Ujság, 1926. január (2. évfolyam, 1-25. szám)

1926-01-31 / 25. szám

16 AUTOMOBIL Megjelenik minden vasárnap. Rovatvezető Síró György. Elkészült a KMAC versenymérő órája. A Leroy párisi cég értesítette a KMAC titkárságát, hogy a megrendelt villamos-időmérő elkészült és át­vehető. A magyar Tourist Trophy időit tehát már az új kronométerrel mérik majd. Franciaországban nagyon nehéz a sofförvizsga. Az Union Nationale des Associations de Tourisme, mely mostanában a sofförjelöltek hivatalos vizs­gáztatója, a jelentkezők folytonosan szaporodó száma és a mindinkább súlyosbodó közlekedési vi­szonyok következtében vizsgáit jelentősen megnehe­zítette. Bizonyítéka ennek a múlt esztendő vizs­gáinak statisztikája, mely szerint a vidéken a je­löltek 18, Párisban pedig 40%-át utasították mint alkalmatlanokat vissza. Párisban 71,400, a vidéken 266,000 volt a jelentkezők száma. Ezt az óriási tö­meget a vidéken 99, Párisban 11 kiküldött vizs­gáztatta. 1895 óta a vizsgákat a bányahivatal látta el, még pedig olyan előírások alapján, amelyek egyáltalában nem feleltek már meg a modern idők követelményeinek. Éppen ezért az új vizsgáztató­fórum új szigorú feltételeket léptetett életbe. A mostani francia vizsgán a jelöltnek nagy aprólé­kossággal megvizsgálják testi alkalmatosságát, pontosan tudnia kell a közlekedési szabályokat és csak akkor engedik át a vizsgán, ha alaposan is­meri a motor mechanizmusát és forgalmas he­lyeken is bemutatja ügyességét a vezetésben. Az autóklubok vezértitkárainak konferenciája. Február 9-én és 10-én Párisban összeülnek a nemzetközileg elismert autóklubok vezértitkárai, hogy főleg adminisztratív ügyeket beszéljenek meg. Akció a teherautók megadóztatása ellen. A KMAC és a Magyar Autókereskedők Országos Egyesülete közös akciót kezd a teherautomobilok tervezett megadóztatása ellen. Az angol Tourist Trophy. Mint már megírtuk, az idei angol Tourist Trophy, melyet ezúttal is Mart-szigetén fognak megtartani, három verseny­ből áll majd, melyeknek határnapjai a követ­kezők: Junius 14. 350 köbcentiméteres Junior Tourist Trophy. Junius 16. 350 köbcentiméteres könnyűsúlyú Tourist Trophy. Junius 18. 500 köbcentiméteres Senior Tourist Trophy. Minden egyes verseny a pályának hét körén megy keresztül és távolsága négy­százhuszonöt kilométer. A verseny szabályzatában az Auto Cycle Union elrendeli, hogy a nevezéskor pontosan meg kell jelölni, hogy az induló milyen nyerget, pneumatikát, gyertyát, mágnest, karburátort és láncot használ. Ezzel az új rendelkezéssel azt akarják elérni, hogy a résztvevő járművek a le­hetőség szerint standard­ modellek és ne speciális gépek legyenek. A Tourist Trophyn mellékkocsis motor­­kerékpárok már nem indulhatnak. Ezt a rend­szabályt éppen nem fogadta egyhangú lelkesedés­sel az angol sportközönség és a sajtóban egyre­­másra jelennek meg nyilatkozatok a mellékkocsis motorkerékpárok kizárása ellen. Legutóbb Tucker György, ki eddig háromszor vett részt mellék­­kocsis motorkerékpárral a Tourist Trophyn és aki egyszer harmadik, egyszer pedig első lett, is kifejti a dologra vonatkozó véleményét. Szerinte