Ujság, 1940. március (16. évfolyam, 49-72. szám)

1940-03-14 / 60. szám

CSÜTÖRTÖK, IMO MÁRCUS 11 UJSÁG SZÍNHÁZ Karte Géza lesz a szegedi Városi Színház igazgatója Pálffy polgármester levele a Színesi Kamarához Mint megírta az Újság, a színészkamara mél­tányolta Szeged kívánságát, hogy Városi Szín­házába önálló színtársulatot akar és hozzá­járult a város kiválásához a cseretársulatok rendszeréből. Azt kívánta csupán, hogy május elsejéig­ döntsön a város, kit kíván Városi Szín­háza igazgatójául. Szegedi hivatalos körökből most az a hír ér­kezik, hogy Szeged egy­­ stagione-igazgatót kíván színháza élére állítani. Két előző csere­társulat rossz tapasztalatai után ismerkedett meg a város vezetősége és közönsége a harma­dik cseretársulat igazgatójával, Kardoss Gézá­val s a város színügyi bizottsága már ez első két hét után megállapította, hogy a társulat teljesen megfelel azoknak a művészi követel­ményeknek, melyeket a szabadtéri játékoktól elkényeztetett szegedi közönség kivén. Most pedig, amikor az újból önálló Városi Színház­ról van szó, felmerült a gondolat, hogy igaz­gatóul nyerjék meg Kardoss Gézát, akinek szí­nészi, rendezői és igazgatói múltja (tíz éven át volt igazgatója a debreceni Csokonai­ Színháznak­ mindenben garancia. A szegedi híreket megerősíti Pét­ff­y polgár­­mester levele is, melyet a Színművészeti Kama­rához intézett, megvilágítva Szeged felfogását az ott járt cseretársulatokról E levelében Sze­ged polgármestere a következőket jelent­ette: — Kardoss Géza színigazgató működött, az igazgató társulata, az általa adott darabok és azok kiállítása egészen elsőrangúak. A szín­igazgató működésével a város közönségének és hatóságának teljes elismerését érdemelte ki. Egyébként a város kultusztanácsnoka la ■vi­tatkozott már arról, hogy mivel támogatja ön álló színházát, illetve annak színigazgatóját a hatóság. Eszerint az igazgató kapni fog húsz­ezer pengő készpénzt és teljesen díjmentesen bocsátják rendelkezés­re a gyönyörű Városi Színházat, mégpedig­­ütéssel és világítással együtt. — Ez a támogatás — mondotta a tanácsnok — tökéletes bázist nyújt egy önálló és Szeged kívánalmainak megfelelő színtársulat részére. Itt említjük meg, hogy az úgynevezett „A. osztályú*" társulatok az idei nyáron felváltva játszanak Pestszenterzsébeten, Kispesten és Új­pesten, de ellátogatnak Egerbe és­­Hódmező­vásárhelyre is. A „B. osztályú“ társulatok na­gyobb vidéki városokban töltik a nyarat, ősz­­szel a társulatok valószínűleg azokat az új ál­lomáshelyeket foglalják majd el, amelyeket a megreformált stagione-rendszer programmja je­löl ki a számukra. Klee Ferenc, a Színművészeti Kamara elnöke, a cseretársulatok sorsával kapcsolatban a kö­vetkező nyilatkozatot tette: — Az igazgatók értekezlete többlet­ megoldást dolgozott ki a jövőre. A kérdést a színmű­vé­szeti főosztály választmánya legközelebbi ülé­sén tárgyalja, dönteni a nagyfontosságú ügy­ben azonban majd a vallás- és közoktatásügyi minisztérium fog. A Kormányzó az Operabálban Horthy Miklós, Magyarország kormányzója, ▼égighallgatta az Operában Respighi A láng című dalművét és elismerését fejezte ki az együttes kitűnő játékáért. Százéves a szakszofon Az 1843-ik év egyik szép tavaszi napján egy fiatalember tartott vándorlegény módjára, csak úgy gyalogszerrel Brüsszelből Párizsba. Belga