Ujság, 1935. március (10. évfolyam, 50-74. szám)
1935-03-31 / 74. szám
30 Az Elektromos MTE Il. és IV. osztályú egyéni kardversenye a Latorca utcai pálya klubházában 9 és 4 órakor. ASZTALITENNISZ. Bécsi Ausztria-Magyarország válogatottjainak mérkőzése a Középeurópai Kupáért TORNA. A VÁC disztornája a Városi Színházban délelőtt órakor. Az Óbudai TE disztornája a Kórház-utca 9. s 1. alatti tornacsarnokban délután 1 7 órakor. ÖKÖLVÍVÁS. Brünn: Az FTC mérkőzése Brünn válogatottjaival. KÉZILABDA. Latorca-utca: Elektromos—UTE ('/15). Berlini-út: VÁC—MATC ('A3). Valéria-terep: MTE—Széchenyi (12). MOTORSPORT Az 1935. évi versenynaptár A K. M. A. C. Nemzeti Sportbizottságához történt eddigi bejelentések szerint az év autós- és motoros-versenyei a következők lesznek: 1. Április 14. TTC Rókavadász Versenye. 2. Április 28. KMAC Kezdők Versenye. 3. Április 28. „Magyar Auto-Touring” Szépségversenye. (Concours D’Élégance.) 4.Május 5. MAC Reznicsek Vándordíjas Megbízhatósági Verseny. A túrakocsi- és sportkocsi-, valamint a motorkerékpár-bajnokság 1. futama. 5. Május 10—11. Győri Frontharcos Szövetség Semlék jelvény-túrája. 6. Május 12. KMAC Automobil Nagy Díjas(Grand Prix) 7. Május 19. TTC Gödöllői Hegyiversenye ésÁllástartós Kilométerversenye. 8. Május 25—26. Országos Frontharcos Szövetség 24 Órás Túraútja. A túrakocsi- és sportkocsi-, valamint a motorkerékpár-bajnokság II. futama. 9. Május 26. „Magyar Auto-Touring“ DániákTúraútja. 10. Május 26. Székesfehérvári Atlétikai Club Országos Csillagtúrája. 11. Május 26. BMYC Csepelsziget körüli motorcsónakversenye. 12. Június 2. KAC Egyesületi Vezetők Közötti Megbízhatósági Versenye. 13. Június 8. DAMC Emlékjelvény Túrája Szombathelyre. Szombathelyen salakpálya-bemutató. 14. Junius 14—15—16. BMYC III. Nemzetközi Motorcsónakversenye. Junius 14. Wien—Budapest Hosszútávolsági verseny. Az oldalmotoros (sideboard) bajnokság 1. futama. Június 15. Szentendrei Sziget Körüli Verseny. 1A turakülmotoros (outboard) és a beépített motoros (inboard) bajnokság I. futama. Junius 16. Sebességi Versenyek a Dunán. A versenykülmotoros-bajnokság I., az oldalmotoros- és a turakülmotoros-, valamint a beépített motoros-bajnokság II. futama. 15. Junius 23. „Auto“ Jubileuma Turaútja. [A túrakocsi-bajnokság és a motorkerékpár-baj- Jokság III. futama. 16. Június 30. FTC Balatoni Futárversenye. 'A túrakocsi-bajnokság és a motorkerékpárbajnokság IV. futama. 17. Julius 7. KAC Emlékjelvény Túrája Tatat óvárosra. 18. Julius 7. BMYC délelőtt: Budapest—Vác Távolsági Versenyek. A versenykülmotorosbajnokság II., az oldalmotoros-, a túrakülmotoros, és a beépített motoros-bajnokság III. futama. BMYC délután: Vácon Sebességi Versenyek. ’A versenykülmotoros-bajnokság 111. futama. 19. Június 14. TTC Országos Csillagturája. 20. Julius 14. Keszthelyi Törekvés Sport Egyesület Csillagturája. 21. Julius 20—21. BMYC Budapest—Balaton-tór(Siófok Távolsági Verseny). 22. Julius 21. KMAC Nyári Triálja. 23. Julius 21. KMAC Országos Csillagturája Kecskemétre. 24. Augusztus 3—4. BMYC Szeged—Szolnok Ttraversenye a Tiszán. 25. Augusztus 4. KAC Rókavadász Versenye. 26. Augusztus 11. KMAC Motorkerékpár Körversenye. 27. Augusztus 18. FTC Turautja („48“ órás verseny). 28. Augusztus 25. BMYC Szentendrei Szigetkörüli Túraversenyek. Az oldalmotoros-bajnokság IV. futama. 29. Szeptember 1. KAC Házibajnokság. 30. Szeptember 1. Székesfehérvári AC Megbízhatósági és Ügyességi Versenye. 31. Szeptember 5—15. között. MAC Nemzetközi Csillagtúra Siófokra és Ügyességi versenye. 32. Szeptember 15—20. BYMC Balatoni Sporthét. (Repülő Piknik.) Sebességi versenyek, távolsági versenyek. 