Ujság, 1936. május (12. évfolyam, 100-125. szám)

1936-05-26 / 120. szám

4 A SEMMERINGI SANATORIUMOK: KURHAUS SEM.MEIJI­NG (Főorvos dr. Hansy eg. főtan.) Á­rak 21.-*- Schillihgte] SEMMERING SANATORIU­M (Főorvos dr. ftecht) Arai 14.- Schillingt'61. Vitézavatás a Margitszigeten A kormányzó a romboló Irányzatok ellen Vitéz nagybányai Horthy Miklós, Magyar­­ország kormányzója, a Vitézek Főkapitánya, vasárnap délelőtt a Margitszigeten vitézzé ava­tott a világháborúban vitézségével kitűnt 400 volt frontharcost és 800 vitézi várományost. A vitézi avatás a MAC pályáján folyt le. A kormányzó kilenc órakor érkezett meg ten­gernagyi díszben, fehér sapkában és sötétkék díszegyenruhában, mellén csillogó rendjelek és kitüntetések között húzódik a Magyar Érdem­rend széles, zöld selyemszalagja. A bejáratnál az Országos Vitézi Szék tagjainak élén vitéz tiszaböői Hellebronth Antal nyug­­tüzérségi tábornok, a Vitézek Főkapitányának helyettese fogadja és a kormányzó kiséretével a Himnusz hangjai mellett a diszemelvényre vonult. A kormányzó a középső páholyban foglalt helyet, két oldalán az Országos Vitézi Szék tagjai s ebben a páholyban gyűltek össze az ország egyházi, polgári és katonai főméltó­ságai is. A betegsége miatt távollevő vitéz jákfai Göm­bös Gyula miniszterelnök képviseletében Da­rányi Kálmán dr. földmivelésü­gyi miniszter jelent meg. Vitéz leveldi Kozma Miklós belügy­miniszter szintén itt foglalt helyet, mint a hon­védelmi miniszter helyettese. A kormányzói páholytól balra eső kis pá­holyban foglalt helyet a kormányzó felesége két fiával, mellette ült Gömbös Gyuláné, a miniszterelnök hitvese, akinek fiát, Ernőt, vasárnap avatták vitézzé, valamint vitéz Helle­bronth Antalné, a vitézek főkapitánya helyette­sének felesége. A jobbra eső páholyokban a külföldi államok követei és katonai attaséi ültek. Az ünnepély kezdetét harsonák rivalgása je­lezte. A felállított díszes emelvényen a kato­likus egyház nevében Hász István dr. tábori püspök, a protestáns egyházak nevében Soltész Elemér dr. tábori püspök áldotta meg az ava­­tandókat. Mindketten szónoklatot intéztek az új vitézekhez, amelyben a magyar vitézség nemzetmentő elhivatását dicsőítették. A kormányzó ezután páholyából kíséretével a­ felavatandó vitézek és a Ludovika Akadémia díszzászlóaljának arcvonala között a Himnusz hangjai mellett az avatási díszsátorba vonult, a következő beszédet mondta: Vitézek! Tizenöt évvel ezelőtt hangzott el elő­ször az az ünnepélyes fogadalom, amely­­lyel ma ii váltatok részeseivé a múltban szerzett érdemek alapján a magyar jövő továbbépítésének szolgálatára hivatott Vitézi Rendnek. Az elmúlt másfél évtized alatt ez az intézmény nemcsak életképességéről tett bizonyságot, hanem megizmosodott, meg­erősödött és kivívta magának a haza­fiasan érző egész magyar társadalom osztatlan megbecsülését és szeretetét. Azok, akik a harctereken a hagyomá­nyos magyar vitézség és katonai erények tündöklő példáját mutatták, a hétköz­napi munka terén is a kötel­esség teljesí­tés s a bizakodó kitartás erényeivel tűn­tek ki, megállották helyüket a nehéz gazdasági viszonyok között is és hűsége­sen kitartottak a meg nem alkuvó