em­ber volt, Adolphe Saxnak hívták , egy-két évvel azelőtt sok próbálkozás után kieszelt talál­mányát vitte magával a világ fővárosába. A szakszofont, melyet később róla neveztek el nemzetközi nyelven Saxophon-nak. Szegény volt, mint a templom egere, de annál gazda­gabb volt reményben és bizakodásban. Kihez ment volna legelőbb Párisban? Egy nagy muzsi­kushoz és zenekritikushoz, Berliozhoz. Nem csalódott benne, mert az csakugyan nagy ér­deklődéssel, sőt lelkesedéssel fogadta e néhány nap múlva így írt a szakszefonról az újságjá­ban: „A hangja mély és egyben nyugodt; szem­ védés szólal meg benne, ábránd, méláim, s oly édes, mint a visszhang suttogása. Nem ismer­tem még hangszert, melynek az övéhez hasonló sajátszerű zengése volna." Szegény bolfea muzsikus bizalomra kelve, ősz­szekapart kölcsönökből háromezer frankot és egy kis mű­helyt bérelt ki magának Páris egyik utcájában. De híre ment a hangszergyárak piacán a találmányának. A konkurrensek meg­ijedtek tőle és minthogy a vetélytársak akkor sem idegenkedtek a piszkos eszközöktől, csalfa fogásokkal a tönk szélére juttatták. Ugyanabban az időben tűnt fel Párisban egy fiatal olasz zeneszerző, Donizetti. Új operáját készültek éppen színte hozni: a „Don Sebastian“-t és Donizetti azt ajánlotta a színház vezetőjé­nek, hogy a zenekarban, melyet ő fog vezé­nyelni, adjanak helyet Laz javított fúvóhang­­szereinek. De a konkurrencia most sem bocsá­totta ki kezéből az idegen feltalálót. Módját ej­tette, hogy a zenekar tagjai egymásután jelen­tették ki, hogy nem hajlandók Sax hangszerein játszani. Donizetti azt mondotta, hogy játsszon hát maga Sax a hangszerén a zenekarban, de a zenekari tagok ekkor sztrájkkal fenyegetőztek és Donizetti terve megbukott Sax nem nyugodott. Részvénytársaságot ala­kított találmányának értékesítésére, de a kon­­kurrencia összevásárolta részvényeit, potom áron a piacra dobta és a fiatal feltaláló a csőd szélére jutott. Hanem azért még most sem csüg­gedett. Új terve született meg, át akarta szer­vezni a francia katonai zenekarokat olyképpen hogy a klarinétéit számát felére csökkenti, az oboák és fagottok helyett pedig szakszofonokat állít be. A hadsereg vezetőcége belement a kí­sérletbe s 1945 tavaszán Sax hatalmas sikert aratott a Mars mezején, jóllehet megint helyet követelt magának a konkurrencia s tönkre akarta tenni azzal is, hogy megvesztegette zene­karának több tagját, akik az utolsó, pillanatban cserben hagyták. De Sax így is pompásan meg­állta helyét, hogy pótolja zenekarának héza­gait, az elmaradott zenekari tagok helyett hol egyiknek, hol másiknak szerepét vette át egy­maga a különböző hangszereken. A közönség éljenzett, a zenekritikusok, köztük Auber, Ha­­lévy, Adam és Berlioz tapsolta és Sax a pari­­siak kedvence lett. És a szakszefon 1845 szep­temberében megtarthatta bevonulását a francia katonai zenekarokba. Sax pedig azzal zárta be életének mérlegét, hogy az 1849-iki párisi világkiállításon találmá­nyáért megkapta a kállítás aranyérmét, ráadá­sul pedig a becsületrend keresztjét is. Egyéb­ként szegényen halt meg 1894-ben, nyolcvan éves korában. Most pedig, ötödfél évtizeddel a halála után, évente több mint kétmillió szaksze­­font gyártanak a világon. Passiója««k a Nemzeti Színháziján Az „Igazi passió­“ és a „Magyar­ passió" után a Nemzeti