Ujság, 1935. június (11. évfolyam, 124-146. szám)
1935-06-01 / 124. szám
Szombat, 1935 június , ÚJSÁG Új vezetés és társulat a Nemzeti Színházban Voinovich lemondott, Németh Antal dr. az új igazgató. Tömeges elbocsátások és nyugdíjazások, érdekes új szerződtetések. Rendkívüli megállapítások a kultuszminiszter nyilatkozatában Aki néhány hét óta aNemzeti Színház környékét ügyelte, feltétlenül azt a benyomást kapta, hogy a sok vihart látott hajó végre nyugodt és sima vizekre ért és elültek a körülötte máskor dühösen csapkodó hullámok. Voinovich Géza kormánybiztosi tevékenységének második esztendeje határozott anyagi eredménnyel zárul, a deficit szinte nyomtalanul eltűnt, a költségvetés ingadozó mérlege vágtában közeledett az egyensúlyi helyzet felé, amire pedig évtizedek óta példa nem volt és művészi tekintetben a színház egész csomó olyan produkcióval dicsekedhetett, amelyek nemcsak a szakkörök elismerését vívták ki, de a közönség széles rétegeinél is teljes és osztatlan sikert arattak. A színház anyagi és erkölcsi balanceának ebben a kiiegyensúlyozódásában csak ártatlan tréfálkoznak látszott az a röpcédulaterjesztés, amely a jelenlegi vezetőség távozását követelte és a reformszellem érvényesülését a Nemzeti Színházban is. Ebben a nyugodt atmoszférában bombaként hatott az a hir, hogy a kultuszminiszter Voinovich Gézát kormánybiztosit tiszte alól felmentette s a Nemzeti Színház igazgatójáváhárom évre Németh Antal dr.-t nevezte ki. A változás olyan váratlanul történt, hogyannak indító okait még a legjobban informált tényezők sem láthatják s igy annak magyarázatául mindenki meg kell, hogy elégedjék azzal a kultuszminiszteri nyilatkozattal, amely elismeri, hogy Voinovich Géza a Nemzeti Színház élén nagy eredményt mutatott fel, „működése a megelőző válságos évekhez viszonyítva határozott emelkedési korszakot nyitott meg“ s „előkelő személyiségéről, széleskörű tudásáról, lelkiismeretes kötelességteljesítéséről csak a leghálásabb elismerés hangján“ beszélhet a miniszter. Ugyanez a kultuszminiszteri nyilatkozat a Nemzeti Színházban „radikális műtét“ végrehajtását tartja ésjükségérnek ésmegalkozt?Itt,i Jitíjíl 09tpf i( a radikális műtétnek a végrehajtására Voinovich Géza nén vállalkozott. Egyelőre tehát a Nemzeti Színház gyorsan lebonyolított válságából mint pozitívum két tényező bontakozik ki: 1. Hogy az anyagilag és művészileg eredményes évad végén Voinovich Géza távozik helyéről s ugyanakkor az újjászervezés megkönnyítésére a színház valamennyiszerződtetett tagjának szerződése megszűnik, a kinevezett alkalmazottak pedig rendelkezési állományba kerülnek. 2. A kinevezett új igazgató olyan széleskörű, felhatalmazást kapott, mint eddig elődei közül senki és ennek a széleskörű felhatalmazásnak alapján az a feladata, hogy újjászervezze a Nemzeti Színház művésziés gazdasági adminisztrációját és egész művészi együttesét. Voinovich Géza, a távozó kormánybiztos, két évadot töltött a Nemzeti Színház élén, ahol állásának elfoglalásakor az útjába hatalmas nehézségek gördültek. A válságos évek szétzilálták a Nemzeti Színház munkarendjét, műsora lezüllött, az együttes megingott s az egész színház szinte kiáltott a rendet csináló erős kéz után. Ebben a helyzetben Voinovich Gézát komoly, aggodalom, sőt bizalmatlanság fogadta, mert senki se