Ujság, 1940. március (16. évfolyam, 49-72. szám)
1940-03-14 / 60. szám
CSÜTÖRTÖK, IMO MÁRCUS 11 UJSÁG SZÍNHÁZ Karte Géza lesz a szegedi Városi Színház igazgatója Pálffy polgármester levele a Színesi Kamarához Mint megírta az Újság, a színészkamara méltányolta Szeged kívánságát, hogy Városi Színházába önálló színtársulatot akar és hozzájárult a város kiválásához a cseretársulatok rendszeréből. Azt kívánta csupán, hogy május elsejéig döntsön a város, kit kíván Városi Színháza igazgatójául. Szegedi hivatalos körökből most az a hír érkezik, hogy Szeged egy stagione-igazgatót kíván színháza élére állítani. Két előző cseretársulat rossz tapasztalatai után ismerkedett meg a város vezetősége és közönsége a harmadik cseretársulat igazgatójával, Kardoss Gézával s a város színügyi bizottsága már ez első két hét után megállapította, hogy a társulat teljesen megfelel azoknak a művészi követelményeknek, melyeket a szabadtéri játékoktól elkényeztetett szegedi közönség kivén. Most pedig, amikor az újból önálló Városi Színházról van szó, felmerült a gondolat, hogy igazgatóul nyerjék meg Kardoss Gézát, akinek színészi, rendezői és igazgatói múltja (tíz éven át volt igazgatója a debreceni Csokonai Színháznak mindenben garancia. A szegedi híreket megerősíti Pétffy polgármester levele is, melyet a Színművészeti Kamarához intézett, megvilágítva Szeged felfogását az ott járt cseretársulatokról E levelében Szeged polgármestere a következőket jelentette: — Kardoss Géza színigazgató működött, az igazgató társulata, az általa adott darabok és azok kiállítása egészen elsőrangúak. A színigazgató működésével a város közönségének és hatóságának teljes elismerését érdemelte ki. Egyébként a város kultusztanácsnoka la ■vitatkozott már arról, hogy mivel támogatja ön álló színházát, illetve annak színigazgatóját a hatóság. Eszerint az igazgató kapni fog húszezer pengő készpénzt és teljesen díjmentesen bocsátják rendelkezésre a gyönyörű Városi Színházat, mégpedigütéssel és világítással együtt. — Ez a támogatás — mondotta a tanácsnok — tökéletes bázist nyújt egy önálló és Szeged kívánalmainak megfelelő színtársulat részére. Itt említjük meg, hogy az úgynevezett „A. osztályú*" társulatok az idei nyáron felváltva játszanak Pestszenterzsébeten, Kispesten és Újpesten, de ellátogatnak Egerbe ésHódmezővásárhelyre is. A „B. osztályú“ társulatok nagyobb vidéki városokban töltik a nyarat, őszszel a társulatok valószínűleg azokat az új állomáshelyeket foglalják majd el, amelyeket a megreformált stagione-rendszer programmja jelöl ki a számukra. Klee Ferenc, a Színművészeti Kamara elnöke, a cseretársulatok sorsával kapcsolatban a következő nyilatkozatot tette: — Az igazgatók értekezlete többlet megoldást dolgozott ki a jövőre. A kérdést a színművészeti főosztály választmánya legközelebbi ülésén tárgyalja, dönteni a nagyfontosságú ügyben azonban majd a vallás- és közoktatásügyi minisztérium fog. A Kormányzó az Operabálban Horthy Miklós, Magyarország kormányzója, ▼égighallgatta az Operában Respighi A láng című dalművét és elismerését fejezte ki az együttes kitűnő játékáért. Százéves a szakszofon Az 1843-ik év egyik szép tavaszi napján egy fiatalember tartott vándorlegény módjára, csak úgy gyalogszerrel Brüsszelből Párizsba. Belga