Ujság, 1930. április (6. évfolyam, 74-97. szám)
1930-04-11 / 83. szám
PÉNTEK, 1930 ÁPRILIS 11 ÚJSÁG Kérelem kücsönkönyvtárunk vidéki tagjai számára! Tisztelettel kérjük vidéki kölcsönzőinket, hogy postacsomagjaikat legkésőbb április 17-éig küldjék cserére vissza, mrt a postais munkatorlódás miatt a később kézhez vett csomagok pontos és azonnali elintézéséért ez esetben nem felelhetünk. Kitűnő tisztelettel az ipazgatóságot . A Pégeri / Bűnvádi útra terelődött a különös ief°Éiaiás az utcán akart lefoglalni Próbaútra futott ki a garázsból és útköz- 0 f "f ‘- ben találkozott a végrehajtó autójával ^ ^ ^ Néhány napja Körmendy Ferenc várpalotai fuvaros autóját a Fehérvári úton defektus érte. Eltört az egyik kereke, s az autó az útszélen maradt. A fuvaros felkereste Fa László autójavító gyártulajdonost és felkérte, hogy vontassa be az autót a Vág utca 19 alatti telepére, csinálja meg a kereket és javítsa ki a kocsit. Fa két szerelőjét ki is küldte a Fehérvári útra, bevontatta a kocsit és rendbehozta. A javítás ára 120 pengőt tett ki, azonban Körmendy nem fizette ki, hanem otthagyta a kocsit a gyárban azzal, hogy amint pénze lesz, kiviszi a kocsit. Tegnap délután Fa László előzetes tudta nélkül Körmendy próbaútra vitte ki a gyárból az autót. A gyár egy szerelőjét vette maga mellé. Amint az autó a Dráva-utca és Visegrádi utca sarkára ért, egyszerre elébe állt egy másik autó és megállásra kényszerítette. Az érkezett autóban végrehajtó és egy ügyvéd ültek, akik kijelentették, hogy Körmendy Ferenc tulajdonát képező autót lefoglalják. A végrehajtó rögtön zárgondnokot hozott magával, aki az autót el akarta vinni. A szerelő visszaszaladt a gyártelepre és értesítette a tulajdonost, hogy mi történik az autóval. Fa László azonnal a Visegrádi utcába sietett és tiltakozott az ellen, hogy a végrehajtó az utcán lefoglalja a kocsit. Azt követelte, hogy az autót vigyék vissza a gyártelepre és a végrehajtó ott foglalja le. A végrehajtó ebbe nem akart beleegyezni. Nagy vitatkozás indult meg az utcán, egész csődület keletkezett, mire a gyártulajdonos a Révész utcai rendőrőrszobához fordult, ahonnan rendőrök siettek elő. Miután a vitás kérdésben a rendőr dönteni nem tudott, az egész társaság az V. ker. kapitányságra ment és odavitték Körmendy autóját is. A kapitányság ügyeletes tisztje a jogi kérdésben szintén nem hozott határozatot, hanem úgy intézkedett, hogy a vitás autót vigyék ki a toloncház udvarára és addig tartsák ott, amíg a bíróság el nem dönti a kérdést így is történt. Az autót a toloncházba vitték és még most is ott áll. Fa László ügyvédje útján bűnvádi feljelentést tett. ben való részvétele által és a bűnper alatt s utána tanúsított magatartása által a tiszti állásbecsületről alkotott fogalmak, valamint saját tiszti becsülete ellen nem vétett. A tábornoki becsületbíróság továbbá megállapítja, hogy cselekvésében csakis a legtisztább, legönzetlenebb indokok vezérelték, hogy az ügy kipattanása után a legnagyobb önfeláldozással, mindent magára vállalva, igyekezett az államra, nemzetre, hazára káros következményeket elhárítani. A tábornoki becsületbíróság végül megállapítja, hogy Windischgraetz Lajos herceg volt cs. és kir. őrnagy erkölcsi állapota, illetve párbajképessége a frank-ügyben vitt szerepe által érintve mocsánositott magatartása kérdésében ez a legfelsőbb becsületbiróság üljön össze és hozzon ítéletet. A tábornoki becsületbiróság Windischgraetz Lajos herceg ügyében meg is