teljesen helytelen az intézkedés. A mellékkocsi utasának akrobataszerű tevékenységét nagyon könnyű lenne megszüntetni és rákényszeríteni őket a normális ülésre. Azt is nagyon könnyű lenne megállapítani, hogy minden mellékkocsis motorkerékpárnak mennyi súlyt kell magával vinnie. Lehet, hogy a Tourist Trophy-pSXya. néhány veszedelmes kanya­rodóját a mellékkocsi utasának a segítsége nélkül csak lassabban tennék meg, mint eddig, de ezzel az átlagsebesség csak jelentéktelenül csökken, és így legalább a vásárló közönség látná, hogy mel­lékkocsis motorkerékpárral nagy sebesség fejthető ki akkor is, ha az utasa nem akrobata. Tucker szerint a mellékkocsis­ versenyek nagyban elősegí­tették a motorkerékpárgyártási technika fejlődését. Annyira, hogy az ilyen versenyeken szerzett ta­pasztalatok gyakran még értékesebbek voltak azok­nál, melyeket szóló motorkerékpárok verseny­­eredményeiből szűrtek le. TÉLEN-NYÁRON megbízható és gazdaságos az 5/25 HP négykerékfékes MAGOMOBIL Gyári eladási központ: Liszt Ferenc­ tér 9. szám Mire képes egy modern motorkerékpár. Há­rom holland motorkerékpáros egy 350 köbcenti­méteres Harley Da­vidson-gépen tíz napig moto­rozott egyfolytában. A vezetők tíz óránként váltot­ták le egymást. Pályájuk egy 418 kilométer hosszú, önmagába visszatérő útvonal volt, melyen tíz nap alatt 9997 kilométert száguldottak be. A rendkívül figyelemreméltó túrát a motorkerékpárosok hiva­talos ellenőrzés mellett tették meg. Másfél autó naponta. Az elmúlt hónapban a Fiat-gyár magyarországi vezérképviselete az új 509-es modellből 40 darabot adott el. Ami az ün­nepek leszámításával napi másfél autót jelent A legutóbbi autóvizsgán egyszerre hat ilyen nép­szerű kis­kocsi jelentkezett. Soffőrkurzus. Állami gépjárművezetői tan­folyam nyílik meg a m. kir. technológiai és anyagvizsgáló intézet keretében (VIII., József­­körút 6.) február 15-én este 1é1 órakor. Beiratás február hó 8-tól 11-ig naponta d. e. 12—2 és d. u. 5—7 óráig az igazgatósági irodában, ahol részletes [•Tájékoztatón is kapható. Az autós koldus. Gyakran kimutatták már, hogy a gyalogjárás költséges luxus, ezt azonban eddig még kevesen bizonyították be oly kézzel­foghatóan, mint egy Svédországban, Bengtsfors­­ban letartóztatod csavargó, ki koldus mesterségét a szebben hangzó verális foglalkozás mögé rej­tette. A rendőrség kissé részletesebben érdeklő­dött foglyának magánélete után és erre kiderült, hogy a derék koldusnak nemcsak hogy aulája, de még soffőrje is van. A koldus megmagyarázta, hogy fájós lábai lévén, autó nélkül nem bírja hi­vatását folytatni. A kocsi különben becsületes tu­lajdona volt: 1900 svéd koronáért vásárolta és soflerjének teljes ellátáson felül még heti 30 ko­ronát fizetett. Az autós koldulás, úgy látszik, igen jövedelmező mesterség, mert mikor letartóztatták, 300 korona készpénzt és ezenfelül még egy 2000 koronáról szóló takarékbetéti könyvet találtak nála. Fiat valószínűleg nem indul a francia Grand Prix-ben. A szaksajtóban nemrégiben megjelent egy hír, hogy a Fiat-gyár a jövő szezonban egy másfélliteres, kétütemű motorral akar a