haza­fias gondolkodás mellett. Különös örömömre szolgál, hogy ismét tömött sorokban vonulnak fel a vitéz apák várományosai. Ti vagytok hivatva tovább ápolni a vitézi erények kultuszát. A vitézi névvel Ti apártoktól a példaadásnak nehéz, sok­szor önmegtagadást és áldozatkészséget kívánó, de mindig dicsőséget adó köteles­ségét öröklitek. Legyetek méltók erre a szép örökségre, hogy majdan Ti is szep­­lőtlenül és a régi fényben adhassátok tovább ivadékaitoknak. Most, amikor a bomlasztó gondolatok hordozói és a rom­boló irányzatok szálláscsinálói csapjai- I M. Nemz. Bank 372. sz. eng. alapján. Négynapos kirándulás ^ U H | I részvételi díjban foglaltatik: fl áfa && WffB B Eufe A útiköltség oda és vissza, lakás kétágyas szo-NpSz fi an@ H jaj® Hja jajl ffljj havai, napi háromszori étkezés, borravalók 8 H WS VTM £1|| 8*■ és mindenféle adó, autóbusz az érkezésnél és I Ifl B WllSVMflHg indulásnál, egy rónaion a Hóval nagyszálló­in swr * W I I rafiv bán, egy előadás a Thermia Palace-szálló­(Jf bán feketekávéval, egy uzsonna a Kursalon terraszán, egy five o’clock-tea az Éva-strand- ■|iNgiS& áHkéns fürdőn, háromszori strandolás az Évában, rtín­ 1 53 OK­­m belépőjegy a művészeti kiállításra, belépő-P­ól jegy a múzeumba és a golf-verseny megte-i ni .i.. ...mi............................................ kiütése uzsonnával. Jelentkezéseket felvesz, részletes felvilágosítást ad az Újság Utazási Irodája, Erzsébet­ körút 43. Tel.: 31-6-28 ÚJSÁG kát mind gyakrabban nyújtják ki az ifjú­ság felé, legyetek kortársaitok körében mindenkor büszke hordozói és forrásai a nemzeti eszmének, a keresztény erköl­csöknek és a hazafias érzésnek. Vitéz Bajtársaim! Ne felejtsétek el soha mai szent foga­dalmatokat, amellyel újabb zálogát adtá­tok annak, hogy eleven erővel él benne­tek a Haza iránti hűség és áldozatkészség. Legyetek továbbra is őrzői a dicső múlt­nak és hivő munkásai a szebb jövőnek. Vitéz sepsibaconi Toókos Gyula tábornok, vi­tézi törzskapitány ezután háromszor megkon­gatta a címeres vitézi pajzsot, elmondta a vitézi üdvözletét, majd vitéz tiszabeői Hellebronth An­tal nyugalmazott tüzérségi tábornok, a vitézek főkapitányának helyettese, az avató vitézi disz­­kardot átnyújtotta a kormányzónak. A kor­mányzó a kardot átvette, hegyével a földre tá­masztotta és igy hallgatta meg a vitézek eskü­tételét. Vitéz Igmándy-Hegyessy Géza testőrtábornok, ügyvezető vitézi törzskapitány, eskühöz vezé­nyelt. Ő olvasta az eskümintát is, amelyet a vi­tézek serege zúgva ismételt. Az eskütétel végeztével a vitézek főkapitánya kihúzta hüvelyéből a diszkardot és megindult a felavatandó vitézek sora. Tízesével járultak a kormányzó elé, aki az avató diszkarddal egyen­ként balvállukat érintve, vitézzé ütötte őket. Az avatás alatt a zenekar régi egyházi és katonai dallamokat játszott. Az első, akit a kormányzó vitézzé avatott, Tölgyessy Péter nyugalmazott tábornok, a tá­bornoki kar legrangidősebb tagja volt. A vitézzé­­avatottak között volt többek között Várvédy Alfréd nyugalmazott altábornagy, Görgey György, Báthory-Szű­cs István és Herszényi László tábornokok, nemes Baur Nándor, Cser­­mőy Gyula, Pappházay István és Cserey Vilmos nyug.