Ujság, 1926. január (2. évfolyam, 1-25. szám)
1926-01-31 / 25. szám
16 AUTOMOBIL Megjelenik minden vasárnap. Rovatvezető Síró György. Elkészült a KMAC versenymérő órája. A Leroy párisi cég értesítette a KMAC titkárságát, hogy a megrendelt villamos-időmérő elkészült és átvehető. A magyar Tourist Trophy időit tehát már az új kronométerrel mérik majd. Franciaországban nagyon nehéz a sofförvizsga. Az Union Nationale des Associations de Tourisme, mely mostanában a sofförjelöltek hivatalos vizsgáztatója, a jelentkezők folytonosan szaporodó száma és a mindinkább súlyosbodó közlekedési viszonyok következtében vizsgáit jelentősen megnehezítette. Bizonyítéka ennek a múlt esztendő vizsgáinak statisztikája, mely szerint a vidéken a jelöltek 18, Párisban pedig 40%-át utasították mint alkalmatlanokat vissza. Párisban 71,400, a vidéken 266,000 volt a jelentkezők száma. Ezt az óriási tömeget a vidéken 99, Párisban 11 kiküldött vizsgáztatta. 1895 óta a vizsgákat a bányahivatal látta el, még pedig olyan előírások alapján, amelyek egyáltalában nem feleltek már meg a modern idők követelményeinek. Éppen ezért az új vizsgáztatófórum új szigorú feltételeket léptetett életbe. A mostani francia vizsgán a jelöltnek nagy aprólékossággal megvizsgálják testi alkalmatosságát, pontosan tudnia kell a közlekedési szabályokat és csak akkor engedik át a vizsgán, ha alaposan ismeri a motor mechanizmusát és forgalmas helyeken is bemutatja ügyességét a vezetésben. Az autóklubok vezértitkárainak konferenciája. Február 9-én és 10-én Párisban összeülnek a nemzetközileg elismert autóklubok vezértitkárai, hogy főleg adminisztratív ügyeket beszéljenek meg. Akció a teherautók megadóztatása ellen. A KMAC és a Magyar Autókereskedők Országos Egyesülete közös akciót kezd a teherautomobilok tervezett megadóztatása ellen. Az angol Tourist Trophy. Mint már megírtuk, az idei angol Tourist Trophy, melyet ezúttal is Mart-szigetén fognak megtartani, három versenyből áll majd, melyeknek határnapjai a következők: Junius 14. 350 köbcentiméteres Junior Tourist Trophy. Junius 16. 350 köbcentiméteres könnyűsúlyú Tourist Trophy. Junius 18. 500 köbcentiméteres Senior Tourist Trophy. Minden egyes verseny a pályának hét körén megy keresztül és távolsága négyszázhuszonöt kilométer. A verseny szabályzatában az Auto Cycle Union elrendeli, hogy a nevezéskor pontosan meg kell jelölni, hogy az induló milyen nyerget, pneumatikát, gyertyát, mágnest, karburátort és láncot használ. Ezzel az új rendelkezéssel azt akarják elérni, hogy a résztvevő járművek a lehetőség szerint standard modellek és ne speciális gépek legyenek. A Tourist Trophyn mellékkocsis motorkerékpárok már nem indulhatnak. Ezt a rendszabályt éppen nem fogadta egyhangú lelkesedéssel az angol sportközönség és a sajtóban egyremásra jelennek meg nyilatkozatok a mellékkocsis motorkerékpárok kizárása ellen. Legutóbb Tucker György, ki eddig háromszor vett részt mellékkocsis motorkerékpárral a Tourist Trophyn és aki egyszer harmadik, egyszer pedig első lett, is kifejti a dologra vonatkozó véleményét. Szerinte teljesen helytelen az intézkedés. A mellékkocsi utasának akrobataszerű tevékenységét nagyon könnyű lenne megszüntetni és rákényszeríteni őket a normális ülésre. Azt is nagyon könnyű lenne megállapítani, hogy minden mellékkocsis motorkerékpárnak mennyi súlyt kell magával vinnie. Lehet, hogy a Tourist Trophy-pSXya. néhány veszedelmes kanyarodóját a mellékkocsi utasának a segítsége nélkül csak lassabban tennék meg, mint eddig, de ezzel az átlagsebesség csak jelentéktelenül csökken, és