Ujság, 1943. október (41. évfolyam, 222-247. szám)

1943-10-31 / 247. szám

I­S0I1M6!Z10$ I Itt R­AKTÁROZÁS. Helyezze biztonságba értékeit a Pasa- II réten, gyármentes vidéken, 50 méter g|| SZIKLA — födémen, || HEGYBEVÁJT, EH levegős, száraz, földszinti H m feltétlen RAKTÁRBAN. m BIZTONSÁG! Pf Felvilágosítást ad DÉNES ÉS HEISLER szállító, Budapest, V., fi w* Pozsonyi­ út 12. szám. Telefon 110-526 és 121-420. A MISMz Külügyi Bizottságának­ ülése A Magyar Távirati Iroda jelenti: A felsőház külügyi bizottsága szombaton délelőtt 11 órakor Kánya Kálmán elnöklésével ülést tartott. Az ülésen a kormány részéről Kál­lai­ Miklós miniszterelnök, Ghyczy Jenő külügyminiszter, vitéz Keresz­­tes-Fischer Ferenc belügyminiszter, Szinyei Mer­se Jenő vallás- és köz­oktatásügyi miniszter, Szász Lajos közellátásügyi miniszter, Antal Ist­ván nemzetvédelmi propaganda­miniszter volt jelen. Ghyczy Jenő külügyminiszter tájékoztatta a bi­zottság tagjait a külpolitikai hely­zetről. Ezt követőleg a Jankovich- Bésán József gróf, Sigray Antal gróf, Purgly Emil és Józan Miklós bi­zottsági tagok részéről elhangzott felszólalásokra a külügyminiszter részletesen válaszolt, majd az ülés egy órakor véget ért. A képviselőház külügyi, bizottsága vitéz Teleki Mihály gróf elnökleté­vel délután öt órakor ült össze. Huszonöt év írta Markovits Manó dr. Csanád vármegye ny. főispánja Ma huszonötödször fordul a ma­gyar történelemnek az a gyászos napja, amelyen az újkori Magyar­­országnak egyik legnagyobb fia­­gróf Tisza István nemzetének ál­dozatos szolgálatában eltöltött munkás élete után elvetemült or­gyilkosok gyalázatos merénylete következtében dicsőséges halált szenvedett. Mentői inkább telik az idő, an­nál élesebben rajzolódik ki a sötét háttér elé Tisza István fényes alakja és napról-napra jobban kezdjük felfogni annak az igazság­nak nemzetfenntartó és nemzetmeg­­váltó erejét, amelyért Tisza István­nak meg kellett halnia. Mint a me­sebeli griffmadár, amely a saját hamvaiból mindegyre újból életre kel. Tisza István emléke is halálá­val hozott áldozat folytán újul meg és hatásában fokozódik, mert az események kérlelhetetlen okszerű­sége nemcsak bizonyíték a Tisza István igazsága mellett, de azért is, mert kézzel fogható és szemmel látható eszközökkel lassan vezeti rá a gyarló emberi felfogást, hogy Tisza István látnoki tehetsége mi­ként igyekezett meggátolni a nem­zet katasztrófáját. Tisza István tudta, látta, ösztö­nösen megérezte azt a veszedelmet, mely a hazát fenyegeti, ezért töre­kedett egész életében arra, hogy az akkori monarchia nagyhatalmi állását biztosítsa, tekintélyét emelje és a közös hadsereg megfelelő ki­építésével és harckészségének foko­zásával alátámassza Magyarország létét és fennmaradását. A történe­lem végzetes folyama áttörte azo­kat a gátakat, amelyeket Tisza Ist­ván egy életnek szorgalmas és ki­tartó munkájával emelt, nem rajta múlt, hogy így történt, emberi erő nem tudta volna feltartóztatni a pusztulást, mely a nemzetre sza­kadt. De az a lélek és az az eszme, mely Tisza István hazafias egyéni­ségét átitatta, fennmaradt a nagy földomlás és fölbomlás közepette is — éppen dicsőséges halálának példája folytán. Ez az eszme ma közkincse a nemzetnek, melyet Tisza István úgy képzelt el társa­dalmi osztály, faj, vallás és mű­veltségi különbségek nélkül, mint mindazon magyarok foglalatát, kik a nemzet javáért dolgozva, azért életüket is készek feláldozni. A nemzetnek így felfogott ösz­­szességéért, beleértve