Ujság, 1929. december (5. évfolyam, 274-296. szám)
1929-12-08 / 280. szám
44 MEGJELENIK MINDEN VASÁRNAP ÚJSÁG VASÁRNAP. 1929 DECEMBER 8 ROVATVEZETŐ SÍRÓ GYÖRGY Milyen adókat fizetnek Amerikában az autótulajdonosok Utakat építenek az autóadókból Németországban komoly tárgyalások folynak már régebben arról, hogy az autóadó ügyét megreformálják. Mielőtt azonban ebben az igen fontos kérdésben döntenének, bizottságot küldöttek ki Amerikába, hogy az ott a helyszínen, az automobilizmus igazi hazájában tanuljon és okuljon. A bizottság ki is hajózott az újvilágba és tapasztalatról terjedelmes emlékiratban számolt be. Az emlékirat, egy 336 oldalas kötet, most hagyta el a sajtót. Igen sok érdekes és megszívlelésre érdemes dolgot olvashatunk benne mi is. Az Egesült Államokban gépjárművek után a következő adókat fizetik: 1. A regisztrálási adót; 2. a benzinadót és 35 államban még ezeken felül az ingatlan tárgyak vagyonadóját. Mindezeket az adókat az egyes államok szedik be és vetik ki. A szövetséges kormány egészen 1928-ig forgalmi adót szedett, a gépjárművek után ezt az adónemet azonban megszüntették. A regisztrálási adó mértékét különböző szempontok, a motor ereje, a gép súlya, a jármű rendeltetése stb., stb. alapján állapítják meg. Ez az adó 1928-ban személykocsik után 13,5 dollár volt, az 1919-es év 8 dollárjával szemben. Ezeknél az összegeknél azonban sokkal többet fizetnek a teherautók, de különösen az autóbuszok. A személy- vagy teherfuvarozással üzletszerűen foglalkozó vállalatok kocsijaik után mintegy iparadó címén fizetik a regisztrálási adót és ennek az összege 30 dollártól egészen 800 dollárig emelkedhet. Az autóbuszok után fizetendő adó mértékét vagy az ülések száma, vagy a kocsi által hozott nettó, illetve bruttó jövedelem határozza meg. Ebből az adónemből 1928-ban 322 millió dollár folyt be és ezt az összeget 6 millió dollár kivételével útépítési célokra használták fel. A benzinadó most már be van vezetve mind a 48 államban. Az adótételek állandó emelkedést mutatnak. Eleinte az adó mintegy 1,5—3 fillért tett ki literenként. Ma már ezek a tételek 3, illetve 9 fillérre emelkedtek. Az adótétel nagyságának ingadozásával együtt ingadoztak és ingadoznak a benzinárak is. Általában az adó a kicsiben való eladási árnak mintegy 18,6 százalékát teszi ki. Az egy Pennsylvania kivételével, a benzinadót a gyárosnál, a nagykereskedőnél, illetve importőrnél szedik be. Az adóhatóságoknak tehát aránylag kevésszámú adózóval van dolguk, ami az adó behajtását meglehetősen olcsóvá teszi. A vállalatok általában havonta nyújtják be az elszámolásaikat forgalmuk nagyságáról és szolgáltatják be az adót. Azok a benzinfogyasztók, akik a benzint nem az országúton használják, a benzinadó alól mentesítve vannak. Ez a mentesítés a különböző államokban különbözőképpen történik. Egyes helyeken vannak eladási helyek, ahol kellő igazolás mellett adómentes benzint szolgáltatnak ki. Más államokban csakis adóval megterhelt benzint lehet árusítani, de azoknak, akik ezt hitelérdemlő módon bizonyítják, visszaadják az adó összegét. Ellenőrzés ebben a kérdésben alig van. Az amerikai hatóságok szerint ugyanis az ellenőrzés költségei nagyobbak lennének, mint az esetleg általa elérhető haszon. Az összegek, melyeket nem az országutakon elhasznált benzin címén eddig vissza kellett téríteni, nem is jelentősek. Az egész fogyasztásnak csak mintegy 3,8 százaléka. Benzinadó címén az adó életbeléptetése óta mintegy milliárd dollár folyt be az állampénztárba. 