Ujság, 1935. március (10. évfolyam, 50-74. szám)

1935-03-31 / 74. szám

30 Az Elektromos MTE Il. és IV. osztályú egyéni kardversenye a Latorca­ utcai pálya klubházában 9 és 4 órakor. ASZTALITENNISZ. Bécsi Ausztria-Magyarország válogatottjainak mérkőzése a Középeurópai Kupáért TORNA. A VÁC disztornája a Városi Színházban dél­előtt órakor. Az Óbudai TE disztornája a Kórház-utca 9. s 1. alatti tornacsarnokban délután 1 7 órakor. ÖKÖLVÍVÁS. Brünn: Az FTC mérkőzése Brü­nn válogatott­jaival. KÉZILABDA. Latorca-utca: Elektromos—UTE ('/15). Berlini-út: VÁC—MAT­C ('A3). Valéria-terep: MTE—Széchenyi (12). MOTORSPORT Az 1935. évi versenynaptár A K. M. A. C. Nemzeti Sportbizottságához tör­tént eddigi bejelentések szerint az év autós- és m­otoros-versenyei a következők lesznek: 1. Április 14. TTC Rókavadász Versenye. 2. Április 28. KMAC Kezdők Versenye. 3. Április 28. „Magyar Auto-Touring” Szép­ségversenye. (Concours D’Élégance.) 4.­­Május 5. MAC Reznicsek Vándordíjas Meg­bízhatósági Verseny. A túrakocsi- és sportkocsi-, valamint a motorkerékpár-bajnokság 1. futama. 5. Május 10—11. Győri Frontharcos Szövetség Semlék jelvény-túrája. 6. Május 12. KMAC Automobil Nagy Díja­s(Grand Prix­) 7. Május 19. TTC Gödöllői Hegyiversenye és­­Állástartós Kilométerversenye. 8. Május 25—26. Országos Frontharcos Szö­vetség 24 Órás Túraútja. A túrakocsi- és sport­kocsi-, valamint a motorkerékpár-bajnokság II. futam­a. 9. Május 26. „Magyar Auto-Touring“ Dániák­­Túraútja. 10. Május 26. Székesfehérvári Atlétikai Club Országos Csillagtúrája. 11. Május 26. BMYC Csepelsziget körüli mo­torcsónakversenye. 12. Június 2. KAC Egyesületi Vezetők Közötti Megbízhatósági Versenye. 13. Június 8. DAMC Emlékjelvény Túrája Szombathelyre. Szombathelyen salakpálya-bemu­tató. 14. Junius 14—15—16. BMYC III. Nemzetközi Motorcsónakversenye. Junius 14. Wien—Budapest Hosszútávolsági verseny. Az oldalmotoros (sideboard) bajnokság 1. futama. Június 15. Szentendrei Sziget Körüli Verseny. 1A turakülmotoros (outboard) és a beépített mo­toros (inboard) bajnokság I. futama. Junius 16. Sebességi Versenyek a Dunán. A versenykü­lmotoros-bajnokság I., az oldalmoto­­ros- és a turakülmotoros-, valamint a beépített motoros-bajnokság II. futama. 15. Junius 23. „Auto“ Jubileuma Turaútja. [A túrakocsi-bajnokság és a motorkerékpár-baj- J­okság III. futama. 16. Június 30. FTC Balatoni Futárversenye. 'A túrakocsi-bajnokság és a motorkerékpár­bajnokság IV. futama. 1­7. Julius 7. KAC Emlékjelvény Túrája Tata­t óvárosra. 18. Julius 7. BMYC délelőtt: Budapest—Vác Távolsági Versenyek. A versenykülmotoros­­bajnokság II., az oldalmotoros-, a túrakülmoto­ros, és a beépített motoros-bajnokság III. fu­tama. BMYC délután: Vácon Sebességi Versenyek. ’A versenykülmotoros-bajnokság 111. futama. 19. Június 14. TTC Országos Csillagturája. 20. Julius 14. Keszthelyi Törekvés Sport Egye­sület Csillagturája. 21. Julius 20—21. BMYC Budapest—­Balaton-tó­r(Siófok Távolsági Verseny). 22. Julius 21. KMAC Nyári Triálja. 23. Julius 21. KMAC Országos Csillagturája Kecskemétre. 24. Augusztus 3—4. BMYC Szeged—Szolnok T­traversenye a Tiszán. 25. Augusztus 4. KAC Rókavadász Versenye. 26. Augusztus 11. KMAC Motorkerékpár Kör­versenye. 27. Augusztus 18. FTC Turautja („48“ órás verseny). 28. Augusztus 25. BMYC Szentendrei Sziget­körüli Túraversenyek. Az oldalmotoros-bajnok­­ság IV. futama. 29. Szeptember 1. KAC Házibajnokság. 30. Szeptember 1. Székesfehérvári AC Meg­bízhatósági és Ügyességi Versenye. 31. Szeptember 5—15. között. MAC Nemzet­közi Csillagtúra Siófokra és Ügyességi versenye. 32. Szeptember 15—20. BYMC Balatoni Sport­hét. (Repülő Piknik.) Sebességi versenyek, tá­volsági versenyek. 