így legalább a vásárló közönség látná, hogy mellékkocsis motorkerékpárral nagy sebesség fejthető ki akkor is, ha az utasa nem akrobata. Tucker szerint a mellékkocsis versenyek nagyban elősegítették a motorkerékpárgyártási technika fejlődését. Annyira, hogy az ilyen versenyeken szerzett tapasztalatok gyakran még értékesebbek voltak azoknál, melyeket szóló motorkerékpárok versenyeredményeiből szűrtek le. TÉLEN-NYÁRON megbízható és gazdaságos az 5/25 HP négykerékfékes MAGOMOBIL Gyári eladási központ: Liszt Ferenc tér 9. szám Mire képes egy modern motorkerékpár. Három holland motorkerékpáros egy 350 köbcentiméteres Harley Davidson-gépen tíz napig motorozott egyfolytában. A vezetők tíz óránként váltották le egymást. Pályájuk egy 418 kilométer hosszú, önmagába visszatérő útvonal volt, melyen tíz nap alatt 9997 kilométert száguldottak be. A rendkívül figyelemreméltó túrát a motorkerékpárosok hivatalos ellenőrzés mellett tették meg. Másfél autó naponta. Az elmúlt hónapban a Fiat-gyár magyarországi vezérképviselete az új 509-es modellből 40 darabot adott el. Ami az ünnepek leszámításával napi másfél autót jelent A legutóbbi autóvizsgán egyszerre hat ilyen népszerű kiskocsi jelentkezett. Soffőrkurzus. Állami gépjárművezetői tanfolyam nyílik meg a m. kir. technológiai és anyagvizsgáló intézet keretében (VIII., Józsefkörút 6.) február 15-én este 1é1 órakor. Beiratás február hó 8-tól 11-ig naponta d. e. 12—2 és d. u. 5—7 óráig az igazgatósági irodában, ahol részletes [•Tájékoztatón is kapható. Az autós koldus. Gyakran kimutatták már, hogy a gyalogjárás költséges luxus, ezt azonban eddig még kevesen bizonyították be oly kézzelfoghatóan, mint egy Svédországban, Bengtsforsban letartóztatod csavargó, ki koldus mesterségét a szebben hangzó verális foglalkozás mögé rejtette. A rendőrség kissé részletesebben érdeklődött foglyának magánélete után és erre kiderült, hogy a derék koldusnak nemcsak hogy aulája, de még soffőrje is van. A koldus megmagyarázta, hogy fájós lábai lévén, autó nélkül nem bírja hivatását folytatni. A kocsi különben becsületes tulajdona volt: 1900 svéd koronáért vásárolta és soflerjének teljes ellátáson felül még heti 30 koronát fizetett. Az autós koldulás, úgy látszik, igen jövedelmező mesterség, mert mikor letartóztatták, 300 korona készpénzt és ezenfelül még egy 2000 koronáról szóló takarékbetéti könyvet találtak nála. Fiat valószínűleg nem indul a francia Grand Prix-ben. A szaksajtóban nemrégiben megjelent egy hír, hogy a Fiat-gyár a jövő szezonban egy másfélliteres, kétütemű motorral akar a nemzetközi versenyeken résztvenni. Ezzel a hírrel szemazt írja, hogy Delage távolmanimár ma ijnem bizonyos, hogy A .:B'W'i'd versenyautomobilok cent fog-Lengyel-cseh furaut. A cseh-lengyel turaut eredeti terminusát megváltoztatták június 7— 13-ára. A nemzetközi versenynaptárba már be is iktatták a halasztást. A KMAC sportbizottságának ülése. A KMAC sportbizottsága szerdán 6 órakor ülést tart, melyen a magyar motorkerékpár bajnokság és a turant feltételeit beszélik meg, valamint letárgyalják a versenyigazolványok ügyét is. Négy kitüntetett soffőr. A KMAC Katona Istvánnak, Szarvas Pálnak, Fischer Alajosnak és Knorr Ödönnek gazdáik hűséges szolgálásáért a klubsoffőri oklevelet és jelvényt adományozta. A klub vezetősége elhatározta, hogy azt a vezetőt, ki 25 évig áll klubtag gazdája szolgálatában, ezentúl aranyjelvénnyel fogja kitüntetni. A Kir. Magy. Automobil Club közgyűlése. A KMAC 1926. évi február 21-én, határozatképtelenség esetén 1926 február 28-án, vasárnap d. e. 11 órakor