Állami Könyves Kálmán gimnázium, Újpest, 1925

tanár ne csak tanítson, hanem neveljen is, s nyolc év leforgása után olyan nemzedéket bocsásson ki a keze alól, mely valláserkölcsi esz­ményéért küzdeni, szenvedni, mellőzést elviselni, gúnnyal szembeszállni merjen, s beszélni sem lehet. Miért? Mert hiányzik a heti 2 hittan­órához legalább még kettő. Mélységesen meg vagyunk győződve, hogy ifjúságunk az iskolából kikerülve egészen más ellenállást fejtett volna ki az élet dekadens erkölcsi felfogásával szemben az elmúlt évtizedek alatt, ha azon a két hiányzó hittanórán valláserkölcsi lelkiismeretinek ne­vezésére alkalom nyílt volna. Igaz, nyújt teret az iskola a valláserköcsi ne­velésre is a kötelező exhortációkban. De ezek végre is csak ifjúsági egyházi beszédek. S ki állíthatná, hogy az egyházi beszédek akár a legtökéletesebb szakértelem és rendszeresség mellett is pótolhatják, amit a vallásoktatás elmulasztani volt kénytelen? Tudatában vagyunk, hogy a vallástani órák számának emelése ma gyakorlatilag lehetetlen. Ez a tény azonban nem jelenti azt, hogy a kérdéssel foglalkozni felesleges. Nézetünk szerint nincs túlságosan messze az idő, mikor az eszmének meg lesz a maga aktualitása. Ad­dig pedig ösztönzésül szolgálhat arra, hogy a behatóbb vallásoktatás­nak legalább valamiféle pótlására alkalmas valláspedagógiai egyesü­léseket (a katolikusoknál a Mária-kongregációk, Szív-gárdák, de a protestánsoknál és izraelitáknál is megvannak a párhuzamos egyesü­letek) és a cserkészetet az eddiginél melegebben felkaroljuk. A cser­készet ugyan nem valláspedagógiai mozgalom, a vallásos érzületet azonban komolyan veszi, s annak helyes fejlesztésével a vallásos neve­lésnek is igen hasznos szolgálatokat tehet. A hathatósabb vallásos nevelés volna tehát szerintünk az egyik fő követelménye annak, hogy az iskola „az erkölcsi nevelés nagy fel­adatát ... a mai életviszonyok és társadalmi jelenségek éber szem­­meltartásával megoldhassa.“ A másik szintén igen fontos követelmény volna, hogy a tanárság az ifjúság lelkével az előadási órákon túl is érintkezésben legyen, gon­dolkodását, érzületét, törekvéseit egyénenként kitapogassa, irányítsa. Alig hisszük, hogy volna igazi tanár, akinek nem fáj a szíve, mikor látja a ma rettenetes zűrzavarában ide-oda ődöngő ifjú lelkeket, és f­elrohanni kénytelen mellettük a kenyérkereset robotjában, anélkül, hogy a szemükbe nézhetne és megkérdhetné: hát te voltaképen ki is vagy, fiam? Mert merjük állítani, hogy a tanárnak ez a munkássága első­­sorban kenyérkérdés, gondkérdés. A szerzetes-tanároknál, akiknek rend­jük asztaláról meg van a maguk tisztességes mindennapi kenyerük, ma is virágjában van a munkásság. A civil tanárok közt talán nem volná­nak hozzájuk fogható pedagógus lelkek? Aligha. De nincsenek hoz­zájuk fogható gondtalan, robotba nem görnyesztett lelkek. Ha egyéb nem, tisztán ez a szomorú gondolat is elegendő indítékot szolgáltat­hatna a tanárság anyagi helyzetének méltányos javítására. Az ifjúság lelkéhez egyénenként való hozzáférkőzés az erkölcsi nevelés szempont­jából ma a viszonyok bonyolultsága miatt sokszorosan fontosabb, mint volt a háború előtt, s ez a nevelői tevékenység a kenyérkérdés miatt, éppen ma javarészben szünetelni kénytelen. Amint az erkölcsi nevelés révén az iskola főkép a jövendő erkölcsi nemes­ülésén dolgozik, úgy a szülőkkel való kapcsolata által a jelen erkölcsi képének megváltoztatására lehet nagy hatással. Már maga az a körülmény, hogy a társadalom minden osztályából egész tömegeket van módjában az iskolának a szülői értekezleteken összehozni, és a leg­égetőbb erkölcsi kérdésekben alaposan tájékoztatni, s még­hozzá olyan tömegeket, melyekre nézve az az erkölcsi megújhodás nem lehet sem­mibe vett kérdés, már maga ez a körülmény sokat jelent a közerköl­csök további züllésének meggátlásában.

Next