Ujság, 1929. december (5. évfolyam, 274-296. szám)

1929-12-08 / 280. szám

44 MEGJELENIK MINDEN VASÁRNAP ÚJSÁG VASÁRNAP. 1929 DECEMBER 8 ROVATVEZETŐ SÍRÓ GYÖRGY Milyen adókat fizetnek Amerikában az­ autótulajdonosok Utakat építenek az autóadókból Németországban komoly tárgyalások foly­nak már régebben arról, hogy az autóadó ügyét megreformálják. Mielőtt azonban ebben az igen fontos kérdésben döntenének, bizottsá­got küldöttek ki Amerikába, hogy az ott a helyszínen, az automobilizmus igazi hazájá­ban tanuljon és okuljon. A bizottság ki is ha­józott az újvilágba és tapasztalatról terjedel­mes emlékiratban számolt be. Az emlékirat, egy 336 oldalas kötet, most hagyta el a sajtót. Igen sok érdekes és megszívlelésre érdemes dolgot olvashatunk benne mi is. Az Egesült­ Államokban gépjárművek után a következő adókat fizetik: 1. A regisztrálási adót; 2. a benzinadót és 35 államban még eze­ken felül az ingatlan tárgyak vagyonadóját. Mindezeket az adókat az egyes államok szedik be és vetik ki. A szövetséges kormány egészen 1928-ig forgalmi adót szedett, a gépjárművek után ezt az adónemet azonban megszüntették. A regisztrálási adó mértékét különböző szempontok, a motor ereje, a gép súlya, a jár­mű­ rendeltetése stb., stb. alapján állapítják meg. Ez az adó 1928-ban személykocsik után 13,5 dollár volt, az 1919-es év 8 dollárjával szemben. Ezeknél az összegeknél azonban sokkal többet fizetnek a teherautók, de különösen az autóbuszok. A személy- vagy teherfuvaro­zással üzletszerűen foglalkozó vállalatok ko­csijaik után mintegy iparadó címén fizetik a regisztrálási adót és ennek az összege 30 dol­lártól egészen 800 dollárig emelkedhet. Az autóbuszok után fizetendő adó mértékét vagy az ülések száma, vagy a kocsi által hozott nettó, illetve bruttó jövedelem határozza meg. Ebből az adónemből 1928-ban 322 millió dollár folyt be és ezt az összeget 6 millió dol­lár kivételével útépítési célokra használták fel. A benzinadó most már be van vezetve mind a 48 államban. Az adótételek állandó emelke­dést mutatnak. Eleinte az adó mintegy 1,5—3 fillért tett ki literenként. Ma már ezek a téte­lek 3, illetve 9 fillérre emelkedtek. Az adótétel nagyságának ingadozásával együtt ingadoztak és ingadoznak a benzinárak is. Általában az adó a kicsiben való eladási árnak mintegy 18,6 százalékát teszi ki. Az egy Pennsylvania kivételével, a benzin­adót a gyárosnál, a nagykereskedőnél, illetve importőrnél szedik be. Az adóhatóságoknak tehát aránylag kevésszámú adózóval van dol­guk, ami az adó behajtását meglehetősen ol­csóvá teszi. A vállalatok általában havonta nyújtják be az elszámolásaikat forgalmuk nagyságáról és szolgáltatják be az adót. Azok a benzinfogyasztók, akik a benzint nem az or­szágúton használják, a benzinadó alól mente­sítve vannak. Ez a mentesítés a különböző államokban különbözőképpen történik. Egyes helyeken vannak eladási helyek, ahol kellő igazolás mellett adómentes benzint szolgáltat­nak ki. Más államokban csakis adóval meg­terhelt benzint lehet árusítani, de azoknak, akik ezt hitelérdemlő módon bizonyítják, visszaadják az adó összegét. Ellenőrzés eb­ben a kérdésben alig van. Az amerikai ható­ságok szerint ugyanis az ellenőrzés költségei nagyobbak lennének, mint az esetleg általa elérhető haszon. Az összegek, melyeket nem az országutakon elhasznált benzin címén ed­dig vissza kellett téríteni, nem is jelentősek. Az egész fogyasztásnak csak mintegy 3,8 százaléka. Benzinadó címén az adó életbeléptetése óta mintegy milliárd dollár folyt be az ál­lampénztárba. 