a klub helyiségében (IV., Apponyi-tér 1., I.) tartja évi rendes közgyűlését. A tárgysorozaton az évi jelentés és zárszámadás bemutatása, a folyó évi költségvetés megállapítása, az elnök, másodelnök, három alelnök, választmány és számvizsgáló-bizottság megválasztása, alapszabály módosítás és az Andrássy-plakett adományozása állanak. ÚJSÁG VASÁRNAP, 1926 JANUÁR 31 London—Exeter és vissza. A Motocycling Club, mint minden esztendőben, úgy az idén is megtartotta London és Exeter között turautját, melyen a résztvevőknek az 542 km. távolságot átlagosan 32 km. óránkénti sebességgel kellett megtenni. A turauton 420 motorkerékpár és kis autó indult. A startot este 8 órakor kezdették meg. Az autók és motorkerékpárok menete nem kevesebb, mint hetven mérföld távolságot vett igénybe. A túrauton 700 vezető és kisérő személy vett részt A versenyzők majdnem húsz óra hoszszat haladtak egyfolytában egy egész éjszaka, valamint a következő nap esőben, sáros utakon. Másnap délutánján fél hat óra tájban érkeztek vissza az első résztvevők Londonba. Az indítás három és félórát vett igénybe, dacára annak, hogy félpercenként bocsátottak útnak egy-egy járművet. Először a motorkerékpárok hagyták el a start helyét, azután a mellékkocsis gépek következtek, a kis kocsik és végül néhány luxusautomobil. A mellékkocsikban majdnem kivétel nélkül fiatal hölgyek ültek. Éjjel féltizenkettőkor, amikor az indulás helyéről, Londonból, az utolsó résztvevő útnak indult, az első startoló, ki egy Babo-motorkerékpárt kormányzott, már Salisburyben vette magához az első frissítőket. W. Coopert, ki eddig mind a tizenegy London—Exeter között megtartott turauton résztvett, megkérdezték, hogy mi lehet az oka annak, hogy hétszáz egészen normálisnak látszó úr és hölgy feláldozza éjjelét és nappalát, hogy esőben, sárban túrázzon? A válasz a következő volt: — Ritkán van alkalom arra, hogy a motorozást, mint kalandot kihasználhassuk. Az autókés motorkerékpárok manapság normális viszonyok között már annyira üzembiztosak, hogy a rajtuk való közönséges közlekedés már alig nevezhető sportnak. Az ilyen verseny azonban, hol egyfolytában, éjjel indulva kell eljutni Londonból Exeterbe és vissza, alkalmat szolgáltat azoknak, kik igazán szeretik gépüket, megmutatni, hogy mire képes egy modern kerékpár és vezetője. IRODALQM (-) Strém István: A jégvirágos ablak. (Magyar írás kiadása.) Az új dráma fejlődési etapjában még a részletkérdések megoldásán sem jutott túl. Lépten-nyomon halljuk a kérdést: színész, rendező vagy író? Nehéz kérdések és minden reájuk adott felelet messzebb visz a teljesüléstől. Azok a törekvések, amelyek a színjátszásban, rendezésben és a szinmű irodalomban történtek, önmagukon belül hasznosak voltak bár, de az új drámát nem tudták megteremteni. Egy-egy darabban kihangsúlyozták a modern rendezést, színjátszást, stílust, de nem született meg egy új drámai forma, amely él önmagában s amelynek nagyszerű diadalravivői éppen az új dráma kényszerítő hatása alatt egy színvonalra emelt színész, rendező és író. Strém István drámájában nem keresi a formai megoldásokat. Az írónak mondanivalói vannak, súlyos, át megítélt érzések és ezeknek kinyilatkoztatására választotta a drámát. Külsőséges megoldásokat nem keres. Az Írás itt a megjelenés módja, egy költői tudat kifejezése a folyamatos emberi lelkiállapoton keresztül. A jégvirágos ablak így elsődlegesen költői alkotás. Költői alkotás, amely azonban témájánál és törekvésénél fogva természetszerűleg kivált a megszokott költői keretből. A darab témája és tárgya maga az ember. Eredendő, már