33. Szeptember 29. BMYC IT. Magyar Motor­csónak Rekordnap a Csepeli Dunaágban. A túra- és versenykü­lmotoros- és a beépített motoros­­bajnokság IV. futama. 34. Október 6. TTC Turaútja, Gödöllői Hegyi­­versenye és Állóstartos Kilométerversenye. A túrakocsi-bajnokság is a motorkerékpár-bajnok­ság V., a sportkocsi-bajnokság IV. futama. 35. Október 6. Országos Frontharcos Szövet­ség Versenye. A sportkocsi-bajnokság III. fu­tama. 36. Október 9. KMAC Gyóni Nemzetközi Kilo­­méterversenye. (Rekordnap.) A sportkocsi-baj­nokság V. futama. 37. Október 13. KMAC Hármashatárhegyi Ver­senye. A sportkocsi-bajnokság VI. futama. 38. Október 26—27. KMAC Megbízhatósági Versenye. (Triál.) A túrakocsi-bajnokság és a motorkerék-bajnokság VI. futama. 39. 1935. év végén, vagy 1936. év elején KMAC Téli Versenye. A K. M. A. C. május hó 12-i Automobil Nagy Dij (Grand Prix) terminusa előreláthatólag vál­tozik. ÚJSÁG VASÁRNAP, 1935 MÁRCIUS S. LÍRA, 1935 Könnyek Könnyet ne ejts! A könny barátja: kin. Könnyet ne ejts! Könnyed, ha jönne, mégse ejtsd, de rejtsd. A könny karátja: kin, barátja: rím. Titokba hulljon, bár ha öntözöm: A könnyözön. Sebed ha ég, a bajt ne sírja ajk. Sebed ha ég, Kínáld a tested: „Még nem volt elég!"* A baj s a jaj, ha majd kétségbe hajt, Zúgó viharként dobja szét szemed És eltemet. Tüztengerek lezárt szemed mögött... T­üztengerek! De csepp belőlük csak ritkán pereg. Arcod fölött dacod, ha Őrködött, Szemed mögött kirobbanásra vár: A lávadj. A könny titok tavába rejti szem. A könny titok S a könnytitokkal bárkit ámítok, Igaz színét nem látja senki sem, Mert eltakarja, bár patakba főig: A vig mosoly. - PÜNKÖSTI ANDOR Hatvan... Élek-e még egyszer falun, elcsendesült, szelíd borúban? Rózsák és almafák között, mint egykor Alsódomboruban?. na Hallgatva csöndes alkonyon távoli gyorsvonat zörejét és, hogy a vágy, mi még tüzel, valahára mégis beteljék ,,, Élek-e még egyszer falun, kavicsos udvar közepében­. Hol a diófa levele altatódalt susog a szélben. Ahol a sürü kert felöl oly andalító illat árad,,, Ahol a szív elcsendesül, ahol a lélek sose fáradt... Élek-e még egyszer falun? oly gondtalan, oly felelőtlen ... A kerítés mögött, ahol Veronikára leskelődtem ... Ebéd után elalszom-e vadszőlő-árnyékos lugasbarit, Mig darvak húznak lassan ts a kékszin sugaras magasban.,, Most ötvenkettő .., Hatvanig még nyolc év van... ebből kitelnék. .. Áthüsölnék még pár nyarat, néhányszor békén kitelelnék. Ha feldobbanna a szívem, nem tudnám, emlék-e, remény-e? Itt Szép lassan igy lobbanna el a petróleumlámpa fénye ... SOMLYÓ ZOLTÁN Utazás E kék-arany rohamból fürtös fejét lehajtja bezuhanó sugarak terhén. Keze: két kis galambja elaludott ölében s messzi látóhatárok alusznak a szemében. Mosolya olyan ajkán, mint a tengerszemen fény. Mint a tengerszem: ő is ártatlan tükrözi vissza az Isten birodalmát, nem ismervén mélységét, sem enyhítő hatalmát. Szépsége virágköntös, mit rejtek forrás öntői, élő ház, hol a lélek s az érzés együtt élnek, se nem szobor, se kő, leborulni késztető. Karja görög istennő karja és hajnali felhő. Keble faragott márvány s barackok tavaszi fáján a nyitó, termő hőség. Arca festmény, odafestve a fénylő táj­keretbe és bársonyos bensőség. Az Isten ujja játszik terajlad, szelíd Hárfáml Felragyotál a múltak homályából, bronz Fáklyám! Kinőttél az időnek kertéből, nagy Virági Ideestél a vonatba enyémül, édes nőnek, karomba, Csillagom! Hajrá, hajrá, a viharba, ezer bősz trombita-hangbat Zugó felhőt, hajló fát ölelek benned, villámot az elsüllyedt világok cikázó sírja felett, fényében két új ember egymásra bámul, éli­k az eső, mint