Ujság, 1925. november (1. évfolyam, 94-117. szám)
1925-11-22 / 112. szám
14 LÓSPORT Ügetőversenyek. Holnap ismét fél kettőkor kezdődnek az ügetőversenyek az Erzsébet királyné úti pályán, melyek igen érdekeseknek. Ígérkeznek, miután a pálya teljesen felszáradt, a mezőnyök nagyok lesznek, mint az utóbbi napokban mindig és közeledvén az év végéhez, hajtóink most már minden lovukkal nyerni akarnak. A programmot a Kétévesek versenye nyitja meg, mit legkönnyebben Biliet doux-al nyerhet meg a Kőkuti ménes, a fokról-fokra javuló Allegro és Első előtt. Az Árva-díj nagy mezőnyéből Fiú, ha istállója bízni fog benne, úgy eminens esély, mert nagy előnyével úgy megszaladhat, hogy a hátulról induló jobb lovak már alig érhetik utól. Papíron esélyes lenne Szokol is, de kétszer annyira csalódtunk benne, hogy most sem bízunk győzelmében. Rajtuk kívül még Useful és Wienerin jelenhetnek meg a startnál, bízva a győzelemben. A Handicapben a benevezett 25 ügető nagy része starthoz fog állani és így rendkívül nehéz a győztes kijelölése. Keszkenő, Xanten, Cairo, Ildikó és Szabad Junior elbírálása enyhe egy kissé. A Glückstern-díjban a papír Végre-re mutat. De a Lőrinczi-ménes négyévese annyit futkározott az utóbbi időben, hogy már valószínűleg megunták a lábai egy kissé a versenyzést. A hosszú táv leginkább Katsinkéi lovaira, akár Rendetlenre, akár Bajnokra utal, de nagyon esélyénél van jobban is. A Rába-díjban különösen a hajtóengedményekre való tekintettel legvalószínűbb az Emlék A.—Jani—Latdima-sorrend. Meglepetést Újonc okozhat. A napot berekesztő Amateur-hajtást megfelelő hajtóval a Lőrinczi-ménes nyerheti meg, de helyzete nem lesz könnyű Gaby D.-vel szemben. Jelöltjeink: I. Billetroux—Allegro. II. Fiú— Uscful. III. Keszkenő—Ildikó IV. Kallinka-hajtás—Jobban. V. Emlék A.—Jani. VI. Lőrincziménes—Gaby D. Lopás vádja alól felmentett ügyvédjelölt. Legrand Ferenc dr. ügyvédjelölt lopás bűntette miatt vádoltam állott ma Lányi Jenő dr. törvényszéki biró mint egyes bíró előtt. A vád az, hogy ifj. Grimm Gábor B-listás fővárosi tisztviselőtől mulatozás közben 20 millió koronát ellopott. A vádlott tagadta bűnösségét, elmondotta, hogy Grimm 106 millió korona végkielégítést vett fel és állandóan mulatozott és pocsékolta a pénzt. Grimm felesége felkérte, hogyha mulatozás közben együtt van Grimmel és az szórná a pénzt, családja és gyermekei részére igyekezzen tőle a pénzt elvenni. Egyik napon mulatozás közben Grimm összeszólalkozott egy társasággal és verekedés keletkezett, mely közben kiesett Grimm pénze. Ő azt felvette és nagybátyjánál letétbe helyezte, melyről Grimm feleségét értesítette. Grimm mikor kijózanodott, azt mondotta, hogy 20 millió koronát lopott el az ügyvéd tőle, azonban az ügyvéd csak 10 millió koronát helyezett letétbe nagybátyjánál. A kihallgatott tanúk igazolták, hogy csak 10 millió korona volt az az összeg, amit az ügyvéd magtalált. Az ügyész módosította a vádat és csak 10 millió korona miatt emelt vádat az ügyvédjelölt ellen. De a bíróság a 10 millió korona ellopásának vádja alól is felmentette Legrand dr.