annak múlt­ját is, melyet rosszindulatú bírálat helyett megértett, tisztelt és meg­becsült, összefogva és egymás elvá­lasztása helyett egymás támogatá­sára buzdítva a különböző társa­dalmi osztályokat, tudott meghalni Tisza István abban a reményben, hogy halhatatlan lelke éltetni fogja a nemzetet. Tisza István igazsága azért vonz, sőt ragad magával, mert az élet reális felfogása mellett meg tudta őrizni a lélek magassá­gaiba lendítő, szinte gyermeki hit­tel átitatott idealizmust, m­ely nél­kül nagyot alkotni senkinek sem adatott. Az eszménynek ez a fénye nőttön-nő, amint tőlünk időben és térben távozik. Bár hatná át mind­azoknak a lelkét, kik ezt a szegény országot vezetni és irányítani hi­vatva vannak s belőlük kiáradva ragyogná be teljes fényével a Kár­­ná­tok koszoruzta Széles és boldog Magyarországot. Novemb­er 1-én lép életbe az új téli menetrend Ü­nnepnapokon szünetel az autobtzisforg­alom A MÁV igazgatósága közli, hogy november 1-jén, hétfőn 0 órakor az egész vasúthálózaton új téli menet­rend lép életb­e. A nyári menetrend­del szemben lényegesebb változások a következők: Budapest keleti p.-u.—tapolcai vo­nalon, a Budapest keleti p.-u.-ról szombaton és ünnepelőtti napon 13.40- kor induló, ellenirányban Budapest keleti p.-u.-ra vasár- és ünnepnapo­kon 2­3.05-kor érkező sebesvonatok közlekedése megszűnik. Budapest déli p.-u—Balatonszentgyörgy — Keszthely között: a Budapest déli p.­u.-ról szom­bat- és ünnepelőtti napokon 14 óra­kor induló, illetve oda vasár- és ün­nepnapokon 20.40-kor érkező személy­­vonatok elmaradnak. Lepsény—Bala­tonszentgyörgy—Keszthely között: a Lepsényből 19 05-kor induló, illetve oda 18 órakor érkező motorvonatok közlekedése megszűnik. Budapest dél! p.­u.—székesfehérvári vonalon: Helyi 1 1töp&ése. §É ff ifflBBOBB p Pf meemaaoBKm M e&rmmmv­­lp bp*®» »MiMaaaa m M mm&a iPaassasara november 1-től szobák igen korlátolt számban elő­jegyezhetők. M­ATRAHAZAN Tanár-üdU?6beit azonnalra, 7 napos átalány fűtéssel, adóval és borravalóval együtt 150— P *S3S Hja# Utalasl Irettójacan ESS/i "»ISS UJSAff VAFÄRNAP, l!>43 október íT személyvonat Székesfehérvárra Buda­pest déli p.u-ról 8.35 helyett 8.49- kor, 10 óra helyett 10.05-kor, 18.40 helyett 18.35-kor, 22.38 helyett pedig 22.35-kor fog indulni. Ellenirányban Budapest déli p.-ni 9-45 helyett 9 55- kor, 16.22 helyett 16.2­0i kor, 18.58 he­lyett 18.55-kor és 20.30 helyett 21-kor fog érkezni. Budapest keleti p.-u. pusztaszabolcs—gyékényes­, illetve pé­csi vonalon: a kaposvári, illetve pécsi áramvonalas gyorsvonat Budapest ke­leti p.-u.-ról 7.25 h­elyett 7.10-kor indul, illetve oda 21.40 helyett 21.50- kor érkezik. A pécsi gyorsvertih Bu­dapest keleti p.-u.-ról 19 óra helyért 19.10-kor indul. A pusztaszabolcsi helyivonatok közül: Budapest keleti p.u.-ról 6.35 helyett 7.30-kor, Buda­pest déli p.-u-ról 15.15 helyett 14.55- kor, Budapest déli p.-u-ról 17.40 he­lyett 17.53-kor, a paksi személyvonat pedig Budapest keleti p.-u.-ról 19.10 helyett 19 15-kor fog indulni. Ellen­irányban Budapest déli p.-u.-ra 11.40 helyett 11.30-kor és 22.20 helyett 21.30-kor, Budapest­ keleti p.-u.-ra pedig 18 óra helyett 17.20-kor érkezik vonat. Budapest keleti p.-u.—újvidéki vonalon: az újvidéki gyorssinautobusz Budapest keleti p.-n.ról 7.18 helyett 7.05-kor, a gyorsvonat 17.24 helyett 17.20-kor, a reggeli személyvonat 7.45 helyett 7.20-kor fog indulni. Ellen­irányban a gyorssinautobusz Budapest keleti p.-n.-ra 19.34 helyett 19.20-kor, az újvidéki gyorsvonat Budapest ke­leti p.