nemzet­közi versenyeken résztvenni. Ezzel a hírrel szem­­azt írja, hogy Delage távolma­­nimár ma ijnem bizonyos, hogy A .:B'W'i'd versen­yautomobilok cent fog-Lengyel-cseh furaut. A cseh-lengyel turaut eredeti terminusát megváltoztatták június 7— 13-ára. A nemzetközi versenynaptárba már be is iktatták a halasztást. A KMAC sportbizottságának ülése. A KMAC sportbizottsága szerdán 6 órakor ülést tart, me­lyen a magyar motorkerékpár bajnokság és a turant feltételeit beszélik meg, valamint letár­gyalják a versenyigazolványok ügyét is. Négy kitüntetett soffőr. A KMAC Katona Istvánnak, Szarvas Pálnak, Fischer Alajosnak és Knorr Ödönnek gazdáik hűséges szolgálásáért a klubsoffőri oklevelet és jelvényt adományozta. A klub vezetősége elhatározta, hogy azt a vezetőt, ki 25 évig áll klubtag gazdája szolgálatában, ezentúl aranyjelvénnyel fogja kitüntetni. A Kir. Magy. Automobil Club közgyűlése. A KMAC 1926. évi február 21-én, határozatképte­lenség esetén 1926 február 28-án, vasárnap d. e. 11 órakor a klub helyiségében (IV., Apponyi-tér 1., I.) tartja évi rendes közgyűlését. A tárgysoro­zaton az évi jelentés és zárszámadás bemutatása, a folyó évi költségvetés megállapítása, az elnök, másodelnök, három alelnök, választmány és szám­vizsgáló-bizottság megválasztása, alapszabály mó­dosítás és az Andrássy-plakett adományozása állanak. ÚJSÁG VASÁRNAP, 1926 JANUÁR 31 London—Exeter és vissza. A Motocycling Club, mint minden esztendőben, úgy az idén is megtartotta London és Exeter között turautját, melyen a résztvevőknek az 542 km. távolságot átlagosan 32 km. óránkénti sebességgel kellett megtenni. A turauton 420 motorkerékpár és kis autó indult. A startot este 8 órakor kezdették meg. Az autók és motorkerékpárok menete nem kevesebb, mint hetven mérföld távolságot vett igénybe. A túrauton 700 vezető és kisérő személy vett részt A versenyzők majdnem húsz óra hosz­­szat haladtak egyfolytában egy egész éjszaka, valamint a következő nap esőben, sáros utakon. Másnap délutánján fél hat óra tájban érkeztek vissza az első résztvevők Londonba. Az indítás három és félórát vett igénybe, dacára annak, hogy félpercenként bocsátottak útnak egy-egy járművet. Először a motorkerékpárok hagyták el a start helyét, azután a mellékkocsis gépek kö­vetkeztek, a kis kocsik és végül néhány luxus­automobil. A mellékkocsikban majdnem kivétel nélkül fiatal hölgyek ültek. Éjjel féltizenkettőkor, amikor az indulás helyéről, Londonból, az utolsó résztvevő útnak indult, az első startoló, ki egy Babo-motorkerékpárt kormányzott, már Salis­­buryben vette magához az első frissítőket. W. Coopert, ki eddig mind a tizenegy Lon­don—Exeter között megtartott turauton résztvett, megkérdezték, hogy mi lehet az oka annak, hogy hétszáz egészen normálisnak látszó úr és hölgy feláldozza éjjelét és nappalát, hogy esőben, sár­ban túrázzon? A válasz a következő volt: — Ritkán van alkalom arra, hogy a motoro­zást, mint kalandot kihasználhassuk. Az autók­­és motorkerékpárok manapság normális viszonyok között már annyira üzembiztosak, hogy a rajtuk való közönséges közlekedés már alig