Ujság, 1935. június (11. évfolyam, 124-146. szám)

1935-06-29 / 146. szám

s® ­ Svéd Sándort szerződtették a Metro­politan operaházhoz. Johnson igazgató — mint már megírtuk —, európai körúton van, amelynek folyamán több elsőrendű opera­­házat látogat meg és meghallgatja azokat az énekeseket is, akikre a Metropolitan opera­­háznak szüksége lehet. Johnson igazgató többek között meghallgatta Bécsben Svéd Sándort is. A kiváló magyar baritonista művészete úgy elragadta, hogy nyomban szerződési ajánlattal tisztelte meg a fiatal magyar énekest. Svéd Sándor arra való tekin­tettel, hogy szeptember 1-től a bécsi opera­ház tagja s a jövő évadra harminc vendég­­szereplést kötött le Berlinbe és Párizsban is több estén fog énekelni, nem vállalhatta el a newyorki kirándulást. Johnson igazgató így az 1936/37-es évadra szerződtette Svéd Sán­dort a newyorki Metropolitan operaházhoz. CASINOIDILé B V. D.,A P.,E­s T KITŰNŐ ELLÁTÁS! HŰVÖSVÖLGY ÚJ VEZETÉS­­­I, Modorn-ut 6, tel. 64-0-49 Napi penzió 6.-------8.— pengd * A cirkusz-darab Újpesten. Legközelebb Új­pesten mutatják be A cirkusz csillaga című produkciót. Rökk Marika szerepét Kondor Ili, Jávor szerepét Halmay Tibor fogja Újpesten játszani, a Hír egy budapesti színház megvásárlásáról. Színházi körökben az a hír terjedt el, hogy az­­egyik nagy színházat megvásárolta a­­ bérlője. A telekkönyv még nem tud a változásról, de azt mondják, hogy a megállapodás már per­­fekt. Már gyakran terjedtek el hasonló hírek erről a színházról, most azonban állítólag meg­felelnek a valóságnak. * Békés­sy Antal temetése. Békéssy Antal ren­dezőnek, a népszerű művésznek hirtelen ha­lála mély részvétet keltett. Pénteken délután a színésztársadalom őszinte részvéte kísérte sír­jába a farkasréti temetőben. * Rózsahegyi Kálmán a Józsefvárosi Színház­ban. Pénteken nevezetes vendége volt a József­városi Színháznak: Rózsahegyi Kálmán. Szigeti :A Vén bakancsos és fia a huszár­jának főszere­pét, Mihály bakát játszotta. A színlapon mint „a magyar nemzeti színjátszás legnagyobb büszkeségét" konferálták be a kiváló művészt, akit színpadra lépésekor hatalmas taps fogadott. Úgy látszik, a közönségnek ebbe a lelkes töme­gébe is eljutottak a hírek Rózsahegyi nemzeti­­színházbeli esetéről. A siker az előadáson foko­zódott és lelkes ovációkban ismétlődött meg. Jövő héten a színház társulata és Rózsahegyi Kálmán egy nagy budai moziban fog vendég­szerepelni. Már arról is döntöttek egyébként, hogy milyen szerepben „debütáljon" Rózsahegyi Kálmán a Magyar Színház színpadán. Mikszáth Mindenki lépik egyet című elbeszéléséből írt flárom­felvon­ásos vígjáték főszerepében lép hosszú idő után először a Magyar Színház kö­zönsége elé a nagy művész. I xipanim­a­m«^o» I SiBim M szőrtelenk­ővel menjen | * Müvészest a Fészekben. A szombati kerti m­űvészestélyen a Fészekben fellépnek: Vadnay László, Calldope de Costan külföldi énekesnő, Lendvay Andor, Fellegi Teri, Réthy Annie és Győző Amália. Zongorán kisérnek Pető Imre, Revere Gyula és Komlós Pál. * Növendékhangverseny. Timár Erzsi zongora­­művésznő növendékei ebben az évben is nívós hangversennyel fejezték be tanulmányaikat. A hangverseny kitűnő sikere ismételten tanúsá­got tett Timár Erzsi alapos szakképzettségéről, odaadásáról és elismerésreméltó pedagógiai ké­pességeiről. — Balassáné , Demjén Teréz növendékeivel sikerült házivizsgát rende­zett. A tehetséges tanítványok a legjobb elő­menetelről