Ujság, 1925. november (1. évfolyam, 94-117. szám)

1925-11-22 / 112. szám

14 LÓSPORT Ügetőversenyek. Holnap ismét fél kettőkor kezdődnek az ügetőversenyek az Erzsébet ki­rályné­ úti pályán, melyek igen érdekeseknek. Ígérkeznek, miután a pálya teljesen felszáradt, a mezőnyök nagyok lesznek, mint az utóbbi napokban mindig és közeledvén az év végéhez, hajtóink most már minden lovukkal nyerni akarnak. A programmot a Kétévesek versenye nyitja meg, mit legkönnyebben Biliet doux-al nyerhet meg a Kőkuti ménes, a fokról-fokra javuló Al­legro és Első­ előtt. Az Árva-díj nagy mezőnyéből Fiú, ha istállója bízni fog benne, úgy eminens esély, mert nagy előnyével úgy megszaladhat, hogy a hátulról induló jobb lovak már alig ér­hetik utól. Papíron esélyes lenne Szokol is, de kétszer annyira csalódtunk benne, hogy most sem bízunk győzelmében. Rajtuk kívül még Useful és Wienerin jelenhetnek meg a startnál, bízva a győzelemben. A Handicapben a benevezett 25 ügető nagy része starthoz fog állani és így rendkívül nehéz a győztes kijelölése. Keszkenő, Xanten, Cairo, Ildikó és Szabad Junior elbírálása enyhe egy kissé. A Glückstern-díjban a papír Végre-re mutat. De a Lőrinczi-ménes négyévese annyit futkáro­­zott az utóbbi időben, hogy már valószínűleg megunták a lábai egy kissé a versenyzést. A hosszú táv leginkább Katsinkéi lovaira, akár Ren­detlenre, akár Bajnokra utal, de nagyon esélyé­nél van jobban is. A Rába-díjban különösen a hajtóengedmé­­nyek­re való tekintettel legvalószínűbb az Em­lék A.—Jani—Latdima-sorrend. Meglepetést Újonc okozhat. A napot bereke­sztő Amateur-hajtást megfelelő hajtóval a Lőrinczi-ménes nyerheti meg, de hely­zete nem lesz könnyű Gaby D.-vel szemben. Jelöltjeink: I. Billet­roux—­Allegro. II. Fiú— Uscful. III. Keszkenő—Ildikó IV. Kallinka-haj­­tás—Jobban. V. Emlék A.—Jani. VI. Lőrinczi­­ménes—Gaby D. ­ Lopás vádja alól felmentett ügyvédjelölt. Legrand Ferenc dr. ügyvédjelölt lopás bűntette miatt vádoltam állott ma Lányi Jenő dr. törvény­­széki biró mint egyes bíró előtt. A vád az, hogy ifj. Grimm Gábor B-listás fővárosi tisztviselőtől mulatozás közben 20 millió koronát ellopott. A vádlott tagadta bűnösségét, elmondotta, hogy Grimm 106 millió korona végkielégítést vett fel és állandóan mulatozott és pocsékolta a pénzt. Grimm felesége felkérte­, hogyha mulatozás köz­ben együtt van Grimmel és az szórná a pénzt, családja és gyermekei részére igyekezzen tőle a pénzt elvenni. Egyik napon mulatozás közben Grimm összeszólalkozott egy társasággal és vere­kedés keletkezett, mely közben kiesett Grimm pénze. Ő azt felvette és nagybátyjánál letétbe he­lyezte, melyről Grimm feleségét értesítette. Grimm mikor kijózanodott, azt mondotta, hogy 20 millió koronát lopott el az ügyvéd tőle, azon­ban az ügyvéd csak 10 millió koronát helyezett letétbe nagybátyjánál. A kihallgatott tanúk iga­zolták, hogy csak 10 millió korona volt az az összeg, amit az ügyvéd magtalált. Az ügyész mó­dosította a vádat és csak 10 millió korona miatt emelt vádat az ügyvédjelölt ellen. De a bíróság a 10 millió korona ellopásának vádja alól is fel­mentette Legrand dr.-t, mert kétségtelenül megállapította a tanuk elbeszéléséből, hogy csak 18 millió korona volt az az összeg, amelyet meg­talált és azt letétbe is helyezte.