Színház a húsvéti ünnepekre színre hozza a rádió kitűnő rendezőjének, Csanády Györgynek I. N. B. 1. című húsvéti színjátékét Az új passiójátékot Abonyi Tivadar rendezi. A passió játék főb­b szereplői: Abonyi Géza, Szöré­nyi Éva, Makay Margit, Major Tamás, Tárai, Ferenc, Rdporthy Anna, Eöry Kató, Pethes Attila, Forgács Antal, Ungváry László, Csanádi, György J. N. R. I. című passiójátékának szomba­ton délelőtt­­ 11-kor lesz a főpróbája. LEGJOBB TANGÓHARMONIKAK -v •­Sternberg Legolcsóbb ársk. Árjegyzék Ingyen. .l­ut 6© királyi udvart hant?szergyik­ Rákóczi Likvidál a ,,Fővárosi O­perett­szín­ház R. T." A Fővárosi Operettszínház Rt. — hír szerint — megkezdte a felszámolását. Ennek a rész­vénytársaságnak voltaképpen csak annyi köze volt a Fővárosi Operettszinházhoz, hogy az épület tulajdonosaitól, Bálint Dezső örököseitől hosszabb időre bérbevette, azután albérletbe adta a színházat. A részvénytársaságnak egy ismert nagybirtokos, egy bankvállalat vezér­­igazgatója és egy fővárosi ügyvéd voltak az exponensei. A szerződés, amelyet a részvény­­társaság az épület tulajdonosaival kötött, most lejárt és a részvénytársaság ennek folytán — hír szerint — likvidál. A színház jelenlegi bérlői már nem ezzel a részvénytársasággal, hanem közvetlenül a tulajdonosokkal kötöttek bérleti megállapodást H­alló! — Itt Anja Suli beszél. Vasárnap mati­nén lépek fel a Corso Filmszínházban. A matiné műsora felöleli az egész amerikai Jazz-költészetet. A legújabb Rlmslágerektől kezdve, jazzesített operákon, néger spiri­tuálékon, délamerikai tangókon kívü­l egé­szen a magyar operettegyvelegekig terjed az a műsor, amit a vasárnapi matinén be­mutatok. A műsor humoráról a Pethesi Dénes-duó gondoskodik. * A belgrádi sajtó a Szent Cecília Kórus hang­versenyéről. A budapesti Szent Cecilia vegyes­­kar szombati és vasárnapi belgrádi hangverse­nyéről a Vreme szerdai száma hosszú és ro­­­konszenves hangú cikket közöl. A lap szerint a magyar énekkar látogatása rendkívüli jelen­tőségű, a magyar-jugoszláv kultúrközeledés szempontjából, amelyet a Sztankovics-féle énekkar minapi budapesti látogatása vezetett be. A Vreme kritikusa is dicséri a Cecilia-kórus művészi teljesítményét. Az előadott énekszá­mok közül a templomi és folklorisztikus dalla­mok nyerték meg legjobban tetszését. * Ascher Oszkár előadóestje. Szerdán este a Zeneakadémia kamaratermében teli nézőtér előtt rendezte előadóestjét Ascher Oszkár, a kitűnő művész. Műsorán főként magyar szerzők mű­vei szerepeltek, amelyeket a közönség igen nagy tetszéssel fogadott. Szavalókórus is mű­ködött közre az esten, Ascherr Oszkár betanítá­sában. Sok lelkes taps honorálta az egyéni stí­­lusú, nagykultúrájú előadóművész produkcióit. A nőnek mindig sikerül Tolnay, Turay, Pét­er, Szilassy | EMadécok kezdete mindennapi 11, 1, 1, HM, * Hont Ferencék estje. Hont Erzsébet és Hont Ferenc együttes estet rendez március 14-én este 8 órakor a Zeneakadémia Kamara termében „Költők a népért“ címmel. Műsoron Tinódi, Balassi, Zrínyi, Csokonai, Berzsenyi, Petőfi, Vajda, Arany, Ady, Kosztolányi, Babits, Juhász, Sík, József Attila dalai Bartók, Kodály, Kósa, Lányi megzenésítésében és egykorú dal­lamokra. Jegyek Rózsavölgyinél és a Zene­­akadémián. * Növendékhangverseny. A Zeneművészeti Fő­iskola ötödik nyilvános növendékhangversenyén Dohnányi