Ujság, 1930. február (6. évfolyam, 26-49. szám)

1930-02-01 / 26. szám

10 SZÍNHÁZ­I ZENE A biarritzi Vénusz A Városi Színház újdonságának librettis­­tája, Kardos Andor egészen mulatságos alap­ötletből indult ki. A biarritzi strand egyik el­hagyatott részén a lengyel festőművész egy teljesen Évakosztümben napozó hölgyre buk­kan, aki napozás közben arcára fordulva el­aludt. A festőt annyira meglepi a váratlan lát­vány, hogy előrántja festőállványát, palettá­ját és elkészíti a biarritzi Vénusz festményét. Hogy azonban ki volt a model, azt maga a művész se tudja meg sohasem, mert a szép­ség arcát, aki egy őrizetlen pillanatban eltűnik a sziklák között, egy pillanatra se láthatta meg. Megkezdődik a hajsza, ki volt a napfür­­döző szépség? Alapötletnek ugy­e mulatságos és nem is mindennapi. Az üldözés azonban kissé hosszúra nyúlik és n­em teszi mulatságo­sabbá az sem, hogy közben úgy a primadonna és a bonvivant, mint a táncos komikus és a szubrett véglegesen és végérvényesen az egy­máséi lesznek. Azért véglegesen és végérvé­nyesen, mert az első pár már a függöny első felgördültekor is férj és feleség voltak. A tetszetős alapötletből kiinduló, de azután egy kissé ellaposodó librettóhoz Szenkor De­zső igen kitűnő és éppen ezért népszerűségre talán nem is túlságosan alkalmas muzsikát komponált. A fiatal zeneszerző ugyanis, amit sajnos az utóbbi idők operette-komponistái­­nál már külön meg kell jegyezni, tanult, kép­zett zenész. Emiatt természetszerűleg kifino­mult ízlésű és nem hajlandó a népszerűség felé való törekvésben arra, hogy a trivialitás­nak a legvégső határáig menjen el. Amit leír, az mindig és feltétlenül finom, ízléses és válasz­tékos. Operettjében nemcsak a ma szokásos betétek vannak meg, hanem teljesen átkom­ponált, szinte vígoperai részletek is. Ami egy­általában nem­ akarja azt jelenteni, hogy Szenkár muzsikája nehézkes, dallamnélküli vagy könnyen fel nem fogható. Hanem hogy nincsen telve egészen banális közhelyekkel, ami pedig a könnyű népszerűség elérésének legbiztosabb módja. A partitúrának különös érdeme még ragyogó, változatos, ötletes hang­­szerelése. A Városi Színház zenekara úgy szó­lott „A biarritzi Vénusz“ bemutatóján, mint operettelőadásokon csak kivételesen. Az újdonság előadása igen jó. A női fősze­repekben Honthy Hanna, Zitán­y Irén, Síró Anna és Szabod­ay Erzsi szállottak síkra a si­kerért. Nem is eredménytelenül. A férfiak kö­zül elsősorban Rátkay Márton volt hűséges segítőtársuk, de igen jó volt Kertész, Körösy és Zlók­i is. A rendezésért Loránth Vilmost, a zenekar­­vezetéséért a zeneszerző fivérét, Szenkár Mi­hályt illeti meg a dicséret. ‘ (s­ &s'•) Napóleon rendet csinál Hasenclever-bemutató a Belvárosi Színházban Az ember úgy el­kezd gondolkozni. Mi ez? Hát ez az? Ez az új dráma? Mert a derék Hasenclevert úgy ünnepük évek óta, mint aki az új drámát hozta, aki felfrissítette a színpad elhasznált levegőjét. Szóval, hát ez lenne az