1929-ben az eddigi becslések szerint 450 millió dollár lesz a benzinadó összege. Az adót majdnem teljes egészében útépítési célokra fordítják. Bár kivételesen iskolákat is építettek ebből a pénzből. Az amerikai közönség általában nem idegenkedik a benzinadótól, ha annak mértéke nem túlzott és hozadékát az utak javítására és fentartására fordítják. Ha a három adónemet összeadjuk, úgy arra az eredményre jutunk, hogy az átlagos amerikai autótulajdonos gépjárműve után évente vagyonadó, regisztrálási adó és benzinadó címén évente 38,5 dollárt fizet. Ami az ottani kereseti viszonyokat az itthoniakkal összehasonlítva, soknak egyáltalában nem mondható. Ne vesztegessen időt -mert Önnek legjobban felel meg a TÁTRA AUTÓ Gyártja és vezérképviseli: „UNITAS“ AUTOMOBILIPAR ÉS KER. RT. Győr Budapest, Vápolya utca K Szalon Budapest, VI., Nagymező utca 9 Autópályát építenek Travemündeben. Travemündében hatalmas autópályát akarnak építeni, mely technikai szempontból olyan tökéletes lenne, hogy azon a leggyorsabb versenykocsik is kifejthetnék teljes sebességüket A pálya egy körét kétezer méterre tervezik, nagyivű kanyarodókkal, melyeknek külső fele tíz méternyire lesz felemelve. A pálya betonból készül. Az építkezés összköltségei két és félmillió márkára rúgnak. A pénz máris majdnem teljesen rendelkezésre áll. A tribünökön 25.000 néző számára gondoskodnak ülőhelyekről, míg a pálya kerülete kerül, anélkül, hogy annak belsejét használnák, 125.000 ülőhelyet akarnak elhelyezni. A nézőközönség állandóan látja majd az egész pályát. A főtribün mögött húszezer autó számára lesz férőhely. A versenyzők alagutakon jutnak majd be a pálya belsejére. Az autópályán belül galoppversenyek és ügetőversenyek számára készül egy-egy pálya. De marad hely a pólózók, hokkizók számára, valamint atlétikai versenyek és futballmeccsek lebonyolítására is. Az autóversenypálya tehát egyben hatalmas arányú stadion is lenne. Van az új világrekordokért. Legrave őrnagy, a jelenlegi autógyorsasági világrekorder, versenycsónakjába, a Miss Englandba, két Ralis Roycemotort építtetett be, melyek a Schneider-serlegversenyeken egy repülőgépet hajtottak. A másik érdekes hír, mely Angliából érkezik és amely szintén az új világrekordokra vonatkozik, az, hogy van eshetőség arra, hogy Anglia és Amerika legközelebb Walesben találkozik össze egymással az új világrekordért való küzdelem alkalmával. A világhírű autóvezető, Kaye Don ugyanis a napokban meg fogja vizsgálni Pendine Sands partját, hogy mennyiben lenne az alkalmas világrekordja vitási kísérletekre. Újfajta jelzés vasúti átjáróknál. Lipcse közelében két olyan vasúti átjárónál, amelyek nincsenek sorompókkal ellátva, újféle jelzőkészüléket próbálnak ki, hogy kellőképpen figyelmeztetik-e majd az autó- és motorkerékpárvezetőket egy-egy vonat közeledésére. A jelzőkészülékek egy éjjel-nappal látható reflektorból állanak, melyeknek fénye percenként mintegy ötvenszer villan fel. Ha vasút közeledik, úgy ez a keresztezés előtt mintegy háromszáz méterrel kikapcsol egy kontaktust, aminek következtében a fehér fény vörössé változik és a felvillanás is percenként nyolcvanra szaporodik. A fény színe csak akkor változik ismét fehérre, ha a vonat utolsó kereke is elhaladt már az átjárónál. Új közlekedési szabályzat Angliában. Az angol kormány a napokban tette közé az új közlekedési törvény szövegét A törvény legérdekesebb újítása az, hogy az összes sofőr- és autótulajdonos számára előírja a kötelező biztosítást. Vezető igazolványt