alakult, öt tagból állt, altábornagyokból és még magasabb rangú, csupa Mária Teréziarendes tábornokokból ült össze ma reggel és egész délelőtt tárgyalta a herceg ügyét. Kihallgatásokat is foganatosítottak, majd a kora délutáni órákban meghozták és kihirdették a következő ítéletet: „Windischgraetz Lajos herceg, valóságos belső titkos tanácsos, cs. és kir. kamarás, volt cs. és kir. őrnagy, az úgynevezett frank-egy- önfeláldozással, mindent magára vállalva igyekezett az államra, nemzetre, hazára káros következményeket elhárítani” . A zsűri tagjai Soós Károly gyalogsági tábornok, Riedl Laos ny. altábornagy, Mez Rezső ny. altábornagy, Balogh Sándor ny. altábornagy és Szívó Sándor altábornagy voltak Bálnoki Soós Károly generális elnöklésével fényes elégtételt adott a tábornoki . .. zsűri Windischgraetz hercegnek jók a bonyolult taxihistória részletei iránt A Wolff-párt megbízottja elmondotta: értesülése szerint a Józsefvárosi Autófuvarozók Szövetkezetének taxiengedélyre bejelentett tagjai között szerepel a Józsefvárosi Kör munkakezelője is. Az Újság olvasóközönsége előtt még emlékezetes, annak az akciónak a megindulása, amelynek eredményeképen tábornoki zsűri ült össze Windischgraetz Lajos herceg ügyének katonai becsületügyi szempontból való megvizsgálására. Az akciót, amint arról elsőnek az Újság hasábjain számoltunk be annak idején, maga a herceg indította, mert kívánatosnak tartotta, hogy a frankügyben történt szereplésével kapcsolatban különféle hivatalos és társadalmi állásfoglalások után ügye olyan szempontokból is tisztázódjék, amely szempontokra a frankügy tárgyalásánál az ügynek csupán jogi részeire kiterjedő vizsgálatok alkalmával nem állott módjában felhívnia a figyelmet. Szükségét érezte annak, hogy egyéni reputációja érdekében felvesse a jogi vonakozásokon túlmenő, számára személyesen jelentős szempontokat is, amelyeknek megismerése egy pártatlan zsűri előtt határozottabb képet alakíthat ki Windischgraetz Lajos herceg szereplésének egész anyagáról. A napokban számoltunk be arról, hogy Windischgraetz Lajos herceg ügyében összehívták a tábornoki zsűrit A döntés, amint arról az alábbi hivatalos jelentés beszámol, csütörtökön meg is történt. A Tiszti Kaszinó kis tanácstermében zajlott le a tábornoki zsűri ülése zárt ajtók mögött. A zsűri elnöke — tekintettel Windischgraetz Lajos herceg miniszteri rangjára, bádoki vitéz Soós Károly gyalogsági tábornok, volt honvédelmi miniszter lett, aki a zsűri tagjaival együtt teljes tábornoki díszben, valamenynyi kitüntetésével, jelent meg a Tiszti Kaszinó épületében. A zsűri tagjai: Riedl Lajos, m. kir. nyugalmazott altábornagy, a Mária Terézia-rend lovagja, vitéz spandalungai lovag Metz Rezső nyugalmazott altábornagy, a Mária Terézia-rend lovagja, vitéz nemes Balogh Sándor nyug. altábornagy és bunyai Szívó Sándor altábornagy. Windischgraetz Lajos herceg fekete zsakettben jelent meg a zsűri előtt, védőjének, gyarmati Dani Balázs gyalogsági tábornoknak, Mária Terézia-rend lovagjának társaságában. Az ülés féltizenegy órakor kezdődött és fél kettőig tartott. A zsűri döntése szerint waldsteini és thali Windischgraetz Lajos herceg, Siegen és Egloffs örökös ura és hercege, Stájerország örökös főlovászmestere, stb., stb., vb. t.. császári és királyi kamarás, a volt magyar főrendiház örökös jogon tagja, nyugalmazott m. kir. miniszter és császári és királyi nagykövet, volt szolgálaton kívüli magyar királyi őrnagy, Zemplén vármegye