­u.-ra 11.10 helyett 11.20-kor, az esti személyvonat 22.04 helyett 22.10- kor érkezik. A Budapest keleti p.u.­­ról 20.30-kor induló személyvonat közvetlen vonatként Újvidékig fog közlekedni. A Budapest keleti p.­u.­­ról 14.56-kor induló kiskőrösi sze­mélyvonat Budapestről 15.05-kor fog indulni és csak Kunszentmiklós—­­Tassig közlekedik. Budapest keleti p.-u.-ról Bicskére a helyi személy­­vonat 15.05 helyett 14.55-kor indul. Az 1710/1709. számú sebesvonatoknál Budapest nyugati p.-u.—Debrecen kö­zött jelenleg fennálló le- és felszál­lási tilalom november 6-tól kezdve megszűnik, az 502/501. szám­ú gyors­vonatnál pedig ugyanezen időponttól kezdve a le- és felszállási tilalom Bu­dapest keleti p.-n.—Püspökladány kö­zötti viszonylatra korlátozódik. No­vember 7-vel kezdődőleg az autóbusz­járatok forgalma vasár- és ünnepnap a Marosvásárhely — Bélavásár—Szé­­kelykeresztúr, Marosvásárhely—Nagy­­kend, Szászrégen—Székelyudvarhely és Csíkszereda—Székelyudvarhely vo­nalak kivételével a menetrendkönyv­­ben már közzétett korlátozásokon túl­menően az ország egész területén szünetel. (MOT) Eltemették Bársony Oszkárt és feleségét Péntek délután négy órakor a farkasréti temető halottasháza előtt előkelő és nagy gyászolóközönség gyűlt össze, hogy utolsó útjára kí­sérje Bársony Oszkárt, az IBUSz volt vezérigazgatóját és feleségét, aki önként követte súlyos betegség­ben elhalt urát a halálba. A két koporsót egymás mellé helyezték a ravatalon, amelyet elborított a ba­rátok és tisztelők rengeteg koszo­rúja, virága. A két koporsó egymás mellett a maga komor pompájában mutatta azt a sírig való hűséget, amely a házaspárt összefűzte. Bársony Oszkár hónapok óta be­tegeskedett és legutóbb Szegedre utazott Rusznyák István egyetemi tanárhoz, akinek klinikáján meg­­alapítoták, hogy nagyon ritkán elő­forduló betegségben, mirigyrákban szenved. A klinikán való kezelése már nem volt célravezető és ezért a beteget kedden mentőautón haza­hozták zárda utcai villájában levő lakására. Alig érkezett m­eg a mentőkocsi, Bársony Oszkár álla­pota még súlyosabbra fordult és kétórai agónia után meghalt. A Bársony-házaspár még éle­tében közölte azt a kívánságát: ha eltűnnének a földi ételből, úgy csendben és észrevétlenül temessék el őket és ezért nem is adtak ki gyászjelentést, nem jelentették be előre a temetés idejét. Ennek elle­nére igen nagy gyászolóközönség gyűlt össze a temetésen. Ott volt Homonnay Tivadar főpolgármester, Markos Olivér államtitkár Veress Gábor, az IBUSz elnökigazgatója, Szlatinay tábornok, az IBUSz tisz­tikara, személyzete, az európai ide­genforgalmi vállalatok budapesti kirendeltségének vezetői és igen so­kan azok közül, akik Bársony Ősz­­bárókkal társadalmilag érintkeztek. Az egyházi szertartás után két halottaskocsira emelték a koporsókat és elvitték a széles nyitott közös sírhoz, ahol örök pihenőre helyez­ték a tragikus sorsú házaspárt. Dr. Koczkás Gyula : Örök törvények Ostwald Vilmosnak, a századfor­duló körüli évtizedek nagy vegyész­­természettudós-filozófusának párat­lanul sokoldalú elméjéből pattant ki egyszer a következő szellemes meghatározás: az emberiség igazi története azoknak a küzdelmeknek története, amelyeket az ember a tér­­nyers erőinek leigázásáért folytatra»! Ha nem ^Hénelmi tárgyú, ha­nem tudományszer **sztő könyv­ről van szó, ennek bizonyos elen­gedhetetlen követelményi vannak, hogy jól szolgálja a célját, Vagy f* ne ijessze az olvasót tudásszomjaj' nak