1929-ben az eddigi becslések szerint 450 millió dollár lesz a benzinadó összege. Az adót majdnem teljes egészében útépí­tési célokra fordítják. Bár kivételesen iskolá­kat is építettek ebből a pénzből. Az amerikai közönség általában nem ide­genkedik a benzinadótól, ha annak mértéke nem túlzott és hozadékát az utak javítására és fentartására fordítják. Ha a három adónemet összeadjuk, úgy arra az eredményre jutunk, hogy az átlagos amerikai autótulajdonos gépjárműve után évente vagyonadó, regisztrálási adó és benzin­adó címén évente 38,5 dollárt fizet. Ami az ottani kereseti viszonyokat az itt­honiakkal összehasonlítva, soknak egyáltalá­ban nem mondható. Ne vesztegessen időt -mert Önnek legjobban felel meg a TÁTRA AUTÓ Gyártja és vezérképviseli: „UNITAS“ AUTOMOBILIPAR ÉS KER. RT. Győr­­ Budapest, V­ápolya­ utca K­ Szalon­­ Budapest, VI., Nagymező­ utca 9 Autópályát építenek Travem­ündeben. Trave­mündében hatalmas autópályát akarnak építeni, mely technikai szempontból olyan tökéletes lenne, hogy azon a leggyorsabb versenykocsik is kifejt­hetnék teljes sebességüket A pálya egy körét két­ezer méterre tervezik, nagyivű kanyarodókkal, melyeknek külső fele tíz méternyire lesz fel­emelve. A pálya betonból készül. Az építkezés összköltségei két és félmillió márkára rúgnak. A pénz máris majdnem teljesen rendelkezésre áll. A tribünökön 25.000 néző számára gondoskodnak ülőhelyekről, míg a pálya kerülete kerül, anélkül, hogy annak belsejét használnák, 125.000 ülőhelyet akarnak elhelyezni. A nézőközönség állandóan látja majd az egész pályát. A főtribün mögött húszezer autó számára lesz férőhely. A verseny­zők alagutakon jutnak majd be a pálya belsejére. Az autópályán belül galoppversenyek és ügető­­versenyek számára készül egy-egy pálya. De ma­rad hely a pólózók, h­okkizók számára, valamint atlétikai versenyek és futballmeccsek lebonyolí­tására is. Az autóversenypálya tehát egyben ha­talmas arányú stadion is lenne. V­an az új világrekordokért. Legrave őrnagy, a jelenlegi autógyorsasági világrekorder, verseny­­csónakjába, a Miss Englandba, két Ralis Royce­­motort építtetett be, melyek a Schneider-serleg­­versenyeken egy repülőgépet hajtottak. A másik érdekes hír, mely Angliából érkezik és amely szin­tén az új világrekordokra vonatkozik, az, hogy van eshetőség arra, hogy Anglia és Amerika leg­közelebb Walesben találkozik össze egymással az új világrekordért való küzdelem alkalmával. A világhírű autóvezető, Kaye Don ugyanis a napok­­ban meg fogja vizsgálni Pendine Sands partját, hogy mennyiben lenne az alkalmas világrekordja vitási kísérletekre. Újfajta jelzés vasúti átjáróknál. Lipcse köze­lében két olyan vasúti átjárónál, amelyek nin­csenek sorompókkal ellátva, újféle jelzőkészülé­ket próbálnak ki, hogy kellőképpen figyelmezte­tik-e majd az autó- és motorkerékpárvezetőket egy-egy vonat közeledésére. A jelzőkészülékek egy éjjel-nappal látható reflektorból állanak, melyeknek fénye percenként mintegy ötvenszer villan fel. Ha vasút közeledik, úgy ez a kereszte­zés előtt mintegy háromszáz méterrel kikapcsol egy kontaktust, aminek következtében a fehér fény vörössé változik és a felvillanás is percen­ként nyolcvanra szaporodik. A fény színe csak akkor változik ismét fehérre, ha a vonat utolsó kereke is elhaladt már az átjárónál. Új közlekedési szabályzat Angliában. Az angol kormány a napokban tette közé az új közleke­dési törvény szövegét A törvény legérdekesebb újítása az, hogy az összes sofőr- és autótulaj­donos számára előírja a kötelező biztosítást. Ve­­zető igazolványt