születésekor őseitől reáruházott bűnnel, amitől a különböző helyzetek és viszonyok nem szabadíthatják meg, mivel azt magában hordja. Hiába vándorol vele évszakokon, mulatságon, egyedülléten, családi boldogságon keresztül, az átok marad, csupán átalakul. Egyedül az örök életben való hit s ebből a hitből következő jóság és lemondás az, ami megválthatja. Nem kell egyetérteni az íróval, hogy a munka kvalitásait elismerjük. Szomorú irodalmi viszonyainkban különösen örömet kelthet egy ilyen mű, mely tiszta művészeti alkotás, ellentétben a ma csak anyagi sikerekért íródó és egyedül színrekerülésre törekvő munkákkal. Líra hatja át végig a darabot és legszebbek és legtökéletesebb azok a részei, hol azon keresztül érvényesül az emberi tartalom. A Megfagyott sikoltás ide-oda fűrészeli a csendet*, majd «A föld alatt tompán hörög az elsülyedt angyal*, írja Strém István. Horizontot jelentenek az ilyen mondatok, kitágulást és felszabadulást s a gondolatok látszólagos irreális képei teremtik meg a dráma levegőjét. Itt ezen a ponton fordul meg a mű sorsa és válik egyetemlegessé és emberivé, mint minden felszabadulás utáni vágy, mely maradandóbb és örökebb, mint bármely fix célkitűzés. (t. a.) (-) A Szabad Egyetem II. ciklusa. A Szabad Egyetem 1925—26. évfolyamának II. ciklusa február 3-án kezdődik. Három csoportba oszlanak tanfolyamai: Humanisztikus, természettudományi és társadalomtudományi, közgazdasági és műszaki csoport. Az elsőben három szabad-egyetemi tanfolyam lesz: Zlinszky Aladár dr. egy. m. tanár ,,A magyar balladaköltészet, szemelvények bemutatásával." Ennek a tanfolyamnak február minden szerdáján este 7—49-ig tartanak az órái (Vill., Trefort utca 8. emelet, tanárképző főgimnázium). Rónay Kázmér festőművész minden pénteken este 7—49-ig VIII., Múzeum-körút 4. Imaoka Csuicsiro japán tanár Japánról (vetített képekkel) minden kedden VIII., Eszterházy-utca 11—13. este46—7-ig. A humanisztikus csoport három tanfolyamot, a Magyar Külügyi Társaság közreműködésével is rendez: Horváth Jenő dr. egyetemi tanár „A modern Balkán" minden szerdán este (46—7-ig VIII., Trefort utca 8. I. emelet. Bajza József egyetemi tanár „Jugoszlávia", minden csütörtökön 749-ig Muzeum-körút 4. Pechíny Adolf dr. m. kir. kormánybiztos „Csehszlovákia", minden pénteken (46—7-ig Vili., Eszterházyutca 11—13. A természettudományi csoport négy tanfolyamot rendez: Szabó Zoltán dr. egyetemi tanársegéd. Az emberi szervezet kialakulása III. (fejlődéstani előadások). Minden szombaton este 6—48-ig Tűzoltó utca 58. Gimesy Nándor dr. c. r. tanár: A vizel életközössége, (vetített képekkel) minden hétfőn este46—7-ig VIII., Eszterházy utca 11—13. Fridii Hezső dr. országos bírósági vegyész: A kémiai analízis elemei (kisérleti bemutatásokkal), minden kedden este 7—49-ig VIII., Muzeum-körut 4. Bechoft Ármin dr. orvos, az egészségtan tanára: Válogatott fejezetek az egyéni hygiene köréből III. r. A ruházkodása hygieneje. Időjárás, éghajlat és meghűlés. Minden hétfőn 7—149 ig VIII., Eszterházy utca 11—13. A Társadalomtudományi, közgazdasági és műszaki csoport: Hóma Gyula dr. műegyetemi tanársegéd, sz. főv. könyvtáros. Egyetemes közművelődési szeminárium, tekintettel a közgazdasági és társadalomtudományi kérdésekre. Az ezen szemináriumban résztvenni óhajtók keressék fel Hóma Gyula dr.