tettek tanúbizonyságot és megérde­melt elismerést szereztek kitűnő mesternőjük­nek. * Budai cukrászda — a legújabb magyar film. Zágon István és Gaál Béla befejezték a leg­közelebbi magyar fila szcenáriumát, amelyet Zágon István Rózsakirálynő című regényéből írtak. A film a mai Budapest művészvilágában játsszik, telve van romantikával, hangulattal, melancholiával és ifjúsággal. A filmet Gaál Béla rendezésében júliusban kezdik forgatni a Hun­­nnia-filmgyárban. Főszerepeit Perczel Zita, Pe­­rényi László, Somlay Arthur, Kabos Gyula és Gózon Gyula játsszák. Hallgassa meg a KAKUK -BAN I., Atilla­ körút 22. az új Schrammli zenét Asztalrendelés 50-7-09 Hangversenyek A Budapesti Hangverseny-Zenekar margitszi­geti estéi a „Polo“ színpadán. Ma: Helyet az ifjúságnak. Vasárnap: Szép Heléna. Hétfő: Beethoven-es. Vezényel Komor Vilmos. Kedd: Wagner-est. Vezényel Ferencsik János. Szerda: Morfium, Molnár Aranka és Beregi Oszkár felléptével. Csütörtök: ANDRI PIROSKA felléptével: Carmen. (Színpadi előadás). Péntek: Magyar Szivárvány (Dajbukát—Bár­sony, Lánczy Margit, Fekete Pál). Szombat: Rádió-est (Világhír a Ligetben), Orosz Vilma, Kabos, Laurisin stb. Vasárnap: Hacsek és Sajó a Margitszigeten. Vadnai László vidám estje. Az előadások kezdete Vb 9 órakor. Jegyelő­vétel Rózsavölgyinél. Asztalrendelés 222 000. A keskeny film A film, melyet az amatőrök használnak, jóval keskenyebb, mint a mozikban levetí­­lésre kerülő gazdagabb rokona, az úgyneve­zett normál­ film és így természetszerűleg olcsóbb. A normális mozifilm szélessége 35 milliméter. Azé a filmé pedig, melyet az amatőrök használnak, 8—17,5 milliméterig változik. Miután ez a film keskeny, azért nevezik keskenyfilmnek. Az amatőr verse­nyeket és pályázatokat is csak keskenyfil­­mek számára írják ki és az egyesületekbe is rendesen csak olyan amatőrök tömörülnek, akik felvételeiket keskeny filmen készítik. Ezeknek a keskeny filmeknek van egy igen nagy előnye a moziban levetítésre kerülő fil­mek fölött. És ez az, hogy olyan anyagból készültek, amely nem robban, nem ég és így a velük való foglalkozás, az otthon való le­­vetítésük sem okozhat tűzveszedelmet. A keskenyfilm levetítése tehát nincsen helyhez és időhöz kötve, az mindenhol megtörténhe­tik, ahova az amatőr kis vetítőgépét elviszi és ahol akad villamosáram, egy elsötétít­hető szoba és valami tiszta fehér felület. Az amatőr filmező eleinte csak rendesen magával a felvétellel foglalkozik és szakem­bereknek adja oda filmjét kidolgozás céljá­ból. Hamarosan túl esik azonban ezen a kezdetleges stádiumon. Nagyon gyorsan már maga akarja kidolgozni felvételeit, ami nem okoz különös nehézségeket, de igen sok örö­met és szórakozást szerez. A film előhívása ugyanis nem sokkal nehezebb, miint e kö­zönséges fényképezőgép filmjének, vagy le­ idegenforgalmi propaganda Az amatőr filmesek mindenütt hangsú­lyozzák és állításukban kétségkívül sok az igazság, hogy a működésük az idegenfor­galmi propaganda egyik leghatásosabb esz­köze. Az egyes országokban működő amatőr filmegyesületek — és a nyugaton minden országban százával vannak ilyenek már, — szinte az egész világon csereviszonyban ál­lanak egymással. Sikerült filmeiket elküldik egymásnak, melyek azután a házi levetíté­­seik alkalmával előadásra kerülnek, így igen sok amatőr ismerkedik meg olyan országok tájképi szépségeivel, néprajzi érdekességei­vel, melyekről különben tudomást sem szer­zett