kielégítésétől. Nem szabad ne­hézkesen olyan tudósnyelven meg­­írottnak lennie, amelyet csak szak­emberek értenek meg. Ne legyenek benne matematikai képletek, ame­lyek sokszor annyira megriasztják az olvasót, hogy leteszi a könyvet, nem is próbálkozik vele tovább. Mert igaz, egy tudományos tétel csak­ akkor válik teljes igazsággá, ha matematikai alakban is kifejez­hető, de a tudománynépszerűsí­tőnek éppen az a föladata, nagyon nehéz föladata, hogy ilyenek nélkül tegye érthetővé a mondanivalóját. Akinek ez sikerül, az nemhogy elriasztaná olvasóját a tudománytól, hanem m­ég jobban felfokozza a tudásszom­ját, még több könyvet kívántat meg vele. Ebből az egyedül döntő szem­pontból nézzük dr. Koczkás Gyulá­nak „Örök törvények“ című­, a Béta kiadásában éppen most megjelent könyvét Az alcím közelebbit is mond a könyvről: a fizika története. Valóban az, bár nem olyan dog­matikus értelemben, hogy a tudo­mányos fizika derengésétől kezdve elmondaná a fizikai fogalmak és is­meretek lassú kialakulását. Mégis ,megfelel Ostwald követelményének, mert miközben egyen ként ismerteti a legfontosabb és legújabb vívmá­nyokat a fizika terén, elmondja mindegyiknek történelmi előzményét se­m is, nem feledkezve meg azokról a nagy férfiakról, akiknek küzdelmei vitték előre egy-egy korszakos lé­péssel a fizika tudományát s vele együtt a civilizációt. Megkapó, em­beri kisebb-nagyobb életrajzokat kapunk róluk, többnyire arcképeik­kel együtt. Meg kell állapítanunk, hogy Koczkás Gyula kitűnő tudo­­mánynépszerűsítő. Világos és köny­­nyen megérthető minden, amit el­mond, megmagyaráz. Jó példával tudjuk indokolni ezt az állításunkat. A mai fizikának legnehezebben meg­érthető és megértethető része az Einstein-féle relativitási elmélet. Hogyne, hiszen az elmének formai­lag is át kell alakulnia a megértése­­k­té­, mint négyszáz évvel ezelőtt Ugyanez volt a kelléke a sroper­­nikus-fve ús világrendszer megér­tésének. »A legtöbb tudománynép­­szerűsítő bicskája bele szokott törni ebbe a kemérty­­fába. De Koczkás Gyula bámulatos világossággal tudja szemlélhetővé tenni, megér­tetni ezeket a nehéz 41­­ fogalmakat. A középiskolai műveltségű ember feltétlenül megérti az ő könyvéből a relativitástant. Azonban ez csak kicsike fejezete a könyvnek. Végig­vonul előttünk mint valami lipergő film, minden fontos eszköz ő és is­meret története: hogyan jutottunk a mértékegységeinkhez (az egészen más térről ismert Talleyrand indít­ványozta az új mértékegység, a mA térrendszer megteremtését); hogyan­ mér a fizika; hogyan jutottunk a hőmérőhöz, a barométerhez és sok, m­ás olyan eszközhöz, amelyeket magától értetődőknek veszünk a megszokottságuk miatt? Hogyan jutottunk el a fotocellához, a rob­banómotorhoz, a hangosfilmhez, a röntgensugarakhoz, az elektron­mikroszkóphoz és így tovább? Ho­gyan történik az atomrombolás, mi az anyag, mi a hullám? Mindezt megtudjuk kedves, vilá­gos csevegésekből. Melegen ajánl­hatjuk a könyvet mindenkinek. Dr. F. Zs. Hét autóbuszvonalon teljesen megszűnik a forgalom A gumiabroncsok nagy részének el­használódása miatt a BSzKírt az autó­bé­szforgalom újabb, eléggé nagy­méretű korlátozásához kénytelen folya­­modni. A hivatalosan kiadott jelentés szerint az 1, 2, 3, 5, 12, 15 és 29 jel­zésű vonalakon az autóbuszok egyálta­lán megszűnnek közlekedni, a 3/V re­láció végállomását a Ferenc József­­térről a Vörösmarty­ térre helyezik át. A BSzKRt a 22/A, a 24 és 25-ös jel­zésű vonalakon is korlátozni, illetően megszüntetni