ezentúl csak annak adnak, aki a vezetésre testileg alkalmas. Motorkerékpárok és kisebb automobilok számára nem írnak elő ma­ximális sebességet, a veszélyes vezetést azonban igen súlyosan büntetik. Ha valaki részegen ve­zet automobilt, úgy azt ötven font pénzbírsággal és négyhavi börtönnel sújtják. Karambol után. A kiskocsi vezetője: Azt hiszem, nagy s­zerencsém volt. Teherkocsi sofőrje (rárohanva): De csak volt! Passing Show, London. ­ Hírek az Egyesült Államokból Az amerikai piac még mindig a nagy tőzsdei bessz hatása­ alatt van. A legújabb eladási jelen­tésekben is meglátszik ennek hatása, azonban az amerikai lapok szerint ennek csak átmeneti jel­lege van. Az automobilgyárak papírjai favorit­­papírok voltak, mert hiszen az Egyesült Álla­mokban egy ipar sem fejlődött olyan erőteljesen és gyorsan, mint éppen ez a gyártási ágazat. És dacára a magas kamatozásnak, a bessz mindent elsöprő hulláma a legszilárdabb papírok árfolya­­m­át is lerombolta. Nem érdektelen, ha egy pár, itt Magyarországon is ismert konszern papírjai­nak árfolyamait felemlítjük. Január 4—11 -ig fogják megtartani a 30-dik automobilkiállítást Newyorkban. A jubiláris ki­állítást nagy ünnepségek között nyitják meg. Az eddigi tervek szerint 240 automobilt állítanak ki, amely mennyiséget 40 gyár, illetőleg konszern gyártja. Az európai gyárak közül csupán a Mer­cedes-Benz és Voisin-gyár vesz részt. Automobil­felszerelési cikkeket 200 kiállítási helyen fognak bemutatni. A kiállítás azért bír igen nagy fontos­sággal úgy az amerikai, mint európai automobil­­kereskedőkre, miután az amerikai gyárak ezeken a kiállításokon jelennek meg először az új mo­dellekkel.* Most, hogy a General Motors megszerezte a Pocker Aircraft Co. részvénytöbbségét, igen nagy­befektetéssel megkezdi a teljesen acélból készült 2 és 3 személyes repülőgépek gyártását. A leg­drágább modell ára kb. 2000 dollár lesz, míg a legolcsóbbé 1000 dollár. Ezeket az olcsó és tel­jesen megbízható modelleket a General Motors teljes szervezetével, kedvezményes fizetési felté­telek mellett kívánja árusítani. Amerikában álta­lában az automobilkereskedők foglalkoznak re­pülőgépek eladásával. Mert az elv a következő: repülőgépet el kell adni és nem várni, amíg meg­veszik. Hogy Ford után most már a másik nagy automobilkonszern fog hozzá a repülőgép gyár­tásához, a legjobb bizonyítéka annak, hogy a legrövidebb időn belül a kétszemélyes repülőgép közszükségleti cikk lesz.­­ " * Az európai piac tanulmányozása után meg­állapították az amerikai szakértők, hogy itt a legnagyobb piaca a kis kocsiknak van. Az ame­rikai viszonyok között a nagy lóerőből származó benzinfogyasztással és állami adózással nem kel­lett számolni. Európában azonban, ahol úgy az adó nagyságát, mint a kocsi hasznosságát a lóerő szabja meg, feltétlen kellék a kevés fogyasztás, illetőleg alacsonylóerő szám. Ennek felismerésé­ből indult ki Ford is, amikor újtípusú kocsiját két kivitelben készítette. Az egyiknek furatlökete kisebb, mint a másiké és a kisebb lóerővel ren­delkező kocsit szállítja Európába. Miután eddig az amerikai piacon európai értelemben vett kis kocsi nem volt, több, gyár az európai viszonyokra való tekintettel új gyárat alapít Legutóbb alapították meg az angol Austin­­gyár pátense alapján az amerikai Austin-gyárat 12.500.000 dollár alaptőkével. Már a tavaszi sze­zonra exportképes kocsikkal kivan kijönni az új vállalat. Ugyanez a meggondolás vezette a Thomson Motor Co.