volna. Közelfekvő már most a gondolat, hogy az ilyen filmamatőr személyesen is meg akarja majd nézni azt, amit az egyesü­letében levetítve, látott. Az augusztusi magyar nemzetközi kes­kenyfilm verseny alkalmából felkerestük az Amatőr Mozgófényképezők Egyesületét. Da­cára annak, hogy a körülbelül kétezer ma­gyar amatőr filmező közül az egyesületnek csak mintegy százötven tagja van, mégis igen szép klubhelyiséget, laboratóriumokat, előadási termet és vetítőkészülékeket tarta­nak üzemben. Az egyesületben azt a három amatőr filmest találtuk ,akik évek óta és ma is mozgató erői a magyar amatőr­ filmezés­ UJSÁG Szombat, 1935 június 29 K­ét világsiker a margitszigeti 99Polog-színpadon MA: HELYET AZ IFJÚSÁGNAK az utóbbi évek legátütőbb sikerű vígjátékának szabadtéri előadása a bemutató eredeti szereposztásában: Góth Sándor, Páger, Nagy György, Baróthy, stb. felléptével. HOLNAP: SZÉP HELÉNA Offenbach gyönyörű zenéjű operettjének szabadtéri előadása, az európai hírű Buda­pesti Hangversenyzenekar közreműködésével, Nádor Mihály­ vezényletével, az új párizsi rendezésben, Heléna: Karácsonyi Ili, Paris: Szedő Miklós dr. Menelaost először játssza Páger Antal, Orestes: Lészay Kató, stb. Mindkét előadás kezdete 149 órakor. Sziget belépővel kombinált 1­ 50 pengős belépőjegyek kaphatók esti 148 órától a 26-os autóbusz végállomásán, a szigeti hídfőnél és a „Póló" bejáratánál. Asztalrendelés telefonja: 222 0 00. (Bán.) A világ amatőrjeinek legszebb filmjei gyűlnek össze augusztusban Budapesten A legszélesebb nyilvánosság eddig még alig vett tudomást arról, hogy Budapesten műkö­dik egy lelkes kis csoport, az Amatőr Moz­gófényképezők Egyesületébe tömörülve, mely már hazánk határain túl a külföldön is je­lentős sikereket ért el. Ez az egyesület augusztus havában rendezi meg az első ma­gyar Nemzetközi Amatőr Keskenyfilm Ver­senyt, a Szent István kupáért. A versenyen ki­zárólag amatőrök vehetnek részt, csakis úgynevezett keskeny filmre felvett alkotása­ikkal. A pályázati feltételek szerint a részt­vevők filmjeik előhívásához, esetleg a fel­iratok elkészítéséhez vehettek professzioná­­lus munkát igénybe. Az összes beérkezett pályaművek közül az, melyet a zsűri leg­jobbnak ítél majd, nyeri el Budapest székes­­főváros díját, a Szent István kupa vándordí­ját. Lesz azonban ezenkívül más díj is nagy menyiségben. Külön díjat ajánlott még fel a székesfőváros, külön serleget az Idegenfor­galmi Hivatal. Két-két díjat ad a kereskede­lemügyi minisztérium és a kultuszminiszté­rium. Tiszteletdíjat adományozott a Külke­reskedelmi Hivatal és a Polus-Sirius Művek. Hét ezüst és hét bronzérmet ad maga az­ egyesület, ezenkívül pedig még sok kitünte­tett film készítője fog gépeket, nyersanyago­kat és felszerelési tárgyakat kapni. mezének előhívása. Az eljárás azonban, me­lyet az amatőr filmezők alkalmaznak, ren­desen mégis más, mint az amatőr fényké­pésznél. De különbözik attól az eljárástól is, melyet a gyárak alkalmaznak. Az amatőr fényképész és a filmgyár ugyanis a felvétel­ről úgynevezett negatív filmet készít és erről kopkrozza azután a poziitívet, mely a vetíté­seknél alkalmazható. Az amatőr filmesnek más eljárás áll a rendelkezésére, mely nem­csak hogy egyszerűbb, hanem egyben jutá­nyosabb is. Van ugyanis egy módszer, mely­nek segítségével megfejelő fürdőkben való fürösztés útján abból a filmből készítenek rögtön pozitívet, melyre az eredeti felvétel