törvényhatósági tagja, Sárospatak nagyközség díszpolgára, az orosz-japán háború és a bolgár háború volt katonai attaséja, az oroszjapán háborúban szerzett orosz hadiérem, a katonai érdemkereszt, a bronz, ezüst és arany Signum Laudis, a III. osztályú vaskoronarend, az I. osztályú vaskereszt, továbbá a Lipót-rend hadiékítményes nagykeresztjének tulajdonosa, teljes rehabilitációban részesült. Csütörtökön este egyébként ez ügyben a következő kommünikét adták ki: Windischgraetz Lajos herceget a frankügyből kifolyólag rehabilitálta a tábornoki becsületbíróság. Ismeretes, hogy Windischgraetz Lajos herceg rehabilitálása érdekében mozgalmat kezdeményeztek, hogy a frank-ügyben ta- Egyre jobban bonyolódik az újabb taxibotrány Egy „autóipari" szövetkezet, amelynek tagjai között munkakezelő és nagyvágó, sőt nemlétező emberek is vannak. Sipőcz polgármester erélyes rendcsinálást ígér Az Újság csütörtöki számában megemlékeztünk arról, hogy milyen bonyodalmak kezdenek kialakulni a legutóbbi taxiengedélykiosztás körül. Emlékezetes, hogy milyen furcsa, bonyolult és elítélendő események játszódtak le a múltkori taxirendszám-osztogatásnál is. A történtek után mindenki azt hihette, hogy a hivatalos körök okulva a tapasztaltakon, a jövőben különösen fognak vigyázni arra, hogy a hasonló események meg ne ismétlődhessenek. Sajnos, ez a Reménység nem vált valóra, mert a most lejátszódó zajos jelenségek azt kezdik igazolni, hogy a jelenlegi taxiengedély-kiosztás kísérő jelenségei semmivel sem maradnak a múltkoriban joggal kifogásolt események mögött. Megírtuk, hogy a féltaxisok szerdán panaszos beadvánnyal fordultak a fővároshoz és ebben rámutattak sok olyan hibára, amelyeknek nem lett volna szabad megtörténniök. Így, mint megírtuk, elmondották, hogy valójában nem is létező testületek jutottak taxiengedélyhez. Erre vonatkozóan a főváros közlekedési ügyosztályában a következő felvilágosítást adták: — A féltaxisok beadványa elmondja, hogy a Bérautóiparosok Személy- és Teherautóforgalmi Szövetkezete nincs a törvényszéki céghivatalban bejegyezve. Mi tudtuk ezt. Az illetők ugyanis bejelentették, hogy a szövetkezet elnevezése megváltozott. Régebben ezt a szövetkezetet Bérautófuvarozók Szövetkezetének hívták. Az új szövetkezet tényleg nincs bejegyezve, de az annak adott taxiengedélyek csak akkor lesznek érvényesek, ha igazolják, hogy a szövetkezet új elnevezését is bejegyezték már. Ami a Józsefvárosi Autófuvarozók Szövetkezetét illeti, meg fogjuk vizsgálni, igaz-e, hogy ennek tagjai nem szakmabeli kisiparosok. Amennyiben ez tényleg bebizonyosodik, úgy a rendszámokat nem fogják megkapni. A tanács csak feltételesen adta ki a rendszámokat, amelyeket véglegesen csak akkor kapnak meg az igényjogosultak, ha igazolják, hogy valamennyien szakmabeli kisiparosok. A keresztény községi párt megbízottja csütörtökön a városházán járt, hogy informálód— Lehetetlenség — folytatta az illető —, hogy egy olyan szövetkezet kapjon taxirendszámokat, amelynek tagjai részben nem szakmabeli kisiparosok. Ha másképpen a kérdést megoldani nem lehet, akkor szerinte a leghelyesebb volna, ha a szövetkezet tagjai közül kiválasztanák azokat, akik csakugyan szakmabeli kisiparosok és személy szerint nekik utalják ki a rendszámokat A Józsefvárosi Autófuvarozók Szövetkezetének tagjai között állítólag nagyvágók és egyéb tehetős emberek vannak, szakmabeli kisiparos viszont annál kevesebb. A főváros közlekedési ügyosztályának az a szándéka, hogy