-t, mert kétségtelenül megállapította a tanuk elbeszéléséből, hogy csak 18 millió korona volt az az összeg, amelyet megtalált és azt letétbe is helyezte. Másfélmillió egy pohár sörért, amelyet a kimérő fizet. A törvényszék, mint uzsorabiróság Havel József dr. tanácselnök tanácsában ma tárgyalta Wrabecz népligeti nagyvendéglős árdrágítási ügyét. A vendéglős azzal volt vádolva, hogy ez év májusában vendéglőjében Hermann Géza dr. kórházi orvosnak négy pohár barna sörért 32.000 koronát számított fel. Wrabecz azzal védekezett, hogy olyan nagy a rezsije, hogy a 8000 koronáért számított pohár sörön alig nyer pár száz koronát. Igen sok vigalmi- és luxusadót fizet és azért nem tudja olcsóbban számítani. Kapdebó dr. ügyész vádbeszédében rámutatott arra, hogy a közönség igen nagy megterheltetése az, ha a vendéglős a megengedett árnál magasabban számlázza a sört. A vendéglős 28 pincérrel dolgozik, tehát nagyüzemre és nagy rezsire van berendezkedve, nem illetheti meg tehát őt az úgy látszik hosszú időn át folytatott horribilis illegitim haszon. A bíróság bűnösnek mondotta ki árdrágítás vétségében a vendéglőst és ezért másfélmillió korona pénzbüntetésre ítélte el. § Zsarolásért Kendét lit, Bárdosit bűnpártolásért egyhavi fogházra ítélték. Publik Ernő dr. táblai bíró elnökletével ma folytatták annak a pernek tárgyalását, amelynek vádlottjai egy nagyon elterjedt délutáni lapnak szenzációs leleplezést adtak a britanniásokról, aztán az ébredőktől nagyobb összeget kértek a leleplezések beszüntetése, illetve azoknak kedvezőre leendő átformálása fejében. Ma a detektíveket hallgatták ki, akik Kendét vastag hangjáról ismerték fel a pénzszerzési látogatás alkalmával. Kende kérte, hogy a bíróság Jáger dr. MÁV titkárt és Bálint Imre hírlapírót is hallgassa ki. A bíróság Abdás Gusztávot hallgatta ki, aki elmondotta, hogy a britanniások egy része ifjú gyülevésznép volt, akik mindenre kaphatók voltak. Schüssler ügyész vádja és Bartók dr. ügyvéd védelme után Kende is felszólalt. Saját maga is elítéli a cselekedetét, ,eszmeközösség‘‘-ben volt azokkal, akiket kipellengérezett, bár ő maga sohasem volt britanniás. Végül Bárdosi is szólt néhány szót. A törvényszék Kende Józsefet zsarolásért hathavi, Bárdosi Ernő dr.-t bűnpártolásért egyhavi fogházra ítélte. Az ügyész és a vádlottak fellebbeztek. A Diáknyomor és a nyomor vámszedői. Mikor néhány évvel ezelőtt a diáknyomor enyhítése végett nemes intencióval akció indult meg, Schreiber István szövetkezett Búza Miklós ügyvédi írnokkal, Barek Konrád biztosítási tisztviselővel, Kovács Antal és Zisler Endre magántisztviselőkkel. A szövetkezés eredménye az volt, hogy nem csupán a belügyminiszterijeg engedély 7 öt ezerkoronás rézmetszetek árát ,,javították ki" tízezer koronára, hanem azonkívül engedély nélkül természetbeni adományokat is gyűjtöttek vidékiektől. A szolnoki törvényszék Schreibert 355 csalás, okirathamisításért egyévi fogházra és 355-ször százezer korona pénzbüntetésre, Búzást másfélévi fogházra és 227-szer százezer korona pénzbüntetésre, Barek Konrádot egyévi és háromhavi fogházra és 106-szor százezer korona pénzbüntetésre. Kovácsot és Zislert 11 havi, illetve egyévi fogházra, 46-szor százezer, illetve 57-szer százezer korona pénzbüntetésre ítélte. A tábla Nyirő-tanácsa ma Morocza dr. főügyész és Facsar József dr. védőügyvéd előterjesztése után a törvényszék ítéletét jóváhagyta, csupán