Ujság, 1936. május (12. évfolyam, 100-125. szám)

1936-05-06 / 104. szám

Szerda, 1930 május 0 ÚJSÁG SZÍ­­NI HÁZ Grace Moore Budapestre érkezett A világhírű amerikai filmsztár és opera­­énekesnő kedden este háromnegyed tizenegy óra­kor lépett ki a Dunapalota-szálló előtt egy taxi­ból férjével együtt, majdnem kétnapos utazás után. Budapestre egyenesen Cannesből jöttek, ahol villájuk van és ahol legutóbb utolsó filmje felvételeinek fáradalmait pihente ki. A kétnapos utazás egyáltalában nem látszott meg a karcsú, szőke sztáron, aki vidáman ugrott ki a kocsi­ból, szinte felszaladt a szobájába, hogy néhány perc múlva már újra közöttünk, újságírók kö­zött legyen, kik a szálloda egyik különtermé­ben gyülekeztünk össze a fogadtatására. Mosolyogva lépett be a terembe, amerikai szokás szerint megkérdezte, How do you do, majd a mögötte álló sovány, fekete férfira mutatott: — Ez a férjem! — mondotta. Azután leült az egyik kanapéra és felszólí­totta az összegyűlt hírlapírókat, hogy az üljön melléje jobbról és balról, aki tud angolul. Mindössze ketten jelentkeztünk. Késő volt, mi is siettünk a közeli lapzárta miatt és ezért igazán sürgönytempóban szegez­tük kérdéseinket a szőke, kékszemű, folyton mosolygó sztár felé, aki frissen, folyamatosan, szinte minden gondolkodás nélkül felelgetett: — Boldog vagyok, hogy Budapestre érkez­tem és már is megszerettem ezt a vidám várost, bár nem láttam belőle mást, mint a Dunába tükröződő ívlámpák fényét De önöknek igazán kitűnő ajánlójuk volt nálam .Nem más, mint az angol király, akkor még walesi herceg, aki egy banketten jelentette ki előttem, hogy a világ legvidámamabb városa Budapest és soha na­gyobb bűnt nem követhetek el, mintha el­mulasztom azt meglátogatni. Most tehát itt va­gyok és remélem, nem is fogok csalódni. — Miután a múltamról is illik ilyenkor egy pár szót beszélni, énektanulmányokat folytat­tam, énekesnő lettem, Olaszországban indult el a pályám, bár Amerikában születtem, sokat énekeltem Párizsban, Belgiumban, azután jöt­tek az amerikai sikerek operában, hangverseny­­teremben egyaránt. Mikor megérkeztem Holly­woodba, az ottani filmgyárosok szinte őrültnek tartottak, mert azt mondottam nekik, hogy ko­moly muzsikával is lehet filmet csinálni. És ad­dig küzdöttem, míg ténylegesen egész opera­részleteket vittünk a vetítővászonra. Abban a filmemben, melyben Bartlet volt a partnerem, és amely, úgy hallom, már Budapesten is elő­adásra került, a film a Bohémélet egy részleté­vel fejeződik be. Én itt az egész felvonást el akartam énekelni. Ez azonban persze nem ment. De amit elértem, az is óriási, különösen az olyan emberek előtt, akik tisztában vannak azzal, hogy a hollywoodi filmszakmában nem tartják fontosnak, hogy valaki meg tudja kü­lönböztetni a Carment a Parsivaltól.­­ Az utolsó filmemnek a zenéjét Fritz Kreis­­ler, a nagyszerű hegedűművész és komponista írta. A film címe: Sisi és a fiatal Erzsébet ki­rálynőről szól. Kreisler különben most operettet ír számomra. — Hogy mi volt életem legnagyobb sikere? Talán az, mikor tavaly Londonban a Covent Garden-ban énekelhettem el Mimit. Ha még arra is kiváncsiak, hogy megmondjam, mit te­szek a legszívesebben, elárulom, hogy az ope­rai színpadon szeretek legjobban szerepelni. Hiába, mégis más az, hogy ha az ember közvet­len kontaktusba kerülhet a közönségével, bár nem szabad elfelejteni, hogy a film az, mely el­vitte hírnevemet a föld legtávolabbi zugaiba is. De a siker közvetlenségét mégis csak az a taps nyújtja, amit az ember maga hall. — Hogy