történt. Nemcsak gazdag ember filmezhet Az amatőrfényképezés utóda, illetőleg to­vábbfejlesztése az amatőrfilmezés, mely ma már nemcsak a gazdagabb ember számára érhető el. Igen kitűnő fe­lvevőgép kapható már 150—170 pengőért. Nagyon jó és hasz­nálható vetítőgép sem kerül már többe, mint másfélszáz pengbe. A film ára pedig, ha vala­ki a legkeskenyebb típust használja, 9 méte­renként 3 pengő, melyen 1200 filmkocka fér el. És ha egy amatőr ennyi áldozatra képes, ha ennyi pénzt be tudott fektetni, ak­kor immáron egy személyben egyesíti a fil­met készítő gyárat minden nagyszerű appa­rátusával éppen úgy, mint az előkelő bemu­tató mozit. Nálunk néma az amatőrfilm Magyarországon az amatőr filmezés még néma korszakát éli. Néma korszakát, de a fekete-fehér koron részben már túl vagyunk. Tudnak ugyanis amatőrjeink már szipes fü­steket csinálni, sőt nemcsak egy, hanem több eljárás áll már e tekintetben a rendel­kezésükre. Hangosfilm felvételeket azonban egyelőre még csak a külföldi amatőrök ké­szítenek. Nálunk erre egyelőre még nincsen meg a kellő felkészültség, illetőleg a kellő pénz. Mert a modern keskeny filmfelvevő- és vetítőgépek úgy vannak megkonstruálva, hogy azok megfelelő gépezetek hozzákap­csolásával hangosfilmfelvevő- és vetítőgé­pekké alakíthatók át. Ipar és művészet Az amatőr filmesek, mint különös előnyü­ket hangsúlyozák mindig a hivatásos mozgó­­fényképezőkkel szemben, hogy ők mindig és mindenkor kizárólag a művészet szolgá­latában állnak. A nyilvános előadásra ke­rülő filmek készítőit,­­sajnos, tisztán mű­vészi szempontok nem vezérelhetik, ők al­kotásaikba óriási tőkéket fektetnek, melyek­nek meg akarják keresni kamatait. Tehát a filmnek olyannak kell lennie, hogy az alkal­mazkodjék egy bizonyos fokig legalább a közönségnek, a tömegnek az izdéséhez. A filmgyártás részint ipar, míg az amatőr fil­mezés mindig művészi lehet. Az amatőrt nem köti korlátozás, azt csinál, amit akar, olyan filmet, ami művészi meggyőződésé­nek és ízlésének legjobban megfelel. k­nek. Scsigulinszky Károly ez, az egyesület­­ főtitkára, Lénárd Endre, ki legjobban pros­zpagálja előadások rendezésével az amatőrt filmezést és Deutsch Richard, ki szintén fár­­adhatatlan bajnoka ennek a nemes sport­­nak. Leültünk beszélgetni és ők hárman együtt egymás előadásait kiegészítve és fel­váltva ismertették a magyar amatőrfilmezés múltját, jelenét, küzdelmeit és nehézségeit. Amatőr filme­zésünk története A magyar amatőrfiilmezés első nyomai az 1918-as évben találhatók meg. Az ekkori amatőrök azonban még a rendes normál­­filmet használták és működésük tulajdoni­képen nem volt más, mint előkészület arra, hogy professzionálus filmesek lehessenek. Az igazi amatőrmozgalom tulajdonképen csak akkor kezdődött meg, mikor megjelen­tek a piacon az első 9,5 milliméteres filmek és az ennek megfelelően gyártott felvevő- és vetítőgépek, melyek igazán lehetővé tették a kisebb anyagi erőkkel rendelkező amatőr számára is a filmek felvételeit és azoknak levetítését. Az első magyar amatőrök nagy lelkesedéssel, de természetszerűleg kevés ta­pasztalattal és tudással kezdték el működé­süket Hamarosan rájöttek arra, hogy csak ha egymás kárán okulnak, ha egymással ta­pasztalataikat kicserélik, akkor léphetnek rá az igazi fejlődés útjára. Így alakult meg 1931-ben az Amatőr Mozgófényképezők Egyesülete, Gyímessyi Nándor dr., László Sándor dr., Nagy Géza, Kristophery Erraene­­gildo, Deutsch