a vizsgálati fogság beszámítása körül tett némi változtatást. A védő semmiségi panaszt jelentett be. Bizonyítás-kiegészítés Löbl ügyében, A dobutcai Lázár-kávéházban rendezett gyermekfelruházási ünnepély alkalmával történt ismeretes eset után a törvényszék által hétévi fegyházra elítélt Löbl József ügyében tudvalévően a tábla a bizonyítás kiegészítését rendelte el és azt ma Meszik törvényszéki biró foganatosította és a mai napra nyolc tanút idézett be. A kihallgatáshoz elővezették Lobit is, akit szemmel láthatóan megviselt a szabadságvesztés. Nagyon sápadt volt és a biró szobájában több ízben voltak rohamai. A biró mindannyiszor figyelmeztette, hogy az ő érdeke, hogy ez a bizonyítás zavar nélkül menjen végbe, tehát önuralomra intette őt. A biró kihallgatta. Griff József, öreg péksegéd elmondotta, hogy a katonák hirtelen a kávéházban megjelentek és mintegy parancsszóra leoldották oldalfegyverüket és őt támadták meg először és a karján meg is sebesítették. A katonák folyton zsidóztak. Mikor ő a kávéházból menekült, azonnal hallotta az üvegek csörömpölését. Deutsch Dezső szabómester felesége szintén a katonák garázdálkodásáról tett vallomást, bajonettól verték be az ablakokat. Vallomása közben Löbl roszszul lett, úgy hogy ki kellett őt vezetni a friss levegőre. Egy tanú azt vallotta, hogy ő hallotta, amikor egy ismeretlen ember dicsekedett azzal, hogy ő szúrta le a katonát. Pongrácz Manó vallotta, hogy Löbl csendesen vitatkozott az utcán a katonákkal, mikor egy negyedik katona körzéjük rohant és ekkor kezdődött a dulakodás. Löbl felesége férje rosszulléte miatt most olyan izgalmas hangulatba jött, hogy a bíró kénytelen volt őt meginteni. Földvári Imre fogtechnikus vallotta, hogy az eset után egy borotvált arcú úr az utcán azt hangoztatta: Eggyel kevesebb van. Fischer Ármin vallotta, hogy a verekedést a katonák kezdték, egy katona bajonettel ütött Löbl hátára. Mikor a katonák berohantak a kávéházba, Löbi künn állott az utcán. A tanú ekkor az ablakon ugrott ki és szaladt a rendőrségre. Néhány tanú kihallgatása után Lobit visszakísérték a fogházba. A bíró az iratokat felterjeszti a táblához, ahol kitűzik a fellebbviteli tárgyalás napját. A testilpanama vádlottjait elítélték. Szombathelyről jelentik: A szombathelyi törvényszék ma délelőtt hirdette ki ítéletét a textilpanama bűnperben. A bíróság közokirathamisítás bűntettében bűnösnek mondotta ki Wellesz Jenő volt vámhivatali főnök, vámszaki tanácsost és ezért őt összbüntetésül kétévi és hathónapi fegyházra, Magyar Ferenc kereskedelmi üzemvezető vádlottat ugyancsak közokirathamisításért egyévi és tízhónapi börtönre, Deutsch Henrik kereskedőt egyévi és hathónapi börtönre, Götzl Ferenc volt vámtisztet tízhónapi börtönre ítélte. A törvényszék elrendelte a bűnjelként lefoglalt 1690 dollár elkobzását. A vádlottak bűnügyi költség fejében 15.953.000 koronát tartoznak az államkincstárnak fizetni. A bíróság Magyar Ferenc, Deutsch Henrik és Gergely Imre vádlottakat négyrendbeli közokirathamisítás címén ellenük emelt vád és következményei alól, továbbá Wellesz Jenőt mint tettest, Magyar Ferencet, Deutsch Henriket mint felbujtókat megvesztegetés címén ellenük emelt vád alól felmentette. Koller Ottó vámszaki