nevezhető sportnak. Az ilyen verseny azonban, hol egyfoly­tában, éjjel indulva kell eljutni Londonból Exe­­terbe és vissza, alkalmat szolgáltat azoknak, kik igazán szeretik gépüket, megmutatni, hogy mire képes egy modern kerékpár és vezetője. IRODALQM (-) Strém István: A jégvirágos ablak. (Magyar írás kiadása.) Az új dráma fejlődési etapjában még a részletkérdések megoldásán sem jutott túl. Lépten-nyomon halljuk a kérdést: színész, ren­dező vagy író? Nehéz kérdések és minden reájuk adott felelet messzebb visz a teljesüléstől. Azok a törekvések, amelyek a színjátszásban, rendezés­ben és a szinmű­ irodalomban történtek, önma­­gukon belül hasznosak voltak bár, de az új drá­mát nem tudták megteremteni. Egy-egy darabban kihangsúlyozták a modern rendezést, színjátszást, stílust, de nem született meg egy új drámai forma, amely él önmagában s amelynek nagy­szerű diadalravivői éppen az új dráma kénysze­rítő hatása alatt egy színvonalra emelt színész, rendező és író. Strém István drámájában nem keresi a formai megoldásokat. Az írónak mondanivalói vannak, súlyos, át meg­ítélt érzések és ezeknek kinyilat­koztatására választotta a drámát. Külsőséges megoldásokat nem keres. Az Írás itt a megjelenés módja, egy költői tudat kifejezése a folyamatos emberi lelkiállapoton keresztül. A jégvirágos ab­lak így elsődlegesen költői alkotás. Költői alkotás, amely azonban témájánál és törekvésénél fogva természetszerűleg kivált a megszokott költői ke­retből. A darab témája és tárgya maga az ember. Eredendő, már születésekor őseitől reáruházott bűnnel, amitől a különböző helyzetek és viszonyok nem szabadíthatják meg, mivel azt magában hordja. Hiába vándorol vele évszakokon, mulat­ságon, egyedülléten, családi boldogságon keresz­tül, az átok marad, csupán átalakul. Egyedül az örök életben való hit s ebből a hitből következő jó­ság és lemondás az, ami megválthatja. Nem kell egyetérteni az íróval, hogy a munka kvalitásait elismerjük. Szomorú irodalmi viszo­nyainkban különösen örömet kelthet egy ilyen mű, mely tiszta művészeti alkotás, ellentétben a ma csak anyagi sikerekért íródó és egyedül színre­­kerülésre törekvő munkákkal. Líra hatja át végig a darabot és legszebbek és legtökéletesebb azok a részei, hol azon keresztül érvényesül az emberi tartalom. A Megfagyott sikoltás ide-oda fűrészeli a csendet*, majd «A föld alatt tompán hörög az elsülyedt angyal*, írja Strém István. Horizontot jelentenek az ilyen mondatok, kitágulást és fel­­szabadulást s a gondolatok látszólagos irreális képei teremtik meg a dráma levegőjét. Itt ezen a ponton fordul meg a mű sorsa és válik egyetem­legessé és emberivé, mint minden felszabadulás utáni vágy, mely maradandóbb és örökebb, mint bármely fix célkitűzés. (t. a.) (-) A Szabad Egyetem II. ciklusa. A Szabad Egyetem 1925—26. évfolyamának II. ciklusa feb­ruár 3-án kezdődik. Három csoportba oszlanak tanfolyamai: Humanisztikus, természettudományi és társadalomtudományi, közgazdasági és mű­szaki csoport. Az elsőben három szabad-egyetemi tanfolyam lesz: Zlinszky Aladár dr. egy. m. tanár ,,A magyar ballada­­költészet, szemelvények bemutatásával." Ennek a tanfo­lyamnak február minden szerdáján este 7—­49-ig tartanak az órái (Vill., Trefort­ utca 8.