Ujság, 1943. október (41. évfolyam, 222-247. szám)

1943-10-10 / 229. szám

IS STAUB GÉZA: Rendező és játékmester Az utóbbi években divatossá vált nálunk a rendező és a játékmester megkülönböztetése. A színházi pro­dukció előkészítő munkájának ez a kettéosztása némi zavart okoz a közönség körében is, mert a hirdet­ményeket olvasó színházlátogató a legtöbb esetben nem tudja, mi a két színházi szakember munkaköre és miért tüntetik föl a plakátok kü­lön-külön a rendező és a játék­mester nevét. A közönségben felmerülő kérdés teljesen jogos. Valóban tisztázásra szorul, szükséges e a színházi elő­készítő munkának két feladatkörre osztása, s ebben a két feladatkör­ben két különálló személy munkás­sága. A rendező és játékmester kérdé­sében két felfogás áll egymással szemben. Az egyik abból az elgondolásból indul ki, hogy a színpadi produkció több heterogén művészi mozzanatnak az együtthatása és szerves kapcsolata. Ilyen művészi tényezői az előadás­nak a darab, a színészi alkotás, a díszlet, a kosztüm, a világítás és más technikai mozzanatok. Az egyes feladatokat a megfelelő szak­emberek oldják meg: író, színész, díszlettervező, ruhatervező, és szce­­nikus. Ezeken a szakembereken ki­vil szükség van külön egységesítő művészre (rendező), aki az egyes mozzanatokat egységbe hangolja és a maga individualitásával művészi egyéniséget biztosít a produkció­nak. A játékmester szerepe az együt­tes munkájában a színészek beta­nítására, a szöveg instruálására, a színpadi mozgások megállapítására terjed ki. A rendezőhöz viszonyítva tehát alárendelt szerepkört tölt be, akárcsak a díszlettervező vagy a Szcenikus. Feladata kissé hasonló az operai korrepetitoréhoz, aki az énekeseket szerepkörükre előkészíti, a szólamaikat betanítja. A másik felfogás nem ismeri el a játékmester különálló munkakö­rének jogosultságát és azt vallja, hogy az előkészítő munka színészi mozzanatai nem választhatók el az általános rendezői feladatoktól. A rendezőnek egyúttal játékmesternek is kell lennie, s a két munkakör csak elméletileg választható el egy­mástól, gyakorlatilag azonban nem. A Nemzeti Színházban az utóbbi években az első felfogás érvénye­sült, a magánszínházakban viszont a második. A Nemzeti Színház gya­korlatában a színész és a rendező közé iktatják a játékmester mun­kakörét, a magánszínházakban pe­dig a rendező vezeti a próbákat az olvasópróbától kezdve a házi fő­próbáig. Művészi szempontból kétségkívül az utóbbi felfogásnak van igaza, amit nemcsak a gyakorlati ered­mények igazolnak, hanem bizonyos művészetelméleti meggondolások is. A játékmesteri feladatkör mellett kardoskodó felfogás ugyanis hely­telen alapelgondolásból indul ki. Fő tévedése, hogy a színészi alko­tás a díszlettel, világítással, vagy a színpadi ruhával egyenrangú ténye­zője az előadásnak. Ha így volna, akkor valóban lehetne minden rész­letmozzanat kidolgozását megfelelő mesteremberre bízni, s a rendezőre csak a nagy egység kialakítása várna. Csakhogy a színész nemcsak több mint díszlet és világítás, ha­nem a színész maga a színház. Szí­nész nélkül nincs színjáték, míg a többi tényező