tanácsost egyrendbeli megvesztegetés, négyrendbeli közokirathamisítás, hivatalos hatalommal való visszaélés címén emelt vád alól, továbbá Pauk Manót, Stettner Lajost, Koch Jenőt, Rechnitzer Gyulát, Latzer Miksát, Lengyel Bélát és Magyar Ferencet mint bűnsegédeket a megvesztegetés büntette miatt ellenük emelt vádja alól felmentette. Felmentette továbbá Fellner Jenőt, akit magánokirathamisítással vádoltak és Frühwirth Jenőt és Letzinger Gézát, akiket közokirathamisítás bűntettével vádoltak. ÚJSÁG VASÁRNAP, 1925 NOVEMBER 22 SZERKESZTŐI ÜZENETEK Az Újság külföldi hu olvasója. Levelét áttettük ahhoz a magyar filmcéghez, amely nekünk a hírt beküldte, ha megkapjuk a választ, e rovatban közölni fogjuk. L. J., Sárkeresztur. Elsőrangú gyártmányú rádiók az Egyesült Irió gyártmányai. Forduljon egyébként a Magyar Távirati Iroda rádióosztályához, Budapest, Városház utca 10., amely a készüléket teljesen fel is szereli. A kérvényt, melyben ön, a kereskedelemügyi minisztériumhoz intézve, leírja az óhajtott készülék nagyságát is, hogy milyen célra akarja felhasználni (szórakozás), egy 20 ezer koronás okmánybélyeggel ellátva a helybeli postahivatalnál nyújtsa be. — K. K., Budakeszi. A vasbeton épületbe, amely a legtöbb esetben mint egy nagy kondenzátor szerepel, lehet rádiót szerelni, csupán a behangolás rendkívül nehéz. Forduljon e célból, lapunkra hivatkozva, a „Magyar Rádió Újság"* szerkesztőségében, Budapest, Városház utca 10. Karikás úrhoz, aki a felszerelés módját pontosan elmagyarázza. — Hadifogoly. Annyi márka adósságról lehet szó, amennyit akkor az a rubel ért, amelyet kaptak. Mindenesetre jó lesz ügyvédhez fordulni, ha kétségtelenül hálával tartoznak is azoknak, akik akkor segítségükre siettek. — R. A., Budapest. Ha megvan a budapesti illetőséget elismerő bizonyítványa, akkor legyen csak egész nyugodtan, semmi kellemetlenség nem fenyegeti. Legjobb, ha bevárja annak a mozgalomnak az eredményét, amely azért indult meg, hogy ezekben a kérdésekben végre rendet teremtsenek és megszüntessék azt, hogy minden hatóság a saját kénye-kedve szerint dönt az illetőségi és honossági kérdésekben. Éppen a szombati lapok ismertették azt a tanácskozást, amely ebben az ügyben a városházán volt. Máris lényeges könnyítések történtek és még több könnyítés várható a jövőben, mert ott nem szabad megállania a mozgalomnak, ahová eddig eljutott. — Többek nevében. Minden széltől vagy fekete kockától szélig vagy fekete kockáig terjedő sornak úgy vízszintes, mint függőleges irányban értelmes szavakat kell adnia. A szó kezdetét egy szám mutatja s ugyanez a szám mondja meg a számmagyarázatban, hogy milyen szót kell oda keresni. Csak az első helyes szókat nehéz megtalálni, mert a többire már útbaigazítást adnak a megtalált szavak betűi. Ha ez után a magyarázat után sem sikerül tökéletesen a megfejtés, akkor tegye el keresztrejtvényt s amikor a megfejtés megjelenik, annak segítségül vétele mellett próbálja meg megfejteni. Csak egyen kell keresztölvágnia magét, a többi már könnyen fog menni. 2. Méltóztassék ottani külügyi képviseletünkhöz fordulni. — J. K., Rákospalota. Méltóztassék a Magyarországi Vasés Fémmunkások Központi Szövetségének Mozgófénykép Gépkezelők Szakosztályánál érdeklődni. Erzsébet-körút 44., Kör-kávéház. Elnök Doszpotovics Mihály. Ott megtudhatja a tanfolyam és vizsga feltételeit és a munkalehetőségekről is tájékoztatják. 