Ernő zongoraművészképző-tanfolya­­mának tanítványai szerepeltek olyan kitűnő színvonalú előadásokkal, hogy a közönség jo­gosan lehetett abban az illúzióban, hogy nem növendékvizsgát hallgat, hanem kész művészek játékát élvezi. Különösen kiemeljük közülük a kivételes tehetségű Wehner Tibort, továbbá Furka Gizellát, Anda Gézát, Dániel Tibort és Szirányi (Stanzel) Jánost. ■i­ . ii ii ............................... M­ohié*te ^texicA Asszonylázadás »*««. OFINIA^CITY Hangversenyek Hont­est: Költők a népért, ma. 7. 8. Cn­appy szombaton adja szenzációs jazz-estjét. Jegyek Rózsavölgyinél, Zeneakadémián. 1—4 P Az UMZE mai estje Bartók betegsége miatt áprilisra halasztva. (Koncert). * Szereplőváltozások. A Faust szerda esti elő­adásán az Operában Márta szerepét Gere Lola helyett Szilvássy Margit énekelte, míg a hallét­ben az előre hirdetett Otrubay Melinda helyett Bartos Irén táncolt. * Zongoraest. Blaha Márta a nagyon tehet­séges és elsőrendűen képzett fiatal zongora­művésznő szerdán tartotta önálló hangversenyét a Zeneakadémián. Bach—Saint-Saëns, Brahms, C. Franck, Debussy és Chopin műveket játszott. Előadásában különösen dicsérhetjük érdekes, egyéni művészi elképzelését és finom, hangula­tos interpretálását. A közönség őszinte tetszés­­sel fogadta hatásos produkcióit. M­ály, Daj­ka, Szörényi, Csortos ötletes vígjátéka, Rendezte CSEPREGHY JENŐ Pénz beszél! löbbiUp, Ma premier! Jca£a e­n­e­világ Az Operaház legközelebbi balletújdonsága Ta­kács Jenő Cleopatrája. A koreográfiát Haran­gozó Gyula készíti és ő tanítja be a táncjátékot, a díszleteket Fülöp Zoltán tervezi, a főszerepet Szalay Karola táncolja. Ádám Jenő vezetésével Haydn „Évszakok" című oratóriumára készül a Zeneművésze­ti Fő­iskola ének- és zenekara. Bokor Margit a bécsi, majd a párisi operaház kitűnő magyar művésznője New Yorkban szere­pelt nagy sikerrel. A miskolci Nemzeti Színházban kedden este Puccini Pillangókisasszony című operáját ad­ták elő. Kőszegi­y Teréz, Rácz Tilda, Sárdy Já­nos, Csóka Béla, Szirmay Reginald és Sz­­its Péter operaénekesek közreműködésével. A zene­kart Ábrányi Emil, az Operaház volt igazgatója, vizinyeli. A­pró hírek A Vígszínház bemutatja Vaszary Gábor ham­ar felvonásos vígjátékét, Tolnay Klárival és Ajtay Andorral a főszerepekben, ötvenedszer került színre szerdán este az Andrássy Színházban a nagysikerű „Mandra­gora.“ A jubileumi estén is sok tapsot érdemelt ki a pompás együttes, Törzs Jenővel, Simor Erzsivel, Szakáts Zoltánnal, Pataky Miklóssal, Vaszary Piroskával, Hajmássy Miklóssal és másokkal a főszerepekben. Bodnár Ferenc, a Nemzeti Színház régi, érde­mes ügyelője és segédszínésze, elhunyt. A szín­házra kitűzték a fekete lobogót. Szerdán este volt Vécsey Leó „Espresso" című vígjátékénak nyilvános főpróbája. A közönség nagy érdeklődéssel fogadta az újdonságot. Csütörtökön este lesz a Magyar Színházban a „Tokaji aszú“ című operett főpróbája. SZÍNHÁZI MŰSOROK. OPERA: Romeo és Julit: Parasztbec­üllet; Poloveci tán­cok (kezdete 348). NEMZETI: Új haza (kezdete 348). V. bérlet NEMZETI KAMARA: Feleség (kezdete 8). VÍG: Álomlovag (kezdete 8). D. bérlet BELVÁROSI: Espresso (kezdete 8). Először. ANDI­­ÁSSY: Mandragora (kezdete 8). PESTI: Fenség tizetek! (kezdete 8). PÓDIUM: Ami az Élő Tárlatból kimaradt (lead. I). MAGYAR: Tokaji aszú (kezdete 