pusztán járulékos eleme a színpadnak. A jó színész mindent pótol, díszletet, kelléket, fényhatásokat, kosztümöt, sokszor még az írót is, ezek viszont soha­sem pótolhatják a színészt. A pro­dukció egységének kialakítása köz­ben tehát a rendezőnek az első pil­lanattól kezdve a legszorosabb kap­csolatban kell élnie a színjáték alaptényezőjével, a színésszel. Ha ez a kapcsolat nem, jön létre, a leg­jobb rendezői elgondolásnak is cső­döt kell mondania. A rendező elsősorban az írót in­terpretálja, az író szövege pedig a Szerepeken, tehát a színészeken ke­resztül válik élő anyaggá. Milyen eszközzel valósítsa meg a rendező az író­vízióját, ha a szerepek ki­alakulására nem gyakorol befo­lyást. A legkisebb mondat, a leg­jelentéktelenebbnek látszó mozdu­lat éppen olyan fontos az előadás egysége szempontjából mint a ren­dezés nagyobb színfoltjai. Ha a szí­nészi alkotás mozzanatait (hang­súly, tempó, hangszín, gesztus, mozgás, stb.) nem a rendező, ha­nem a színház egy másik szakem­bere, a játékmester tanítja be, ab­ban a pillanatban a produkció szervezetében már egy, a rendezőn kívül álló egyéniség érezteti hatá­sát, s így a rendező kezéből éppen az egység kialakítása siklik ki. Minden műalkotás egységét csak egyetlen egyéniség biztosíthatja, akár írói mű­ről, akár színházi produkcióról van szó. Ez az egyéniség a színházban a rende­ző, akinek az író egyéniségét kell bizonyos korlátok között képvisel­nie és érvényre juttatnia. A díszlet-­ tervezővel vagy a ruhatervezővel szemben ez egyszerű tanácsadás­ban és megbeszélésben nyilatkozhat meg. Ha ezek a művészek nem va­lósítják meg minden tekintetben a rendező elképzelését, még nem kö­vettek el helyrehozhatatlan hibát, hiszen a darab sorsa nem az ő mű­ködésüktől függ. De ha a rendező egységesítő törekvése a színésszel szemben nem érvényesül, — már­pedig játékmester igénybevétele esetén nem is érvényesülhet —, akkor abba a produkció bukik bele. A rendező a játékmesteri mun­kakört nem engedheti ki a kezéből, bármilyen kellemetlen, terhes, ap­rólékos munkát jelent is számára. Ahogy nem tekintenénk művésznek az olyan írót, aki egy regénynek csak a vázlatát írná meg, s a stili­zálást, a nyelvi megformálást, a részletkidolgozást másra bízná, úgy nem tartjuk művészileg igazolható­­nak azt a rendezői eljárást sem, amely a színészi részletmunkával nem törődve, csak nagy vonalakban és néhány általános jellegű utasí­tásban akar egy színpadi elképze­lést érvényesíteni. HANGVERSENYEK Élő lemezek ma :13. M. Müv. Háza monstre műsoros d. u. S órás műsor 20 szólistával, 2 zenekarral. Opera, operett, hangver­seny, jazz, sanzon, zenekar. Jegyek egész nap a színházi pénztárnál. KONCERT ZONGORABÉRLET BEETHOVEN-SZONÁTÁK 9 hangv. I. est okt. 28. Ungar Imre Beethoven—Chopin-est. Bérletek még válthatók.A vonósnégyes v­ 3 béki.