­­ Másfélmillió egy pohár sörért, amelyet a ki­mérő fizet. A törvényszék, mint uzsorabiróság Havel József dr. tanácselnök tanácsában ma tár­gyalta Wrabecz népligeti nagyvendéglős árdrágí­­tási ügyét. A vendéglős azzal volt vádolva, hogy ez év májusában vendéglőjében Hermann Géza dr. kórházi orvosnak négy pohár barna sörért 32.000 koronát számított fel. Wrabecz azzal védekezett, hogy olyan nagy a rezsije, hogy a 8000 koronáért számított pohár sörön alig nyer pár száz koronát. Igen sok vigalmi- és luxusadót fizet és azért nem tudja olcsóbban számítani. Kapdebó dr. ügyész vádbeszédében rámutatott arra, hogy a közönség igen nagy megterheltetése az, ha a vendéglős a megengedett árnál magasabban számlázza a sört. A vendéglős 28 pincérrel dolgozik, tehát nagy­üzemre és nagy rezsire van berendezkedve, nem illetheti meg tehát őt az úgy látszik hosszú időn át folytatott horribilis illegitim haszon. A bíróság bűnösnek mondotta ki árdrágítás vétségében a vendéglőst és ezért másfélmillió korona pénzbün­tetésre ítélte el. § Zsarolásért Kendét lit, Bárdosit bűnpárto­lásért egyhavi fogházra ítélték. Publik Ernő dr. táblai bíró elnökletével ma folytatták annak a pernek tárgyalását, amelynek vádlottjai egy na­gyon elterjedt délutáni lapnak szenzációs lelep­lezést adtak a britanniásokról, aztán az ébredők­től nagyobb összeget kértek a leleplezések be­szüntetése, illetve azoknak kedvezőre leendő át­formálása fejében. Ma a detektíveket hallgatták ki, akik Kendét vastag hangjáról ismerték fel a pénzszerzési látogatás alkalmával. Kende kérte, hogy a bíróság Jáger dr. MÁV titkárt és Bálint Imre hírlapírót is hallgassa ki. A bíróság Abdás Gusztávot hallgatta ki, aki elmondotta, hogy a britanniások egy része ifjú gyülevésznép volt, akik mindenre kaphatók voltak. Schüssler ügyész vádja és Bartók dr. ügyvéd védelme után Kende is felszólalt. Saját maga is elítéli a cselekedetét, ,eszmeközösség‘‘-ben volt azokkal, akiket kipel­lengérezett, bár ő maga sohasem volt britanniás. Végül Bárdosi is szólt néhány szót. A törvény­szék Kende Józsefet zsarolásért hathavi, Bárdosi Ernő dr.-t bűnpártolásért egyhavi fogházra ítélte. Az ügyész és a vádlottak fellebbeztek. A Diáknyomor és a nyomor vámszedői. Mikor néhány évvel ezelőtt a diáknyomor enyhítése végett nemes intencióval akció indult meg, Schreiber István szövetkezett Búza Miklós ügy­védi írnokkal, Barek Konrád biztosítási tiszt­viselővel, Kovács Antal és Zisler Endre magán­tisztviselőkkel. A szövetkezés eredménye az volt, hogy nem csupán a belügyminiszterijeg engedé­ly 7 öt ezerkoronás rézmetszetek árát ,,javították ki" tízezer koronára, hanem azonkívül engedély nélkül természetbeni adományokat is gyűjtöttek vidékiektől. A szolnoki törvényszék Schreibert 355 csalás, okirathamisításért egyévi fogházra és 355-ször százezer korona pénzbüntetésre, Búzást másfélévi fogházra és 227-szer százezer korona pénzbüntetésre, Barek Konrádot egyévi és há­romhavi fogházra és 106-szor százezer korona pénzbüntetésre. Kovácsot és Zislert 11 havi, illetve egyévi fogházra, 46-szor százezer, illetve 57-szer százezer korona pénzbüntetésre ítélte. A tábla Nyirő-tanácsa ma Morocza dr. főügyész és Facsar József dr. védőügyvéd előterjesztése után a törvényszék ítéletét jóváhagyta, csupán a vizsgálati fogság beszámítása körül tett némi változtatást. A védő semmiségi panaszt jelen­tett be.