­­ emelet, tanárképző főgim­názium). R­ó­n­a­y Kázmér festőművész minden pénteken este 7—­49-ig VIII., Múzeum-körút 4. Imaoka Csuicsiro japán tanár Japánról (vetített képekkel) minden kedden VIII., Eszterházy-utca 11—13. este­­46—7-ig. A humanisztikus­ csoport három tanfolyamot, a Magyar Külügyi Társaság közreműködésével is rendez: H­orváth Jenő dr. egyetemi tanár „A modern Bal­kán" minden szerdán este (46—7-ig VIII., Trefort­ utca 8. I. emelet. Bajza József egyetemi tanár „Jugoszlávia", minden csütörtökön 7­49-ig Muzeum-körút 4. Pechíny Adolf dr. m. kir. kormánybiztos „Cseh­szlovákia", minden pénteken (46—7-ig Vili., Eszterházy­­utca 11—13. A természettudományi csoport négy tanfolyamot rendez: Szabó Zoltán dr. egyetemi tanársegéd. Az emberi szervezet kialakulása III. (fejlődéstani előadások). Minden szombaton este 6—­48-ig Tűzoltó­ utca 58. G­i­m­e­s­y Nándor dr. c. r. tanár: A vizel­ életközös­sége, (vetített képekkel) minden hétfőn este­­46—7-ig VIII., Eszterházy­ utca 11—13. Fridii Hezső dr. országos bírósági vegyész: A ké­miai analízis elemei (kisérleti bemutatásokkal), minden kedden este 7—­49-ig VIII., Muzeum-körut 4. B­e­c­h­o­f­t Ármin dr. orvos, az egészségtan tanára: Válogatott fejezetek az egyéni hygiene köréből III. r. A ruházkodása hygieneje. Időjárás, éghajlat és meghűlés. Minden hétfőn 7—149 ig VIII., Eszterházy­ utca 11—13. A Társadalomtudományi, közgazdasági és műszaki csoport: H­ó­m­a Gyula dr. műegyetemi tanársegéd, sz. főv. könyvtáros. Egyetemes közművelődési szeminárium, tekin­tettel a közgazdasági és társadalomtudományi kérdésekre. Az ezen szemináriumban résztvenni óhajtók keressék fel Hóma Gyula dr.-t a székesfőváros közkönyvtárában (V., gróf Károlyi­ utca 8. I. 11. ajtó alatt) jelentkezzenek és ál­lapodjanak meg a teendőkre nézve. A Szabad Egyetem alkalmat ad mindazoknak, kik gya­korlati életpályájuk mellett szabad idejükben tudományos kiképzést keresnek, hogy magukat hajlamuk szerint huma­nisztikus, természettudományi vagy közgazdasági irányban egyetemi színvonalon kiművelhessék. A tanfolyamokon egyetemi tanárok és más kiváló szaktudósok vezetik be a hallgatókat a tudomány művelésébe. A rendes hallgatók­nak leckekönyv (index) igazolja a Szabad Egyetem látoga­tását és a harmadik év végén a szabadegyetemi tanfolya­mok elvégzéséről végbizonyítványt kaphatnak. A Szabad Egyetem rendes hallgatói ciklusonként az összes tanfolya­mokra 50.000 korona tandíjat fizetnek. Az egyes tanfolya­mokat hallgató rendkívüli hallgatók tandíja tanfolyamon­ként 10.000 korona. Beiratkozni lehet az előadásokon, vala­mint az Erzsébet Népakadémia Könyvtára pénztárában, VIII., Német­ utca 40. I. 9. este 6—18-ig. Ugyanitt felvilá­gosítás kapható, valamint a Szabad Líceum József 85—43. telefonszám alatt. (-) A Magyar Tudományos Akadémia I. osz­tálya február 1-én (hétfőn) délután 5 (öt) óra­kor ülést tart, melynek tárgya Csengery János r. t.: Euripides töredékei. (-) A Magyar Gyógyszerésztudományi