ember volt, Adolphe Saxnak hívták , egy-két évvel azelőtt sok próbálkozás után kieszelt találmányát vitte magával a világ fővárosába. A szakszofont, melyet később róla neveztek el nemzetközi nyelven Saxophon-nak. Szegény volt, mint a templom egere, de annál gazdagabb volt reményben és bizakodásban. Kihez ment volna legelőbb Párisban? Egy nagy muzsikushoz és zenekritikushoz, Berliozhoz. Nem csalódott benne, mert az csakugyan nagy érdeklődéssel, sőt lelkesedéssel fogadta e néhány nap múlva így írt a szakszefonról az újságjában: „A hangja mély és egyben nyugodt; szem védés szólal meg benne, ábránd, méláim, s oly édes, mint a visszhang suttogása. Nem ismertem még hangszert, melynek az övéhez hasonló sajátszerű zengése volna." Szegény bolfea muzsikus bizalomra kelve, őszszekapart kölcsönökből háromezer frankot és egy kis műhelyt bérelt ki magának Páris egyik utcájában. De híre ment a hangszergyárak piacán a találmányának. A konkurrensek megijedtek tőle és minthogy a vetélytársak akkor sem idegenkedtek a piszkos eszközöktől, csalfa fogásokkal a tönk szélére juttatták. Ugyanabban az időben tűnt fel Párisban egy fiatal olasz zeneszerző, Donizetti. Új operáját készültek éppen színte hozni: a „Don Sebastian“-t és Donizetti azt ajánlotta a színház vezetőjének, hogy a zenekarban, melyet ő fog vezényelni, adjanak helyet Laz javított fúvóhangszereinek. De a konkurrencia most sem bocsátotta ki kezéből az idegen feltalálót. Módját ejtette, hogy a zenekar tagjai egymásután jelentették ki, hogy nem hajlandók Sax hangszerein játszani. Donizetti azt mondotta, hogy játsszon hát maga Sax a hangszerén a zenekarban, de a zenekari tagok ekkor sztrájkkal fenyegetőztek és Donizetti terve megbukott Sax nem nyugodott. Részvénytársaságot alakított találmányának értékesítésére, de a konkurrencia összevásárolta részvényeit, potom áron a piacra dobta és a fiatal feltaláló a csőd szélére jutott. Hanem azért még most sem csüggedett. Új terve született meg, át akarta szervezni a francia katonai zenekarokat olyképpen hogy a klarinétéit számát felére csökkenti, az oboák és fagottok helyett pedig szakszofonokat állít be. A hadsereg vezetőcége belement a kísérletbe s 1945 tavaszán Sax hatalmas sikert aratott a Mars mezején, jóllehet megint helyet követelt magának a konkurrencia s tönkre akarta tenni azzal is, hogy megvesztegette zenekarának több tagját, akik az utolsó, pillanatban cserben hagyták. De Sax így is pompásan megállta helyét, hogy pótolja zenekarának hézagait, az elmaradott zenekari tagok helyett hol egyiknek, hol másiknak szerepét vette át egymaga a különböző hangszereken. A közönség éljenzett, a zenekritikusok, köztük Auber, Halévy, Adam és Berlioz tapsolta és Sax a parisiak kedvence lett. És a szakszefon 1845 szeptemberében megtarthatta bevonulását a francia katonai zenekarokba. Sax pedig azzal zárta be életének mérlegét, hogy az 1849-iki párisi világkiállításon találmányáért megkapta a kállítás aranyérmét, ráadásul pedig a becsületrend keresztjét is. Egyébként szegényen halt meg 1894-ben, nyolcvan éves korában. Most pedig, ötödfél évtizeddel a halála után, évente több mint kétmillió szakszefont gyártanak a világon. Passiója««k a Nemzeti Színháziján Az „Igazi passió“ és a „Magyar passió" után a