­esi Közr : Dohnányi, Branca Musura. Műsor: Beethoven, Mozart, Haydn, Schubert (Der Tod u. d. Mädchen), Debussy vonósnégyesek, Mozart zon­goranégyes, Brahms zongoraötös. Ol­csó bérletek. Koncert Matinébérlet 1. Beethoven-est 12-én FAILONI—ENGEL IVÁN a Bp. Hangv. Zenekarral. I. és al. szimf., c-moll verseny (Vigadó 7). Még néhány bérlet, egyes jegyek (kis­teremben is). ADY-est 17-én Ady és költőkortársai legszebb művei: Makay Margit, Gobi Hilda, Szörényi Éva, Maróth Annie, Szép Ilonka, Greguss, Major, Ungvári, Pataky, Ákos. Jegyek jegyirodákban és Zeneak. is. (7. sz.) Végh vonósnégyes I. hangv. 18. Mozart: G-dur, Beethoven: eisz-moll, Schubert: a-moll. DANIEL zongoraest 19-én a Filharmóniai zenekarral, vez.: Doh­nányi. Műsor: Bach, Beethoven (Esz­­dur), Brahms (B-dur). H­armónia Berlini filharmonikusok hangversenye okt. 14. helyett hétfőn, okt 11-én lesz. V. 7. LINZ MÁRTA hegedűestje okt. 13. V. 7. Műsor: Beethoven: Kreutzer-szonáta, Händel, Franck, Lanmartini, Liszt, Linz-művek. FIUZENI! MATINÉ okt. 17. Kresz kamaraegyüttes, Báthy —Basilides. * SZÉKESFŐVÁROSI ZENEKAR 24. hangversenye vasárnap délután a Vigadóban. Bérletek válthatók 48, 72, 96 pengős árban, 6 részletben. Pro­spektus. Karmesterek: Bárdos, Danz­­ler, Failoni, Ferencsik, Fricsay, Kiss, Konwitschny, Laskó, Lukács, Paul, Rajter, Swarovszky, Unger, Csilléry, Szólisták: Anda, Dániel, Szegedi, Ta­kács, Ticharich, ifj. Váczi, Wehner, Cserfalvi, Garai, Lengyel, Martzy, Országh, Szervánszky, Tátray, Véga, Basilides, László, Littasy, Miklóssy, Rösler, Szabó, Molnár, Banda, Bru­­novszky. Minden modell egyéni, új Ferda Manyinál * KONCERT bérletek, rendezések: dizezparádé 17-én vasárnap délután 5, Vigadó Fellegi Teri, Kiss Manyi, Rácz Vali, Rátkay Márta, Szilágyi Marcsa, Turay Ida, Türk Berta, Dán Klári, Don Al­fonso, Vékony Zoltán, Kazal László felléptével, ,1 órás kacagás, grandiózus mű­sor. Jegyek 111-111, Berlini­ tér 6 és Jegyirodák. RÓZSAVÖLGYI* RENDEZÉSEK RÓZSAVÖLGYI ZONGORABÉRLET Stefániái — Lászlóffy, Weixelgartner, Roseler Fdm., Wehner Tibor, Szegedi, Vásárhelyi--Szegedi. — Bérletek a hat estre 45 P-től 14 P-ig. Prospektus. WALDBALER VONÓSNÉGYES I. bérleti estje okt. 28. 7. 7 ó. Mozart: 2 kürtös sextett, Veress: I. vonós­négyes. Bérletek, egyes jegyek. ZENEKARI BÉRLET —KOMOR vez.: Beethoven, C­sa­jkovszky-szimfó­­niák, magyar újdonságok, stb. Bérle­tek. Bárczy István dr.-emlékhangverseny. Cherubini: Rekviem. Bruckner: Libera. Székesfőv. Ének- és Zenekar. Vez.: Karvaly V. okt. 25. MEDGYASZAY-CHANSONEST okt. 26. Z. fél 7. Teljesen új műsor. STEFÁNIÁI—LÁSZLÓFFY kétzongorás Liszt-hangversenyek. Zong. Bérlet I. est okt. 27. Z. fél­­7­. ÚJSÁG VASÁRNAP, TMS OKTÓBER 16 Október 17-ig játszik a Fényes Cirkusz Eredeti programmjához híven ok­tóber 17-én, vasárnap fejezi be pél­dátlan sikerekben gazdag idényét a Fényes Cirkusz. A közönség érdeklő­dése változatlanul oly nagy, hogy akár novemberben is játszhatna, de a cirkusz nagy sztárjai, Hagenbeck tűz­­ugró tigrisei, Uwe elefántjai, Rob Cimre, a világ egyetlen motoros lég­­tornászegyüttese tovább nem tud már maradni Budapesten, miután a szer­ződés a zürichi téli cirkuszba szólítja őket. Fényes György igazgató, aki egész nyáron bőkezű áldozatkészség­gel és szinte pazarlásba menően egy­másra halmozta a világattrakciókat műsorában, most e három nagy szám nélkül nem akarja tovább nyitva tar­tani a cirkuszt. A