hitte, hogy visszahúzódó, szerény és konciliáns egyénisége nem hőköl vissza a feltornyosuló nehézségektől s jó szándéka nem törik izzé-porrá az intrikák zátonyain. De ez a bizalmatlanság nagyon hamar eltűnt. Voinovich Géza a jó gazda finom tapintatával vezette a gondjaira bízott atóintézetet, amelynek anyagi hátterét az olcsó árakkal és a bérletrendszerrel biztosította s a rámaradt terhes örökség likvidálása után hozzáfogott, hogy a Nemzeti Színházat ismét magas színvonalra emelje. Igaz, hogya bérleti rendszer, amelyet a rosszul menő színház megmentésére szánt, a jól menő színháznak csak bajt okozott, mert éppen a bérleti rendszer akadályozta meg, hogy a színház idei három nagy sikerét, a Baskircsev Máriát, A hazugot, Az utolsó szerepet kellően kilovagolhassa, holott három ilyen nagy "kerrel bármelyik magánszínház az égés' 'vadját kitölti. Voinovich Géza azonbangy rosszul menő és állandóan bukdácsoló darabokkal kínlódó színház számára újította meg a régi bérleti rendszert, amely részéről fölös óvatosságnak bizonyult s végül is tehertétellé vált. Mindenesetre megteremtette azt a gazdasági és művészeti bázist, amelyre támaszkodva a Nemzeti Színház útja ismét felfelé lendült. Voinovich Géza emelt fővel távozhatik helyéről, ahol emelkedett és mégis gyakorlatias szellemével nagy jelentőségű és hasznos kulturmunkát végzett. Németh Antal dr., az új igazgató fiatalember, még alig harminchárom éves. Az ő erős kezére hárul a „radikális műtét“ végrehajtása. Színházi múltja inkább tudományos jellegű, mert egész csomó mély gondolatokban és szaktudásban gazdag tanulmánykötete jelent meg s elévülhetetlen érdemeket szerzett az első magyar Színészeti Lexikon pontos évi lelkiismeretes megalkotásával. Gyakorlati működést a szegedi városi színháznál fejtett ki, ahol egész csomó nagyon modern felfogású rendezésével keltett feltűnést. Általában a modern színpadi törekvések kemény és céltudatos harcosa. Az a feladat, amely a Nemzeti Színház élén a vállaira nehezedik, nagyon súlyos. Sok szeretetet, lelkiismeretes körültekintést, biztos jövőbelátást kíván, de ugyanakkor a tradiciák alázatos tiszteletét is. Senkinek sincs oka, hogy a kultuszminiszter választásának helyességében kételkedjék, mert Németh Antal tíz, eddigi működésével méltóvá tette magát arra az előkelő, de nehéz pozícióra, amelybe ilyen váratlanul emeltek. Fiatalságát, szakértelmét és tudását feltétlenül bizalom illeti. H ha a Nemzeti Színházban valóban szükséges a „radikális műtét", akkor ennek a műtétnek elvégzésére Németh Aulal feltétlenül alkalmas. Fogjon hozzá, de azzal az áhitatos lelkiismeretességgel, amelyet egy ilyen műtét kiván. A nemzet első színházában leheletfinom értékek között csuszkál jobbra és balra az operáló kés. Dolgozzék biztos, de óvatos kézzel, nehogy komoly és nemes értékekbe hasítson. Legyen olyan lelkiismeretes sáfárja az új Nemzeti Színháznak, mint amilyen a réginek Voinovich Géza volt. P. A. Az uj igazgató A kultuszminiszter Voinovich Gézát, a Nemzeti Színház kormánybiztosát állásától felmentette s a színház igazgatójául Németh Antal dr.