Ujság, 1927. május (3. évfolyam, 98-122. szám)
1927-05-22 / 116. szám
16 Fiam Edmond Guiraud színműve a Nemzeti Színházban Azok számára, akik az irodalmat következetesen az unalommal tévesztik össze, biztosan rendkívüli esemény a Nemzeti Színház ma esti bemutató előadása. Edmond Guiraud négyfelvonásos színműve a Fiam száz százalékig megfelel az ilyen irodalmi, követelményeknek, sőt unalmi kvalitásaival a Nobeldíjat is megnyerhetné. A jó kritikus minden darabra alszik egyet, mielőtt véleményt alkot róla. Mégis a Nemzeti Színház helyesen járt el, mikor a Guiraud-darab főpróbáját a premier délelőtjére tűzte ki. A kritikusok már a főpróbán aludhattak egyet a darabra. Mást szegények aligha tehettek. Ne lássuk csak. Ez a derék Guiraud nem buta ember s jól odafigyel, mikor a felnőttek beszélnek. Biztosan olyankor hallott valamit, hogy a háborúban járt ember ideges lelke csak nehezen illeszkedik vissza a békeélet normális keretei közé. Hát itt valahol lappang is dráma, de úgy elbújik, hogy az ördög se talál reá. Még kevésbé a derék Guiraud, aki összehord hetethavat, hogy szép kékszínű ruhába öltöztesse, amit Victor Hugó romantikájából átmentett. Mert ha van is ebben a témában dráma. Ciniraud mellett a kis Móric, ahogy ő azt elképzeli. * ■ A paraszti sorból felcserepedett derék embert valami grófi szoknyavadásszal megcsalja előkelő származású felesége. De a derék öreg a házasságtörésből származott fiút sajátjaként szereti és feleségének megbocsát. De a fiú átküzdve a világháborút, egyre nagyobb ellenszenvet érez plebejus atyja iránt s mikor származásának titkát régi levelekből megtudja, ellenállhatatlanul kitör rajta az úgynevezett shaborus neurózis. Nem bírja tovább. Visszamegy a frontra. Guiraud ügyes ember, aki csekélységeken fenn nem akad. Mit neki, hogy a világháborút befejezték. Mit neki, hogy a versaillesi béke óta nyolc esztendő telt el. Mit neki, hogy a népszövetségben a háborús felek közös asztal mellett ülnek. Guiraud számára kibúvó mindig akad. Legrosszabb esetben is ott van még Kína és Csang-Co-Lin és Csiang- Kai-Sek, a legnagyobb készséggel vállalja, hogy a negyedik felvonás végére hatásos befejezést szállítson. A hős előbb megnyugtatja menyasszonyát, ne tessék félni, nem komoly dolog, azután nobilis gesztussal megbocsát szüleinek s a pont reáváró hadihajóval elvitorlázik Kipa felé. Aliért oly későn. Miért nem már az első felvonás elején? * De a kutyaszíját érítek Tt'Guiraudnak, mégse járja, hogy valaki ilyen hamisan és hazugul döngesse a kulisszákat. Hiszen ez az öreg orvos nem derék ember, de közönséges hülye, aki hosszú előadásokat tart, mikor csak két jól irányított pofon segít. Hiszen ez az ifjú, nem magával vivődik, csak egyszerűen neveletlen. Az édesanyjáról pláne mindenkinek meg lehet a véleménye. Meg azután hová lett a dráma. Mi köze a háború utáni pszichózisnak a harminc év előtti levelekhez? Ha a fiú megutálja a szüleit, miért a menyasszonyát hagyja a faképnél? Főleg pedig mi értelme van, hogy azt az ominózus históriát lépten-nyomon elbeszélik, mikor még egyszer is sok. Ez a derék Guiraud igazán az Ady-paródiák híres verssorát idézi vissza: «Hát maga megbolondult? Hlát maga megbolondult? Hogy