1y 26 évi új típusú LaBarre: MforteréKiíró Bárdi &Caputanh. 250. 500 és 1000 cm* (kéthengeres) Kossuth Lajos-u. fi AUTOMOBIL megjelenik minden vasárnap. A KMAC sportbizottságának ülése. A Királyi Magyar Automobil Club sportbizottsága november 18-án ülést tartott, melyen elhatározták, hogy a motorkerékpár versenyszabályokba a nemzetközi módosításokat be fogják iktatni. Elhatározta továbbá a bizottság, hogy amennyiben jövőre az ügetőpályán tervbe vett versenyeket nem lehet megtartani, úgy azokat máshol rendezi. Megbeszélték ezenkívül a motorkerékpárok téli versenyének útvonalát és utasították a szakosztályt, hogy egy más útvonalat dolgozzon ki, mint amit eddig terveztek. Kimondotta a bizottság azt is, hogy jövőre kiírja a magyar motorkerékpáros bajnokságot. A bajnokság elnyeréséhez a következő versenyeken kell résztvenni: Hatvani 100 kilométeres verseny, Tourist Trophy, Turaut, Svábhegyi verseny és még egy ötödik verseny. Megbízták mindezenfelül Horovitz Györgyöt és Bárány Ervint, hogy a Turaut szabályzatát dolgozzák ki. A Svábhegyi verseny szabályainak megállapításával Delmár Waltert, Hejecs Sándort és Jakab Tivadart bízták meg. Elhatározták végül, hogy a KMAC esetenként díjakat fog kitűzni az affiliált klubok versenyeire. MICHELIN PNEU Gyári lerakat AUTÓFELSZERELÉSEK NAGY JÓZSEF, Andrássy út 34. Tel. 21-97. Külföldön lakó magyar állampolgárok triptiqueje. Külföldön lakó magyar állampolgárok eddig, ha autójukkal Magyarországra akartak jönni, úgy lakóhelyük automobilklubjától triptiquet nem kaphattak és a határátlépéskor az automobil teljes vámját le kellett fizetniük. A pénzügyminiszter most utasította a vámhatóságokat, hogy a külföldön lakó magyar állampolgárok autóit lakóhelyük automobilklubjának triptiquejével az előírt vám lefizetése nélkül is engedjék be az ország területére. Ezek a triptiquek egy esztendeig érvényesek. Cseh túlkapás. Hajós Imre mellékkocsis motorkerékpárján Losoncra utazott, hol a csehek követelték, hogy motorkerékpárjáról klubjelvényét távolítsa el. A KMAC vezértitkára eljárt az itteni cseh követségnél és külügyminisztériumunkban is bejelentette az ügyet. Vavrecka Hugó meghatalmazott miniszter, Csehszlovákia magyarországi követe, a legnagyobb előzékenységgel kijelentette, hogy az esetben csakis valamelyik alantas közeg túlkapásáról lehet szó és rögtön átírt a kormányának, hogy a jövőben hasonló esetek ne forduljanak elő. A Matchless motorkerékpárok 1926-os típusai. Az ismert angol motorkerékpárgyár a jövő szezonra háromtípusú motorkerékpárral lepi meg a piacot. Egy 250, egy 500 és egy 998 köbcentiméteres géppel. A legelsőnek ára Budapesten elvámolva mintegy 18 millió, míg a másodiké körülbelül 25 millió lesz. A legerősebb kéthengeres gép ugyanolyan, mint amelyen Eberand Eberhorst idei rekordjait felállította. A cseh kereskedelemügyi miniszter az automobilizmusról. Hivatalos helyről, de különösen a nagyközönség bizonyos rétegei részéről autósaink és motorkerékpárosaink nem részesülnek túlságos rokonszenvben. Ezek megszívlelhetnék Novak cseh kereskedelemügyi miniszter