Nemzeti Színház a húsvéti ünnepekre színre hozza a rádió kitűnő rendezőjének, Csanády Györgynek I. N. B. 1. című húsvéti színjátékét Az új passiójátékot Abonyi Tivadar rendezi. A passió játék főbb szereplői: Abonyi Géza, Szörényi Éva, Makay Margit, Major Tamás, Tárai, Ferenc, Rdporthy Anna, Eöry Kató, Pethes Attila, Forgács Antal, Ungváry László, Csanádi, György J. N. R. I. című passiójátékának szombaton délelőtt 11-kor lesz a főpróbája. LEGJOBB TANGÓHARMONIKAK -v •Sternberg Legolcsóbb ársk. Árjegyzék Ingyen. .lut 6© királyi udvart hant?szergyik Rákóczi Likvidál a ,,Fővárosi Operettszínház R. T." A Fővárosi Operettszínház Rt. — hír szerint — megkezdte a felszámolását. Ennek a részvénytársaságnak voltaképpen csak annyi köze volt a Fővárosi Operettszinházhoz, hogy az épület tulajdonosaitól, Bálint Dezső örököseitől hosszabb időre bérbevette, azután albérletbe adta a színházat. A részvénytársaságnak egy ismert nagybirtokos, egy bankvállalat vezérigazgatója és egy fővárosi ügyvéd voltak az exponensei. A szerződés, amelyet a részvénytársaság az épület tulajdonosaival kötött, most lejárt és a részvénytársaság ennek folytán — hír szerint — likvidál. A színház jelenlegi bérlői már nem ezzel a részvénytársasággal, hanem közvetlenül a tulajdonosokkal kötöttek bérleti megállapodást Halló! — Itt Anja Suli beszél. Vasárnap matinén lépek fel a Corso Filmszínházban. A matiné műsora felöleli az egész amerikai Jazz-költészetet. A legújabb Rlmslágerektől kezdve, jazzesített operákon, néger spirituálékon, délamerikai tangókon kívül egészen a magyar operettegyvelegekig terjed az a műsor, amit a vasárnapi matinén bemutatok. A műsor humoráról a Pethesi Dénes-duó gondoskodik. * A belgrádi sajtó a Szent Cecília Kórus hangversenyéről. A budapesti Szent Cecilia vegyeskar szombati és vasárnapi belgrádi hangversenyéről a Vreme szerdai száma hosszú és rokonszenves hangú cikket közöl. A lap szerint a magyar énekkar látogatása rendkívüli jelentőségű, a magyar-jugoszláv kultúrközeledés szempontjából, amelyet a Sztankovics-féle énekkar minapi budapesti látogatása vezetett be. A Vreme kritikusa is dicséri a Cecilia-kórus művészi teljesítményét. Az előadott énekszámok közül a templomi és folklorisztikus dallamok nyerték meg legjobban tetszését. * Ascher Oszkár előadóestje. Szerdán este a Zeneakadémia kamaratermében teli nézőtér előtt rendezte előadóestjét Ascher Oszkár, a kitűnő művész. Műsorán főként magyar szerzők művei szerepeltek, amelyeket a közönség igen nagy tetszéssel fogadott. Szavalókórus is működött közre az esten, Ascherr Oszkár betanításában. Sok lelkes taps honorálta az egyéni stílusú, nagykultúrájú előadóművész produkcióit. A nőnek mindig sikerül Tolnay, Turay, Péter, Szilassy | EMadécok kezdete mindennapi 11, 1, 1, HM, * Hont Ferencék estje. Hont Erzsébet és Hont Ferenc együttes estet rendez március 14-én este 8 órakor a Zeneakadémia Kamara termében „Költők a népért“ címmel. Műsoron Tinódi, Balassi, Zrínyi, Csokonai, Berzsenyi, Petőfi, Vajda, Arany, Ady, Kosztolányi, Babits, Juhász, Sík, József Attila dalai Bartók, Kodály, Kósa, Lányi megzenésítésében és egykorú dallamokra. Jegyek Rózsavölgyinél és a Zeneakadémián. * Növendékhangverseny. A Zeneművészeti Főiskola ötödik nyilvános növendékhangversenyén