-t, amikor megkezdi „Little­­mac" névvel kis kocsijainak gyártását. Az első évben 30.000 kocsi gyártását vették tervbe. Szécsi László Legmagasabb ár Legalacsonyabb ár General Motors 91 dollár 33dollár Chrysler Corp. 135 „ 28 »f Hudson Móló* 93 „ 43 *» Nash Motors 118 „ 40n Packard Motors 32 „* 13 »» Központi klubba tömörülnek Németország autóvezető hölgyei Néhány nap előtt mintegy százötven autó­vezető hölgy gyülekezett egybe a berlini Hotel Bristolban, hogy ott megbeszéljék annak az egye­sületnek megalakulását, melynek tagja lenne minden német autóvezető nő. A megjelenteket Kardorff Katharina asszony, a gyűlés összehívója üdvözölte, örömmel látva, hogy a gyülekezet tag­jai között ott vannak Hamburg, Königsberg, Stef­fin, Hannover és Drezda női autóklubjainak ki­küldöttei. Az elnöknő kifejtette, hogy az egybe hívók nem az eddigi klubokat akarják egy közös klubba tömöríteni, még kevésbé akarják az ed­digi alakulatoknak tagjait elcsalni. Nem szeret­nének mást, minthogy az összes német automo­bilvezetőnők egy közös egyesületben is együtt­működjenek, tekintet nélkül arra, hogy tagjai-e már valamelyik helyi egyesülésnek. Az új klub célja lenne minden közös érdek védelme, gon­doskodni arról, hogy a nők számára tervezett autósport-eseményeknek mindig meg legyen a kellő résztvevője, úgy hogy ezek elveszítsék ed­digi túlságosan helyi karakterüket. Foglalkozni fognak a nők szempontjából különösen fontos törvényi és rendőri intézkedésekkel is. Szívélye­sebbé akarják tenni az egyes városok klubjai között az érintkezést, közös túrautak és látogatá­sok megrendezésével. Ezzel szemben az új koa­líció már eleve elutasítja magától azt, hogy az egyes klubok vitáiban résztvegyen vagy azokkal szemben bármilyen állást is elfoglaljon. Az elnöknő után Leward államtitkár emelke­dett szólásra, a két férfi közül az egyik, akik elég bátrak voltak ahhoz, hogy ezen a kizárólag hölgyekből alakult gyűlésen résztvegyenek. Ki­fejtette, hogy nemzeti szempontból mennyire fon­tosnak tartja a nők sportolását és éppen ezért ő is mindig a legnagyobb érdeklődéssel foglalkozik minden női sporttal. Figyelemreméltó mondani­valója volt még Samosé asszonynak, aki a dol­gozó asszonyok szövetségének nevében beszélt Kifejtette, hogy ma már nemcsak gazdag nők ülnek a kormánykerekek mellett, hanem olyanok is, akik saját kocsijuk vezetésével munkaképes­ségüket és teljesítőképességüket fokozzák. A beszédek elhangzása után a megjelentek ki­mondották az új egyesület megalakítását AUTÓSOK! OkBÜNTETÉS ígriS többe kerülhet, mint | TÖKÉLETES **** Önmű­ködő számlámpakapcsoló Gyártja: NEBEL-SZIR­­MAI-VAD­ÁSZ AUTOMOBIL IPARI RT. Budapest, VI., Lehel­ utca 17/a. OK­ P a készülék Ára POR átíl. Telefon 147-27 Mtl. Egy óra alatt bárki felszerelheti Kapható minden szakü­zletben! A következő év nemzetközi autóversenyei A Nemzetközileg Elismert Automobil Clubok Szövetsége a minap tette közzé nemzetközi ver­senynaptárát, mely az év első hónapjaira a kö­vetkező nemzetközi versenyek határnapjait álla­pítja meg: Február: 1. Hegyiverseny a Mont des Mules-en (Nizza). 8. Téliverseny Svédországban.­­ Március: 2. Esterei körverseny Nizzában. 23. Kilométerverseny Genfben. 23. Hegyiverseny a La Turbion (Monte Carlo). Április: 12—13. Ezermérföldes verseny Bresciában. 13. Marokkó Nagy Dija. 13. Monaco Nagy Dija. 20. Bordino-dij Alexandriában. 21. Brooklands Nagy Dija. 26—27. Körverseny Szicíliában. Május. 4. Targa Florio Szicíliában. 11. Hegyiverseny Jilovisteben. 18. Körverseny Marseille mellett. 23—24. Ír Grand Prix. 25. Királydij Rómában. 25—29. Wiesbadeni autóversenyek. 30. Az Indianapolisi Nagy Díj.

Next