mindent kétszer mond. Hogy mindent kétszer mond... De minden képzeletet felülmúl, mikor a harmadik felvonásban a harminc év előtti vétket a férj harminc év múltával kéri számon. Úgy látszik, nehezen és lassan határozza el magát. No nem baj, azért a darabban akad néhány jelenet, amit a magyar szerző is, a dramaturg megdicsért volna, mikor udvarias mosollyal visszaadja neki a darabot. Minden szimpátia a színészeké, akik sokszor heroikusan küzködték végig Guiraud úr színművét. Nem az ő hibájuk, hogy szavukból a meggyőződés ritkán csendült ki. Elvégre a Nemzeti Színház színészei komoly emberek, akik ha szerepük szerint el is rágtatnak az igazságtól, az ilyen hamis játékkal nem azonosíthatják magukat. Márkus Emilia és Gál Gyula játszotta a két öreg szerepét, Midas király emlékét idézve, akinek kezében még a homok is arannyá vált. Ághíj Böske és Uray Tivadar a fiatal párt hangolta nemesen. Somló Emma, Kiss Irén, Nagy Teréz, Bodnár szimpatikus keretet illesztett a főszereplők közé. De az igyekezet nem sokat használt. A fiú, Guiraud 'Flam -ja még az ő kezük alatt se javult meg. Apám én nem ilyen fiút akartam. Pünköszi Andor a család egyik jókedvű barátja (Rátkay) a lányok érdekében ravasz tervet eszel ki: elhíreszteli, hogy a legkisebb lány (Vadig Ilona) menyasszonya Monostorinak (Hegedűs Gyula), a hatezer holdas államtitkárnak. A hírnek hitelt adnak és egyszerre csak megnő az özvegy Horváth-mama és három lányának a becsülete. Jön már az alispán a fiával együtt és viszi az egész társaságot tialatonfüredre, hogy az ottani Antal-bálon meglegyen a kézfogó. Minden rendben is lenne, de a fürdőhelyen éppen a legkritikusabb pillanatban megjelenik maga az államtitkár. Baj azért nem lesz a dologból, mert kideríti, hogy Monostorinak régi szerelme a Horváth-mama (Medgyaszay Vilma), kinek a kedvéért azutánminden tornyosuló hullámot szépen elsimít. Férjet kapnak a lányok (Vaály Ilona, Somogyi Nusi), de még a harmadik (Kürössy Angéla) is, sőt az államtitkár, nehogy keveseljük a házasságokat, a mamát viszi az oltár elé. Az operett zenéje tipikus Zerkoviszmuzsika. Természetesen, könnyen magátólértetődően folydogáló, könnyen megjegyezhető, tetszetős és hangulatos. Nem mindig egészen eredeti, sőt ezúttal néhol, még egy cseppet kevésbé, mint rendesen. De abban rejlik éppen Zerkovitz nagy zenei sikereinek egyik titka, hogy ha ő átkölcsönöz egy zenei ötletet tudatosan vagy öntudatlanul, úgy rendesen megjavítja, tetszetősebbé teszi az eredetit, míg más rendesen elrontja. És azután felhangzik ebben az operettben az a régi nóta is, hogy „Mondják meg a legkisebbik Horváthlánynak“, melyhez annyi kedves, régi emlékünk tapad valamennyiünknek, hogy igazán nem tudunk a hatásának ellentállni. Az előadás és rendezés igen jó. Az újdonság a premieren zajos sikert aratott. (s. gy.) A legkisebbik Horváth-lány Bemutató a Király Színházban Mulatságos, épkézláb librettó Szilágyi László műve, mely esetleg vígjátéknak is beválna. Nincsenek benne ugyanis olyan teljességgel lehetetlen helyzetek, amilyeneket már az operettekben megszoktunk, sőt találunk cselekményében egészen jó megfigyeléseket és ügyesen megfogott típusokat. A //aruól/i-lányokról szól a mese, kik — miként egykor Gyurkovicséknál — szintén többen vannak, de az átkos szegénység miatt nem igen bírnak főkötő alá kerülni, jégre is ÚJSÁG VASÁRNAP, 1927 MÁJUS 22 . A szegedi színház bukásaaz igazgató előadásában Ismeretes, hogy a szegedi színházat nemrégen házikezelésbe vette a város, miután magánkezelésben üzleti szempontból sehogy sem volt kielégítő a színház egymásután következő néhány szezonja. A kecskeméti színház botránya csak most foglalkoztatta a közvéleményt és nem vesztette el az aktualitását még a szegedi sem, amint hogy fájdalmasan aktuális a vidéki színészet állandó és gyors pusztulása. A szegedi bukásról most a következőket beszéli nekünk Faragó Ödön, a színház volt igazgatója. — Amikor engem a szegedi színtársulat vezetésére meghívtak, vállalnom kellett a színház öszszes terheit.Elbocsületesen bejelentettem, hogy a színházi üzem vezetéséhhez szükséges forgótőkém megvan, de nem vagyok képes megfizetni az elődöm áttal vállalt adósságokat. A város ezt tudomásul vette és folyósított is négyszázmillió korona összegű kölcsönt, de el kellett vállalnom ennek fejében egy nyolcszázmilliós deficitet, már csak azért is, hogy a színház körüli botrányok végre elcsendesedjenek. A társulatom szokatlanul nagyszámú volt és ez volt oka anyagi romlásomnak. Százmillióval több gázsit fizettem, mint a legnagyobb vidéki színház. Amíg lehetett, ki is adtam mindenkinek a járandóságát egészen ez év januárjáig, amikor erre teljesen képtelen lettem. Elődöm, Andor Zsigmond felszerelését hatszázmillióra becsülték, de amikor az értékesítésre került a sor, kiderült, hogy hatvanmilliót sem kapok érte. — Amikor a színházat átvettem, a színpad és maiden tartozéka olyan elhanyagolt állapotban volt, hogy nagy költségekkel magamnak kellett ezt rendbehozatal. A Cirkuszhercegnő kiállítása százmillióba került, ami vidéki színpadon igen nagy költségnek számít s amit csak évek alatt lehet behozni. A város tanácsának kívánságára operaelőadásokat is rendeztem és tizenötmilliót kellett ráfizetnem minden ilyen előadásra. Januárban a helyzet már tarthatatlan volt és őszintén feltártam a helyzetet a tanács előtt. A tanáccsal és tagjaimmal egyetértésben elhatároztam, hogy redukálom a színészek gázsiját és a tagok létszámát. Ezenfelül a város támogatását kértem és kaptam is 250—300 milliót. Akkorra már világosan láttam, hogy befektetett tőkémet soha nem kaphatom meg és le kell mondanom a Szlovenszkóból hozott ruhatárról is. A város megszavazta a házikezelést és az anyagi ügyek vezetésével Fodor Jenő tanácsnokot bízta meg. Itt kezdődött az én kálváriám. Én aláírtam egy nyilatkozatot, amelyben lemondtam az igazgatásról. Fodor Jenő a közigazgatás eszközeivel kezelte a színházat és szerintem ő az oka, hogy én most állás és kenyér nélkül maradtam. Áldozata lettem saját lelkesedésemnek. Összehaknozott csalódásaimmal és keserűségemmel soha meg nem hallgattak és egyelőre nincs is arra reményem, hogy igazságot kapjak. Nem érdemeltem meg, hogy engem a színházamból kiüldözzenek. Eddig tart Faragó Ödön nyilatkozata, amelyet azért közlünk, hogy ezzel is feltárjuk a vidékiSzínészet megdöbbentő adatait. * Növendékek vizsgája. Kotányi Nelly zeneiskolája