új dráma, ez a Napóleon, aki rendet csinál? Valljuk be, a darab ötlete, hogy Napóleon felébred és a mai viszonyok között száz év előtti eszközökkel akar rendet csinálni, való­ban új. Ilyen ötlete még senkinek sem támadt. Éppen csak hogy hasonló tárgyban a közel­múltban jelent meg egy regény és egy bizo­nyos aktor írt valamit Goethéről, hogy ő is feltámad és a vizsgán megbukik­­ Goethéből. De ezeket a műveket a színpadreformátor Hasenclever azzal a kis világhírrel a háta mö­gött bizonyosan nem olvasta, amint nem tud arról sem, hogy egy bizonyos Mikszáth Kál­mán nevű író is írt Új Zrinyiász címen valami hasonlót. De mondom, Hasenclever bizonyo­san újnak tartja a témáját és az egyéni meg­győződést tisztelni kell. A baj csak ott kelet­kezik, hogy a kitűnő szerző azt hirdeti magá­ról, hogy a színpad reformátora. Már­pedig ha valaki reformátor, akkor keresni kell a reformokat. Ha a szerző csak azt mondaná, sírtam egy darabot, nesztek,­ akkor rendben volna. Nyugodtan megírhatnánk, hát darab­nak darab. Az első felvonás ugyan kicsit na­gyon unalmas, a másodiknál sokkal jobb francia bohózatokat írnak nemcsak a fran­ciák, hanem a magyarok is, de azért hát da­rabnak darab. És aki nem keres irodalmat és falrengető kacagást, hanem megelégszik a nevelő izmok enyhébb csiklandozásáv­al is, annak egészen jó. Így azonban kénytelenek vagyunk megírni a színpad nagy reformátoráról, hogy műve régimódi bohózatnak is elavult és hogy ebből az ötletből minden elcsépeltsége mellett is igen sok közepes bohózatíró sokkal mulatságosabb, originálisabb, sőt értékesebb nem bohózatot, hanem­­ szatirát tudott volna írni, ha az ötletet nem tartotta volna annyira elhasznált­unk, amire nem érdemes a puskaport paza­rolni. Általában valami egészen furcsa ez a dolog azzal az uj drámával. Miért nevezik a vezér­­cikkpuffogtatást uj drámának? Miért nevezik a közönség lesajnálását az uj idők szellemé­nek? Mióta nevezik a múlt század kilencvenes éveinek bohózati stílusát az új idők szatírájá­nak? Mi újat mondott Hasenclevel Napó­leonról, társadalomról? Azt bizonygatja, hogy Napóleon ostoba volt. Ezt úgyse hiszi el neki senki. Hogy Amerika és Európa harca? Hát ez van. De mit mondott róla, amit még vezércikkben egészen középszerű publicis­­­tik­­tól is ne olvastunk volna? Vagy az az uj, hogy a második felvonás díszletének főbútora egy hatalmas francia ágy, melyben Makay Margit fekszik? Kérem. Mi ezt nagyon szívesen néz­zük. De akkor ne nézzen bennünket is, mint Napóleont, ostobának, hogy elhisszük: ez az új dráma, hanem mondja azt, hogy ez egy budoár-bohózat és akkor benne vagyunk. Nem. Hasenderernek nincs szerencséje Budapesten. Itt tudják, mi a különbség a bohó­zat és a szatíra között, itt minden ember tudja, hogy Mikszáthon kívül még néhány tucat írónak sokkal előbb volt hasonló ötlete s azt az ötletet valamennyi sokkal ügyeseb­ben használta fel. Napóleont egy üres aktatáskával a hóna alatt panoptikumból