33. Szeptember 29. BMYC IT. Magyar Motorcsónak Rekordnap a Csepeli Dunaágban. A túra- és versenykülmotoros- és a beépített motorosbajnokság IV. futama. 34. Október 6. TTC Turaútja, Gödöllői Hegyiversenye és Állóstartos Kilométerversenye. A túrakocsi-bajnokság is a motorkerékpár-bajnokság V., a sportkocsi-bajnokság IV. futama. 35. Október 6. Országos Frontharcos Szövetség Versenye. A sportkocsi-bajnokság III. futama. 36. Október 9. KMAC Gyóni Nemzetközi Kilométerversenye. (Rekordnap.) A sportkocsi-bajnokság V. futama. 37. Október 13. KMAC Hármashatárhegyi Versenye. A sportkocsi-bajnokság VI. futama. 38. Október 26—27. KMAC Megbízhatósági Versenye. (Triál.) A túrakocsi-bajnokság és a motorkerék-bajnokság VI. futama. 39. 1935. év végén, vagy 1936. év elején KMAC Téli Versenye. A K. M. A. C. május hó 12-i Automobil Nagy Dij (Grand Prix) terminusa előreláthatólag változik. ÚJSÁG VASÁRNAP, 1935 MÁRCIUS S. LÍRA, 1935 Könnyek Könnyet ne ejts! A könny barátja: kin. Könnyet ne ejts! Könnyed, ha jönne, mégse ejtsd, de rejtsd. A könny karátja: kin, barátja: rím. Titokba hulljon, bár ha öntözöm: A könnyözön. Sebed ha ég, a bajt ne sírja ajk. Sebed ha ég, Kínáld a tested: „Még nem volt elég!"* A baj s a jaj, ha majd kétségbe hajt, Zúgó viharként dobja szét szemed És eltemet. Tüztengerek lezárt szemed mögött... Tüztengerek! De csepp belőlük csak ritkán pereg. Arcod fölött dacod, ha Őrködött, Szemed mögött kirobbanásra vár: A lávadj. A könny titok tavába rejti szem. A könny titok S a könnytitokkal bárkit ámítok, Igaz színét nem látja senki sem, Mert eltakarja, bár patakba főig: A vig mosoly. - PÜNKÖSTI ANDOR Hatvan... Élek-e még egyszer falun, elcsendesült, szelíd borúban? Rózsák és almafák között, mint egykor Alsódomboruban?. na Hallgatva csöndes alkonyon távoli gyorsvonat zörejét és, hogy a vágy, mi még tüzel, valahára mégis beteljék ,,, Élek-e még egyszer falun, kavicsos udvar közepében. Hol a diófa levele altatódalt susog a szélben. Ahol a sürü kert felöl oly andalító illat árad,,, Ahol a szív elcsendesül, ahol a lélek sose fáradt... Élek-e még egyszer falun? oly gondtalan, oly felelőtlen ... A kerítés mögött, ahol Veronikára leskelődtem ... Ebéd után elalszom-e vadszőlő-árnyékos lugasbarit, Mig darvak húznak lassan ts a kékszin sugaras magasban.,, Most ötvenkettő .., Hatvanig még nyolc év van... ebből kitelnék. .. Áthüsölnék még pár nyarat, néhányszor békén kitelelnék. Ha feldobbanna a szívem, nem tudnám, emlék-e, remény-e? Itt Szép lassan igy lobbanna el a petróleumlámpa fénye ... SOMLYÓ ZOLTÁN Utazás E kék-arany rohamból fürtös fejét lehajtja bezuhanó sugarak terhén. Keze: két kis galambja elaludott ölében s messzi látóhatárok alusznak a szemében. Mosolya olyan ajkán, mint a tengerszemen fény. Mint a tengerszem: ő is ártatlan tükrözi vissza az Isten birodalmát, nem ismervén mélységét, sem enyhítő hatalmát. Szépsége virágköntös, mit rejtek forrás öntői, élő ház, hol a lélek s az érzés együtt élnek, se nem szobor, se kő, leborulni késztető. Karja görög istennő karja és hajnali felhő. Keble faragott márvány s barackok tavaszi fáján a nyitó, termő hőség. Arca festmény, odafestve a fénylő tájkeretbe és bársonyos bensőség. Az Isten ujja játszik terajlad, szelíd Hárfáml Felragyotál a múltak homályából, bronz Fáklyám! Kinőttél az időnek kertéből, nagy Virági Ideestél a vonatba enyémül, édes nőnek, karomba, Csillagom! Hajrá, hajrá, a viharba, ezer bősz trombita-hangbat Zugó felhőt, hajló fát ölelek benned, villámot az elsüllyedt világok cikázó sírja felett, fényében két új ember egymásra bámul, élik