Budapesten mi lesz velem, azt nagy­részt önök is tudják, elénekelem a Mimit, egy kitűnő tenoristával, akivel már együtt szerepel­tem Newyorkban is. Pénteken megnézek egy magyar operettet, a Pármai ibolyát és szomba­ton, sajnos, már utaznom kell tovább Bécsbe, Stockholmba, Kopenhágába és Oslóba, hogy az­után Londonban az Albert Hall-ban tartsam meg nagy hangversenyemet. Többet azután nem igen tudott már mon­dani Grace Moore, mert minden oldalról meg­indultak a fényképészek magnéziumbombái, melyek felvillanásukkal úgy az újságíróknak, mint a sztárnak torkára fagyasztottak minden szót. *•­gy- Dayka Margit pere a leszakadt vakolat miatt Megírtuk, hogy Da­jka Margit és férje, Kovács Károly aranykéz utcai lakásában haj­nalban másfél négyzetméternyi területen le­szakadt a r­enyezetről a vakolat. A robaj mély álmából ébresztette fel a művészpárt, s Dayka Margit az ijedelemtől valósággal idegsokkot kapott. A lehulló vakolat dara­bokra tört egy üvegasztalt és egy több kiló súlyú darab közvetlenül a művésznő ágya mellett zuhant a szőnyegre. Dayka Margit és férje reggel szállodába költözött, ahol hét napot töltött, azután új lakásba hurcolko­­dott, a régit pedig azonnali hatállyal fel­mondta. Most pert indítottak a háztulajdo­nos — az egyik biztosító társaság — ellen és 92 pengő kártérítést követelnek. Felszá­mították a szállodai bért, a vendéglői étke­zést, a megrongált bútor javítási költségét, az orvosi kezelési díjat. Május 25-én lesz az érdekes per tárgyalása. * Jövő évre lesz Operabál. A Nőiruha­­készítők Országos Szövetsége közgyűlése elé terjesztendő jelentésben panaszolja el a szakma siralmas helyzetét. Megállapítja a jelentés, hogy a bajok fő oka a fokozódó fo­gyasztási válság és a középosztály mind rosszabbra forduló anyagi helyzete, végül pedig bejelenti, hogy a jövő farsangban előreláthatóan megtartják az operabált, amely két év előtt olyan nagy sikert aratott. A jelentés szerint Márkus László igazgató megígérte, hogy a divat és fogyasztási iparok szempontjából oly nagyjelentőségű bál meg­tartása érdekében mindent megtesz. * Két főpróba. Csütörtökön este VI8-kor lesz Molnár Csoda a hegyek között című legendá­jának jótékonycélú főpróbája a Vígszínházb­an. — Pénteken délelőtt Vill-kor mutatja be a fő­próbaközönségnek a Nemzeti Színház Török Sándor Április című darabját. Apró hírek Új színháztröszt alakul a Pestkörnyéken. Darvas Ernő színigazgató, aki a pestszenterzsé­­beti, rákospalotai és budafoki koncessziók tu­lajdonosa volt, azt kérte a minisztériumtól, hogy a három városban ezentúl ne egymásután, hanem egyidőben játszhasson. Az engedélyt megkapta és már a napokban megkezdi a há­rom, különálló társulat szervezését, ami a szí­­nészmunkanélküliséget jelentősen fogja eny­híteni. Arthur Hellmer, a bécsi Theater an der Wien igazgatója, Budapestre érkezett. Sándor­ Erzsi, Fehér Pál, Érdy Pál vendég­szerepeinek Szombathelyt a Traviata előadásán. Komlós Pál vezényel. Molnár Ferenc a Riviéráról Budapestre ér­kezett. * Elhalasztott premier. A Kamaraszínház Zöld béka című operettújdonságának bemutató­ját május 9-ikére halasztotta. Oka: Bálla Lk­i elfoglaltsága. Pénteken este lesz a zártkörű fő­próba. * Növendékhangverseny. Kedden délután ren­dezte a Székesfővárosi Felsőbb Zeneiskola nö­vendékhangversenyét a Zeneakadémia nagyter­mében. Langhammer Győzőné, Zipernowsky Mária, Lackó Gézáné, Galántay Jenő dr., Jászó Györgyné, Gaál Endre, Breuer Éva, Vályiné Babits Vilma, Földessy Gyuláné és Sauerwald Géza tanárok növendékei mutatták be tudásu­kat a nagyközönségnek. A nagyigényű műsor keretében Takács Irma, Kiss Mária, László Irén, Kelemen László, Kricsfalvy Viktorné, Augner Erzsébet, Tóbiás Károly, Matus Vera, Moravetz Mária és az intézeti énekkar nagy zenei és tech­nikai nehézségeket támasztó művekben állták meg sikeresen a helyüket. Megjelent i­ Márai Sándor: N­apnyugati őrjárat ! c. nagyszerű írása könyvalakban is! Ára egész vászonkötésben................ P 4.80 i'íH/jiv. Kapható az Újság könyvkereskedésében, Erzsébet-körút 43. Vidékre portómentes ' 8B 11 ! Zenei kisszakasz B­e­li­c­z­ay Gyulának, a múlt században élt neves zeneszerzőnek az emlékezetére■ csü­törtökön hangversenyt rendez a Zeneművészeti Főiskola igazgatósága. A műsort kizárólag Be­­liczay műveiből állítják össze, aki az intézetnek annak idején zeneelmélet-tanára volt. Sándor Erzsi, Érdy Pál és Fehér Pál május 25-én együtt vendégszerepelnek Szombathelyt. A Traviata főszerepeit éneklik. Inselt Kató zongoraművésznő és Országh Tibor hegedűművész nagy siker­rel hangversenyeztek Szekszárdon. Mascagni Iris című dalművét nemsokára ismét feleleveníti a milánói Scala. A Paraszt­­becsület világhíres szerzőjének ezt az operáját 1915-ben mutatták be ugyancsak a milánói Scalá­ban, Mascagni vezetése mellett. A darab Olaszországon kívül nem igen került előadásra, aminek talán a háború is oka lehetett. Most újból megpróbálkoznak Mascagni Iris­ével és nincs kizárva, hogy ezúttal talán átütőbb sikert fog aratni ez az opera. Puccini Manon L­e s c­a­u­t-jának a fel­elevenítését tervezik az Operaházban a jövő évadra. Ennek a rendkívül szép részletekkel ékes dalműnek a játékrendbe iktatásával a nagy olasz zeneszerzőnek egyetlen egy jelentősebb munkája sem hiányoznék Operaházunk mű­soráról. A bécsi állami o­p­eraházban Victor de Sabala, a nálunk is ismert kiváló olasz kar­mester vendégszerepel. Legutóbb az Aidát diri­gálta nagy sikerrel. Érdekes, hogy ennek az előadásnak három főszereplője magyar művész volt. A címszerepet Németh Mária, Amneris-t Anday Piroska, Radames-t pedig Pataky Kál­mán énekelte. * Alpár Gitta Miskolcon. Miskolcról jelentik: Zsúfolt ház közönsége előtt szerepelt kedden este a miskolci Nemzeti Színházban Alpár Gitta a Dubarry címszerepében. A közönség lelkesen ünnepelte kitűnő szereplőtársaival, Lantos Icá­val, Konráth Ilonával, Gyárfás Ödönnével, Vá­­radi Pirivel, Madarász Lászlóval, Czobor Imré­vel, Sik Rezsővel, Rajz Jánossal, Lázár Tiha­­mérral és Ladányi Ferenccel együtt. A zenekart mint vendég Alpár Tibor vezényelte. Az előadást Sik Rezső rendezte. * Bemutató Szegeden. A Magyar Komédia nevű kamaraszínház Szegeden kezdi meg mű­ködését. Május 9-én bemutatják Rose Franken amerikai író Another Language című Pulitzer­­díjnyertes színművét, amelynek magyar címe Pesti asszony lesz. A női főszerepet Gordon Zita, a Londonból nemrégen hazatért fiatal művésznő játssza. * Genfi lap cikke Liszt Ferencről. A genfi Illustro, Svájc egyik legtekintélyesebb folyó­irata a Liszt-évvel kapcsolatosan hosszabb ta­nulmányt közöl a nagy magyar zenei lángelme genfi tartózkodásáról. Liszt d'Agoult grófnővel két esztendeig, 1835-ben és 1836-ban lakott Genfben. A cikket, amelyet Lippay Imre irt, sok szép és érdekes kép illusztrálja. .. MOZI * Autóból készült ház. A Hunnia műtermében Vincze Márton pompás házikót épített Szőke Sza­káll számára. Ez a ház egy autó részeiből ké­szült, melyet a páratlan magyar humorista, ki egy sofőr szerepét játssza ezúttal a felvevőgép előtt, taxis működésének első napján darabokra