a vér síkosan nyakunkba pereg. Már felfrissülő rét vagy és midőn megölellek, érzem, ázott palánták nyújtózkodnak te benned termékeny tájakon, és a termékeny tájat ajkadon csókolom. Miattad vagyok in is ilyen nagyon ma ember, magam is föld miattad: dagadó folyók rohannak és dalolnak mellemben. De övig liliomban szalad büszkén a vonat s a csillag a mozdony elöli dörögve szalad .. Már integet a távolban a régi keszinű zászló. STRÉM ISTVÁN Emelkedik a. kezde UTLr -j-----~ ‘ * ’i*' OíleícsíuifísíaejfYesuieiek — Víhar a DSC fuiristák elgondolása körul -* Mi lesz & BaracUával? Egyik hétről a másikra kétszeresre ugrott fel a kirándulások száma. A tavasz első felére azok is felkeresték a hegyeket, akiket a nem mindig kedvező idő idáig távoltartott. De raj­tuk kívül feltűnően nagy az egészen kezdő turisták száma, azok tömege, akik most kós­tolják meg először a hegyek közti barangolás izét. A számbeli szaporodás azonban az előző évekhez viszonyítva feltűnően magas és sokan nem tudják miért nőtt meg annyira a turisták száma? Akiért válik abból fokozatosan nemzeti sport, a divat kereteit meghaladó szórakozás? Időoka a kezdő turisták nagy számbeli gyarapo­dásának az a munka, melyet egész télen vé­geztek . Előadásokban ismertették a természet szép­ségeit, egyes vidékek sajátos szokásait és történetét. Vetített képeken mutatták be azt, amit élőszóval nehéz elmondani és igy hoz­­ák közelebb egymáshoz a természetet és an­nak egyik elemét az­­ embert. Ezekre az előadásokra olyanok ia elmentek — gyakran csak a társaság kedvéért — akik a vidéket csak a robogó vonat ablakából látták. De itt kezdték megszeretni a természetet és a turis­taságot, amely egészségessé edzi híveik Ennek a turistamunkának szép példáját adták e hét folyamán a KERAK. ittrisikh. Egyesületi helységükben bemutatták felvéte­leiket, melyek közül sok nemcsak turista, de amatőrfényképész viszonylatban is megállta helyét. Feltűnő volt, hogy a képek kiállítói szakítottak a jónevű magyar kiállítók szinte kizárólagos stílusával, a tükörfényes gázfény­­papírra való másolással. Ehelyett a másolási technika minden egyes fogását igénybevéve ha­tásos barna és sok kék matt képet állítottak ki. A jól sikerült felvételek készítői közül­­ a kiállítás keretében első díjat Kun László nyert 4 képével. A második díj Bergsmann Pál 4 felvételét tüntette ki s harmadik Weisz Pál lett. A kiállítás keretében tájfelismerési gya­korlat rendezésével igyekeztek megbirkózni a kerakisták. Az ötlet sikeresen bevált, Pál Imre erre a célra készített ötven felvétele közül, melyek a gyakrabban látogatott hegyeket ábrá­zolták, a gyakorlat résztvevői a legtöbbet ha­mar felismerték. Tanúságot tettek így nemcsak a hegyek ismeretéről, hanem emlékező tehet­ségükről is, mely a látott szépségeket jól el­raktározta. A KERAK turisták ötlete, több életet vinni a turistaság keretei közé, jól sikerült Ezt nem­ mindenben mondhatják el azonban a DSC turistáik, akik szintén újat igyekeztek kitalálni, fel­vetve a Turista-verseny gondolatát. Az öt­letnek eleinte nem volt ellenzéke, mindenki kíváncsian várta annak megvalósítását. Az­tán páran úgy találták, hogy a verseny megfosztaná a turistaságot eddigi minta­szerűen önzetlen jellegétől. Ezt az elgon­dolást az eddigi fénykép- és irodalompá­lyázatok ugyan nem mindenben támaszt­ják alá, de azok eíme nem verseny, hanem pályázat volt. Ezeknek az aggodalmaknak a nyomán a Duna Sport Club turistaver­­senyterve a Szövetség hétfői tanácsülése elé kerül, ahol dönteni fognak az ambiciózus, fiatal turisták terve felett. A döntés meg­hozatalánál figyelembe veszik majd az új elgondolás kétségbevonhatatlanul