Dohnányi Ernő zongoraművészképző-tanfolyamának tanítványai szerepeltek olyan kitűnő színvonalú előadásokkal, hogy a közönség jogosan lehetett abban az illúzióban, hogy nem növendékvizsgát hallgat, hanem kész művészek játékát élvezi. Különösen kiemeljük közülük a kivételes tehetségű Wehner Tibort, továbbá Furka Gizellát, Anda Gézát, Dániel Tibort és Szirányi (Stanzel) Jánost. ■i . ii ii ............................... Mohié*te ^texicA Asszonylázadás »*««. OFINIA^CITY Hangversenyek Hontest: Költők a népért, ma. 7. 8. Cnappy szombaton adja szenzációs jazz-estjét. Jegyek Rózsavölgyinél, Zeneakadémián. 1—4 P Az UMZE mai estje Bartók betegsége miatt áprilisra halasztva. (Koncert). * Szereplőváltozások. A Faust szerda esti előadásán az Operában Márta szerepét Gere Lola helyett Szilvássy Margit énekelte, míg a hallétben az előre hirdetett Otrubay Melinda helyett Bartos Irén táncolt. * Zongoraest. Blaha Márta a nagyon tehetséges és elsőrendűen képzett fiatal zongoraművésznő szerdán tartotta önálló hangversenyét a Zeneakadémián. Bach—Saint-Saëns, Brahms, C. Franck, Debussy és Chopin műveket játszott. Előadásában különösen dicsérhetjük érdekes, egyéni művészi elképzelését és finom, hangulatos interpretálását. A közönség őszinte tetszéssel fogadta hatásos produkcióit. Mály, Dajka, Szörényi, Csortos ötletes vígjátéka, Rendezte CSEPREGHY JENŐ Pénz beszél! löbbiUp, Ma premier! Jca£a enevilág Az Operaház legközelebbi balletújdonsága Takács Jenő Cleopatrája. A koreográfiát Harangozó Gyula készíti és ő tanítja be a táncjátékot, a díszleteket Fülöp Zoltán tervezi, a főszerepet Szalay Karola táncolja. Ádám Jenő vezetésével Haydn „Évszakok" című oratóriumára készül a Zeneművészeti Főiskola ének- és zenekara. Bokor Margit a bécsi, majd a párisi operaház kitűnő magyar művésznője New Yorkban szerepelt nagy sikerrel. A miskolci Nemzeti Színházban kedden este Puccini Pillangókisasszony című operáját adták elő. Kőszegiy Teréz, Rácz Tilda, Sárdy János, Csóka Béla, Szirmay Reginald és Szits Péter operaénekesek közreműködésével. A zenekart Ábrányi Emil, az Operaház volt igazgatója, vizinyeli. Apró hírek A Vígszínház bemutatja Vaszary Gábor hamar felvonásos vígjátékét, Tolnay Klárival és Ajtay Andorral a főszerepekben, ötvenedszer került színre szerdán este az Andrássy Színházban a nagysikerű „Mandragora.“ A jubileumi estén is sok tapsot érdemelt ki a pompás együttes, Törzs Jenővel, Simor Erzsivel, Szakáts Zoltánnal, Pataky Miklóssal, Vaszary Piroskával, Hajmássy Miklóssal és másokkal a főszerepekben. Bodnár Ferenc, a Nemzeti Színház régi, érdemes ügyelője és segédszínésze, elhunyt. A színházra kitűzték a fekete lobogót. Szerdán este volt Vécsey Leó „Espresso" című vígjátékénak nyilvános főpróbája. A közönség nagy érdeklődéssel fogadta az újdonságot. Csütörtökön este lesz a Magyar Színházban a „Tokaji aszú“ című operett főpróbája. SZÍNHÁZI MŰSOROK. OPERA: Romeo és Julit: Parasztbecüllet; Poloveci táncok (kezdete 348). NEMZETI: Új haza (kezdete 348). V. bérlet NEMZETI KAMARA: Feleség (kezdete 8). VÍG: Álomlovag (kezdete 8). D. bérlet BELVÁROSI: Espresso (kezdete 8). Először. ANDIÁSSY: Mandragora (kezdete 8). PESTI: Fenség tizetek! (kezdete 8). PÓDIUM: Ami az Élő Tárlatból kimaradt (lead. I). MAGYAR: Tokaji aszú (kezdete 8). Nyilvános ÍApróba. FŐV. OPERETT: Handa-banda (kezdete 8). JÓVAL: Bombaüzlet (kezdete 349) KISFÁIUDY: Pozsonyi lakodalom (kezdete 349 és 349). ERZSEBESVÁROSI: Asszony verve jó (kezdete 346, 343) ló.BEFVÁROSI: Farsang tündére (kezdete 346 és 349). KOMÉDIA: Hendy-Bendy (kezdete 345 és 349). LÓSPORT ügetőversenyek. Minden különösebb esemény nélkül bonyolódtak le a szerdai futamok. Általában az esélyes lovak végeztek elöl, csak a Nemzetközi handicapben okozott Egyetlen győzelme meglepetést, Tommm lova harminckétszeres osztalékot fizetett a totalizatőrnél. Az esélyes Minor második, míg Botond harmadik lett. Listrac és Zivatar D. ugyanabba a két-két futamba voltak benevezve. Gondosan kikerülték egymást, mire az Edgar F.-díj Zivatar J1. nek a Bibor-dij Listracnak lett könnyű zsákmánya. A Háromévesek versenyében néhány jóképességű hároméves ügető mutatkozott be. A futamot Ali J. nyerte meg, de igen jól szerepeltek Étre és Fekete barát is. A Kettesfogatú űrkocsisverseny egyszerű séta volt a Belei—Törzsfőnök kettős számára. Részletes eredmény: I I. Puszta herényi ra. Ali J. (pl Felser. 2. Fekete Barát (4) Földi. 3. Étre (21 Kovács II. Fm.: Baronesi, H. Palo, Boglár. Könny. Tot.: 10:19, 14, 21. bef.: 139. — II. 1. Weiss B. és Giza isz. Be ki—Törzsfó nök (3) Síró dr. 2. Bob—Csapláros (p) Vadnay. 3. Dusán— Junak (3) Grundt. Fm: Imréd II.—Zarándok. Könny. To.: 10:26. bef.: 43. — III. 1. Kozma M. Zivatar D. (p) Kovács II. 2. Móric S. (2) Zwillinger 3. Peter Pilot (4) Jónás. Fm.: Sabazia, Napsugár, Wilt Mária, Síbender, Uranos, Leo. Bizt. Tot.: 10,19, 11, 10, 12, bef.: 23 és 34. — IV. 1. Anna-ist. Bicskás (pl Tomann. 2. Dajka (3) Síró dr. 3. Lármás (234) Dózsa. Fm.: Toti, Vakarcs, Urilány, Edömér. Bizt. Töt.: 10:15, 10, 10, 10, bef. 42. — V. 1. Körmendi , Listrac (4,10) Raymer. 2. Paprika (12) Vári. 3. Dulcinea (3) Jónás. Fm.: Opera, Hyperol, Detto Könny Tel.: 10:10. II, 17. bef.: 99 — VI. 1. Vojta P. Egyetlen (6) Tomann. 2. Minor (4) Jónás 3, Botond (4) Feiser. Fm.: Utána, Ocsili, Agyafúrt, Lasta, Tilly, Danilo. Könny Tot.: 10:329, 28, 13, 12. bef.: 1672 és 1057. VII 1. Paniki m, Pamuk i Hárpia (2) Simké. 2. Little Winny (5) Raymer. 3. Angyalka (8) Kovács .1. Fm.: Quarmro, Dama J. F. Csibész, Marci, Dália, Nikia. Könny. Tot.: 10,28, 11, 13, 16. bef.: 75 és 349. - VIII. 1. Nerhaft I. T rézsi (5) Nerhaft. 2. Rollo (4) Vári. 3. Ru felejtő (10) Hauser Fm.: Tüzes, Alpár G., Zire, Szirén, Bajadére, Alom, Maya, Bizt. Tot.: 10:139, 19, 18, 92, bef.: 206 és 1231. - IV. 1. Kairáth , Lenke II. (234) Kovács tt. 2. Előkelő (4) Nerhaft. 3. Emke (4) Marschall. Fm.: Hamis, Orgona II., Hableány, Zsémbes, Tilly II., Nina. Apród of Pamuk. Elég, Tisza, Hoandjanin, Cilra. Küzd. Tot.: 20,30, 26, 20, 21, bef. 97 és 120. ÁDIÓ CSÜTÖRTÖK, március 14. — Budapest I. — 12.10: Szalonzenekar. - 13.30: Katonazene — 17.15: Előadás. - 17.45: Zongora. - 18.05:Előadás. — 18.30: Cigányzene. — 19.30: Az Operaház előadása: I. Romeo és Julia. Tánckötemény. II. Parasztbecsület. Melodráma. III. Poloved táncok. — 22.45: Hanglemezek. — 23.25: Cigányzene. — Budapest 11. 16.15: Hanglemezek — 17.15: Hanglemezek. — 18 45 Angol nyelvoktatás. — 19.30: Versek. — 20.25: Tánclemezek. — 21.40: Előadás. — 22: Hanglemezek.