hozta ki Hasenclever. Egészen bizonyos, hogy amikor Napóleon a panoptikumba visszatér, az az aktatáska nem lesz üres. Ez a darab lesz benne. A Belvárosi Színház együttese mindent el­követett a siker érdekében és csiszolt is ki nevetést a közönségből. Sem így volt Napó­leon és ha kitűnő alakításához járult volna az is, hogy ura szerepe szövegének, a feltétlen elismerés hangján emlékezhetnénk meg róla. Makay Margit Jo­sephineje bájos volt, termé­szetes. A francia bohózatokban annyira jártas művésznő alakítása poéntírozva mutatta meg a forrást, ahonnan a színpadi­­reformátora merített. Elismerés jár Z. Molnárnak, Lengyel­nek, Sugárnak, Bartainak és a darab minden mostoha szereppel dotált személyesítőjének. Bródy rendezése kifogástalan. Vándor Kálmán ÚJSÁGSZOMBAT, 1930 FEBRUÁR 1 a Volpone a Magyar Színházban. Már régóta tervezik különböző színházak, hogy bemutatják a Volpone-t, Ben Johnson vígjátékot. A régi angol vígjátékot Stefan Zweig dolgozta át. A Nemzeti Színház, a Belvárosi Színház, sőt a régi Magyar Színház is készülődött a darab bemutatására. Most végül a Volpone csakugyan színre kerül a Magyar Színházban Em­őd Tamás fordításában és való­színűleg Csortos Gyulával a főszerepben. * Növendékhangverseny Nagykanizsán, Nagy­kanizsáról jelentik: Magas színvonalú növendék­hangversenyt rendezett csütörtökön este a nagy­­kanizsai Városi Zeneiskola igazgatósága. A közre­működők: Schleiffer György, Widder Erzsébet, Szigriszt László, Hemmert Erzsébet, Kaufmann Klári, Perlaky Gabriella, Mjazovszky Olga, Wag­ner László, Heisler Klári, Vermes Kató, Vermes István, Horváth Irma, Klasszán Zsuzsa, Fehér Endre, Ungár Edith, Parti Gábor, Berger Ibolya, Gábor Imre, Metz Viktor, Krátky Mária, Koós Margit, Ziegler Mátyás, Virágh Anna, K. Fleischer Etelka, Müller Bella, Hirsch Magda, Rosen­feld Bérli és Havas Andor egytől-egyig jeles készült­séggel játszották el darabjaikat, ami tanáraik pe­dagógiai munkáját dicséri. A nagyszámú közön­ség sokat tapsolt valamenyiüknek. * Budapest Székesfőváros Népművelési Bizott­sága február 2-án, vasárnap délután 5 órakor Strauss János hangversenyt rendez a Vigadóban. A hangversenyen a Székesfővárosi Zenekaron kí­vül Halász Gitta, Laurisin Lajos, valamint Dötsch Károly karnagy vezénylete alatt a Budapesti Férfi Dalegylet működik közre. Figyelmeztetés! Budapest ismét nevetett! Erre való tekintettel a Terézkörúti Színpad igazgatósága elhatározta, hogy a nagysikerű „Kacagóestéket“, mely minden este zsúfolt házakat vonzott és amelynek kimagasló attrakciója a Vonósnégyes és a Hit­­tantanár bizonytalan időre prolon­gálja. Terézkörúti Színpad * Az ötszázéves magyar dal Emlékezetes, hogy tavaly Fedák Sári milyen sikerrel kezdte meg az ötszázéves magyar dal ciklusának sorozatos elő­adásait. Eredetileg csak egyetlen Theatre Paré jellegű estélyre tervezte az ötszázéves magyar dal első szériáját, mégis előadássorozat lett belőle, amelyeknek minden magyar