-t, a Rádió dramaturgigazgatóját nevezte ki. Az ember tragédiája próbái folytak a színházban s igy a tagok legnagyobb része jelen volt. Azoktól ,a művészektől, eltekintve, akikkel az új igazgató már megállapodott, mindenki kételkedve fogadta a hírt, amely váratlanságával meglepett mindenkit. Kiderült, hogy Németh Antal két nap óta a legnagyobb titokban már tárgyalásokat folytatott, mikor. Voinovich Géza még kiidt a Nemzeti Színház kormánybiztosa nyilatkozott a jövő szezonra vonatkozó terveiről. Tizenegy óra tájban megérkezett a hivatalos híradás is, amely a nagy változást lejelentette. Voinovich Géza kormányfőtanácsos, a Nemzeti Színház kormánybiztosa (ai elmúlt napokban bejelentette Slámán Bálint vallás- és közoktatásügyi miniszternek, hogy kormánybiztosi megbízatása eiatt... 30-ával felmentését kéri és Román Bálint vallás- és közoktatásügyi miniszter Spinovich Géza óhajának megfelelően július elsejei hatállyal felmentette. A vallás és közoktatásügyi miniszter a Nemzeti Színház igazgatójául három évre Németh Antal dr.-t, a rádió dramaturarendezőjét szerződtette és neki a színházi adminisztráció és a műitésztársulat teljes újjászervezésére felhatalmazást adott. A színház valamennyi szerződéses tagja értesítést kapott, hogy június 30-ával szerződése megszűnik, a kinevezett alkalmazottak és tisztviselők pedig ettől az időponttól rendelkezési állományba helyeztettek. A vallás- és közoktatásügyi miniszter kivételes kedvezményként megengedte, hogy a művészeknek a két nyári hónapra eddigi havi illetményüket hiánytalanul utalványozzák. Németh Antal dr. igazgató a művészi és adminisztratív igazgatás terén lényeges egyszerűsítéseket tervez s az így megtakarított összeget a művészi együttes kiegészítésére és felfrissítésére kívánja felhasználni. • Alig jelent meg ez a híradás és máris követte az újabb hivatalos jelentés, amely elárulta, hogy Németh Antal dr. már meg is ítélé $12átszervezésre vonatkozó munkát. Új tagok szerződtetése Illetékes helyen közölték, hogy Németh Antal dr., a Nemzeti Színház igazgatója, tárgyalásait már csütörtökön megkezdte és eddig a következőket szerződtette a Nem IK A panoptikumban írta Sándor Kálmán Részlet az író könyvnapon megjelenő Artatlanok című regényéből. — Hát lehet, urak, egy jó hosszú menetre, itt látható Lola, a kövér hölgy, mindenkinek villanyos jellemrajz tíz fillérért, a pofozógép, ezt nem mulaszthatja el senki, minden látogató ízléses ajándékot kap, első hajóhinta, óriáskifli 16 fillér, sör, sör, sör, nincs szeme, maga barom, mit lökdösődik, öt memfiszt kérek, kisasszony, a teremfáját, de ide csak bemegyünk, csak felnőtteknek, kisasszony, lyukas a harisnyája, csengetnek, harangoznak, kis tavaszi nap süt, vasárnap délelőtt, friss csapolás, sör, sör, sör, piszok, ne bántson, tudja meg, biztos úr, kérem, milyen villamossal jutok haza, nahát. Panoptikum. A bejárat előtt üvegszemű, tátongó gorilla ölelget fehérarcú nőt, az üvegszekrényben híres filmszínész viaszmása, itt láthatók a világ legfrissebb gyilkosságai, hiteles helyszínrajza nyomán, a bonctani múzeum, a lipcsei gyújtogató rém, az asszonyirtó fuvaros, a hitvesgyilkos könyvelő. Félix Haff a panoptikum bejárata előtt áll, a lökdösődő tömegben, cselédek, munkanélküiek, katonák, gyerekek. Tűnődve néz maga elé, aggodalmas arccal és kissé ferdén tartott fejjel, szája két oldalán szigorú és merev ránc ül, a vörösarcú kikiáltó rekedt hangon már vagy ötödször mondja el ugyanazt a mondókát, az egyik vendéglőből orosz balalajkazene hangjai szűrődnek idáig, lassan, sétálva