Ujság, 1929. szeptember (5. évfolyam, 197-221. szám)

1929-09-13 / 207. szám

10 SZÍNHÁZ­I ZENE Kálmán Oszkár már próbál Operaházunkban és szeptem­ber 21-én énekel először, mint visszaszerződött tag Érzékeny vesztesége volt Operaházunkn­ak, hogy kiváló basszus énekesét, Kálmán Oszkárt a berlini állami operaház elhódította tőlünk. Radnai igazgató minden berlini útja alkalmá­val kapacitálta a ktűnő énekest, hogy térjen vissza hozzánk. Végül sikerült is megállapodnia vele. Hivatkozott Kálmán magyar érzületére és arra, hogy Operaházunknak feltétlenül szük­sége van az ő művészetére s ezzel az érveléssel rábírta a művészt, hogy olcsóbban is vissza­szerződjék az Operához, mint amennyit Ber­linben kínáltak neki azért, hogy ott marad­jon. Kálmán Oszkár már haza is jött feleségé­vel együtt s megkezdte működését az Opera­­házban. — Nagyon jól éreztem magam odakint — mondta munkatársunknak —, de azért nem egyszer mégis elfogott a honvágy. Hiába, az ember húsz éven át itt élt Budapesten, ideköti minden szál, minden baráti és társadalmi ka­pocs. Ezt nem lehet olyan könnyen széttépni. Bármily jó dolgom is volt odakint, bármennyire szereltek és megbecsültek, azért sokszor mégis hazavágyódtam. De mégsem jöttem volna vissza, ha Radnai igazgató úr nem kér és nem hív, így azonban elsőrendű kötelességemnek éreztem, hogy tudásomat és művészetemet a magyar királyi Operaház szolgálatába állítsam Igaz, hogy idehaza nem kapok akkora fizetést, mint amekkorát Berlinben kaptam és mint aminővel továbbra is odaszerződhettem volna, de ezt az áldozatot megéri az, hogy itthon lehetek Budapesten. — Németországban mindenütt szerettek s nagy sikerem volt Barcelonában is, ahová , mgint hívtak. Október elején kellett volna ott hat estén át énekelnem, összes költségeim megtérítésén kívül hatezer pezeta tiszteletdíjat jelentett volna ez a vendégszereplés. Én azon­ban illetlenségnek tartom a budapesti közön­séggel szemben, hogy kétheti szereplés után ismét külföldre utazzam s ezért lemondattam a barcelonai vendégjátékot. Nagy lelkesedéssel és buzgalommal készülök az évadra. Először szombaton, 21-én lépek újból az Operaház színpadára a Lohengrin Madarász Henrik szerepében. * Sokan akarnak rendezők lenni. Az Újság közölte, hogy az Országos Színművészeti Akadémia rendezői tanfolyamot nyit. Lépése egészen újszerű, mert ilyenszerű tanfolyam még külföldön sincsen. Egyes híres rende­zők tartanak ugyan fenn magániskolákat, de ezekben a tanítás korántsem olyan rendsze­res, mint amilyennek az Országos Színművé­szeti Akadémia rendezői tanfolyama ígér­kezik. Erre a tanfolyamra tudvalevőleg az akadémiát sikerrel elvégzett növendékeket veszik fel és rajtuk kívül azokat, akiknek fő­iskolai oklevelük van. Értesülésünk szerint közel százan nyújtották be kérvényüket, amelyben a rendezői tanfolyamra való felvé­telükért folyamodnak. Mivel minden egyes növendékkel személyesen akarnak foglal­kozni, ennyi jelentkező közül előreláthatólag sokat vissza fognak utasítani. Úgy halljuk, hogy körülbelül húsz növendéket szándékoz­nak a rendezői tanfolyamra felvenni. A tan­folyam tanárai többek között Hevesi Sándor, Odry Árpád és Sebestyén Károly lesznek. * Toscanini budapesti