nagyváros zsúfolt színháztermének közönsége tapsolt Most Fedák Sári megrendezi a második részét ennek a soro­zatnak. Hetedikén tartja a következő koncertestét, amelynek műsora felöleli az empire, a magyar li­­dermeiert, a szabadságharc korát, a betyárvilág dalait és végül a husz-harminc év előtti klasszikus magyar operetteket . A templom egere. Fodor László vígjátékát, a­ Templom egeré­t tegnap mutatták be a párisi Potiniere színházban. A vígjátékot Éva bankja cílen adták elő. A francia premierek előkelő kö­zönsége igen barátságosan fogadta a magyar víg­játékot. Különösen sok taps jutott a női főszere­pet játszó Maude Lotinek. * Elizabeth Bergner Pesten. Elizabeth Berg­­­­ner, a hírneves német színésznő és filmszí­­­­nésznő egy időre visszalépett a színpadtól é­s­­ elhagyta Berlint. Jelenleg Bécsben tartózkodik.­­ Jövő héten Bergner Pestre is ellátogat, hogy itt élő ismerőseit meglátogassa. Vaály Ilona is fellép a* * Újság vasárnapi matinéján, amely február 2-ikán délelőtt 11 órakor kez­dődik a Vigadó nagytermében komédia Orfeum Jókai-fér 10 Telefon : A. 180 20 Február 1-ttfl 2 új TABORI-bot­ózat Hí mlítnil W „Madame Dreyluss" és U­­llivaur: ^ „FAc&nvadászat«. S GOLD’ STAR - THE 4 .JANKEES ZEISLER EDITH - FANN uj külföldi attrakciók Solti Hermin, Weygand Tibor és Porfi Mihály uj magánszámokkal Kezdet© fél 9 1—2—3 pengős helyárak MflGY.KIR.­ OPERÁHOZ Bérlet E-sorozat 17. szám. PARASZTBECSÜLET Melodráma 1 felvonásban. Szövegét írták Targinni-Tosetti és Mennsci. Fordította Radó A. Zenéjét szerzette Makeasni P. Vezényli Fleischer Antal. Rendezi Szemere Árpád. San­tuzz­a Belle Gabriella Lola Medák Sári Turiddu Laurisin Lajos Alfio Farkas Sándor Lucia Virág Ilona DIÓTÖRŐ Rallét­a felvonásban, 5 képben. Szö­vegét koreográfiáját átdolgozta Sze­­ntere Árpád. Zenéjét szerzette Csaj­­kovszky Péter, Vezényli Fleiseher Au­lai. Rendezte Szentere Árpád. A papa Kodolányi Alajos A mama l­angji Rózsi A nagypapa Kolozsvári Dezső A nagymama Gilbert Irén Klári Bodnár Emi­lista Sarkadi Irén Drosselmayer Kőszegi Ferenc Inas Zöbisch Ottó Diótörő Szalay Karola Kezdete 1 8. vége 10% óra után. KirálystziflHÁI SISTERS Operett 3 felvonásban, 8 képben. Szö­vegét irta Békeffy látván zenéjét szerzette l­ajthay Lajos. Anni© Titkos Ilona Rózsi Bársony Rózsi Mutler Mátyás Latabár Árpád Malvin, a felesége Gombaszögi Ella Ildikó, a leánya Kun Magda Radványi báró D’Arrigo Cornél Pálffy Gábor Kertész Dezső Takács Bandi Dénes Oszkár I­ulu Turay Ida Tommy Sziklay József Kémény­seprű Major István Pedellus Nagy Gyula Egy táncos Jeffrey Piddock Évike Lendvay Mária Klárika Báthory Sári Sárika Dezseffy Flóra Bózs! Saár Lenke Tortás Raskó Géza Kezdete 18 órakor. NEMZETI­­ SZÍNHÁZ LÉGY JÓ MINDHALÁLIG Színdarab 3 felvonásban. Irta Móricz Zsigmond. Nyilas Misi , Vaszary Piroska Valkay tanár ur Rózsahegyi K. Viola N. Tasnády Ilona Bella Somogyi Erzsi Doroghy Sanyi Lázár Gida Pedellus Pataki József Török