Újítók Lapja, 1967 (19. évfolyam, 1-24. szám)
1967-07-25 / 14. szám
A Magyar Néphadsereg újítói, feltalálói A Magyar Néphadsereg Haditechnikai Intézete és szerkesztőségünk megállapodása értelmében folyamatosan ismertetjük azokat a közérdekű újításokat, amelyeket néphadseregünk ÚJI- tal dolgoztak ki, s amelyeket a polgári iparban is hasznosítani lehet. Jelen számunkban folytatjuk az újítások publikálását, s ismételten felhívjuk olvasóink figyelmét, hogy akik valamely — a hadseregnél kidolgozott — újítást bevezetni szándékoznak, s részletesebb felvilágosítást kérnek, forduljanak szerkesztőségünkhöz a szóban forgó újítás elmének feltüntetésével. Szerkesztőségünk az érdeklődésről tájékoztatni fogja a Néphadsereg illetékes szervét, és a kapott választ,lletve szükséges dokumentációt továbbítani fogja az érdeklődő vállalatoknak. IA szerk.): Akkumulátor töltő csatlakozó kerékdőlés-mérő készülék A gépkocsi első kerekei kerékdőlésének mindkét keréken egyformának és a gyári előírások szerintinek kell lennie. Ha az előírás szerinti mérték megváltozik, a kocsi kormányzása nehezebbé válik. Ezenkívül a gumiabroncsok futófelülete rendkívül gyorsan elkopik és használhatatlanná válik. A javítások során minden alkalommal ellenőrzik a kerékdőlést. Az elállítódásokat korrigálják. A pontosságot tekintve azonban a mérőeszközök és az alkalmazott módszerek szerint kisebb-nagyobb kívánnivalók maradnak. Legtöbb esetben csak pótlólagos állítással lehet a kerékdőlést a gyári előírásoknak megfelelően szabályozni, ezt a nagyon fontos és rendkívüli pontosságot igénylő feladatot. A készülék egyszerű és szinte bárhol használható vízszintes talajon. Az ingarendszerrel működő készülék a leolvasó íven fokokban mutatja a kerék dőlését. Rugós feszítőkapoccsal az első kerékabroncs külső oldalára erősíthető. (Itt jegyezzük meg, hogy az abroncson egymással szemben két sértetlen abroncsszakaszt kell keresni. Ide erősíthető fel a készülék.) Előnye, hogy mindaddig a keréken maradhat — és jó is, ha ott marad —, míg a dőlést az előírásnak megfelelően nem szabályozzák. Rendkívül pontosságát az ingarendszer és annak érzékenysége, valamint a leolvasó ív és az ingaszár hosszának precíz méretei biztosítják. Házi műhelyekben is elkészíthető. Akkumulátorok töltésénél a töltőállomásokon eddig nagyméretű fogazott „krokodil-csipeszt" alkalmaztak, a töltő áramforrás áramát ezen keresztül kötölték az akkumulátor póluskivezetőivel. A krokodil-csipesz azonban a felkapcsolásnál a pólus hengeres falához csak egy-két fog hegyével csatlakozik, így az ellenállás — a keresztmetszet csökkenése miatt — megnő. A nagy ellenállás a csipeszeket fel is melegíti, ezek gyakran elégtek. Az újítás szerint az akkumulátortöltőre a krokodil-csipesz helyett ólomból vagy csapágyfémből öntöttek üres hengert. A henger ürege azonos az akkumulátor kivezető pólusának negatívjával, vagyis az üreges henger a kivezető pólusra kupakként illeszkedik. Ehhez a kupakhoz forrasztották hozzá a töltő áramforrás vezetékeit. Ezzel az akkumulátor töltés közben J6 fémes érintkezéssel, felesleges ellenállásnövekedés nélkül kapcsolódik a töltőhöz. A kupak nemcsak az áramforrás kivezetőjére erősíthető, felhasználható sorbakapcsoláshoz is. Ebben az esetben a sorbakapcsoló vezeték mindkét végére egyegy kupakot kell forrasztani. Az újítás mind a gépjárművek, mind a híradó eszközök akkumulátoraihoz alkalmazható. A méreteket természetesen az akkumulátorok kivezetői szabják meg. Motorkerékpár és más kis akkumulátor töltéséhez is alkalmazható megfelelő betét — adapter közbeiktatásával —, ami az eredeti kupak csonkakúp alakú furatába illeszkedik. Ennek a betétnek a furata viszont a töltendő akkumulátor kivezetőjének méretével legyen azonos. A gépjárművek elektromos alkatrészei közül esetenként a dinamók is javításra szorulnak. Javítás közben az egyik nehézséget az okozza, hogy a henger vagy megközelítően henger alakú dinamóknak, sokszor elgurulle is esnek a munkapadról. Az újítók olyan szerelőbakot szerkesztettek, amelybe a dinamó könnyen befogható és rajta az összes szerelő munka elvégezhető. A bak aljazatánál fogva csavarokkal a munkapadra erősíthető, így a szerelés biztonságos. Egyszerűségénél fogva minden műhelyben elkészíthető és felhasználható. Dinamó-szerelő bak 27