csütörtök este rendezte vizsgahangver Sárgarépa, euronád fenyét a Vigadóban szép sikerrel. A növendékek biztos technikával és muzikalitással előadott számai kiváló mesterük, Kotányi Nelly elismert pedagógiai munkáját dicséri. Különösen Elek Lili, Barra Böske, Mészáros Aranka, Somogyi Erzsiké s a kis Hassid Denise tetszettek. fiz Andrássy úti Színház új műsorának tomboló sikere Kacagó esték! Nyári leszállított helyárak! A legdrágább hely 5 pengő". A sajtó a legnagyobb elragadtatással irt, a közönség a legnagyobb dicsérettel nyilatkozott az új műsorról, amelynek fénypontjai: Németh Juliska vendégjátéka. Szenes Béla: Mit tud ez a nő? című ragyogó vígjátéka Rajna Alice és Boross Gézával. Liptai Imre: A krízis, kacagtató bohózata Vaszary Piroska, Gárdonyi Lajos és Borossal. Török Rezső: Lóvásár című legjobb parasztbohózata Dajbukát Hona, Bársony István és Fekete Pállal a főszerepekben. Gyönyörű új Magyar Páva-képek. Vaszary Piroska és Turay Ida mint bukott iskolásfiuk. Eggert Márta a kis csodaprimadonna. Radó Sándor uj kuplékkal. Csak kíméletesen, remek tréfa, stb. Nyári leszállított helyárak! A legdrágább jegy 5 pengő. Ma délután lesz az uj műsor első délutáni előadása, olcsó helyárakkal. (Telefon 295—98.) — az Utói és a léke r Tárgyalás az Unió csődügyében. Szombat délelőtt újabb csődtárgyalást tartott az Unió színházüzemi részvénytársaság csődügyében Czermcnin dr. törvényszéki bíró. Molnár Dezső csődtömeggondnok ugyanis bejelentené, hogy az igazgatóság tagjai által aláírt mérlegben mindkét oldalon hiányt, illetve többletet tapasztalt. A bíróság megbízta a csődtömeggondnokot, hogy a kifogásolt tételeket közölje harminc nap alatt az adóst képviselő Lukács Sándor dr. ügyvéddel és haladéktalanul tegye meg észrevételeit a bíróság előtt. * A Színpadi Szerzők Egyesületeinek nemzetközi kongresszusának mai záróülésén Rómában megválasztották az új vezetőséget. Elnök Morello szenátor (Olaszország) lett, alelnökök pedig André Rivoire (Franciaország), Mas Schillin t Jr. (Németország), John Emerson (Egyesült Államok), Heltai Jenő (Magyarország). Ezután arról döntöttek, hogy a jövő évi kongresszust hol tartsák meg. Berlin, Madrid, Budapest és Prága között heves küzdelem indult meg. A szavazás alkalmával Madrid 2, Prága 1, Berlin és Budapest 5—5 szavazatot kaptak. Az új szavazás megkezdése előtt a magyarok lemondtak Berlin javára s igy a legközelebbi kongresszus székhelyéül egyhangúlag Berlint jelölték ki. * Növendék hangverseny. A Zeneművészet Főiskola igazgatósága növendékhangversenyén különösen Takács Alice aratott méltán megérdemelt sikert hegedűjátékának biztosságával és művészi tökélyével. Igen , tehetségesnek bizonyult azonban az est egy másik hegedűse, Szende Magda is, ki éppen úgy, mint az előbbi Studer Oszkár szakavatott és már annyi sikert elért oktatása alól került ki a nyilvánosság elé. Az est többi szereplői, Neumann Erzsébet, Schived Sándor, Weingarten József, Rátkay Vera, Laipczig Margit és Rosenfeld Magda szintén derekasan állották meg helyüket. :■]■ * Hány mozi van Amerikában? Amerikában mindenről pontos statisztikát vezetnek és a legképtelenebb kimutatások látnak a lapok hasábjain esetről-esetre napvilágot. A