­­ Bizonyítás-kiegészítés Löbl ügyében, A dob­utcai Lázár-kávéházban rendezett gyermekfelru­­házási ünnepély alkalmával történt ismeretes eset után a törvényszék által hétévi fegyházra el­ítélt Löbl József ügyében tudvalévően a tábla a bizonyítás kiegészítését rendelte el és azt ma Meszik törvényszéki biró foganatosította és a mai napra nyolc tanút idézett be. A kihallgatáshoz elővezették Lobit is, akit szemmel láthatóan meg­viselt a szabadságvesztés. Nagyon sápadt volt és a biró szobájában több ízben voltak rohamai. A biró mindannyiszor figyelmeztette, hogy az ő ér­deke, hogy ez a bizonyítás zavar nélkül menjen végbe, tehát önuralomra intette őt. A biró kihall­gatta. Griff József, öreg péksegéd elmondotta, hogy a katonák hirtelen a kávéházban megjelen­tek és mintegy parancsszóra leoldották oldal­fegyverüket és őt támadták meg először és a karján meg is sebesítették. A katonák folyton zsidóztak. Mikor ő a kávéházból menekült, azon­nal hallotta az üvegek csörömpölését. Deutsch Dezső szabómester felesége szintén a katonák garázdálkodásáról tett vallomást, bajonettól ver­ték be az ablakokat. Vallomása közben Löbl rosz­­szul lett, úgy hogy ki kellett őt vezetni a friss levegőre. Egy tanú azt vallotta, hogy ő hallotta, amikor­­ egy ismeretlen ember dicsekedett azzal, hogy ő szúrta le a katonát. Pongrácz Manó val­lotta, hogy Löbl csendesen vitatkozott az utcán a katonákkal, mikor egy negyedik katona körzé­jük rohant és ekkor kezdődött a dulakodás. Löbl felesége férje rosszulléte miatt most olyan izgal­mas hangulatba jött, hogy a bíró kénytelen volt őt meginteni. Földvári Imre fogtechnikus vallotta, hogy az eset után egy borotvált arcú úr az utcán azt hangoztatta: Eggyel kevesebb van. Fischer Ármin vallotta, hogy a verekedést a katonák kezdték, egy katona bajonettel ütött Löbl hátára. Mikor a katonák berohantak a kávéházba, Löbi künn állott az utcán. A tanú ekkor az ablakon ugrott ki és szaladt a rendőrségre. Néhány tanú kihallgatása után Lobit visszakísérték a fogházba. A bíró az iratokat felterjeszti a táblához, ahol ki­tűzik a fellebbviteli tárgyalás napját.­­ A testilpanama vádlottjait elítélték. Szom­bathelyről jelentik: A szombathelyi törvényszék ma délelőtt hirdette ki ítéletét a textilpanama bű­nperben. A bíróság közokirathamisítás bűntet­tében bűnösnek mondotta ki Wellesz Jenő volt vámhivatali főnök, vámszaki tanácsost és ezért őt összbüntetésül kétévi és hathónapi fegyházra, Magyar Ferenc kereskedelmi üzemvezető vádlot­tat ugyancsak közokirathamisításért egyévi és tízhónapi börtönre, Deutsch Henrik kereskedőt egyévi és hathónapi börtönre, Götzl Ferenc volt vámtisztet tízhónapi börtönre ítélte. A törvény­szék elrendelte a bűnjelként lefoglalt 1690 dollár elkobzását. A vádlottak bűnügyi költség fejében 15.953.000 koronát tartoznak az államkincstárnak fizetni. A bíróság Magyar Ferenc, Deutsch Henrik és Gergely Imre vádlottakat négyrendbeli köz­­okirathamisítás címén ellenük emelt vád és kö­vetkezményei alól, továbbá Wellesz Jenőt mint tettest, Magyar Ferencet, Deutsch Henriket mint felbujtókat megvesztegetés címén ellenük emelt vád alól felmentette. Koller Ottó vámszaki