Újítók Lapja, 1967 (19. évfolyam, 1-24. szám)

1967-07-25 / 14. szám

A Magyar Néphadsereg újítói, feltalálói A Magyar Néphadsereg Haditechnikai Intézete és szerkesz­tőségünk megállapodása értelmében folyamatosan ismertetjük azokat a közérdekű újításokat, amelyeket néphadseregünk ÚJI- tal dolgoztak ki, s amelyeket a polgári iparban is hasznosítani lehet. Jelen számunkban folytatjuk az újítások publikálását, s ismételten felhívjuk olvasóink figyelmét, hogy akik valamely — a hadseregnél kidolgozott — újítást bevezetni szándékoznak, s részletesebb felvilágosítást kérnek, forduljanak szerkesztősé­günkhöz a szóban forgó újítás elmének feltüntetésével. Szer­kesztőségünk az érdeklődésről tájékoztatni fogja a Néphadse­reg illetékes szervét, és a kapott választ,­lletve szükséges dokumentációt továbbítani fogja az érdeklődő vállalatoknak. IA szerk.): Akkumulátor töltő csatlakozó kerékdőlés-mérő készülék A gépkocsi első kerekei kerékdő­lésének mindkét keréken egyformá­nak és a gyári előírások szerintinek kell lennie. Ha az előírás szerinti mérték megváltozik, a kocsi kor­mányzása nehezebbé válik. Ezenkí­vül a gumiabroncsok futófelülete rendkívül gyorsan elkopik és hasz­nálhatatlanná válik. A javítások során minden alka­lommal ellenőrzik a kerékdőlést. Az elállítódásokat korrigálják. A pon­tosságot tekintve azonban a mérő­eszközök és az alkalmazott módsze­rek szerint kisebb-nagyobb kívánni­valók maradnak. Legtöbb esetben csak pótlólagos állítással lehet a ke­rékdőlést a gyári előírásoknak meg­felelően szabályozni, ezt a nagyon fontos és rendkívüli pontosságot igénylő feladatot. A ké­szülék egyszerű és szinte bárhol használható vízszintes talajon. Az ingarendszerrel működő készü­lék a leolvasó íven fokokban mutat­ja a kerék dőlését. Rugós feszítő­kapoccsal az első kerékabroncs külső oldalára erősíthető. (Itt jegyezzük meg, hogy az abroncson egymással szemben két sértetlen abroncssza­kaszt kell keresni. Ide erősíthető fel a készülék.) Előnye, hogy mindaddig a keré­ken maradhat — és jó is, ha ott marad —, míg a dőlést az előírásnak megfelelően nem szabályozzák. Rendkívül pontosságát az ingarend­szer és annak érzékenysége, valamint a leolvasó ív és az ingaszár hosszá­nak precíz méretei biztosítják. Házi műhelyekben is elkészíthető. Akkumulátorok töltésénél a töltőállo­másokon eddig nagyméretű fogazott „krokodil-csipeszt" alkalmaztak, a töltő áramforrás áramát ezen keresztül kötöl­ték­ az akkumulátor póluskivezetőivel. A krokodil-csipesz azonban a felkapcso­lásnál a pólus hengeres falához csak egy-két fog hegyével csatlakozik, így az ellenállás — a keresztmetszet csökkenése miatt — megnő. A nagy ellenállás a csi­peszeket fel is melegíti, ezek gyakran elégtek. Az újítás szerint az akkumulátortöltőre a krokodil-csipesz helyett ólomból vagy csapágyfémből öntöttek üres hengert. A henger ürege azonos az akkumulátor kivezető pólusának negatívjával, vagyis az üreges henger a kivezető pólusra ku­pakként illeszkedik. Ehhez a kupakhoz forrasztották hozzá a töltő áramforrás vezetékeit. Ezzel az akkumulátor töltés közben J6 fémes érintkezéssel, felesleges ellenállás­növekedés nélkül kapcsolódik a töltőhöz. A kupak nemcsak az áramforrás kiveze­tőjére erősíthető, felhasználható sorba­­kapcsoláshoz is. Ebben az esetben a sor­­bakapcsoló vezeték mindkét végére egy­­egy kupakot kell forrasztani. Az újítás mind a gépjárművek, mind a híradó eszközök akkumulátoraihoz al­kalmazható. A méreteket természetesen az akkumulátorok kivezetői szabják meg. Motorkerékpár és más kis akkumulátor töltéséhez is alkalmazható megfelelő be­tét — adapter közbeiktatásával —, ami az eredeti kupak csonkakúp alakú fu­­ratába illeszkedik. Ennek a betétnek a furata viszont a töltendő akkumulátor kivezetőjének méretével legyen azonos. A gépjárművek elektromos alkat­részei közül eseten­ként a dinamók is javításra szorulnak. Javítás közben az egyik nehézséget az okozza, hogy a hen­ger vagy megköze­lítően henger alakú dinamók­nak, sokszor elgurul­le is esnek a munkapad­ról. Az újítók olyan szerelőbakot szer­kesztettek, amelybe a dinamó könnyen befogható és rajta az összes szerelő munka elvégezhető. A bak aljazatánál fogva csavarokkal a munkapadra erő­síthető, így a szere­lés biztonságos. Egyszerűségénél fogva minden mű­helyben elkészíthető és felhasználható. Dinamó-szerelő bak 27

Next