ezentúl csak annak adnak, aki a vezetésre testileg alkalmas. Motorkerékpárok és kisebb automobilok számára nem írnak elő maximális sebességet, a veszélyes vezetést azonban igen súlyosan büntetik. Ha valaki részegen vezet automobilt, úgy azt ötven font pénzbírsággal és négyhavi börtönnel sújtják. Karambol után. A kiskocsi vezetője: Azt hiszem, nagy szerencsém volt. Teherkocsi sofőrje (rárohanva): De csak volt! Passing Show, London. Hírek az Egyesült Államokból Az amerikai piac még mindig a nagy tőzsdei bessz hatása alatt van. A legújabb eladási jelentésekben is meglátszik ennek hatása, azonban az amerikai lapok szerint ennek csak átmeneti jellege van. Az automobilgyárak papírjai favoritpapírok voltak, mert hiszen az Egyesült Államokban egy ipar sem fejlődött olyan erőteljesen és gyorsan, mint éppen ez a gyártási ágazat. És dacára a magas kamatozásnak, a bessz mindent elsöprő hulláma a legszilárdabb papírok árfolyamát is lerombolta. Nem érdektelen, ha egy pár, itt Magyarországon is ismert konszern papírjainak árfolyamait felemlítjük. Január 4—11 -ig fogják megtartani a 30-dik automobilkiállítást Newyorkban. A jubiláris kiállítást nagy ünnepségek között nyitják meg. Az eddigi tervek szerint 240 automobilt állítanak ki, amely mennyiséget 40 gyár, illetőleg konszern gyártja. Az európai gyárak közül csupán a Mercedes-Benz és Voisin-gyár vesz részt. Automobilfelszerelési cikkeket 200 kiállítási helyen fognak bemutatni. A kiállítás azért bír igen nagy fontossággal úgy az amerikai, mint európai automobilkereskedőkre, miután az amerikai gyárak ezeken a kiállításokon jelennek meg először az új modellekkel.* Most, hogy a General Motors megszerezte a Pocker Aircraft Co. részvénytöbbségét, igen nagybefektetéssel megkezdi a teljesen acélból készült 2 és 3 személyes repülőgépek gyártását. A legdrágább modell ára kb. 2000 dollár lesz, míg a legolcsóbbé 1000 dollár. Ezeket az olcsó és teljesen megbízható modelleket a General Motors teljes szervezetével, kedvezményes fizetési feltételek mellett kívánja árusítani. Amerikában általában az automobilkereskedők foglalkoznak repülőgépek eladásával. Mert az elv a következő: repülőgépet el kell adni és nem várni, amíg megveszik. Hogy Ford után most már a másik nagy automobilkonszern fog hozzá a repülőgép gyártásához, a legjobb bizonyítéka annak, hogy a legrövidebb időn belül a kétszemélyes repülőgép közszükségleti cikk lesz. " * Az európai piac tanulmányozása után megállapították az amerikai szakértők, hogy itt a legnagyobb piaca a kis kocsiknak van. Az amerikai viszonyok között a nagy lóerőből származó benzinfogyasztással és állami adózással nem kellett számolni. Európában azonban, ahol úgy az adó nagyságát, mint a kocsi hasznosságát a lóerő szabja meg, feltétlen kellék a kevés fogyasztás, illetőleg alacsonylóerő szám. Ennek felismeréséből indult ki Ford is, amikor újtípusú kocsiját két kivitelben készítette. Az egyiknek furatlökete kisebb, mint a másiké és a kisebb lóerővel rendelkező kocsit szállítja Európába. Miután eddig az amerikai piacon európai értelemben vett kis kocsi nem volt, több, gyár az európai viszonyokra való tekintettel új gyárat alapít Legutóbb alapították meg az angol Austingyár pátense alapján az amerikai Austin-gyárat 12.500.000 dollár alaptőkével. Már a tavaszi szezonra exportképes kocsikkal kivan kijönni az új vállalat. Ugyanez a meggondolás vezette a Thomson Motor Co.