az eső, mint a vér síkosan nyakunkba pereg. Már felfrissülő rét vagy és midőn megölellek, érzem, ázott palánták nyújtózkodnak te benned termékeny tájakon, és a termékeny tájat ajkadon csókolom. Miattad vagyok in is ilyen nagyon ma ember, magam is föld miattad: dagadó folyók rohannak és dalolnak mellemben. De övig liliomban szalad büszkén a vonat s a csillag a mozdony elöli dörögve szalad .. Már integet a távolban a régi keszinű zászló. STRÉM ISTVÁN Emelkedik a. kezde UTLr -j-----~ ‘ * ’i*' OíleícsíuifísíaejfYesuieiek — Víhar a DSC fuiristák elgondolása körul -* Mi lesz & BaracUával? Egyik hétről a másikra kétszeresre ugrott fel a kirándulások száma. A tavasz első felére azok is felkeresték a hegyeket, akiket a nem mindig kedvező idő idáig távoltartott. De rajtuk kívül feltűnően nagy az egészen kezdő turisták száma, azok tömege, akik most kóstolják meg először a hegyek közti barangolás izét. A számbeli szaporodás azonban az előző évekhez viszonyítva feltűnően magas és sokan nem tudják miért nőtt meg annyira a turisták száma? Akiért válik abból fokozatosan nemzeti sport, a divat kereteit meghaladó szórakozás? Időoka a kezdő turisták nagy számbeli gyarapodásának az a munka, melyet egész télen végeztek . Előadásokban ismertették a természet szépségeit, egyes vidékek sajátos szokásait és történetét. Vetített képeken mutatták be azt, amit élőszóval nehéz elmondani és igy hozák közelebb egymáshoz a természetet és annak egyik elemét az embert. Ezekre az előadásokra olyanok ia elmentek — gyakran csak a társaság kedvéért — akik a vidéket csak a robogó vonat ablakából látták. De itt kezdték megszeretni a természetet és a turistaságot, amely egészségessé edzi híveik Ennek a turistamunkának szép példáját adták e hét folyamán a KERAK. ittrisikh. Egyesületi helységükben bemutatták felvételeiket, melyek közül sok nemcsak turista, de amatőrfényképész viszonylatban is megállta helyét. Feltűnő volt, hogy a képek kiállítói szakítottak a jónevű magyar kiállítók szinte kizárólagos stílusával, a tükörfényes gázfénypapírra való másolással. Ehelyett a másolási technika minden egyes fogását igénybevéve hatásos barna és sok kék matt képet állítottak ki. A jól sikerült felvételek készítői közül a kiállítás keretében első díjat Kun László nyert 4 képével. A második díj Bergsmann Pál 4 felvételét tüntette ki s harmadik Weisz Pál lett. A kiállítás keretében tájfelismerési gyakorlat rendezésével igyekeztek megbirkózni a kerakisták. Az ötlet sikeresen bevált, Pál Imre erre a célra készített ötven felvétele közül, melyek a gyakrabban látogatott hegyeket ábrázolták, a gyakorlat résztvevői a legtöbbet hamar felismerték. Tanúságot tettek így nemcsak a hegyek ismeretéről, hanem emlékező tehetségükről is, mely a látott szépségeket jól elraktározta. A KERAK turisták ötlete, több életet vinni a turistaság keretei közé, jól sikerült Ezt nem mindenben mondhatják el azonban a DSC turistáik, akik szintén újat igyekeztek kitalálni, felvetve a Turista-verseny gondolatát. Az ötletnek eleinte nem volt ellenzéke, mindenki kíváncsian várta annak megvalósítását. Aztán páran úgy találták, hogy a verseny megfosztaná a turistaságot eddigi mintaszerűen önzetlen jellegétől. Ezt az elgondolást az eddigi fénykép- és irodalompályázatok ugyan nem mindenben támasztják alá, de azok eíme nem verseny, hanem pályázat volt. Ezeknek az aggodalmaknak a nyomán a Duna Sport Club turistaversenyterve a Szövetség hétfői tanácsülése elé kerül, ahol dönteni fognak az ambiciózus, fiatal turisták terve felett. A döntés meghozatalánál figyelembe veszik majd az új elgondolás