nagy pro­­pagatív voltát és azt, hogy az a Túraveze­­tői Tanfolyamnak részbeni kiegészítési szándékát. Ha ez csak némi sikerrel jár, úgy a Szövetség vezetői maguk fogják azt hivatalos keretek közt rendezni, össze kell egyeztetni a tanácsülésnek a terv kiviteli­nek hasznát a jobb tájékozódás terén és a turistaság jellegét. És ha a verseny szó körüli aggályok megszüntethetők, vagy ha más szó alkalmazható, úgy — véleményünk szerint — a DSC turistáinak terve az egye­temes turizmusnak hajt csak hasznot. Ábelek A Turista­ Szövetség hivatalos közlemé­nye szerint az aggteleki cseppkőbarlang nagybizottsága Budapestről Kessler Hubert mérnököt küldte ki a barlang ügyeinek helyi intézésére. Kessler Hubert már át is vette az intézkedést a barlang ügyeiben. Minden írásbeli érdeklődéssel vagy kedvez­ménykéréssel stb. hozzá kell fordulni „Bar­langgondnokság, Jósvafő" címzéssel. Tekin­tettel arra, hogy az autóbusszöszeköttetés egyelőre még nem megfelelő, a barlang­­gondnokság gondoskodott arról, hogy a legközelebbi vasútállomásra előzetes írás­­beli értesítés alapján lófogató kocsit küld ki,, amelynek díja 3 pengő. A kocsin 3, eset- 6 személy foglalhat helyet Tehát a Baradla ügyében már történt valami, de ez a tempó még nem megfelelő. Gyorsabb haladásra, komolyabb munkára van szükség, ha a cseppkőbarlangnak azt a forgalmat akarják biztosítani, melyet az megérdemel. Ebben a munkában azonban sokak segítségére számíthatnak, akik csak a felszólítást várják, hogy és mikor segít­hetnek a legnagyobb magyar természeti kincs fejlesztésében. Rérett vonalak Érdekesen magyarázza az itt következő so­rokban Strömpl Gábor úr, hogyan jelzi a ma­gasságokat, az emelkedést a térkép. — Egyszerű halom az első idom, magassága húsz egynéhány méter (a vastag 100-as szint­vonal felett két 10-es vonal s a domb 2—3 m-rel még efölé is emelkedik.) Alakja szabá­lyos és minden oldalán csaknem egyenletesen emelkedik. A második idom már kettős, összeforrott domb. Magassága az előbbivel azonos, de kö­zépütt horgadás (nyereg) van. A szintvonalak állásából látjuk, hogy az ikerdomb legmagasabb, pontjai a 120-as szintvonalak alkotta kis ellip­szisben vannak, míg a közbülső nyereg legmé­lyebb pontja a 103-as szám fölött a pont he­lyén van. — A harmadik idom már egyenlőtlen ikerdomb. Kisebb halma mindössze 17—18 m. magas. (a 100-as színvonal fölött csak egy 10-es és egy 5-ös szintvonalat találunk.) Keletnek szabályos nyereg, mélyed, melynek tengerszint feletti magassága körülbelül 103—7 m. A nyer­get ugyanis két-két segéd­szintvonal ábrázolja­ Északon és délen a 106-os, keleten, nyugaton (a tetőik felé) a 107.5-es szaggatott szintvona­lak egy-egy darabja.­­ Ebből az az ábrázolási elv adódik, hogy­­segéd (5-ös és 2%-os) szint­vonalakat csak ott alkalmazunk, ahol részlet idomokat, pl. nyereg, tető stb. akarunk kife­jezni, ott ahol a rendes, 10 m.-es szintvonalak rajza már nem elegendő.­­ A nyeregtől ke­letre nagyobb és meredekebb lejtő van, mely a 135 m. magas dombtetőre vezet. Ez a domb már nem szabályos, hanem kissé elnyúlt. Sőt­ény-i oldala kissé be is horpan, mig az át­ellenes dk-i ellenkezőleg kidudorodik. A ne­gyedik idom még bonyolultabb ill. összetett­­tebb. 139 m. magas dombja az é.-i oldalon dudorodik ki és délen horpad be kissé a be­­l le (a hegy felé) hajló szintvonalak mentén. Tetején 5-ös szintvonal. Nyergét, a behorpadás felőli oldalon csak két ötös szintvonal ábrá­zolja, míg a két dombtető felé a segédszint­vonal itt hiányzik. Az idom k.-i végén kiugró hát, rajt lépcsős idom, pihenő. Ennek teteje, háta lapos és a tőle ny.-ra eső kis domb (kúp)­ felé csak úgy ötöt színvonal határolja.

Next