taná­csost egyrendbeli megvesztegetés, négyrendbeli közokirathamisítás, hivatalos hatalommal való visszaélés címén emelt vád alól, továbbá Pauk Manót, Stettner Lajost, Koch Jenőt, Rec­hnitzer Gyulát, Latzer Miksát, Lengyel Bélát és Magyar Ferencet mint bűnsegédeket a megvesztegetés büntette miatt ellenük emelt vádja alól felmen­tette. Felmentette továbbá Fellner Jenőt, akit magánokirathamisítással vádoltak és Frühwirth Jenőt és Letzinger Gézát, akiket közokirathami­sítás bűntettével vádoltak. ÚJSÁG VASÁRNAP, 1925 NOVEMBER 22 SZERKESZTŐI ÜZENETEK Az Újság külföldi hu olvasója. Levelét áttet­tük ahhoz a magyar filmcéghez, amely nekünk a hírt beküldte, ha megkapjuk a választ, e rovat­ban közölni fogjuk. L. J., Sárkeresztur. Elsőrangú gyártmányú rádiók az Egyesült Irió gyártmányai. Forduljon egyébként a Magyar Távirati Iroda rádióosztályához, Budapest, Városház­ utca 10., amely a készüléket teljesen fel is szereli. A kérvényt, melyben ön, a kereskedelemügyi minisztériumhoz intézve, leírja az óhajtott készülék nagyságát is, hogy milyen célra akarja felhasználni (szórakozás), egy 20 ezer koronás ok­mánybélyeggel ellátva a helybeli postahivatalnál nyújtsa be. — K. K., Budakeszi. A vasbeton épületbe, amely a legtöbb esetben mint egy nagy kondenzátor szerepel, lehet rádiót szerelni, csupán a behangolás rendkívül nehéz. Forduljon e célból, lapunkra hivatkozva, a „Magyar Rádió Újság"* szerkesztőségében, Budapest, Városház­ utca 10. Karikás úr­hoz, aki a felszerelés módját pontosan elmagyarázza. — Hadifogoly. Annyi márka adósságról lehet szó, amennyit akkor az a rubel ért, amelyet kaptak. Mindenesetre jó lesz ügyvédhez fordulni, ha kétségtelenül hálával tartoznak is azoknak, akik akkor segítségükre siettek. — R. A., Buda­pest. Ha megvan a budapesti illetőséget elismerő bizonyít­ványa, akkor legyen csak egész nyugodtan, semmi kellemet­lenség nem fenyegeti. Legjobb, ha bevárja annak a moz­galomnak az eredményét, amely azért indult meg, hogy ezekben a kérdésekben végre rendet teremtsenek és meg­szüntessék azt, hogy minden hatóság a saját kénye-kedve szerint dönt az illetőségi és honossági kérdésekben. Éppen a szombati lapok ismertették azt a tanácskozást, amely ebben az ügyben a városházán volt. Máris lényeges könnyí­tések történtek és még több könnyítés várható a jövőben, mert ott nem szabad megállania a mozgalomnak, ahová eddig eljutott. — Többek nevében. Minden széltől vagy fe­kete kockától szélig vagy fekete kockáig terjedő sornak úgy vízszintes, mint függőleges irányban értelmes szavakat kell adnia. A szó kezdetét egy szám mutatja s ugyanez a szám mondja meg a számmagyarázatban, hogy milyen szót kell oda keresni. Csak az első helyes szókat nehéz meg­találni, mert a többire már útbaigazítást adnak a meg­talált szavak betűi. Ha ez után a magyarázat után sem si­kerül tökéletesen a megfejtés, akkor tegye el keresztrejt­vényt s amikor a megfejtés megjelenik, annak segítségül vétele mellett próbálja meg megfejteni. Csak egyen kell keresztölvágnia magét, a többi már könnyen fog menni. 2. Méltóztassék ottani külügyi képviseletünkhöz fordulni. — J. K., Rákospalota. Méltóztassék a Magyarországi Vas­és Fémmunkások Központi Szövetségének Mozgófénykép Gépkezelők Szakosztályánál érdeklődni. Erzsébet-körút 44., Kör-kávéház. Elnök Doszpotovics Mihály. Ott megtudhatja a tanfolyam és vizsga feltételeit és a munkalehetőségekről is tájékoztatják. 