vendégszereplése. A minap megírtuk, hogy Toscanini, a milánói Scala világhírű főzeneigazgatója és karnagya, végkép­pen szakít ezzel az operával és Amerikába köl­tözik. Toscanini időközben odamódosította elha­tározását, hogy nemcsak a milánói Scalával sza­kít, de végképpen felhagy az operák dirigálásá­val. A newyorki filharmonikus zenekar vezetője lesz. Ezzel a 225 tagból álló orchesterrel már ebben az évben európai turnéra indul A nagysza­bású körút során május második felében Buda­pesten is néhány koncertet ad a világ egyik leg­nagyobb dirigense, a világ egyik legkiválóbb ze­nekarának élén. * Németül játszik Rótt az Operettszínházban. flott Sándor, vagy azon a becenéven, ahogy Bu­dapest publikuma szólította, a kis Rótt, már megszűnt magyar színész lenni. Emlékezetes, hogy tavaly különböző magánjellegű ügyei miatt kénytelen volt a bécsi Theater der Komiker ked­vezőbb ajánlatát elfogadni. Ez az év elégséges volt ahhoz, hogy Rott Bécs legnépszerűbb ko­mikusává legyen. A Theater der Komiker leg­utóbbi bemutatójáról írt recenziójában a bécsi lapok egyhangúan állapították meg, hogy a kis Rótt kenterben győzte le Ármin Berget, az eddig legnépszerűbb bécsi kabarékomikust. Tizenhete­dikétől kezdve Budapesten fog vendégszerepelni a bécsi Theater der Komiker az Operettszínház­ban. A kis Rott, Ármin Berg és Springer a sztárjai ennek az együttesnek. ÚJSÁG Novemberben két estén szerepel Budapesten a nürnbergi operaház Tizenhat újdonság és felújítás az Operaház műsortervezetében Csak jövő kedden kezdi meg Operaházunk az előadásait, de a színház hátsó részében máris ele­ven élénkség uralkodik. A gazdasági hivatalban a bérleteket újítják meg. A tavalyi bérlők, kevés kivétellel, mind megújították bérleteiket. Akik le­mondottak róla, azok is fájó szívvel tették. A gaz­dasági helyzet szomorúságát mutatja, hogy töb­ben — leginkább szabad pályán élő emberek — kénytelenek voltak bejelenteni, hogy bérleteiket nem újíthatják meg, annak ellenére, hogy az Operaház előadásaival és játékrendjével egyaránt meg voltak elégedve. A mai rossz viszonyok kö­zött ugyanis még arról a kulturális élvezetről is le kell mondaniuk, hogy hetenként egyszer az Operába menjenek. Néhány bérlet ennélfogva fel­szabadult. Az Operaház gazdasági hivatala így abba a helyzetbe jutott, hogy az újonnan jelent­kező bérlők igényeit is túlnyomó részben ki bírja elégíteni. A gazdasági hivatal látogatóinak másik része a színház kisfizetésű énekeseiből, leginkább pedig a csoportos személyzet tagjaiból rekrutálódik. A csoportos személyzet tagjainak — mint annak­idején megírtuk — nagy panaszuk volt a nyáron, hogy nem kapták meg a szokásos nyaralási elő­leget. Erről nem is értesítették őket idejében. A kultuszminisztérium máról holnapra rendelke­zett a többévi gyakorlattal ellentétesen. A szín­háznak ezek a névtelen, de érdemes művészei abban a hiedelemben, hogy az idén is idejében meg fogják kapni a nyaralási segélyt, természete­sen előkészületeket tettek a nyárra és lefoglalóz­­ták a nyári lakásokat. Amikor megtudták, hogy a minisztérium nem folyósítja a nyaralási előlege­ket, uzsorakölcsönöket voltak kénytelenek fel­venni, hogy sápkóros, vérszegény gyermekeiket vidéki