Újítók Lapja, 1982 (34. évfolyam, 1-24. szám)

1982-11-12 / 21. szám

Az őszi BNV-vel együtt megrendezett STUDEXPO-n, az Oktatási Eszközök Nemzetközi Kiállításán láthatták az ér­deklődők a Labor Műszeripari Művek lézeropti­kai padját. Vajon ,milyen­­ igé­nyek alapján­, hogyan­ született ez a­ kor­szerű termék? Milyen lehetőségek nyíl­nak a hazai, alkalmazására? E kérdések­re kerestünk választ Esztergomban és Budapesten.. .. Oktatási rendszerek - Külkereskedelmi társasági szerződés alapján, a Metrimpex-szel közösen (a Labor Műszeripari Művek főválla­lkozá­sában.) oktatási­ laboratóriumokat ex­portálunk — kezdi a* beszélgetést Har­sányi György, kereskedelmi igazgató.­­Ezeket a­ laboratóriumokat az utóbbi években komplett oktatási rendszerek­ké fejlesztettük, több mint ihúsz vállalat termékeivel, amelyek között a­ XX. szá­zad végén imár a lézernek is helye van. Arra a­­ kérdésre, hogy az optikai pad saját fejlesztésű,k-e, Petőfi­ Sándor, a műszek­fejlesztési­ főosztály vezetője vá­laszolt : Nem saját fejlesztésünk­, a Közpon­ti­ Fizikai Kutató Intézettől­ vettük át a licenciát és a gyártási­ dokumentációt. Abban azonban,, hogy vállalkoztunk lé­­zergyártásra, szerepe van a­z optikai műszerek gyártásában, szerzett tapasz­talatainknak. Nem beszélek másról, mi­kik­ az agrokémiai tanácsadó rend­szerünkön belül a számítógépes takar­mány- és növény­vizsgálati laboratóriu­mokban f­otométerrel szín­reakció alap­ján végzett elemzésekről. Optika egyéb műszereikben itt van. Ebbe a műszercsa­ládba beilleszkedik a lézer is, amely fényinterferencia-jelenségek bemutatá­sára alkalmas. Fény + fény + sötétség Pataki, Tibor, szerviz- és vevőszolgála­ti osztályvezető szerint különböző kísér­letek végezhetők a Fresnel-f féle biopriz­­mával, a­ Jun­g-féle kettős nyílással (lyuk és rés), bemutathatók különböző összetett alakzatok, o­ptikaii ,rács és ke­resztrács. Szemléltetni lehet a­ fénye ro­stfest, cumikor hullámhegy találkozik hul­lámheggyel,­­illetve a gyengítést, ami­kor hullámhegy és hullámvölgy fedi egymást, i­őri a­zt is,­­hogy fényihez fényt adva az eredmény esetleg,­­sötétség, mert egymást­­ kioltják. A jelenségek ve­­­­títőerrnyőn­­ láthatók, demonstrálásukhoz lézersugár szükséges. Ezek az optikai padok elsősorban oktatási, célokra, ké­szülnek,de itthon a különféle szórakozó­helyek álta­l is igen keresettek, ahol show-műsorokhoz használják. Eddig a mintegy 45 ezer forintos­­ műszerből­­ kö­rülbelül harminc készült, de sem, hiba nem­­ fordult még elő, sem garanciális javításra, nem­ került sor. — — Az oktatórendszeren belül, a lézer­­optikai ipadon, túl még mit gyártanak? — kérdezzük, ismét a kereskedelmi, igazga­­­tót. — Számítástechnikai oktatótantermet, amelyet szintén, bemutattunk: a STUD­­EXPO-in. Ha egy gimnázium ad magára — A­­ hatvanas éveikben — folytatja —, ha­ egy­­ gimnázium adott a jó hírére, a diákijai, tudtak logarléccel számolni A nyolcvanas éveikben, ugyanezt a számí­tás­technikai programozás jelenti. Az ok­tatóterem kifejlesztésével az volt a cé­lunk, hogy a felnövekvő generációiban olyan­­ szemléletmód alakulhasson kii, amellyel már természetessé válik: az élet minden­ területén hasznosíthatják számítástechnikai­­ ismereteiket. Ugyanis nemcsak­­ matematikai és fizika,­­hanem biológiai, idegen nyelvek és még tizen­nyolc­­ más tantárgy oktatására, is alkal­mas a terem. — A komplett oktatási rendszerünk ki­alakítása révén nyílt-e új exportra, lehe­tőségük? — Kilenc műszaki iskolát rendelt Ni­géria, tizenegymillió dollárért,, amit a Metri­mpexszel közösen teljesítünk. — A Labor Műszeripari Művek teljes termelésén belül mekkora, az oktatási eszközök aránya? — Változó. Idén ez a­ fővállalkozás ad­ja a­ teljes termelési értékünknek vala­mivel több m­i­nt tíz százalékát — mond­ta befejezésül Harsányi György. (czibor) Puskás András felvétele 23

Next