került ki ezen a délelőttön Félix Haff, a bujkáló gyilkos a ligetig, céltalan, unalmas séta volt ez, egészen addig, amíg meg nem állt a panoptikum előtt és akkor, mintha villámcsapás ért volna, megrendülve ébredt valami szörnyű, kínzó kíváncsiságra. Ujjaival idegesen dobol az állati. Most itt áll, lázadozó kíváncsisággal, bénultan áll, a panoptikum bejárata óriási, sötét száj, ha az ember behunyja szemét egy pillanatra, akaratlanul is előredől a bejárat felé, gyámoltalan viaszfigurák várják odabenn a nézőt kísérteties csendben, gyilkosok, asszonyirtók, gorillák, bűnbetévedt fuvarosok, gyújtogatók és halottak, zöldülő arccal virrasztó viaszfigurák. A kikiáltó merően nézi, igen, csak őt nézi, kényelmetlen és szorongó érzést okoz ez a merő pillantás. Tessék, — mondja a kikiáltó — lehet, urasága, a boneiani múzeum és a panoptikum, csak 60 fillér az egész. Megrezzent, erszénye után kezdett kotorászni zsebében, aztán a pénztárablakhoz lépett, szíve erősen dobogott, az egész tömeg engem néz most, gondolta, érezte, hogy elpirul, elviselhetetlen volt ez a kandi nyilvánosság, mindjárt felkiált valaki: ott megy, nézzék! És ő akkor nem bírja tovább, ordítani fog, valami szörnyűt és árulót fog ordítani, hiszen mindenki őt nézi, az egyetlen embert, aki 60 fillért szán és belülről is megnézi a gorillákat, szülő nőket, Jacket, a londoni hasfelmetszőt és a többieket. Amint belép, dohos szag üti meg az orrát, a teremben halálos csend van, ő az egyetlen látogató, a fülkék és üvegszekrények hosszú sora várja miért jött ő ide, miért verejtékes a homloka, miért sápad el, miért remeg a keze, miért kirákog, miért nyel, miért nézi olyan kimeredt szemmel a krokodilt, mely fűrészállkapcsában éppen ekkor roppantja le egy savanyú arcú néger lábát. Egy család tömeges gombamérgezése. Az asztal körül ülnek, az apa arca kék, az anya arca kék, a gyerekek arca kék, mindannyian hasukhoz kapnak, egy tányér gombaleves kidőlt, a figurákon vastagon áll a por, az ablakon egy csontvázarcú ember néz be, magas székén ül a csecsemő és sír. A medvearcú ember. Dohos szag van. Sophie haja felele és arca mongolos volt. A fülkék lánccal vannak elválasztva a közönségtől, szörnyű csend van, elviselhetetlen ez a csend, az ember gerincén hideg futkároz, a fogakat össze kell harapni és várni hogy minden pillanatban felorduthat egy élettelen viaszfigura. Rossz ez, nagyon ROSSZ. Jack, a hasfelmetsző, elegáns, cilinderes, zsakettes úr, arca vigyorgó, kezében véres borotva, előtte a földön meggyilkolt leány, véres ruhában. A hasfelmetsző cilinderes poros, a meggyilkolt leány ruhája poros, a viaszfigurák arca szürke a portól, itt állok és bámulok, borsódzó háttal bámulok, a fejemben elviselhetetlen nyomás. A legborzasztóbb az egészben, hogy az az érzése: a panoptikum összes viaszfigurái merev üvegszemmel őt figyelik és az az érzése: élő ember áll a viaszfigurák között. A terem üres és mégis tele van emberszerű, félelmetesen merev alakokkal, a karzat egyik ablakán vékony napsugár kévéje hull be és éppen Jack arcába világít, vigyorgó szájára világít, úgy kell menni, hogy az ember lehetőleg egyetlen figurának se fordítson hátat, alvajáró ő, magára riad, mi lesz ennek a vége, talán már figyelik is, őt, minden lépését megfigyelik és most elbújtak a viaszfigurák mögé, csak arra