1y 2­6 évi új típusú LaBarre: MforteréKiíró Bárdi­­ &­C­aputanh. 250. 500 és 1000 cm* (kéthengeres) Kossuth Lajos-u. fi AUTOMOBIL megjelenik minden vasárnap. A KMAC sportbizottságának ülése. A Királyi Magyar Automobil Club sportbizottsága november 18-án ülést tartott, melyen elhatározták, hogy a motorkerékpár versenyszabályokba a nemzetközi módosításokat be fogják iktatni. Elhatározta to­vábbá a bizottság, hogy amennyiben jövőre az ügetőpályán tervbe vett versenyeket nem lehet megtartani, úgy azokat máshol rendezi. Megbeszél­ték ezenkívül a motorkerékpárok téli versenyének útvonalát és utasították a szakosztályt, hogy egy más útvonalat dolgozzon ki, mint amit eddig ter­veztek. Kimondotta a bizottság azt is, hogy jövőre kiírja a magyar motorkerékpáros bajnokságot. A bajnokság elnyeréséhez a következő versenyeken kell résztvenni: Hatvani 100 kilométeres verseny, Tourist Trophy, Turaut, Svábhegyi verseny és még egy ötödik verseny. Megbízták mindezenfelül Ho­­rovitz Györgyöt és Bárány Ervint, hogy a Turaut szabályzatát dolgozzák ki. A Svábhegyi verseny szabályainak megállapításával Delmár Waltert, Hejecs Sándort és Jakab Tivadart bízták meg. El­határozták végül, hogy a KMAC esetenként díjakat fog kitűzni az affiliált klubok versenyeire. MICHELIN PNEU Gyári lerakat AUTÓFELSZERELÉSEK NAGY JÓZSEF, Andrássy­ út 34. Tel. 21-97. Külföldön lakó magyar állampolgárok trip­­tiqueje. Külföldön lakó magyar állampolgárok ed­dig, ha autójukkal Magyarországra akartak jönni, úgy lakóhelyük automobilklubjától triptiquet nem kaphattak és a határátlépéskor az automobil teljes vámját le kellett fizetniük. A pénzügyminiszter most utasította a vámhatóságokat, hogy a külföl­dön lakó magyar állampolgárok autóit lakóhelyük automobilklubjának triptiquejével az előírt vám le­fizetése nélkül is engedjék be az ország területére. Ezek a triptiquek egy esztendeig érvényesek. Cseh túlkapás. Hajós Imre mellékkocsis mo­torkerékpárján Losoncra utazott, hol a csehek kö­vetelték, hogy motorkerékpárjáról klubjelvényét távolítsa el. A KMAC vezértitkára eljárt az itteni cseh követségnél és külügyminisztériumunkban is bejelentette az ügyet. Vavrecka Hugó meghatalma­zott miniszter, Csehszlovákia magyarországi kö­vete, a legnagyobb előzékenységgel kijelentette, hogy az esetben csakis valamelyik alantas közeg túlkapásáról lehet szó és rögtön átírt a kormányá­nak, hogy a jövőben hasonló esetek ne fordulja­nak elő. A Matchless motorkerékpárok 1926-os típusai. Az ismert angol motorkerékpárgyár a jövő sze­zonra háromtípusú motorkerékpárral lepi meg a piacot. Egy 250, egy 500 és egy 998 köbcentimé­teres géppel. A legelsőnek ára Budapesten elvá­molva mintegy 18 millió, míg a másodiké körül­belül 25 millió lesz. A legerősebb kéthengeres gép ugyanolyan, mint amelyen Eberand Eberhorst idei rekordjait felállította. A cseh kereskedelemügyi miniszter az automo­bilizmusról. Hivatalos helyről, de különösen a nagyközönség bizonyos rétegei részéről autósaink és motorkerékpárosaink nem részesülnek túlságos rokonszenvben. Ezek megszívlelhetnék Novak cseh kereskedelemügyi miniszter beszédét, melyet