­tábornokok, marossolymosi Mengele Fe­renc dr. követségi tanácsos, a külügyminiszté­rium sajtóosztályának vezetője, Zsilinszky Gá­bor vezérigazgató, Tátrallyay Zoltán dr. egész­ségügyi főtanácsos, Bodroghitözy Zoltán dr. mi­niszterelnökségi osztály tanácsos, Szende Ferenc, az Operaház örökös tagja és Gyulay Tibor, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara főtitkára. Az ünnepélyes vitézi avatás féltizenegy óra­kor ért véget, a zenekar ismét a Himnuszt ját­szotta és a kormányzó kíséretével elvonult. Az avatás előkészítését és rendezését vitéz Oszlá­­nyi Kornél alezredes végezte páratlan körülte­kintéssel. Munkájában segédkeztek az Országos Vitézi Szék tagjai. Az avatás után déli egy órakor a Vitézi Rend tisztségviselői, a régi és újonnan felavatott vité­zek a MAC klubhelyiségében vitézi áldomásra gyűltek össze. A fedett csarnokokban a főasz­­talnál foglaltak helyet, a megjelent előkelősé­gek. Elment a díszebédre a kormányzó is, akit a vitézek lelkes éljenzéssel fogadtak. Az ebéd során szólásra emelkedett a leg­rangidősebb ma­gyar tábornok és legifjabb magyar vitéz, vitéz Tölgyessy Péter és magasröptű beszédben üdvö­zölte a vitézek főkapitányát és méltatta a nap jelentőségét. A kormányzó sokáig beszélgetett az Országos Vitézi Szék tagjaival, sok vitézt tün­tetett ki megszólításával és csak a késő délutáni órákban hagyta el a Margitszigetet. Javult a vasárnap lezuhant német pilóta állapota Kitűnően sikerült a mátyásföldi repülőbemutató Vasárnap nagy napja volt a motornélküli repülésnek. A mátyásföldi repülőtéren a nem­zetközi motornélküli kongresszus alkalmából repülőnapot rendeztek, amelyen a nagyszámú közönségnek olyan látványban volt része, amely igen hosszú ideig emlékezetes marad mindenki számára. Kettős oka van annak, hogy a kö­zönség sokáig fog visszaemlékezni a vasárnap délelőttre. Elsősorban a pilóták Magyarorszá­gon még sohasem látott bravúros repülései maradnak emlékezetesek, másodsorban az egyik német híres pilóta tragikus bukása volt az, amely mélyebb benyomást tett Mátyásföld vasárnap délelőtti közönségére. Egymásután haladtak az elegáns autók már kilenc óra után a Mátyásföld felé, ahol a leg­nagyobb rendben helyezték el a közönséget, annál is inkább, mert a Magyar Aero Szövet­ség rendezőgárdáját a kitűnő Kara Jenő al­ezredes irányította. A közönség soraiban meg­jelent Winckhler István kereskedelemügyi mi­niszter, Teleki Pál gróf, a Cserkészszövetség elnöke, vitéz Kenese Valdemár, a Légügyi Hi­vatal főnöke, a kongresszus külföldi résztvevői és a repülés iránt érdeklődők százai. A bemu­tató a BSE sportrepülőinek tisztelgő repülésé­­vel kezdődött. Az egyik piros gépbe Odescalchi Miklós herceg, a fehér repülőgépbe Buzay Árpád, a zöld gépbe Hadnagy Endre szállott be és tisztelgő repülésük után vitéz He­ty Fri­gyes mutatta be a csörlővontatásos vitorlázó repülőgép-indulást. Autóval húzták a sárkány­­alakú repülőgépet, amely nemsokára a leve­gőbe emelkedett. Utána vitorlázó műrepü­lés következett és elsőnek Wolf Hirth, a híres német félkarú óceánrepülő indult egy kis vi­torlázógépen útnak. A pompás mutatványokat tragikus bukás fejezte be. A