levegőre küldhessék. A kölcsönök termé­szetesen lejárnak , most már az a pénz, amit a színháztól kaptak, nem elég, mert legfeljebb a tőkét fedezi, de nem a kamatokat és költségeket is. Igen sajnálatos dolog, hogy ilyen módon a színháznak ezek az érdemes és szorgalmas mun­kásai anyagi zavarok közé jutottak pusztán azért, mert a kultuszminisztérium a nyaralási előlegek folyósítását előzetes értesítés nélkül beszüntette. A művészi munkán azonban remélhetőleg nem fog meglátszani majd, hogy a minisztérium ilyen megértés nélkül bánt a színház csoportos személyzetének tagjaival. Valamennyien szorgal­masan dolgoznak és próbálnak a színpadon és a próbatermekben egyaránt. Itt igen erős és eredményes munka folyik. Kell is, mert a szín­ház nagyon nagy művészi programmot akar meg­valósítani, összesen tizenhat bemutatót és nagy felújítást terveznek a most induló évadra. Az első magyar újdonságok egyike Hubay Jenőnek Az álarc című dalműve lesz, amelynek hangsze­relését a mester csak nemrég fejezte be mosod birtokán. Goldmark születésének százéves évfor­dulója alkalmából ismét játékrendjébe iktatja Operaházunk a nagy zeneszerző Házitücsök című vígoperáját. Bemutatásra kerül Bartók Bélának a Csodálatos mandarin című­ pantomimje is. Mozart Cosi fan tutte-je a Mozart-repertoire ki­egészítésére szolgál. Ponchielli Giocondá-ja, Do­nizetti Don Pasquale-je, Meyerbeer A hugenot­­ták­ ja szintén bemutatóknak számíthatnak, oly régen lekerültek már a színház játékrendjéről Szcenirozva adják elő Liszt Ferenc Krisztus ora­tóriumát s Buttykay Ákos Vrmeprontók című szimfóniai költeményét. Teljesen új betanulással és túlnyomórészt új szereplőkkel hozzák színre az Orpheust, a Tannhausert, a Bánk bánt, A cre­­monai hegedűst, A bolygó hollandit, a Bajazzó­­kat és a Parasztbecsületet. Természetes, hogy ilyen nagy műsortervezet mellett már előre is szorgalmas munkának kell folynia minden próbateremben. A háziszínpadon Szemere Árpád h. főrendező és Békas Nándor karnagy vezetésével a Bánk bánt próbálják. Kü­lönös érdekessége lesz az előadásnak, hogy Szé­­kelyhidy először énekli a címszerepet, Palló Imre Tiborcot, Rösler Endre pedig Ottót. A királyné szerepében ezúttal is Basilides Mária nagyszerű művészete fog gyönyörködtetni. A felújítást az aradi vértanúk emlékünnepére, október 6­­kára tervezik. Október végén kerül sor a Tannhauser reprizére. Túlnyomórészt a tavalyi felújítás sze­replői fognak énekelni benne, de két új szereplője is lesz: Walter Rózsi mint Vénusz és Palló Imre mint Wolfram. Márkus László főrendező tervei szerint új díszletek is készülnek az előadáshoz, amelyet Berg Ottó fog vezényelni. Gluck Orpheusá­­nak a főszerepeit kettős kiosztásban tanulják. A címszerepet Basilides Mária és Budanovits Mária, Euridikét Sándor Erzsi és Tihanyi Vilma, Ámort pedig Halász Gitta és Diósy Edit. Valamennyien pompásan tudják már szerepeiket s a nemesveretű, klasszikus opera akár pár nap múlva már elő­adásra is kerülhetne. Nem mindennapi érdekes­sége lesz még az előadásnak Márkus László szin­­dus rendezésén és Fieischer Antal dirigálásán kí­vül az, hogy a pantomimrészleteket Galafrés Elza tanítja be, aki maga szerzette a táncok koreográ­fiáját is. Az