tört. Az autó egyes részeit pompásan alkalmaz­ták a házikóban. Az ajtón Csengő helyett az autó dudáját erősítették meg, az ablakok az autó ablakai, az egyik ablaknál ventilátor is van a kocsi légcsavarjából, a kényelmes hátsó ülés mint szalon szerepel a házikóban, míg a sárhányókból recamier lett, a motorház bádog­teteje kis éléskamrává alakult át, a kormány­­kerék pedig rudján lóg le a mennyezetről és csillárrá lépett elő. De a­­legsikerültebb talán az a hintaszék, hol a két hatalmas pneumatik sze­repel a szék hintázó talpa gyanánt. Itt lakik Szőke Szakáll jó barátjával, Wallburggal, ki szintén taxisofőr és ide­ fogadják a kis­ Mirchát, a­ legújabb világhírű csodagyereket, kit lopás gyanúja miatt üldöz a rendőrség. Az Universal egykori igazgatójának, Rappaportnak német produkciójában az említetteken kívü­l még Bálla Lkci játszik és Hans Holt, ki Gaál Francinak volt a partnere a Katiban. Az új film legérde­kesebb szereplője kétségkívül a kis Mircha, kit egy párizsi varietében kapott szárnyára a világ­hír. A fiúcska itt dalokat adott elő, még­pedig olyan kedvesen, olyan tehetségesen, olyan öt­letesen, hogy a francia közönség a „kis Cheva­­lier“ névvel tüntette ki. Filmjében, melynek szintén Mircha lesz a címe, három dalt énekel, melyeket Brodszky Miklós komponált számára. Az új filmet Gaál Béla rendezi Joachimssohn szövegkönyve nyomán. * Vihar a tengered. Több filmben előfordul, hogy a cselekmény egy része hajó fedélzetén tengeri viharban játszik. Ilyenkor ugyancsak nehéz a fotográfusnak a munkája. A legújabb Ufa-filmben a Merénylet az óceán­járón című izgalmas drámában a legfontosabb szereplők egyike a viharzó tenger. A fotografálást úgy tették lehetővé ezúttal, hogy vízmentes kis ka­bint építettek meg és erősítettek a fedélzethez és ennek üvegablakán keresztül teljesen víz­mentes helyről fotografálták a hullámokat, me­lyek nem egyszer szinte lesodorták a fedélzet­ről a szereplőket, Lyda Baarovát, Albrecht Schönhalst, Alexander Engelt és Willy Birgelt. u A BMW 6 henger, 1*5 liter a KIS AUTÓ felsőbbrendű ■ ÜGYNÖKE. 5 BÁRDI Horváth Árpád vezet a debreceni pályázaton Debrecen város színházának bérletéért ketten versengenek: Horváth Árpád, a Ma­gyar Színház kiváló főrendezője és Kardos Géza, az eddigi debreceni igazgató. Kedden három bizottság tárgyalta a pályázatok ügyét. Mind a három — a színügyi, a köz­­munkaügyi, továbbá a jog- és pénzügyi — bizottság azt javasolta, hogy a színház bér­letét hat évre Horváth Árpádnak juttassa a város. Különösen Horváth Árpád művészi múltjára volt tekintettel a három bizottság és arra, hogy Horváth a debreceni színház­nak magas művészi fokra emelését ígérte az ajánlatban, de megállapították, hogy Kardos pályázatának bizonyos alaki hiányai is van­nak. Csütörtökön délelőtt a kisgyűlés, ugyanaznap délután a közgyűlés tárgyalja le a színház bérletének ügyét végérvénye­sen. Debrecenben most már biztosra veszik, hogy Horváth Árpád kerül ki győztesen a vetélkedésből. Hangversenyek HUBERMAN MA, .VIGADÓ, 8. . Néhány jegy Koncertnél és esti pénztárnál. ♦ Grace Moore kíséretével tegnap megérkezett. A Metropolitan Opera páratlan népszerűségű primadonnája holnap, csütörtökön (május 7) lép fel a Bohémélet­ben, Bodolfo szerepében Kullmann Charles, a Metropolitan Opera tagja, Kovács Dezső stb. Vezényel Breisach Pál, a berlini Opera v. karmestere. Csekély számú jegy Rózsavölgyinél és a Városi Színháznál. I Május filmeseménye l­ánéi Jáméi! I A mi I kislányunk | 1 * I Premier |I ma! | 1^CCS •HMMti m üli I i

Next