bácsi Hosszú Zoltán Török néni Vízvári Mariska Ilonka kisasszony Ághy Erzsi János úr Harasztos Gusztáv Doroghyné T. Halmy Margit Házigazda Tábori Imre Pósalaky vak­ar Hajdú József Takarítónő Kelemen Mária Igazgató Kürti József Rendőrtiszt Szathmáry Lajos Sarkadi Pethes Sándor Bagoly Sugár Károly Gyéres Kürthy György Juhász Tapolczai Gyula Kezdete 18 órakor UlSiíhherz, BÉLA, AKI 26 ÉVES Szinpad is élet S fejezetben. Irta Kihál, István. Vígjátéki férj Szntiványi K. Vígjátéki asszony Batsányi Ilona vígjátéki Béla Lontay István Mária Orsolya Erzsi Béla Gellért Lajos Béla apja Boray Lajos Anya Gazdy Aranka Jolán Kálmán Erzsi Manci Végh Sári Holitscher cégvezetd Sarlai Imre Radó Gonda József Glues Gaál Dezső Várkony! Várady Lajos Kezdet* 8 órakor ROYAL ORFEUM Douglas nagy néger revfije „Loul- Hiana** néger revü-operett­­ képben. Írta és zenéjét összeállította Louis Douglas Főszerepeket játsszák: Loul* Douglas, Marion Cook, Mabel Mercer, Wilkens and Riley. 52 néger szereplő, néger vokálkórus, néger görlök, exo-s­tikus díszletek, néger jazz-zenekar. Kezdete 19 órakor, vasár- és ünnep­­mp délután 4 órakor. a MISMZBTV SZÍNHÁZ KAMillllSZINRilZil u Kaka Laju Hilakar­é»Ulatéh«il HAJNALBAN, DJéLBEN, ESTE Szerelmi játék 3 felvonásban. Irta Carlo Xiecodemi. Fordította O* Di Franco. Anna Bajor Gizi Mario Uray Tivadar Az apa Fehér Gyula Az anya Bacsányi Paula A testvérke Pálinkás I. a. n. Paolino Apáthy I. A. A. A szobalevny Olty M. a. n. Kezdete 9­8 órakor ftaB@SZIHH/IZ­ALOMKIRÁLYNÉ Legenda 9 képben. Irta Kovács Kálmán. Császár Hegedűs Gyula Császárné Fedák Sári Trónörökös Jávor Pál Trónörökös barátja Beregi Oszkár Főherceg Vándory Gusztáv Társalkodónő Molnár Aranka Fekete barancssz Ákos Erzsébet 1. udvarhölgy Zala Karola Z . Beleznay Margit Osztrák gróf Lázár Tihamér Udvarmester Boray Lajos Skót kapitány Dénes György Nemes testőr Földény* László Báróné Kerényi Sári Kezdete 8 órakor. Madcassy :MA ■ ' BSW'M­­­p mint mi* Gaál Franciska, Tőkés Anna, Vaszary Piroska, Békési László, Ráday Imre, Peti, Kökény. Radó felléptével „Jutka". Pármai kaland. Hagyma Mari, Szerkesztői üzenetek. Carmen, Boldogság, Magyar hangosfilm, Békefil konferál. Kezdete 9, vasárnap délután 4 órakor* VÁROS! SZÍNHÁZ A BIARRITZI VÉNUSZ Operett három felvonásban, hat kép­ben. Irta Kardos Andor. Zenéjét Har­­math Imre verseire szerzette Szenkár Dezső. Kegyelmes asszony Síró Anna Báró Hitzner Ágosto Sós Mihály Ákos, a fia Kertész Gábor Gyulus, a fia Horti Sándor Tóni, a fia Sik Rezső Laci, a fia Kertész Kálmán Duci, a leánya Zilahy Irén Krista, Ákos felesége Honthy Hanna Mátry, Laci felesége Farkas Mica Wronszky Mirszky Rátkay Márton Rózsi, komorna Babochay Erzsi Banktitkár Hajagos Károly Mairie d’Hotel Pallos János Sasa Kőrösy Zoltán Szobalány Németh Anna Komornyik Kézdy Antal Kezdete órakor TERÉZKÖRÚTI SZÍNPAD Kacagó esték. Salamon Béla, Rajna Alice, Borosa Géza, Gárdonyi Lajos, Herczeg Jenő. A vonósnégyes, A hit­tanár. Évforduló. A pesti kirakat, Kéjutazás Nizzába, Diszpencáeló, Alibi, A freskó, A pesti síelők. Béke­konferencia. Kezdete 9 órakor. Minden vasárnap délután órakor Igazi Gyerekszínház. Tel. 1. 