a cseh automobil- és motorkerékpáros-klubok kon­gresszusán a napokban Prágában tartott. A be­szédből néhány részletet a következőkben közlünk: — Az automobilizmust a cseh nagyközönség nem kedveli túlságosan. Lehet azonban, hogy ennek részint a cseh sajtó az oka, mely minden csirke vagy lúd elgázolásáról hasábos cikkeket közöl. Ezzel természetesen nem akarom a túlkapá­sokat vagy a gyors hajtást megvédelmezni, mi el­len mindenkinek teljes erejével küzdenie kell, de be kell vallani, hogy a balesetek egy tekintélyes hányadát a gyalogjárok okozzák vagy a kocsisok, kik nagyon gyakran egyáltalában nem akarnak ki­térni, mert tudják, hogy az összeütközés alkalmá­val az automobil szenvedi a nagyobb kárt. Minden ilyen egyes eset támadás automobil-iparunk és annak sokezer munkása ellen. Fiatal állam va­gyunk és nagy szükségünk van minél tökéletesebb közlekedésre. Ezért kell védeni az automobilizmust. Mindent azonban nem tehet meg a kormány és a parlament, alulról kell a segítségnek megérkeznie. Az ifjúság nevelésén kell változtatni. Prága kör­nyékén ugyanis már meg sem elégszenek a gyerekek azzal, hogy az autókat sárral és kövekkel dobál­ják meg, külön parittyáik vannak már erre a célra. Én magam több alkalommal tanúja voltam ilyen eseteknek, még­pedig külföldi vendégek je­lenlétében és igazán mélységesen szégyenkeztem miattuk. Sürgős szükség, hogy az iskolákban újra és újra megmagyarázzák a gyerekeknek, hogy milyen alávaló gaztett az autóknak ilyen meg­támadása. Hogy az útjaink sem tökéletesek, azt nagyon jól tudom. Prága környéke szinte az is­kolapéldája annak, hogy milyeneknek nem szabad lenni az utaknak. Prága és Jungbunzlau között vannak az után lyukak, melyeknek mélysége eléri a fél métert. Kollegám, a közmunkaügyek mi­nisztere legutóbb többszáz útkaparót elbocsátott, mert kiderült, hogy egyáltalában nem dolgoztak semmit. Sajnálattal kell azonban megállapítanom, hogy én útközben azóta sem láttam átkaparót munkában. A KMAC évkönyve. A Királyi Magyar Auto­mobil Club az idén is kiadja rendes évkönyvét, még­pedig különösen gazdag tartalommal. Mind­azon felül, amit eddig is megtaláltunk az évkönyv hasábjain, ezúttal a klub vezértitkársága­ összeál­lítja, hogy Magyarország minden városában és nagyobb községében hol találhatnak automobilis­­táink és motorkerékpárosaink megfelelő szállást, ,garage-ot, javító műhelyeket és benzinkutakat. Az angol Tourist Trophy. Az 1926-os angol Tourist Trophy-n, mint az Autó Cycle Union már régebben elhatározta, nem vehetnek részt azok a motorkerékpárok, melyeknek hengerűrtartalma 175 köbcentiméternél kevesebb. Most hosszú ta­nácskozások után az Autó Cycle Union sport­bizottsága úgy határozott, hogy a klasz­­szikus versenyen mellékkocsis motorkerékpárok se vehessenek részt. A határozat sportkörökben nagy meglepetést keltett, mert a mellékkocsik in­dulása mindig nagy vonzerőt gyakorolt úgy a ver­senyzőkre, mint a nézőközönségre. A határozat indítóoka az volt, hogy a gyárak a mellékkocsis versenyekre olyan speciális gépeket készítettek, melyeknek semmi praktikus használhatósága sem volt A túlságosan gyors kanyarodás túrautakon nemcsak hogy nem szükséges, de egyenesen káros. A Tourist Trophy számára egészen különösen könnyű, a gyakorlatban használhatatlan