legújabb statisztikai kimutatás szerint Amerikában, a mozi hazájában, 21.000 filmszínház van, amelyekben a belépőjegyek átlagos ára 1,25 dollár. Ötszáz személyi befogadóképességet számítva, az amerikai mozik naponta 13 millió dollár összegű jegyet adnak el. * Egész nyáron játszik a Belvárosi. A színházak még nem döntöttek arról, mikor kezdik el a nyári szünetet. A legtöbb színház a jólmenő utószezonra való tekintettel lehetőleg sokáig akar játszani. A Belvárosi Színház igazgatója, Beöthy László elhatározta, hogy egész nyáron át játszani fog. Az ügyvéd és a férje előadásai után bemutatják a nyári darabot, amely ebben a műfajban egészen egyedülálló. A Broadway cikiű amerikai dráma kerül itt bemutatásra, amely annak idején Newyorknak egyik legnagyobb sikere volt. A darab női főszerepét Honthy Hanna vagy Makkay Margit játssza, míg a férfi főszerepre Kabos Gyulának tettek szerződési ajánlatot. A kiváló komikus még nem válaszolhatott, mert nem tudja, várjon színháza tart-e nyári szünetet vagy sem. * Nemzetközi színházi ünnep. Fimin Gémier, a párisi Odeon neves igazgatója, aki a szerzők nemzetközi barátságának lelkes apostola, közli, hogy eredeti tervei szerint május 25-iki kezdettel nemzetközi színházi ünnepet és drámai kiállítást rendez. A nagyjelentőségű esemény színhelye Paris lesz, ahol a nemzetközi szerzőegyesület is első ülését tartja. * Orvosok hangversenye. A Budapesti Orvosok Kamarazeneegyesülete tegnap este tartotta évadzáró házi hangversenyét a kir. Orvosegyesület Semmelweis-termében. A hangversenyen a budapesti egyetemek énekkara vendégképpen működött köre. A hangversenyt az énekkar nyitotta meg. Utána Dvorák zongorahármasát Műkő Vilmos, Belohorszky Gábor és Lévai György doktorok előkelő, pompás összjátékkal, Bókay János professzor Heine-dalait György Pál dr., a kiváló hangversenyénekes énekelte Török Pál dr. kitűnő zongorakíséretében. Úgy a nagyszerű énekest, mint a szerző Bókay professzort, lelkesen ünnepelte a közönség. A hangversenyt az énekkarok kitűnő produkciója fejezte be Kereszthy Jenő tanár, karigazgató kiváló vezénylete mellett. A mindvégig nívós hangverseny összes szereplőit , A hamis jubileumok ellen. Különös ügyben indítottak akciót a bécsi színészek és színpadi szerzők. Mindinkább szokássá lett ugyanis, hogy a színházak egyes műsordarabjainak ötvenedik vagy századik előadását hirdetik, amikor az még ettől a jubileumtól távol van, csak azért, hogy a nagy siker látszatával fokozzák a közönség érdeklődését. A színészek és szerzők tiltakozásukat jelentették be ez ellen az abúzus ellen és elhatározták, hogy állandóan nyilván fogják tartani az előadások számát és megakadályozzák, hogy a plakátok hangzatos számadatai félrevezessék a közönséget. * A Schlesinger fiú esete Lefkovics Katóval. A Budapesti Színházban június elején kezdik meg a rendes előadásokat. Első újdonságul a Berlinben és Bécsben szenzációs sikert aratott Cocain (Gyönyör, amely öl), a cocain romboló hatását tizenhat izgalmas és tanulságos felvonásban bemutató szinmű kerül szilire Győri Imre és Szoknia Jenő fordításában. Ezután A Szahara császárnőjére, Gilbert legújabb nagysikerű operettjére kerül a sor. Július elején Feld Mátyás, a