német pilóta el­­számította magát és a közönség egyszerre csak elszörnyedve láthatta, hogy harminc méter magasságból lezuhant a gép. Pozdorjává tört a vitorlázórepülőgép és alóla eszméletlen álla­potban húzták ki a német pilótát, akit a men­tők a Bokrog-klinikára szállítottak kettős boka­­töréssel és sereg más súlyos sérüléssel. Húsz percig tartott, amíg a közönség és ren­dezőség magához tért az ijesztő látvány után és újból megkezdődhetett a repülőbemutató. Steff Tibor, a kitűnő magyar vitorlás műrepülő mutatott be ezután motoros vontatású indítást és műrepülést, majd a lengyel Kazimir Kula végzett nagysikerű műrepülést. Ezután követ­kezett a repülőnap legnagyobb eseménye, a magyar Majoros János, a fiatal műegyetemi hallgató nyolcvan lóerős kis repülőgépen káp­ráztató légi akrobata-mutatványokkal szóra­koztatta a közönséget. Egymásután mutatott be loppingokat, háton repülést és különböző bravúrokat, úgy hogy a nézőknek az volt a be­nyomásuk, hogy ez a pilóta olyan könnyedén végzi mutatványait, mintha ezek nem is vol­nának életveszélyes produkciók. Végül Heinz Ditmar, az alig huszonkétéves német vitorlázó repülő-világrekorder indult el Budaörs irá­nyában távrepülésre. A nagysikerű repülőbemutató után termé­szetesen mindenki aziránt érdeklődött, hogy életveszélyes-e a lezuhant Wolf Hirth állapota. A Bakay-klinikán Bakay professzor műtétet végzett a szerencsétlen pilótán, aki bokatöré­sen kívül medencecsonttörést és súlyos zúzó­­dásokat is szenvedett. Vasárnap estére magá­hoz tért Wolf Hirth és elismerte, hogy saját hibájának köszönheti lezuhanását. Hétfőn, amikor az esti órákban érdeklődtünk a klini­kán a német pilóta állapota felől, azt a fel­világosítást kaptuk, hogy erősen javultak sérü­lései és most már biztosra lehet venni, hogy megmenthetik az életnek. Hétfőn este, amikor pilóta­küldöttség járt a Bakay-klinikán a né­met pilótánál, Wolf Hirth kijelentette magyar pilótabarátainak, hogy megtéríti a magyar cserkészrepülők kárát, hiszen az ő gépüket törte össze és amint felgyógyul, vesz a magyar cserkészeknek egy vadonatúj motornélküli repülőgépet. Vasárnap délelőtt igen sok bámulója akadt a fővárosban annak a két repülőgépnek, amely egymás mögött repült el Bécs irányában. Egy kétfedelű motoros repülőgép vontatott egy vitorlázó repülőgépet. A budapesti repülőnap alkalmából külön bélyeget adtak ki és a vitor­lázó repülőgép postát vitt Bécsbe. A Magyar Aero Szövetség különben megállapította a vasárnapi vitorlázó repülőutak eredményeit. Igen jó eredményt ért el Ditmar német vitor­lázó repülő, aki 2500 méteres magasságot ért el és Szolnok mellett ért földet. Az osztrák Gumpold és Stiefsohn Komárom mellett szál­lott le. __ Egy nő, aki siet Én drágám, már s a többi eltemetett ábra ii dóm mellé temettem azt a vágyamat is, hogy a­ magam kis kertes házá­­ban töltsem — lehető-* lég a hagyományos száz-* húszig! ■— életem utolsó évtizedeinek sorozatok. Ma már, fájdalom, biz*­tosra kell vennem, hogy, mint főbérlő fogom megejteni, illetve magammal megejtetni azt a bizonyos utolsó larcolkodást, tehát ennek­ ellenében megengedhetném magamnak azt a luxust, hogy azok közé az ingatlanok