most sorra felszólítja azokat az egyesületeket s szövetkezeteket, amelyek taxirendszámokat kaptak, hogy jelentsék be tagjaikat és azok foglalkozását. Ezt a listát azután pontosan átvizsgálják, hogy megállapítsák, vájjon tényleg jogosultaknak juttatták-e a rendszámokat. Amennyiben a hiteles adatszolgáltatást az érdekeltségek megtagadnák, a renitens csoportok nem juthatnak hozzá az engedélyhez. A féltaxisok ma újabb deputációval járultak a polgármesterhez. Küldöttségüket Hajdú Marcel dr. bizottsági tag vezette. A féltaxisok ismét igen érdekes beadványt adtak át a polgármesternek és ebben azt kérik, hogy Sipőcz Jenő dr. sürgősen vizsgálja meg, kinek a nevében és ki adta be a Bérautósok Személy- és Teherforgalmi Szövetkezetének taxiigénylését és hogyan történhetett meg, hogy egy nemlétező szövetkezet tíz rendszámot kapott. — Mivel pedig — így folytatódik a beadvány —, bűncselekmény jelensége látszik fenforogni, tisztelettel kérjük, méltóztassék a közigazgatási kivizsgálással kapcsolatosan az ügyet a további eljárás lefolytatása céljából a budapesti kir. ügyészséghez sürgősen áttenni. A beadvány a továbbiakban elmondja, hogy a Józsefvárosi Autófuvarozók Szövetkezetének létező tagjai egytől-egyig Brandstadter Gyula nyugdíjas banktisztviselő rokonai (a szövetkezetet Brandstadter Gyula alapította), a többi tagok pedig vagy nem léteznek, vagy pedig semmi közük nincs az autóiparhoz. A beadványnak ez az igen érdekes leleplezése szó szerint így hangzik: " A szövetkezet tagjainak névjegyzéke a budapesti kir. törvényszék céghivatalának irattárában 7078. okmánytári szám alatt fekszik. Ezek közül az ott megjelölt Karvaly István nem létezik. Schwartz Bernát felügyelőbizottsági tag nem létezik. Leblovics Miklós ismeretlen. Szeif Aladár felügyelőbizottsági tag nem létezik Boldog János a megadott címen ismeretlen. Gara Mór könyvelő, Böhm Sándor tudakozó, Ács Pál nem létezik. Púder Marcell állítólagos mérnök nem létezik. Jasik István foglalkozása gyógyszerész, Sztojanovics Gábor pedig nyugalmazott katonatiszt. A legérdekesebb pedig az a kitétel a beadványban, hogy mindezenfelül maga a szövetkezet sem létező valami, mert Német utca 31. számmal bejelentett telephelyen ilyen üzem sohasem volt és most sem található. A féltaxisok beadványa végül is kéri a polgármestert, hogy az egész rendszámkiosztást függessze fel, illetve a tanács erre vonatkozó határozatát változtassa meg, annál is inkább, mert még sok más ilyen különös adatra fogják felhívni a taxirendszám-kiosztással kapcsolatban az illetékeseket. Sipőcz Jenő polgármester válaszában kijelentette: személyes felelősség mellett kötelezi a közlekedési ügyosztály vezetőjét, hogy egyenként állapítsa meg azoknak az igényjogosultságát, akiknek rendszámot juttatott a főváros tanácsa. — Álláspontom az — folytatta a polgármester —, hogy senki olyan ne juthasson rendszámhoz, aki nem szakmabeli kisiparos. Éppen ezért a legszigorúbban át fogjuk vizsgálni azoknak a szövetkezeteknek és egyesületeknek taglistáját, amelyek taxiengedélyhez jutottak, illetve vizsgálni fogjuk azoknak személyi körülményeit, akiket ezek az egyesületek és testületek engedélyben akarnak részesíteni. Sipőcz polgármester határozott és korrekt válasza megnyugtatta a küldöttséget, amely abban a hitben távozott a városházáról: a polgármester a legnagyobb igyekezettel azon lesz, hogy a kifogásolt jelenségek a taxiengedélykiosztással kapcsolatban közmegelégedésre megszűnjenek 3