cirkusz kapui tehát rövidesen bezárulnak, egy szép szín­folttal lesz szegényebb Budapest és Fényes György azzal kezdheti meg a jövő szezont előkészítő tevékenységét, hogy ez évben is munkát végzett. Csak Kövidet. Az Új Magyar Színházban hétfőn este kerül huszonötödször színre Pirandello Mi az igazság? című pa­rabolája a főszerepekben Perényi Lászlóval, Halassy Mariskával, Har­­sányi Rezsővel, Simonyi Máriával, Fülöp Violával és Földényi László­val. * Lenni vagy nem lenni? Ma este 7 órakor a Zeneakadémián, kiváló művészek felléptével. Jegyek a hely­színen. * Zongorázik? Gordonkázik? Hege­dül? Megfelelő játszópartnereire talál a Kigyósi Kamarazene Kör­ben (­16-­­zsef­ körút 52). Prospektus. SZÍNHÁZAK műsora OPERA: A tnrvllal borbély (M). - Ri#o­letto («). NEMZETI SZÍNHÁZ: Szilégyi Im (44».­­Stuart Mária (6). NEMZETI KAMARASZINH.: Tártul!» (S. 447). MÜVEIÍEDÉS HAZA: Élő hanglemezek (2). « Perpatvar és szerelem; A nürnbergi bab»; A rászedett kádi (6). MADÁCH SZÍNHÁZ: Délelőtt 4 p est): Ham­let (11, 6). VÍGSZÍNHÁZ: Fekete Péter (8, Vx). PESTI SZÍNHÁZ: Warrenné mestersége (443, 8). ÚJ MAGYAR SZÍNHÁZ: Mi a igazság? (3, 447). ANDRÁSSY SZÍNHÁZ Egy nap a világ (474, 8). VIDÁM SZÍNHÁZ: Ballépés jobbra (3, 147). FŐVÁROSI OPERETTSZÍNHÁZ: Délután és este. Egy boldog pesti nyár. (143, 6). KOMÉDIA ORFEUM: Új figurák (444, 447). REVÜPALOTA: Revüexpressz (144, 447). FÉNYES-CIRKUSZ: Matthies tűz­ugró tigrisei és a nagy októberi műsor (444, 447). MAGYAR MÜSZINKÖR: Dolly (3, 5, 5). SZÍNHÁZAK JÖVŐHETI MŰSORA OPERA: Hétfő: Nincs előadás. K­edd: A cso­­dahegedű. Szerda: Szökteté­s a sz erélyből. Csütörtök: Hegyek alján. Péntek: A gara­bonciás. Szombat: Tosca. Vasárnap délelőtt: Seherezade, Pesti karnevál, Csárda jelenet, este- Faust NEMZETI SZÍNHÁZ: Minden nap Stuart Mária. Vasárnap délután: Tacskó. NEMZETI KAMARASZÍNHÁZ: Minden este és vasárnap délután: Tartuffe. MŰVELŐDÉS HÁZA Hétfő: Kard és kereszt. Kedd: Bizánc. Szerda, csütörtök, péntek, szombat, vasárnap délelőtt: Bizánc, dél­után: Műsoros délután. MADÁCH SZÍNHÁZ: Minden este és vasár­nap délelőtt: Hamlet. VÍGSZÍNHÁZ: Egész héten minden este és vasárnap délután: Fekete Péter. PESTI SZÍNHÁZ: Minden nap este és vasár­nap délután: Warrenné mestersége. ANDRÁSSY SZÍNHÁZ: Csütörtökig rzinten este: Egy nap a világ. Péntektől (nyilvános főpróba) minden este és vasárnap délután: Josephine. VIDÁM SZÍNHÁZ: Minden­­te és vasárnap délután: Ballépés jobbra. FŐVÁROSI OPERETTSZÍNHÁZI Egész hé­ten minden este, vasár- és ünnépnap dél­után: Egy boldog pesti nyár. KOMÉDIA ORFEUM: Minden este, az orda, szombat és vasárnap délután Új figurák. REVÜPALOTA: Minden nap este, csütörtök, szombat és vasárnap d. u.: Revüexpressz FÉNYES-CIRKUSZ: Mindennap délután és este: Matthies tűzugró tigrisei és a nagy októberi műsor. M­OZI A Zenélő malom — a „Lili bárónő“muzsikájával A békeidők nagysikerű operettjé­nek, a Lili bárónő­nek kellemes és fülbemászó muzsikája, hangzik fel a bemutatás előtt álló Zenélő malom című új magyar filmben. A népszerű operett zeneszámai és dalai kerültek felhasználásra és ezek illusztrálják