újdonságokon és felújításokon kívül ter­mészetesen szorgalmasan próbálják az állandóan műsoron levő darabokat. Új szereplőkkel adják Rótt Sándor és bécsi társulatának vendégjátéka a Fővárosi Operettszinházban Szeptember 17—20. — Minden este négy bohózat. — Rendes helyárak. Rótt Sándor, a kacagtatás művészetének nagymestere a jövő héten négy estén át ven­dégszerepel a Fővárosi Operettszinházban és pedig: kedden, szerdán, csütörtökön és pén­teken. Mind a négy estén színre kerül: Die Firma muss lxeiraten (Nóti Károly). Columbus (Lőrincz Miklós). Ein Star wird gesucht. Die Katze. Négy remek egyfelvonásos bohózat a Theater der Komiker nagyszerű előadásában. Ennek a páratlan bohózatjátszó társulatnak, amely legutóbb a bécsi Kammerspiele-ben játszott óriási si­kerrel, szíve és lelke az a Rott Sándor, akinek oly egyéni, különös, ma már világ­márkát jelentő komikai zsenijét nem kell Budapest számára felfedezni. A társulat többi kitűnőségei a kedves és nagyszerű T­ürk Berta, azután Ármin Berg, Armin Springer, Paula Wal­­den, Alfred Walters, a német bohózati színpadok és kabarék leg­népszerűbbjei. Rendes belyárak. Jegyek már válthatók elővételi díj nélkül. AZ ÚJ SZÍNHÁZ JELENTI: Ma este 8 órakor A, ¥ Tfe TM­ ® ‘*11 ®W Vakablak JA ! ll. IL Szombat, vasárnap és hétfőn este premierje szerdán 18 au­­tópróbá­ja kedden 17-én Tüzek az éjszakában IBSta Szeptember 27: RIGOLETTO. Gigli partnerei: Alpár Gitta és Enrico de Franceschi. Október 3: I. PARASZTBECSÜLET. Turrida . . . GIGLI. II GIGLI hangversenye. Október 5: LAMMERMOORI LUCIA. Gigli partnerei: Maria Guglielmetti és Enrico de Franceschi. A Városi Színház bérlői kedvezményes je­gyeiket hétfőn, 16-án és kedden, 17-én ve­hetik át a jegypénztárnál. Rigoletto (A. és B.), Lammermoori Lucia (C. és D.) bérleti kedvezmény. Jegyeket a nagyközönség ré­szére csütörtöktől, szeptember 19-től árusít a Városi Színház pénztára és az összes jegy­irodák. A szezon első nagy eseménye a­­ M­ELI SE vendégjátéka a Városi Színházban Mao n­otan onpir * i m m m mi mi Kezdete Vs4 órakor. Mérsékelt hegyárak Telefon: 1. ^21 - 68 PÉNTEK, 19. SZEPTEMBER 13 Ma pénteken este 100-adszor Szökik az asszony Minden este —~ Városi Színház Legdrágább hely 6 pengő elő például a Don Juant, amelynek címszerepét Farkas Sándor énekli Donna Anna szerepében.­­Bodó Erzsi, Elviráéban Nagy Margit, Ottávióéban Rösler Endre, Zerlináéban Szabó Lujza, Masettoé­­ban Mateczky Oszkár, Leporellóéban pedig Szende Ferenc lép a közönség elé. A Komb­ur szerepét Székely Mihály énekli, ez alkalommal először. Próbálják a jövő heti műsor darabjait is. Kedden, 17-én nyílnak meg az Operaház ka­pui. A Hunyadi László kerül színre s az előadást a Himnusz eléneklése előzi meg. A Szávy János, a Négy házsártos, a Farsangi lakodalom, a Lo­hengrin és a Pillangókisasszony kerülnek színre az Operaház első hetében. A Lohengrin előadá­sán lép először ismét a közönség elé Kálmán Oszkár, akit Radnai igazgatónak sikerült Berlin­ből visszahódítania. Vendégművészek szerepeltetését, az egy Leuer Huberton kívül, az évad elején nem tervezik. No­vember 9-én és 10-én azonban egész operaegyüt­tes vendégszerepel nálunk. A nürnbergi operaház adja vissza a