443—79. ül műsor. Fehér rózsa. Egy óra az őrültek házában. Mi van eladó? A rúzs. Utolsó randevú. Magánszámok stb. Előadások kezdete: hétköznap 5% és 8% órakor, ünnep- és vasárnap 3, 6 én 9 órakor. vígszínház TAKÁTS ALICE Színmű három felvonásban írta Szonsory Dezső. Tardy-Kóos Gén Hegedűs Gyula Tardy-Kóos György Hajmássy Miklós Takáts Alice Gombaszögi Frida Takáts Zuárd Góth Sándor Markovitsné Vágóné Margit Markovits László Törzs Jenő Horeb Homér Gárdonyi Lajos Helvét Cica Ladomerszky M. Ferenc Makláry Zoltán Gazdasszony Esterházy Ilona Pongrác Szegő Endre Egy kövér úr Árkossy Vilmos Kezdete 8 órakor. NAPÓLEON RENDET CSINÁL Hétk­alandos kép. Irta Walter Ha­rn­­tl­ver, fordította Karinthy Friigea. Napóleon Somlay Artúr Josephine Makay Margit Landru 7.. Molnár László Morris Lengyel Vilmos Filmrendező Ráday Imre Corvoa Pataky Miklós Elnök Sugár Lajos Hippolit Pető Endre Lola Kállay Edit Brigitta Nádosy Margit Segédrendező Egri István Idegenvezető Keleti László Jeannette Lady Piri Alfa Hajnal György Béla Győző Lajos Gamma Várnai Jenő Delta Rákosi Pál Epszilon Lengyel József I. szolga László Tivadar II. . Iványos Miklós Kezdete 8 órakor­­ Délután 13 és este 8 órakor Az olasz Jambo Preco II-színház ven­­dégjátéka Enrico Novelli személyes ve­zetésével, a legkiválóbb olasz ének­művészek közreműködésével. KOMÉDIA-ORFEUM Madame Dreyfuss és Fácánvadászat Két új Tábori­ bohózat és a februári attrakciók. Kezdete hétköznap este vasárnap délután­­a4 órakor. E HETI SZÍNHÁZI ELŐADÁSOK MAGYAR KIRÁLYI OPERAHÁZ­­ Vasárnap délután: Lakmé (Bérletszü­­net; mérsékelt helyárak); este: Cos! fan tutte. (D-bérlet 17. szám.) NEMZETI SZÍNHÁZ Vasárnap délután: A tábornok; este: Légy jó mindhalálig. A NEMZETI SZÍNHÁZ KAMARA­SZÍNHÁZA Vasárnap délután: Nem élhetek mu­zsikaszó nélkül; este: A sirály. vígszínház Vasárnap délután: Két lány az utcánk este: Takáts Alice. KIRÁLY SZÍNHÁZ Vasárnap délután: Tommy és Társa; este: Sisters. VÁROSI SZÍNHÁZ Vasárnap délután és este: A biarritzi Vénusz. BELVÁROSI SZÍNHÁZ Vasárnap délelőtt: Keóri-Szántó Imre Chopin-matinéja (kezdete 11 óra­kor). délután: Naftalin; este: Napó­leon rendet csinál. MAGYAR SZÍNHÁZ Vasárnap délután: Gyermekelőadás; este: Álomkirályné. FŐVÁROSI MŰV­ÉSZ-SZÍNH­ÁZ Vasárnap délután és este: A Teatro Yambo Piccoli vendégjátéka. ÚJ SZÍNHÁZ Vasárnap délután: Béla, aki 26 évet; este: Dybuk. ANDRÁSSY ÚTI SZÍNHÁZ Vasárnap délután és este: Jutka. Pármai kaland. Hagyma Mari. Szer­kesztői üzenetek. Carmen. Boldog­ság. Magyar hangosfilm. Békefil konferál. BETHLEN TÉRI SZÍNPAD Vasárnap délután és este: Fehér rózsa. Egy óra az őrültek házában. Mi van eladó? A rúzs. Utolsó ran­devú. Magánszámok. Holnap, vasárnap délután, olcsó helyárakkal

Next