várnak, hogy ő odaérjen, akkor egy szót sem szólnak, csak vállára teszik kezüket, akkor ő nem birja tovább és fel fog ordítani és talán ki fog siklani a hangja és megőrül. Jelentkeznie kellett volna ... A nyílt utcán viszik majd megbilincselve, porosak ezek a figurák, szörnyűséges csend van, ez itt Niederkirchner, a hitvesgyilkos könyvelő, kezében konyhakés, az asszony éppen a kozmás főzeléket hozza be, amiért Niederkirchner meggyilkolja, a hitvesgyilkos nyakkendője félrecsúszott, itt viszik Félix Slaffot, mondják majd az emberek, szörnyűséges ez a félrecsuszott nyakkendő, csend van, egy lélek sincs a teremben, merev viaszfigurák, meg fogok őrülni, most már bizonyos, mondja maga elé halottfehér arccal Félix Hali és Niederkirchner viaszfigurájukhoz lopódzik, remegő kézzel nyúl a poros nyakkendőhöz, megigazítja 3 Il Mar állami Királyi Sorstés sorsjegye a legolcsóbb és mégis óriási nagy öszszegek nyerhetők vele. Ezen sorsjáték jövedelme jótékonycélú intézmények támogatására fordíttatik. Most rendezik a 64. állami sorsjátékot, amelynek húzása június 12-én lesz. Öszszesen 17.000 nyeremény kerül kisorsolásra. A főnyeremény 40.000 pengő. Ezenkívül 20.000, 10.000, azután 2X5000, 4X2500, 6X2000, lOXlOOO pengő és számos kisebb nyeremény nyerhető, amelyek készpénzben fizethetnek ki. Egy sorsjegy ára 3 pengő, félsorsjegy 1 Vi pengő, oly összeg, amellyel mindenki — még a legszegényebb is — megkísérelheti szerencséjét. Egy sorsjegyre 2 nyeremény is eshet. A közönség szereti is ezen sorsjegyeket, mert az osztálysorsjáték mellett ez az egyedüli készpénzsorsjáték és amellett, hogy megszerzésével reményt vesz és a maga szerencséjének az esélyeit szolgálja, még jótékonyságot is gyakorol. Az állami sorsjegyeket minden sorsjátéküzlet és dohánytőzsde árusítja az egész országban. Nyereményre csak azok tarthatnak igényt, akik a sorsjegy árát hozás előtt kifizették. Akik pedig a kapott sorsjegyet nem óhajtják megtartani, legyenek szövések visszaküldeni oda, ahonnan a sorsjegyet kapják. zeti Színház állandó tagjaiul: Odry Árpád, Rajnai Gábor, Somlai Artur, Csortos Gyula, Sugár Károly, Tárai Ferenc, Gózon Gyula, Makláry Zoltán, Kovács Károly, Kajor Gizi, Tasnády Ilona, Vaszary Piroska, Somogyi Erzsi, Kiss Ferenc, Tőkés Anna, Berky Lili, Németh Antal dr. igazgató megállapodást kötött bizonyos számú fellépésekre Titkos Ilonával, a nagyszerű drámai művésznővel, aki dialamas pályáján idáig csaknem az öszszes budapesti nagy színházak színpadáról gyönyörködtethette a közönséget, Makay Margittal, Dayka Margittal, Gombaszögi Ellával, a kiváló művésznőkkel. Ez a második híradás még nagyobb izgalmat keltett, mint az első, mert kiderült, hogy nem egyszerű személyi változás történt, de teljes rendszerváltozás. A tagok, akikkel az új igazgató még nem tárgyalt, idegesen sereglettek össze, hogy az új helyzetet megbeszéljék. A kultuszminiszter nyilatkozata Nem árult el semmi konkrétumot, de mindenesetre nagy riadalmat keltett a kultuszminiszter nyilatkozata is, amely a színháznak olyan arányú reorganizálását helyezte kilátásba, amelyre Voinovich nem vállalkozott. Román Bálint dr. vallás- és közoktatásügyi miniszter a következő nyilatkozatot adta: — Voinovich Géza barátom két évvel ezelőtt igen nagy áldozatot hozott, amikor mások hibájából előállt súlyos helyzetben a