közé, amiket nem veszek meg, belekombináljak­ olyanokat is, amelyekre, mikor még komoly vételi ábrándjaim voltak, nem is gondol­­hattam. De vagyok olyan szolid, hogy nem teszem. Ennélfogva minden emóció nélkül veszem tudomásul, hogy egészen ritka és kivé­teles házvételi alkalom kínálkozik. A litt­­ckingham-palota eladó. Igaz, hogy ez a pa­lota Londonban van, de gondolni kell arra édesem és kedvesem, hogy szemben a közúti közlekedés állandó és rohamos leromlásával a távolsági közlekedés állandóan és rohamo­san javul, folyton új, modern járművek be­kapcsolásával tökéletesedik, tehát egyáltalán­bár nem tartozik a lehetetlenségek közé, hogy egy idő múlva hamarabb, simábban és talán olcsóbban is eljut az ember Londonból a Nemzeti Színházhoz, mint villamossal a Tátra­ utcából. Az is bizonyos, hogy ennél az eladásnál nyerészkedési spekuláció nem szere­pel. Még néhai György király őfelsége hatá­rozta el néhány esztendővel ezelőtt, példa­­mutatásul a takarékoskodásban, hogy eladja ezt az ingatlant, mert enélkü­l is bőven elég palotája van — és most az utódja kegyelete­­sen respektálni akarja nagyemlékű édesatyja elhatározását. Annál is inkább, mert nőtlen ember létére neki még kevesebb férőhelyre van szüksége. Az elhatározás azonban, mint az angol lapok írják, nem igen tud megvaló­sulni, mert, mint ahogy nem jelentkezett vevő a Jonker-gyémántra, a Buckingham-palota megvásárlására se tolonganak az aspiránsok. Megértem, drágám, — nagyon megértem. Én se tolonganék, ha a retikü­löm tele is lenne Jonkerekkel. Akinek már van palotája a lon­doni urak közül, az beéri vele, akinek pedig nincsen, az még kevésbé fog egyenesen ebbe igyekezni, ha különben minden oka is meg­van rá, hogy ne féljen semmiféle­­ látszat­adótól. Mindjárt a Buckingham-palota, — az alkalom egy kicsit túlságosan is szép! Már inkább csak egy nyolcszobás, pirostornyos a Pasaréten! Nem igaz?... Megkezdődött a BEAC nemzetközi tenniszversenye Hétfőn kezdődött a BEAC nemzetközi tennisz­­versenye. Az első versenynapon a következő eredmények voltak: Férfiegyes: Sznopek—Talabér 6:4, 6:4; La­­czay—Kiss dr. 6:2, 6:3; Balázs—­Kanta 6:1, 10:8 Riedl—Kováts D. 6:4, 6:4; Horváth— Hadnagy W. o. Női egyes: Manzutto (olasz bajnoknő) — Straubné 6:0, 6:0; Pongerné—Szilvássy 6:3, 6:3; Bajkay­—Okulicsányiné w. o.; Patkó—Richterné 6:3, 6:1; Kubinyi—Gerliczy I. bárónő 6:3, 4:4 állásnál félbeszakadt; Halász B.—Gerliczy M. 6:2, 6:3; Medveczky—vitéz Kanotayné 6:2, 6:6, félbeszakadt; Demkó-*-Weinerné 6:4, 3:2, félbe­maradt. Férfiegyes: Radocza—Majoros 6:3, 6:1; Csi­tta—Toldy 6:4, 6:2; Németh P.*~Gesztesi 6:4, 6:8; Tóth—Makó—Riéger 6:3, 7:5; Faragó —Ungár 6:0, 9:7; Furáth—Sehramek­­v. o.; Papp—Kökényesdy—Battsay 6:1, 5:7, 6:1. 1M KEDD: 1036 MÁJUS 26 Egy mérnök halálos balesete a műhelyben A Thék Endre­ utca 15. számú házban levő Dedics Testvérek-féle hengercsiszóló műhelyben motort próbáltak ki. Közben az elektromos transzmisszió rúdja eltörött, le­zuhant. Szerencsétlenségre ott állt Auer János 35 éves mérnök, akire a rúd ráesett és azonnal megölte. Az idei könyvnapra 1938 jun. 2, 3,4 m­egjelenő nagyszerű­­ Erzsébet-krt 43 Roval-szálló épülete előtt

Next