kétségbevonhatatlanul nagy propagatív voltát és azt, hogy az a Túravezetői Tanfolyamnak részbeni kiegészítési szándékát. Ha ez csak némi sikerrel jár, úgy a Szövetség vezetői maguk fogják azt hivatalos keretek közt rendezni, össze kell egyeztetni a tanácsülésnek a terv kivitelinek hasznát a jobb tájékozódás terén és a turistaság jellegét. És ha a verseny szó körüli aggályok megszüntethetők, vagy ha más szó alkalmazható, úgy — véleményünk szerint — a DSC turistáinak terve az egyetemes turizmusnak hajt csak hasznot. Ábelek A Turista Szövetség hivatalos közleménye szerint az aggteleki cseppkőbarlang nagybizottsága Budapestről Kessler Hubert mérnököt küldte ki a barlang ügyeinek helyi intézésére. Kessler Hubert már át is vette az intézkedést a barlang ügyeiben. Minden írásbeli érdeklődéssel vagy kedvezménykéréssel stb. hozzá kell fordulni „Barlanggondnokság, Jósvafő" címzéssel. Tekintettel arra, hogy az autóbusszöszeköttetés egyelőre még nem megfelelő, a barlanggondnokság gondoskodott arról, hogy a legközelebbi vasútállomásra előzetes írásbeli értesítés alapján lófogató kocsit küld ki,, amelynek díja 3 pengő. A kocsin 3, eset- 6 személy foglalhat helyet Tehát a Baradla ügyében már történt valami, de ez a tempó még nem megfelelő. Gyorsabb haladásra, komolyabb munkára van szükség, ha a cseppkőbarlangnak azt a forgalmat akarják biztosítani, melyet az megérdemel. Ebben a munkában azonban sokak segítségére számíthatnak, akik csak a felszólítást várják, hogy és mikor segíthetnek a legnagyobb magyar természeti kincs fejlesztésében. Rérett vonalak Érdekesen magyarázza az itt következő sorokban Strömpl Gábor úr, hogyan jelzi a magasságokat, az emelkedést a térkép. — Egyszerű halom az első idom, magassága húsz egynéhány méter (a vastag 100-as szintvonal felett két 10-es vonal s a domb 2—3 m-rel még efölé is emelkedik.) Alakja szabályos és minden oldalán csaknem egyenletesen emelkedik. A második idom már kettős, összeforrott domb. Magassága az előbbivel azonos, de középütt horgadás (nyereg) van. A szintvonalak állásából látjuk, hogy az ikerdomb legmagasabb, pontjai a 120-as szintvonalak alkotta kis ellipszisben vannak, míg a közbülső nyereg legmélyebb pontja a 103-as szám fölött a pont helyén van. — A harmadik idom már egyenlőtlen ikerdomb. Kisebb halma mindössze 17—18 m. magas. (a 100-as színvonal fölött csak egy 10-es és egy 5-ös szintvonalat találunk.) Keletnek szabályos nyereg, mélyed, melynek tengerszint feletti magassága körülbelül 103—7 m. A nyerget ugyanis két-két segédszintvonal ábrázolja Északon és délen a 106-os, keleten, nyugaton (a tetőik felé) a 107.5-es szaggatott szintvonalak egy-egy darabja. Ebből az az ábrázolási elv adódik, hogysegéd (5-ös és 2%-os) szintvonalakat csak ott alkalmazunk, ahol részlet idomokat, pl. nyereg, tető stb. akarunk kifejezni, ott ahol a rendes, 10 m.-es szintvonalak rajza már nem elegendő. A nyeregtől keletre nagyobb és meredekebb lejtő van, mely a 135 m. magas dombtetőre vezet. Ez a domb már nem szabályos, hanem kissé elnyúlt. Sőtény-i oldala kissé be is horpan, mig az átellenes dk-i ellenkezőleg kidudorodik. A negyedik idom még bonyolultabb ill. összetetttebb. 139 m. magas dombja az é.-i oldalon dudorodik ki és délen horpad be kissé a bel le (a hegy felé) hajló szintvonalak mentén. Tetején 5-ös szintvonal. Nyergét, a behorpadás felőli oldalon csak két ötös szintvonal ábrázolja, míg a két dombtető felé a segédszintvonal itt hiányzik. Az idom k.-i végén kiugró hát, rajt lépcsős idom, pihenő. Ennek teteje, háta lapos és a tőle ny.-ra eső kis domb (kúp) felé csak úgy ötöt színvonal határolja.