-t a székesfőváros közkönyvtárában (V., gróf Károlyi utca 8. I. 11. ajtó alatt) jelentkezzenek és állapodjanak meg a teendőkre nézve. A Szabad Egyetem alkalmat ad mindazoknak, kik gyakorlati életpályájuk mellett szabad idejükben tudományos kiképzést keresnek, hogy magukat hajlamuk szerint humanisztikus, természettudományi vagy közgazdasági irányban egyetemi színvonalon kiművelhessék. A tanfolyamokon egyetemi tanárok és más kiváló szaktudósok vezetik be a hallgatókat a tudomány művelésébe. A rendes hallgatóknak leckekönyv (index) igazolja a Szabad Egyetem látogatását és a harmadik év végén a szabadegyetemi tanfolyamok elvégzéséről végbizonyítványt kaphatnak. A Szabad Egyetem rendes hallgatói ciklusonként az összes tanfolyamokra 50.000 korona tandíjat fizetnek. Az egyes tanfolyamokat hallgató rendkívüli hallgatók tandíja tanfolyamonként 10.000 korona. Beiratkozni lehet az előadásokon, valamint az Erzsébet Népakadémia Könyvtára pénztárában, VIII., Német utca 40. I. 9. este 6—18-ig. Ugyanitt felvilágosítás kapható, valamint a Szabad Líceum József 85—43. telefonszám alatt. (-) A Magyar Tudományos Akadémia I. osztálya február 1-én (hétfőn) délután 5 (öt) órakor ülést tart, melynek tárgya Csengery János r. t.: Euripides töredékei. (-) A Magyar Gyógyszerésztudományi Társaság január 29-én tartotta rendes havi ülését. Az ülésen Dávid Lajos dr. gyógyszerész, szegedi egyetemi magántanár, tartott előadást a „ Cibina-alkaloidákat meghatározó módszerek újabb haladásairól” címen, melyben az előadó beszámolt a china-kéreg chinin tartalmának saját módszere szerinti teljes elválasztásáról és pontos súly szerinti meghatározásáról. (-) A Magyarhoni Földtani Társulat hydrologiai szakosztálya 1920 február elsején, hétfőn délután 6 órakor tartja a tudományegyetemi ásványtani intézet (Vill., Muzeum-körút 4. földszint) termében tisztújító évzáróülését. A tárgysorozat folyamán Pálfy Móric dr. tart előadást: A budapesti hévfúrások vízmennyiségének ingadozásáról. (-) Therapia, kitűnő orvosi folyóirat, legújabb száma a következő tartalommal jelent meg: Klinikai előadás: Rothman István dr.: Menstruációs és terhességi bőrbajok. Eredeti közlemények: Okolicsányi Kuthy Dezső dr.: Az új hazai tuberkulózis-faunakologikum halóképessége és ártalmatlansága. Bársony Tivadar dr.: A próbareggeli értéke gyomordu ód mum fekélyeknél. Lax Henrik dr.: Belgyógyászati diagnosztikai módszerek kritikai áttekintése a gyakorló orvos szempontjából. Referáló közlemények: Hegedűs Béla dr.: A női genitáliák tuberkulózisáról, különös tekintettel annak műtéti gyógyításáról. Rácz Jenő dr.: A hiper- tenzió létrejötte és kezelése „Sulitonin“-nal. Továbbképző előadás: Balassa László dr.: A gerincvelő folyadék vizsgálatának jelentősége szifilisznél. Ovostársadalmi kérdések: A háziorvos. Esés tele a mindennapi gyakorlatból. Irodalmi szemlei Hírek. Tudományos és szépirodalmi folyóiratok csekély díjért kölcsön kaphatók az Újság folyóiratosztályában. Rendes áron való előfizetéseket is vállal. VII., Erzsébet körút 43. Royai-szálló udvara. Telefon: József 16—28. LÓSPORT MEGKEZDŐDÖTT AZ ÉLET AZ ÜGETŐ PÁLYÁN. Az utóbbi napok enyhébb időjárása felébresztette téli álmukból az ügetőtrénereket. Reggel úgy 8 óra tájban megjelennek már az istállókban, befogják lovaikat és V29 órakor már szorgalmasan keringenek a könnyű salkyk a pályán. Az istállókban mintegy 80—100 ügető telelt és ezek most már kénytelenek abbahagyni téli lustálkodásukat, mert megkezdték az előkészületet és gyakorlást az első mitingre, melynek megnyitásától már alig választ el bennünket öt hét. A vidéken áttelelt lovak közül még eddig nem érkezett egy lót sem Budapestre, de a jövő héten megkezdődik a lovaknak a felszállítása a vidékről és akkor hamarosan alig marad üres hely majd a városligeti istállókban. A trénerek közül