beszédét, melyet a cseh automobil- és motorkerékpáros-klubok kongresszusán a napokban Prágában tartott. A beszédből néhány részletet a következőkben közlünk: — Az automobilizmust a cseh nagyközönség nem kedveli túlságosan. Lehet azonban, hogy ennek részint a cseh sajtó az oka, mely minden csirke vagy lúd elgázolásáról hasábos cikkeket közöl. Ezzel természetesen nem akarom a túlkapásokat vagy a gyors hajtást megvédelmezni, mi ellen mindenkinek teljes erejével küzdenie kell, de be kell vallani, hogy a balesetek egy tekintélyes hányadát a gyalogjárok okozzák vagy a kocsisok, kik nagyon gyakran egyáltalában nem akarnak kitérni, mert tudják, hogy az összeütközés alkalmával az automobil szenvedi a nagyobb kárt. Minden ilyen egyes eset támadás automobil-iparunk és annak sokezer munkása ellen. Fiatal állam vagyunk és nagy szükségünk van minél tökéletesebb közlekedésre. Ezért kell védeni az automobilizmust. Mindent azonban nem tehet meg a kormány és a parlament, alulról kell a segítségnek megérkeznie. Az ifjúság nevelésén kell változtatni. Prága környékén ugyanis már meg sem elégszenek a gyerekek azzal, hogy az autókat sárral és kövekkel dobálják meg, külön parittyáik vannak már erre a célra. Én magam több alkalommal tanúja voltam ilyen eseteknek, mégpedig külföldi vendégek jelenlétében és igazán mélységesen szégyenkeztem miattuk. Sürgős szükség, hogy az iskolákban újra és újra megmagyarázzák a gyerekeknek, hogy milyen alávaló gaztett az autóknak ilyen megtámadása. Hogy az útjaink sem tökéletesek, azt nagyon jól tudom. Prága környéke szinte az iskolapéldája annak, hogy milyeneknek nem szabad lenni az utaknak. Prága és Jungbunzlau között vannak az után lyukak, melyeknek mélysége eléri a fél métert. Kollegám, a közmunkaügyek minisztere legutóbb többszáz útkaparót elbocsátott, mert kiderült, hogy egyáltalában nem dolgoztak semmit. Sajnálattal kell azonban megállapítanom, hogy én útközben azóta sem láttam átkaparót munkában. A KMAC évkönyve. A Királyi Magyar Automobil Club az idén is kiadja rendes évkönyvét, mégpedig különösen gazdag tartalommal. Mindazon felül, amit eddig is megtaláltunk az évkönyv hasábjain, ezúttal a klub vezértitkársága összeállítja, hogy Magyarország minden városában és nagyobb községében hol találhatnak automobilistáink és motorkerékpárosaink megfelelő szállást, ,garage-ot, javító műhelyeket és benzinkutakat. Az angol Tourist Trophy. Az 1926-os angol Tourist Trophy-n, mint az Autó Cycle Union már régebben elhatározta, nem vehetnek részt azok a motorkerékpárok, melyeknek hengerűrtartalma 175 köbcentiméternél kevesebb. Most hosszú tanácskozások után az Autó Cycle Union sportbizottsága úgy határozott, hogy a klaszszikus versenyen mellékkocsis motorkerékpárok se vehessenek részt. A határozat sportkörökben nagy meglepetést keltett, mert a mellékkocsik indulása mindig nagy vonzerőt gyakorolt úgy a versenyzőkre, mint a nézőközönségre. A határozat indítóoka az volt, hogy a gyárak a mellékkocsis versenyekre olyan speciális gépeket készítettek, melyeknek semmi praktikus használhatósága sem volt A túlságosan gyors kanyarodás túrautakon nemcsak hogy nem szükséges, de egyenesen káros. A Tourist Trophy számára egészen különösen könnyű, a gyakorlatban