Richard, Scsigulinszky Ká­roly, Bendel István, Lénárd Endre és még néhányan mások voltak az alapítók. A nehézségek csodálatosképen működésük elé igen gyak­ran olyan oldalról is támasztottak nekik ne­hézségeket, ahonnan erre a legkevésbbé szá­míthattak volna. Például az a kereskedelem, mely a felvevő- és vetítőgépek, valamint a­ nyersanyagok forgalombahozatalával foglal­kozik, nem sietett mindig úgy a segítségükre, amint pedig ez a közös cél érdekében szük­séges és természetes lett volna, sőt gyakran még majdnem szembe kellett találkoznod egymással. Súlyos akadálya az amtőrfilme­­zés kellő propagandájának és népszerűsítésé­nek a cenzúra is. Azt ugyan megengedik, hogy a klubhelyiségük vetítőtermében be­mutassák filmjeiket, azt azonban, hogy az egyesület helyiségéből kiivigyék a filmet, már csak akkor szabad, ha éppen úgy megcenzú­­rázták azt, mint ez a mozikban előadásra ke­rülő filmeknél előírásos. Hogy ez olyan költ­ségeket jelent, melyekkel csak a legritkább esetben bírnak megbirkózni, az természetes. Nem természetes azonban, hogy a cenzúra ilyen meglehetős merevséggel ragaszkodik a fennálló jogszabályokhoz és nem történik intézkedés azoknak megváltoztatására. Kü­lönös lelkesedéssel és hálával emlékeztek még meg amatőrfilmeseink vezetői Szendy Károly polgármesterről, Kovácsházy Vilmosról és Zilahy Dezsőről, kik mindég és mindenkor a rendelkezésükre és a segítségükre voltak. Megtudtuk még azt is amatőrfilmeseink vezéreitől, hogy a magyar versenynek igen élénk visszhangja van a külföldön, a legre­­mekebb külföldi filmek beérkezésére számít­hatunk, de ezek közül is kimagaslik majd a japánok kollekciója. A legutóbbi nemzetközi versenyeknél ugyanis kitűnt, hogy pillanat­nyilag az egész világon a japán amatőrfil­mezés áll a legmagasabb művészi színvona­lon.­ Síró György ! Boldog bolondság A trükfil­mek, melyek eleinte mint gyer­mekeknek való tréfácskák kezdették meg pályafutásukat, a filmművészet egészen kü­lön ágává és egyáltalában nem jelentéktelen­ ágává fejlődtek. Már a rajzos film, de külö­nösen a színes rajzosfilm természetéből követ­kezik, hogy miután ezeknek filmrevitelével készítőjüket nem köti meg semmi korlát, ezek fejezhetik ki leghívebben alkotójuknak művészi törekvéseit. Éppen művészi értékük­ miatt lettek is aránylag olyan hamar a közön­ség kedvencei. A Metró—Goldwyn—Mayer magyarországi vezérképviselete a Metró Film­palotában most ismét egy csokorra való apró­ságot kötött egybe és igyekszik velük elfeled­tetni, a nagyközönséggel a kánikula keser­veit. És ez tökéletesen sikerül is neki. A szí­nes szakfil­mek sorában egyik kedvesebb, finomabb, ötletesebb, mint a másik. A Csoko­ládé katonák is közöttük vannak, melyek­ valóságos klasszikus értéket képviselnek már ezen a téren. Láthatjuk azután a Kotnyeles kakast, a Bababált, a Túl a rácson és a Ha nincs otthon a macska cím­ű apróságokat. A színes útifilmek ezúttal Svájc és Hollandia szépségeit mutatják be a közönségnek. Az egész sorozat kellemes, valóban művészi szórakozást nyújt vagy másfél órán keresz­tül. * Bükk Marika első filmje. Július elsején, hétfőn kezdi meg Rökk Marika Berlinben első filmjét, amely Suppé „Könnyű lovasság" című operettjéből készül. A „Könnyű lovasság”ból francia verzió is készül. A film szabadtéri jele­neteit Magyarországon fogják felvenni és ez alkalomból úgy a német, mint a francia válto­­zat összes szereplői Budapestre jönnek.

Next