-t, amikor megkezdi „Littlemac" névvel kis kocsijainak gyártását. Az első évben 30.000 kocsi gyártását vették tervbe. Szécsi László Legmagasabb ár Legalacsonyabb ár General Motors 91 dollár 33dollár Chrysler Corp. 135 „ 28 »f Hudson Móló* 93 „ 43 *» Nash Motors 118 „ 40n Packard Motors 32 „* 13 »» Központi klubba tömörülnek Németország autóvezető hölgyei Néhány nap előtt mintegy százötven autóvezető hölgy gyülekezett egybe a berlini Hotel Bristolban, hogy ott megbeszéljék annak az egyesületnek megalakulását, melynek tagja lenne minden német autóvezető nő. A megjelenteket Kardorff Katharina asszony, a gyűlés összehívója üdvözölte, örömmel látva, hogy a gyülekezet tagjai között ott vannak Hamburg, Königsberg, Steffin, Hannover és Drezda női autóklubjainak kiküldöttei. Az elnöknő kifejtette, hogy az egybe hívók nem az eddigi klubokat akarják egy közös klubba tömöríteni, még kevésbé akarják az eddigi alakulatoknak tagjait elcsalni. Nem szeretnének mást, minthogy az összes német automobilvezetőnők egy közös egyesületben is együttműködjenek, tekintet nélkül arra, hogy tagjai-e már valamelyik helyi egyesülésnek. Az új klub célja lenne minden közös érdek védelme, gondoskodni arról, hogy a nők számára tervezett autósport-eseményeknek mindig meg legyen a kellő résztvevője, úgy hogy ezek elveszítsék eddigi túlságosan helyi karakterüket. Foglalkozni fognak a nők szempontjából különösen fontos törvényi és rendőri intézkedésekkel is. Szívélyesebbé akarják tenni az egyes városok klubjai között az érintkezést, közös túrautak és látogatások megrendezésével. Ezzel szemben az új koalíció már eleve elutasítja magától azt, hogy az egyes klubok vitáiban résztvegyen vagy azokkal szemben bármilyen állást is elfoglaljon. Az elnöknő után Leward államtitkár emelkedett szólásra, a két férfi közül az egyik, akik elég bátrak voltak ahhoz, hogy ezen a kizárólag hölgyekből alakult gyűlésen résztvegyenek. Kifejtette, hogy nemzeti szempontból mennyire fontosnak tartja a nők sportolását és éppen ezért ő is mindig a legnagyobb érdeklődéssel foglalkozik minden női sporttal. Figyelemreméltó mondanivalója volt még Samosé asszonynak, aki a dolgozó asszonyok szövetségének nevében beszélt Kifejtette, hogy ma már nemcsak gazdag nők ülnek a kormánykerekek mellett, hanem olyanok is, akik saját kocsijuk vezetésével munkaképességüket és teljesítőképességüket fokozzák. A beszédek elhangzása után a megjelentek kimondották az új egyesület megalakítását AUTÓSOK! OkBÜNTETÉS ígriS többe kerülhet, mint | TÖKÉLETES **** Önműködő számlámpakapcsoló Gyártja: NEBEL-SZIRMAI-VADÁSZ AUTOMOBIL IPARI RT. Budapest, VI., Lehel utca 17/a. OK P a készülék Ára POR átíl. Telefon 147-27 Mtl. Egy óra alatt bárki felszerelheti Kapható minden szaküzletben! A következő év nemzetközi autóversenyei A Nemzetközileg Elismert Automobil Clubok Szövetsége a minap tette közzé nemzetközi versenynaptárát, mely az év első hónapjaira a következő nemzetközi versenyek határnapjait állapítja meg: Február: 1. Hegyiverseny a Mont des Mules-en (Nizza). 8. Téliverseny Svédországban. Március: 2. Esterei körverseny Nizzában. 23. Kilométerverseny Genfben. 23. Hegyiverseny a La Turbion (Monte Carlo). Április: 12—13. Ezermérföldes verseny Bresciában. 13. Marokkó Nagy Dija. 13. Monaco Nagy Dija. 20. Bordino-dij Alexandriában. 21. Brooklands Nagy Dija. 26—27. Körverseny Szicíliában. Május. 4. Targa Florio Szicíliában. 11. Hegyiverseny Jilovisteben. 18. Körverseny Marseille mellett. 23—24. Ír Grand Prix. 25. Királydij Rómában. 25—29. Wiesbadeni autóversenyek. 30. Az Indianapolisi Nagy Díj.