használhatatlan mellékkocsikat alkalmaztak, azonkívül egyes gyárak, hogy a kanyarodókban verseny közben baj ne történjék, olyan stabilizáló átalakításokat tettek a mellékkocsira, melyeknek a normális használatnál semmi értelmük sincs. Ezenkívül úgy találták, hogy a mellékkocsis motorkerékpároknak igen rossz propagandául szolgálnak azok a fényképek, melyek mutatják, hogy a mellékkocsi utasa a kanyarodóknál milyen akrobata-mutatványokat kénytelen végezni. Angol motorkerékpáros körökben nem helyeslik az A. C. U. határozatát és azt mondják, hogy arra csak törekedni kellene, hogy a mellékkocsiknak minél tökéletesebb automatikus és másfajta stabilizáló berendezései legyenek. A mellékkocsigyárosok most nagyon sokat kísérleteznek azon, hogy gyártmányaik minél stabilabbak legyenek és eredményeik kipróbálására csak jó szolgálatot tett volna a Tourist Trophyn való résztvétel. Ezek után az újítások után az angol Tourist Trophyn három klasszisba osztva indulnak majd a 250, 350 és 500 köbcentiméteres motorkerékpárok. A versenynek távolságát is megváltoztatták, amennyiben ezentúl mind a három kategóriába tartozó gépek az eddigi 360 kilométer helyett 425 kilométert fognak befutni, ami a Matt-sziget versenykörének hétszer való megkerülését jelenti. Rovatvezető Síró György. TÉLEN-NYÁRON megbízható és gazdaságos az 5/25 HP négykerékfékes MAGOMOBIL Gyári eladási központ: Liszt Ferenc tér 9. szám Delage Lajos javaslatai a versenyszabályok megváltoztatásáról. Delage Lajos egy őt megkérdező újságírónak a következőket mondotta a francia automobil-klubban tett nagyjelentőségű határozatának magyarázatára: “Engem leginkább az indított arra, hogy a jövőben a versenyzéstől kissé visszavonuljak, hogy a mostani versenyszabályokat nem tartom alkalmasaknak arra, hogy az automobilizmust a helyes fejlődés útjára tereljék. Álláspontom még ma is a régi. A mai versenykocsik túlságosan gyorsak ahhoz, hogy egyben biztosak is lehetnének. Annyira, hogy ma talán már az egész világon nem tudnánk összeszedni hat olyan vezetőt, aki nyílt országúton egy modern versenykocsi teljes sebességét ki tudná és ki merné használni. Ma már a kétliteres kocsik képesek az óránkénti 200 kilométer kifejtésre, úgyhogy ma már a modorn versenyt a vezető ügyessége dönti el és a készsége, hogy a halálveszedelemnek kitegye magát. Mindez pedig egyáltalában nem áll a haladás szolgálatában, mert ezek a versenykocsik és a rajtuk szerzett tapasztalatok egyáltalában nem alkalmasak arra, hogy a normális automobilokat tökéletesítsék. A versenynek pedig csak akkor van létjogosultsága, ha belőlük olyan tapasztalatokat szűrhetünk le, melyekkel a normális konstrukciójú autókat megjavíthassuk. Közismert dolog, hogy egy normális kétliteres versenyautomobil rendes körülmények között egy galloné benzinnel mintegy 130 kilométert bír befutni. Ha azonban megengedjük, hogy a kocsi teljes sebességével száguldjon, úgy ezzel az egy gallonével legfeljebb 112—113 kilométerre fog eljutni. Javaslatom tehát az, limitáljuk az üzemköltségeket, ezzel limitáljuk már a sebességet is és a versenyek veszélyessége is nagyban csökkeni fog. iiU.'----.— ■ .—x— >*7^3 Jóízű, enyhe, ■ y megbízható. ^ ^ Gyártja^ k. Sstfüf is Tsa Purgagyár, Leslapesi, IX*