Társa­ság január 29-én tartotta rendes havi ülését. Az ülésen Dávid Lajos dr. gyógyszerész, szegedi egye­temi magántanár, tartott előadást a „ Cib­ina-alka­­loidákat meghatározó módszerek újabb haladá­sairól” címen, melyben az előadó beszámolt a china-kéreg ch­inin tartalmának saját módszere szerinti teljes elválasztásáról és pontos súly sze­­rinti meghatározásáról. (-) A Magyarhoni Földtani Társulat hydrolo­­giai szakosztálya 1920 február elsején, hétfőn délután 6 órakor tartja a tudományegyetemi ásványtani intézet (Vill., Muzeum-körút 4. föld­szint) termében tisztújító évzáróülését. A tárgy­sorozat folyamán Pálfy Móric dr. tart előadást: A budapesti hévfúrások vízmennyiségének ingado­zásáról. (-) Therapia, kitűnő orvosi folyóirat, legújabb száma a következő tartalommal jelent meg: Klini­kai előadás: Rothman István dr.: Menstruációs és terhességi bőrbajok. Eredeti közlemények: Okolicsányi Kuthy Dezső dr.: Az új hazai tuber­kulózis-faunakologikum halóképessége és ártalmat­­lansága. Bársony Tivadar dr.: A próbareggeli ér­téke gy­omordu ód mum fekélyeknél. Lax Henrik­ dr.: Belgyógyászati diagnosztikai módszerek kriti­kai áttekintése a gyakorló orvos szempontjából. Referáló közlemények: Hegedűs Béla dr.: A női genitáliák tuberkulózisáról, különös tekintettel an­nak műtéti gyógyításáról. Rácz Jenő dr.: A hiper-­ tenzió létrejötte és kezelése „Sulitonin“-nal. To­­vábbképző előadás: Balassa László dr.: A gerinc­velő folyadék vizsgálatának jelentősége szifilisz­­nél. Ovostársadalmi kérdések: A háziorvos. Esés tele a mindennapi gyakorlatból. Irodalmi szemlei Hírek. Tudományos és szépirodalmi folyóiratok csekély díjért kölcsön kaphatók az Újság folyó­iratosztályában. Rendes áron való előfizetéseket is vállal. VII., Erzsébet­ körút 43. Royai-szálló udvara. Telefon: József 16—28. LÓSPORT MEGKEZDŐDÖTT AZ ÉLET AZ ÜGETŐ PÁLYÁN. Az utóbbi napok enyhébb időjárása felébresz­tette téli álmukból az ügetőtrénereket. Reggel úgy 8 óra tájban megjelennek már az istállók­ban, befogják lovaikat és V29 órakor már szor­galmasan keringenek a könnyű salkyk a pályán. Az istállókban mintegy 80—100 ügető telelt és ezek most már kénytelenek abbahagyni téli lus­tálkodásukat, mert megkezdték az előkészületet és gyakorlást az első mitingre, melynek megnyitá­sától már alig választ el bennünket öt hét. A vidéken áttelelt lovak közül még eddig nem érkezett egy lót sem Budapestre, de a jövő hé­ten megkezdődik a lovaknak a felszállítása a vi­dékről és akkor hamarosan alig marad üres hely majd a városligeti istállókban. A trénerek közül a legszorgalmasabbal:: Novák, ki a kőkuti lovakkal dolgozik, Benkő és Kallinka. De ott látjuk a serények között Tho­­mant is, leginkább Ormuzd mögött, melyet tü­zeltek­, de ezt már teljesen kiheverte és hibát­lanul üget Wampetich Imre átvette az istálló­jában álló lovak személyes trenirozását és leg­­inkább Reszkenőt hajtja eddig. A pálya átalakítási munkálatai örvendetesen haladnak előre. Az új igazgatóság valamelyik tagja minden nap kint jár és személyesen ügyel fel az építkezésekre. Az egész telepet körülölelő