mieink tavalyi látogatását. Első estén a Nürnbergi mesterdalnokokat, második estén pedig Jaromir Weinberger Schwanda, der Dudelsackpfeifer című operáját adják elő. Változatos és érdekes programmal lép a közönség elé az Operaház. Reméljük, a szép ígé­reteket valóra is fogja váltani. Pestre jön a Friderike bécsi együttese Lehár személyesen vezényli az előadásokat Lehár legutóbbi operettje, a Friderike, amely Goethe egy fiatalkori szerelmi kaland­jának romantikus feldolgozása, Budapesten még nem került színre. A Városi Színház le­kötötte ugyan az új Lehár-operettet, de egy­előre egyéb programmja miatt nem gondol színrehozatalára. Most az a terv merült fel, hogy Budapestre hozzák a Friderike bécsi ensembleját. A Városi Színház bejelentette Progernek a Budapesten is ismert impresszá­riónak, hogy számít a Friderikes együttesének vendégszereplésére. A Városi Színház műsor­terve ezidőszerint úgy alakult, hogy e hónap 28-tól október 7-ig tudná a bécsi színészek rendelkezésére bocsátani a színpadját. Egyben Lehárt, a darab komponistáját is felszántották arra, hogy személyesen­­ vezé­nyelje az előadásokat. Lehár elvben vállalko­zott is a budapesti vendégszereplésre, de 28-án nem jöhet, mert új darabjának berlini betaní­tásával van elfoglalva. A Városi Színház vi­szont Lehár nélkül nem akarja előadni Fride­rikát. Ezek szerint valószínűleg csak október elején részesülhet Budapest az érdekes elő­adás élvezetében. * A sárga veszedelem. Budapesten japán szín­társulat fog vendégszerepelni, ha minden jól megy Japánokban már eddig is volt részünk, a Pillangókisasszonyok egész raja szállta meg múlt évben az operaszínpadot. Most azonban valódi, akkreditált japánokról van szó, akik egyenesen Tokióból indulnának az európai kör­útra, ennek keretében Budapestre. A tokiói csá­szári színház tagjai ezek, akik XVII. századbeli japán színdarabokat adnak elő, természetesen japán nyelven. Nemzeti szokás szerint különleges zenekar kíséri a játékukat, amelynek legfonto­sabb hangszere a fuvola és a dob. A társulatot Ennosuke, a­­japán Reinhardt* vezeti. * Cenzúrázzák az operákat Oroszország­ban. Alig néhány napja, hogy Lunacsarszki, a szovjet közoktatásügyi és művészeti nép­biztosa eltávozott az állásából és Bubnov generális vette át a hivatalát. Lunacsarszki elfogultsága ismeretes a burzsoázia irodalmá­val szemben, de kétségtelen az is, hogy kultu­rált és tapintatos férfi volt, aki sohasem lett volna hajlandó olyan nevetséges túlkapá­sokra, mint amelyeket hivatali utódja nép­biztosságának első napjaiban elkövet. A szov­­jet betiltotta a Traviata, a Hoffmann meséi, a Pillangókisasszony, az Aida és az Othello operaváltozatának előadásait. Indokolása a betiltó rendelkezésnek az, hogy ezek az operaszövegek nem egyeztethetők össze az államforma osztályszellemével. A Judit című opera előadását csak azzal a feltétellel enge­délyezte, ha azon jelentős változtatásokat vé­geznek. Az egyik állami színház már régeb­ben is cenzúrázza a saját hatáskörében az operaszövegeket, így például a Hugenották­ ot teljesen átíratta s ezen a címen játssza: A dekabristák. Egész Budapes­t a Terézköru SS Színpad új műsoráról beszél Kezdete 9 órakor Telefon: 265 - 54

Next