akarta a forgalmat, eh­hez azonban a polgármester nem já­rult hozzá. AZ autóbuszforgalomnak ez az újabb korlátozása november 8-án lép életbe. Ettől a naptól kezdve az autóbuszközlekedés a következő módon bonyolódik le: I. Hétköznapokon: a S/V vonalon (Krisztina-tér — Vörösmarty-tér) 7— 19.50 óra; a 8-as vonalon­ (Apponyi-tér —Farkasrét) 7.15—9 és 14—15.40 óra; a 8/A­ vonalon­ (Apponyi-tér — Göm­bös Gyula­ út) 7.15—9 és 14—21 óra; a 10-es vonalon (Gellért-tér — Andor­­utca) 6.45—8 és 14—17.15 óra; a 11-es vonalon (Margit-körút — Vérhalom­­tér) 6.45—9, 14—15.30 és 16.30—21 óra; a 16-os vonalon (Vörösmarty-tér— Bécsikapu-tér) 7.30—9.30, 14—15.30 és 16.30—29 óra; a 17-es vonalon: (Liget­tér — Ujhegyi-út 6.30—19.45 óra; a 21-es vonalon (Boráros-tér — Csepel) 5.15—9 és 1-f^-20 óra között. E járat­ban a szombatok és ünnepnapok előtti hétköznapokon, vlamint félünnepeken az első kocsi 14 órát helyett 12 órakor indul. A 22.­A vonalon (Szép Ilona — Budakeszi) 4.10—9 és 14—21.30 óra; a 24-es vonalon (Hősök tere — Pest­újhely) 5.53—9 óra; a 25-iSJ vonalon (Hősök­ tere — Rákospalota) 5.55—9.30 óra; a 27-es vonalon (Wolff Károly­ út — Repülőtér) 6.45—9 és 13.45—­19.30 óra; a 29/A vonaton (Bécsi-út és Ipsa­­tárka-utca) 7—9 és 14.30—21 óra; a T- vonalon (Vörösvári-út — Temető) 11— 19.20 óra között és végül az OB, Rp* Pl, Pe és a 40-es jelzésű éjszakai vo­nalakon is közlekednek az autóbuszok. II. Vasárnapon és üzemszünetes na­pokon.­ (Január 1-én, húsvét hétfőjén. Űrnapján, pünkösdhétfőn, augusztus 15-én, augusztus 20-án, november 1-én, december 25-én és 26-án); a 8-as vo­nalon 9—40 és 12—14 óra;; a 8/A­ vonalon 18—21 óra; a 11-es és 29/A vonalon 9—­10. 12—14 és 18—21 óra; a 17-es vonalon 6.30—19.30 óra; a 22/A vonalon 4.30—9 és 11—21 óra, végül a T-vonalon 6—19.20 óra kö­zött. tt és áthelyezett villamosmegállók Ismeretes, hogy a­­ forgalom meg­gyorsítása érdekében és a villamosok túlzsúfoltságának enyhítésére a BSzKRt a villamosmegállóhelyek egy részét megszüntette, illetően áthelyezte. A kereskedelemügyi miniszter döntése alapján most a villamosvonalakon a következő új megállókat állítják fel: A rákospalotai vonalon a Gróf Tisza István-utcánál, a Budapest felé haladó vonatok részére; a Thököly-úti vonalon az Amerikai-útnál; a maglódi úti vona­lon a Sibrik Miklós-útnál; a zugligeti­­úti vonalon a Levente-főtérnél; az Or­­czy-út és Sim­or-utcai vonalon a Gol­­gota-útnál és a Hungária-körúti vona­lon az Andrássy-lak­tanyánál. Áthelyezik a következő megálló­helyeket: az Istvántelki főműhelyhez vezető vonalon a Gömbös Gyula-útról a Tó-utca torkolatán túlra, a Váczi-úti vonalon a MÁV-hídtól a Szekszárdi­­úthoz; az Olaszfasori vonalon a Trom­­bitás-úttól a Nyul-utcához; a Körösi Csoma-úti vonalon a Szent László­­tértől a Halom-utcához; a mesterutcai vonalon a Viola -utcától a Dandár­­utcához; az utcaburkolat Nagykörút felőli oldalára; a Margit-körúti vona­lon a Bem József-utcától a Zárda­­utcához; az elnök utcai vonalon a Delej-utcától az Orczy-úthoz; a Köny­ves Kálmán-körúttól a Szapáry-utcá­­hoz és végül a Széchényi-utcai vonaton a Géza-utcától az Árpád-utcához. I r.Sszen&ns'Hv^itEtils­­­ájj Mindazoknak, akik felejthetetlen jgfe ■ff drága jó férjem, illetve édesapánk, |9 |8 nagyapánk * |fl &S elhunytakor részvétükkel mélységes ||| Íj fájdalmunkat enyhíteni igyekeztek, ||g !§§ ezúton mondni ' hálás köszönetét. Sfl is Nagyvárad, ' ’­ • ok­tóber 30. özv. STEINER JENflNp $| és a gyászoló család.

Next