Budapesti Színházban legnagyobb sikert aratott kaszszadarabok szerzőjének A Schlesinger fiú esete Lefkovics Katóval, négy képből álló énekes, táncos bohózatai, több neves fővárosi vendég,művész felléptével adják. Megiintte a katonák! és a hangverseny rendezőit Manninger, Milhó és | Doktor doktorokat zajos lap:- J,:’ 'árja a! termet megtöltő közönség. pinilis 2-át a Falace-ba | A színházak és kabarék hírei. * A Kamaraszínház heti műsora. A Húsvéti vakáció, a Kamaraszínház műsorának ez a nagy, sikerű darabja, ezen a héten vasárnap, hétfőn, szerdán, pénteken és jövő vasárnap szerepel a színlapon. Kedden, az idei szezonban először, játsszák Hedda Gabiért. Csütörtökön Tanner Joln házassága, szombaton a Házi tündér, jövő hétfőn a Váljunk el, kedden pedig a Diktátor egészíti ki a heti játékrendet. * A Nemzeti Színház het! műsora. A jövő hétfőn, amikor először kerül színre a Nemzeti Színházban a Fasist első és második része- egy estén, a műsoron felváltva szerepel vasárnap, szerdán, pénteken és a jövő vasárnap este Edmond Guiraud Fiam! című színműve, a Nemzeti Színház újdonsága. Most vasárnap délután, kedden, csütörtökön, szombaton, a jövő vasárnap délután és ezt követő kedden a Te csak pipálj Ladányi, ezenkívül pedig most hétfőn a Süt a nap van műsoron. A legkisebbik Horváth-lány Szilágyi László és Zerkovitz Béla rendkívül mulatságos és fülbemászó zenéjű operettje a hét minden estéjére műsorra van tűzve a Király Színházban. Ma, vasárnap délután A királyné rózsája kerül színre mérsékelt helyárakkal, jövő vasárnap délután a Repülj Fecském-et adják, ugyancsak mérsékelt helyárakkal, Biller Irén vendégfelléptéve. Nyári helyárak. Sikerműsor A Vígszínház jövő hete. Négy nagy siker tölti be váltakozva a Vígszínház jövő heti műsorát. Szinre kerül: Vasárnap, hétfőn, szerdán, pénteken és jövő vasárnap este. A világbajnok. Kedden és szombaton: Nem nősülök! Csütörtökön: Az ezüst kazetta. Vasárnap délután (mérsékelt helyárak): A Noszty-Hu esete Tóth Marival: Hangversenyek. Szentpál iskola és tánccsoport matinéja nagystílű műsorral áldozócsütörtökön 212 órakor a Radiusban. Jegyek Radiusnál és Bárdéknál. (Koncert). * Pallay akadémia táncmatinéja ma * 212 órakor a Rádiusban. Jegyek a pénztárnál. (Koncert). • Kallay Lilly ritmikus tornaiskolájának évadzáró előadása május 29-én délelőtt 11 órakor a Vigadóban. (Koncert). VASÁRNAPI ÉS EGÉSZ HETI SZÍNHÁZI ELŐADÁSOK M. kir. Operaház. Vasárnap: Falstad (C bérlet 00. sz., 7).Szétfő: Carmen (Jeritza Mária és Lemér Hubert vendégfelléptével, bérletszünet, 7). Kedd: Nincs előadás. Szerda: Tosca (Jeritza Mária és Pataky Kálmán vendégfelléptével, bérletszünet, 7). Csütörtök: Fallstat! (B. bérlet 30. sz., 7). Péntek: Tristan és Isolda (Dirk Fock vezényletével és Leuer Hubert vendégfelléptével, 1), bérlet 30. sz.évi). Szombat: Tosca (Jeritza Mária vendégfelléptével, bérletszünet, 7). Vasárnap: Trubadúr (bérletszünet, 7). Nemzeti Színház: Vasárnap délután: Te csak pipálj, Ladányi, este: Fiam Hétfő: Süt a nap. Kedd: Te csak pipálj, Ladányi. Szerda: Fiam. Csütörtök: Te csak pipálj, Ladányi. Péntek: Fiam. Szombat: Te csak pipálj, Ladányi. Vasárnap délután: Te csak pipálj, Ladányi (3), este: Fiam. (7).