magas deszkakerítés teljesen elkészült, az istálló­kat kitatarozták kívül úgy mint belül, a fakor­látot kijavították és hozzákezdtek a tribünök előtti térség betonírozásához is. Ha a munkálatok oly gyorsan haladnak tovább, mint ahogyan megkezdték azokat, úgy már jóval az első miting megnyitónapjai előtt egészen új, átalakított és megcsinosodott alakjában várja majd a pálya közönségét. A Tavaszi Handicap. A márciusi ügetőmeeting első napjának, 7-ének kiemelkedő eseménye a Tavaszi Handicap, melynek hétfőn 12 órakor van a nevezési zárlata. Az eddigi előkészületek alap­ján az érdekes futamra Novák Ed­­ót és Csak előre-t, Deák Izgatót és Jobban-t, Kovács Wehst­­dorfot és Kerülőt, Wampetich Reszkenőt, Casso­­lini Violettet és Xantent, Thoman Ormuzdot és Láncost, Maszár Zárát, Flórát és G. Jóskát, Kai- Unka Rendetlent és Erzerumot, Czelot 7, sandáit, Steinitz pedig Gambrinust vette kombinációba. Az ü­getőn egyelőre nem lesznek bookm­ake­­rek. A pályázat, melyet a Budapesti Ügetőver­­seny Egyesület írt ki könyvesek számára, meg­lehetősen meddő maradt. Eddig mindössze há­rom olyan jelentkező van, ki hajlandó elfogadni a kiírt feltételeket és le bírja tenni a megkívánt biztosítékot Majdnem bizonyosra vehető ezek után, hogy az első meetingen üres lesz a ring és a fogadók csak a totatizatőrnél elégíthetik ki já­tékszenvedélyüket Sokan úgy gondolják, hogy ez úgy a fogadóknak, mint az egész üzemnek csak előnyére válik majd. Az első hónap minden­esetre meg foga mutatni, hogy a versenyüzem­nek okvetlenül szüksége van-e a könyvesek intéz­ményére. Trénerváltozás: Rodostó és Violette Cassolini­­hez kerültek tréningbe, míg­istálótársukat, Mikit gazdájuk eladta. Cassolini Violette-tel a Tavaszi Handicapre készül. A Pusztaberényi ménes futtatni fog úgy Buda­pesten, mint Bécsben. Pusztaberényből a napok­ban 12 ügető érkezik a ménesből Maszárhoz. A telivérek nagy része hároméves. A ménes hat ügetőjéit már fel is vitték Bécsbe, hol éppen úgy mint tavaly Ryerson fogja gondjukat viselni. Rudnyánszky bárónő lovai egyelőre otthon maradnak. Rudnyánszky bárónő lovai, Bajnok kivételével, csak­ májusban jönnek fel a pályára Dörypatlanból. A ménes fedezőménye Tiltó, mely úgy a versenypályán, mint a ménesben már sok örömöt okozott gazdájának, eladó vagy bérbe­adó. Három kiváló amerikai kanca jön Magyar­­országra. A selypi ménes vezetője, Salgó Lajos ménesének kiegészítésére és feljavítására három kitűnő ügetőt hozat tengerentúlról. Az első közü­lük, Buzz Füst 8 éves kanca, melynek hároméves rekordja a mérföldre 2 perc 16 másodperc volt. Apja Tramm Fast, anyja Belgian Princess. A má­sodik kanca Pearl Brook 10 éves. Justice Brook­­nak és Prea Worthynak az ivadéka. A kanca vemhes Gay Axworthytól, mely a legdivatosabb mén most Amerikában. Fedezési díja 1000 dollár, mióta fia, Mr. Mac Elwyn tartja a háromévesek rekordját a mérföldön 1 perc 59,5 másodperccel A harmadik kanca, mely Magyarországra fog ér­kezni, Todd Ethelm­ayne, 12 éves és mérföldes rekordja 2 perc 14 másodperc. Apja General Wals, anyja pedig Bingy Todd, a híres Byngen leánya.

Next