a legszorgalmasabbal:: Novák, ki a kőkuti lovakkal dolgozik, Benkő és Kallinka. De ott látjuk a serények között Thomant is, leginkább Ormuzd mögött, melyet tüzeltek, de ezt már teljesen kiheverte és hibátlanul üget Wampetich Imre átvette az istállójában álló lovak személyes trenirozását és leginkább Reszkenőt hajtja eddig. A pálya átalakítási munkálatai örvendetesen haladnak előre. Az új igazgatóság valamelyik tagja minden nap kint jár és személyesen ügyel fel az építkezésekre. Az egész telepet körülölelő magas deszkakerítés teljesen elkészült, az istállókat kitatarozták kívül úgy mint belül, a fakorlátot kijavították és hozzákezdtek a tribünök előtti térség betonírozásához is. Ha a munkálatok oly gyorsan haladnak tovább, mint ahogyan megkezdték azokat, úgy már jóval az első miting megnyitónapjai előtt egészen új, átalakított és megcsinosodott alakjában várja majd a pálya közönségét. A Tavaszi Handicap. A márciusi ügetőmeeting első napjának, 7-ének kiemelkedő eseménye a Tavaszi Handicap, melynek hétfőn 12 órakor van a nevezési zárlata. Az eddigi előkészületek alapján az érdekes futamra Novák Edót és Csak előre-t, Deák Izgatót és Jobban-t, Kovács Wehstdorfot és Kerülőt, Wampetich Reszkenőt, Cassolini Violettet és Xantent, Thoman Ormuzdot és Láncost, Maszár Zárát, Flórát és G. Jóskát, Kai- Unka Rendetlent és Erzerumot, Czelot 7, sandáit, Steinitz pedig Gambrinust vette kombinációba. Az ügetőn egyelőre nem lesznek bookmakerek. A pályázat, melyet a Budapesti Ügetőverseny Egyesület írt ki könyvesek számára, meglehetősen meddő maradt. Eddig mindössze három olyan jelentkező van, ki hajlandó elfogadni a kiírt feltételeket és le bírja tenni a megkívánt biztosítékot Majdnem bizonyosra vehető ezek után, hogy az első meetingen üres lesz a ring és a fogadók csak a totatizatőrnél elégíthetik ki játékszenvedélyüket Sokan úgy gondolják, hogy ez úgy a fogadóknak, mint az egész üzemnek csak előnyére válik majd. Az első hónap mindenesetre meg foga mutatni, hogy a versenyüzemnek okvetlenül szüksége van-e a könyvesek intézményére. Trénerváltozás: Rodostó és Violette Cassolinihez kerültek tréningbe, mígistálótársukat, Mikit gazdájuk eladta. Cassolini Violette-tel a Tavaszi Handicapre készül. A Pusztaberényi ménes futtatni fog úgy Budapesten, mint Bécsben. Pusztaberényből a napokban 12 ügető érkezik a ménesből Maszárhoz. A telivérek nagy része hároméves. A ménes hat ügetőjéit már fel is vitték Bécsbe, hol éppen úgy mint tavaly Ryerson fogja gondjukat viselni. Rudnyánszky bárónő lovai egyelőre otthon maradnak. Rudnyánszky bárónő lovai, Bajnok kivételével, csak májusban jönnek fel a pályára Dörypatlanból. A ménes fedezőménye Tiltó, mely úgy a versenypályán, mint a ménesben már sok örömöt okozott gazdájának, eladó vagy bérbeadó. Három kiváló amerikai kanca jön Magyarországra. A selypi ménes vezetője, Salgó Lajos ménesének kiegészítésére és feljavítására három kitűnő ügetőt hozat tengerentúlról. Az első közülük, Buzz Füst 8 éves kanca, melynek hároméves rekordja a mérföldre 2 perc 16 másodperc volt. Apja Tramm Fast, anyja Belgian Princess. A második kanca Pearl Brook 10 éves. Justice Brooknak és Prea Worthynak az ivadéka. A kanca vemhes Gay Axworthytól, mely a legdivatosabb mén most Amerikában. Fedezési díja 1000 dollár, mióta fia, Mr. Mac Elwyn tartja a háromévesek rekordját a mérföldön 1 perc 59,5 másodperccel A harmadik kanca, mely Magyarországra fog érkezni, Todd Ethelmayne, 12 éves és mérföldes rekordja 2 perc 14 másodperc. Apja General Wals, anyja pedig Bingy Todd, a híres Byngen leánya.