8). Nyilvános ÍApróba. FŐV. OPERETT: Handa-banda (kezdete 8). J­ÓVAL: Bombaüzlet (kezdete 349) KISFÁI­UDY: Pozsonyi lakodalom (kezdete 349 és 349). ERZSEBES­VÁROSI: Asszony verve jó (kezdete 346, 343) ló.BEFVÁROSI: Farsang tündére (kezdete 346 és 349). KOMÉDIA: Hendy-Bendy (kezdete 345 és 349). LÓSPORT ügetőversenyek. Minden különösebb esemény nélkül bonyolódtak le a szerdai futamok. Álta­lában az esélyes lovak végeztek elöl, csak a Nemzetközi handicapben okozott Egyetlen győ­zelme meglepetést, Tommm­ lova harminckét­­szeres osztalékot fizetett a totalizatőrnél. Az esélyes Minor második, míg Botond harmadik lett. Listrac és Zivatar D. ugyanabba a két-két futamba voltak benevezve. Gondosan kikerülték egy­mást, mire az Edgar F.-díj Zivatar J1. nek a Bibor-dij Listracnak lett könnyű zsákmánya. A Háromévesek versenyében néhány jóképes­­ségű hároméves ügető mutatkozott be. A futa­mot Ali J. nyerte meg, de igen jól szerepeltek Étre és Fekete barát is. A Kettesfogatú űrkocsis­­verseny egyszerű séta volt a Belei—Törzsfőnök kettős számára. Részletes eredmény: I­ I. Puszta herényi ra. Ali J. (pl Fel­ser. 2. Fekete Barát (4) Földi. 3. Étre (21 Kovács II. Fm.: Baronesi, H. Palo, Boglár. Könny. Tot.: 10:19, 14, 21. bef.: 139. — II. 1. Weiss B. és Giza­ isz. B­e k­i—T­ö­r­z­s­f­ó n­ö­k (3) Síró dr. 2. Bob—Csapláros (p) Vadnay. 3. Dusán— Junak (3) Grundt. Fm: Imréd II.—Zarándok. Könny. To.: 10:26. bef.: 43. — III. 1. Kozma M. Zivatar D. (p) Kovács II. 2. Móric S. (2) Zwillinger 3. Peter Pilot (4) Jónás. Fm.: Sabazia, Napsugár, Wilt Mária, Síben­der, Uranos, Leo. Bizt. Tot.: 10,19, 11, 10, 12, bef.: 23 és 34. — IV. 1. Anna-ist. B­i­c­s­k­á­s (pl Tomann. 2. Dajka (3) Síró dr. 3. Lármás (234) Dózsa. Fm.: Toti, Vakarcs, Urilány, Edömér. Bizt. Töt.: 10:15, 10, 10, 10, bef. 42. — V. 1. Körmendi , Listrac (4,10) Ray­­mer. 2. Paprika (12) Vári. 3. Dulcinea (3) Jónás. Fm.: Opera, Hyperol, Detto Könny Tel.: 10:10. II­, 17. bef.: 99­ — VI. 1. Vojta P. Egyetlen (6) Tomann. 2. Minor (4) Jónás 3, Botond (4) Feiser. Fm.: Utána, Ocsili, Agyafúrt, Lasta, Tilly, Danilo. Könny Tot.: 10:329, 28, 13, 12. bef.: 1672 és 1057.­­ VII 1. Pan­iki m, P­a­m­u­k i Hárpia (2) Simké. 2. Little Winny (5) Raymer. 3. Angyalka (8) Kovács .1. Fm.: Quarm­ro, Da­ma J. F­. Csibész, Marci, Dália, Nikia. Könny. Tot.: 10,28, 11, 13, 16. bef.: 75 és 349. - VIII. 1. Nerhaft I. T r­é­z­s­i (5) Nerhaft. 2. Rollo (4) Vári. 3. Ru felejtő (10) Hauser Fm.: Tüzes, Alpár G., Zire, Szirén, Baja­­dére, Alom, Maya, Bizt. Tot.: 10:139, 19, 18, 92, bef.: 206 és 1231. - IV. 1. Kai­ráth , Lenke II. (234) Kovács tt. 2. Előkelő (4) Nerhaft. 3. Emke (4) Mar­schall. Fm.: Hamis, Orgona II., Hableány, Zsémbes, Tilly II., Nina. Apród of Pamuk. Elég, Tisza, Ho­and­­janin, Cilra. Küzd. Tot.: 20,30, 26, 20, 21, bef. 97 és 120. Á­D­I­Ó CSÜTÖRTÖK, március 14. — Budapest I. — 12.10: Szalonzenekar. - 13.30: Katonazene — 17.15: Előadás. - 17.45: Zongora. - 18.05:­­Elő­adás. — 18.30: Cigányzene. — 19.30: Az Opera­ház előadása: I. Romeo és Julia. Tánckötemény. II. Parasztbecsület. Melodráma. III. Poloved táncok. — 22.45: Hanglemezek. — 23.25: Cigány­zene. — Budapest 11. 16.15: Hanglemezek — 17.15: Hanglemezek. — 18 45 Angol nyelvoktatás. — 19.30: Versek. — 20.25: Tánclemezek. — 21.40: Előadás. — 22: Hanglemezek.

Next