mellék­­kocsikat alkalmaztak, azonkívül egyes gyárak, hogy a kanyarodókban verseny közben baj ne történjék, olyan stabilizáló átalakításokat tettek a mellék­­kocsira, melyeknek a normális használatnál semmi értelmük sincs. Ezenkívül úgy találták, hogy a mellékkocsis motorkerékpároknak igen rossz pro­pagandául szolgálnak azok a fényképek, melyek mutatják, hogy a mellékkocsi utasa a kanyaro­dóknál milyen akrobata-mutatványokat kénytelen végezni. Angol motorkerékpáros körökben nem helyes­lik az A. C. U. határozatát és azt mondják, hogy arra csak törekedni kellene, hogy a mellékkocsik­nak minél tökéletesebb automatikus és másfajta stabilizáló berendezései legyenek. A mellékkocsi­­gyárosok most nagyon sokat kísérleteznek azon, hogy gyártmányaik minél stabilabbak legyenek és eredményeik kipróbálására csak jó szolgálatot tett volna a Tourist Trophyn való résztvétel. Ezek után az újítások után az angol Tourist Trophyn három klasszisba osztva indulnak majd a 250, 350 és 500 köbcentiméteres motorkerék­párok. A versenynek távolságát is megváltoztatták, amennyiben ezentúl mind a három kategóriába tartozó gépek az eddigi 360 kilométer helyett 425 kilométert fognak befutni, ami a Matt-sziget ver­senykörének hétszer való megkerülését jelenti. Rovatvezető Síró György. TÉLEN-NYÁRON megbízható és gazdaságos az 5/25 HP négykerékfékes MAGOMOBIL Gyári eladási központ: Liszt Ferenc­ tér 9. szám Delage Lajos javaslatai a versenyszabályok­ megváltoztatásáról. Delage Lajos egy őt megkér­dező újságírónak a következőket mondotta a fran­cia automobil-klubban tett nagyjelentőségű hatá­rozatának magyarázatára: “Engem leginkább az indított arra, hogy a jövőben a versenyzéstől kissé visszavonuljak, hogy a mostani versenyszabályokat nem tartom alkalmasaknak arra, hogy az auto­mobilizmust a helyes fejlődés útjára tereljék. Álláspontom még ma is a régi. A mai verseny­kocsik túlságosan gyorsak ahhoz, hogy egyben biztosak is lehetnének. Annyira, hogy ma talán­ már az egész világon nem tudnánk összeszedni hat olyan vezetőt, aki nyílt országúton egy mo­dern versenykocsi teljes sebességét ki tudná és ki merné használni. Ma már a kétliteres kocsik ké­pesek az óránkénti 200 kilométer kifejtésre, úgy­hogy ma már a modorn versenyt a vezető ügyes­sége dönti el és a készsége, hogy a halálveszede­lemnek kitegye magát. Mindez pedig egyáltalában nem áll a haladás szolgálatában, mert ezek a ver­senykocsik és a rajtuk szerzett tapasztalatok egy­általában nem alkalmasak arra, hogy a normális automobilokat tökéletes­ítsék. A versenynek pedig csak akkor van létjogosultsága, ha belőlük olyan tapasztalatokat szűrhetünk le, melyekkel a normá­lis konstrukciójú autókat megjavíthassuk.­­ Közismert dolog, hogy egy normális kétlite­res versenyautomobil rendes körülmények között egy galloné benzinnel mintegy 130 kilométert bír befutni. Ha azonban megengedjük, hogy a kocsi teljes sebességével száguldjon, úgy ezzel az egy gallonével legfeljebb 112—113 kilométerre fog el­jutni. Javaslatom tehát az, limitáljuk az üzem­költségeket, ezzel limitáljuk már a sebességet is és a versenyek veszélyessége is nagyban csök­­keni fog. iiU.'----.— ■ .—x— >*­7^3 Jóízű, enyhe, ■ y megbízható. ^ ^ Gyártja^ k­. Sstfüf is Tsa Purgagyár, Leslapesi, IX*

Next