélység” után a tenger mélységének meghódításával kezdett foglalkozni. Már 1934-ben Beebe és Barton amerikai kutatók szerkesztettek maguknak egy acélgömböt, vagyis batiszférát (görögül „mélységi gömb”), mellyel 923 méterre szálltak le a tengerben. Tizenkilenc év múlva, 1953-ban, az akkor már majdnem hetven éves August Piccard, fiával Jacques-kal, a saját úszóteste által hordozott babhyscaphe segítségével, 3150 méter mélységbe hatolt. 1960. január 23-án Jacques Piccard egy amerikai tengerésztiszt, Don Walsh kíséretében 11521 méternyire szállt le a Déltenger felszíne alá. Ebből a vállalkozásból a 76 éves, immár beteges, August kimaradt, de azért osztozott fia örömében és dicsőségében. A neves úttörőt hazájában, Svájcban, a Waadt kanton székhelyén, Lausanne-ban érte a halál. 1962. március 25-én szívroham következtében hunyt el 78 éves korában. Dr. Árva György Giltók Lapja. Az Országos Találmányi Hivatal lapja. Főszerkesztő: Tusnádi Emil, az OTH elnöke. Felelős szerkesztő: Tokár Péter. Szerkesztőség: Bp. V., Garibaldi u. 2. Telefon: 115—012. Kiadja: Lapkiadó Vállalat, Budapest, VII., Lenin körút 9—11. Telefon: 221—285. Felelős kiadói Sala Sándor. Terjeszti a Magyar Posta. 64.0260/2— Zrínyi Nyomda, Bp. Felelős vez.: Bolgár Imre Igazgató 2 /