és adják meg a hangulatát annak a mo­solygós és kedves vígjátéknak, ame­lyet Harasztos Albert és Szuhy N. Emil írtak. Huszka Jenő, a nagy­sikerű operett szerzőjének zenei ve­zetésével ifj. Lázár István rendezésé­ben készültek a felvételek. A felvevő­­gép elé a főszerepekben Szeleczky Zita, Dayka Margit, Vaszary Piri, Szilassy László, Latabár Kálmán, Csortos Gyula és Makláry Zoltán ke­rültek. Külön pénztárak árusítják a „Megálmodtatok“ jegyeit Az a szokatlan nagy érdeklődés, amely az új, máris annyira híres „Megálmodtalok“ című­ Marád­ a Vaszary-filmet megelőzi, arra kész­tette a tlmet kedden bemutató tlő­­színházakat, hogy a közönség kényel­me érdekében, a várható nagy tolon­gást elkerülendő, külön pénztárakat állítsanak fel, amelyek a „Megálmod­talak“ jegyeit árusítják. A franciásan szellemes, sziporkázó ötletekkel zsú­folt, pompásm­eséjű vígjáték két fő­szereplője Murát­ Lii, a babonás szí­nésznő és Bilicsi Tivadar, az elsodort vőlegény. A száguldó tempóban ro­hanó cselekmény során Kiss Manyi, Mihályi Ernő, Ladomerszky Margit, Somogyi Nusi, Romváry Gertrud és Serényi Éva kaptak még rendkívül hálás szerepet a különösen gazdag kiállítású, nagyvonalú vígjátékban, amelyet nemcsak itt, hanem rende­zett is Vaszary János. (Montfe­­nysoha (Sz. = szombat, v. = vasárnap, fl. = ünnep.) ADRIA. Házassággal kezdődik. (444, 446, 448, v. és v.: 11 és 442-kor is.) ANDRÁSSY. Fények az éjszakában. (444 , 446, 448, v.: 442-kor is.) Vasárnap d. e. 11-kor. Fények az éjszakában. Á T­R­I­U M. Féltékenység. (444, 446, 448,­­ sz., v. és v.: 442-kor is.) BARLANG. Szeptember végén. (442, 444, 446, 448 órakor.) BELEZNAY: 100 arcú ember. (10, 9412, 442, 444 , 446, 448.) BELVÁROSI HÍRADÓ (181-244). A Kalota partján (Ady-filmnovella). Az 1000 éves ko­lostor szigete (kulturfilm). Rajzos híradó Firenzéről. Ufa-magazin. Magyar és Ufa­­híradók. Folytatólagos egyórás előadások 10—-21 óráig. BELVÁROSI. Bubus. (444, 446, 447, 448, V. és v.: 442, 443, 444 , 445, 446 , 447, 448.) BETHLEN. Az éjféli gyors. Kis Katyi. (444, 444, 448, sz., v., 442, v., k­ és 442.) CAPITOL. Mintaférj. (442, 444, 446, 448, v. és u.­ 11-kor is.) BEÁK: Anyám asszony katonája. (442, 441, u 4ts., 448, vasárnap d. e. -0-kor­­is.) DUNÁ. MA (Hi, Hl. m, T. ét t.­ M órakor 1z.) ERZSÉBET. Keratin ijazzic«. CU, m. Kié. 44«, 441.) P­OKOM. Krtm­ln. (444, 44«, 441. v. ás * (L. délelőtt U órakor !». HÍRADÓ FILMSZÍNHÁZ (222­ MB). A labt»' partján (Ady-filmiovella). A habomhoz vtp is kell (kulturfilm). Rajzai híradó Ftranzi­­rjl. Ufa-magazin. Magyar- és Ufa-hiradék. Folytatólagos egyórás előadások 9—21 óráig. IPOLY. Házassággal kezdőidik. (444, 444, 446, sz. és v.: 442-kor is.) Vasárnap d. e. 11 órakor: Fekete Vénusz. JÓZSEFVÁROSI. Házassággal kezdődik. (44, 444, 448, v. és fl.: 442-kor is.) Vasárnap d. e. 11-kor: Gyáva hős. KAMARA. Fekete hajnal (4412, 442, 444, 448, 448 órakor.) Örvény SZÉKELY — OLYMPIA KASZINÓ FILMSZÍNHÁZ. Anyám a vezeny ka­tonái. (444, 445, 448, az.: 442-kor ie. v. te fl.: 11, 444, 446, 448 órakor.) KORZÓ. Lángoló fiatalság. (444, 445, 448, a sz.: 442, 444, 446, 448, v. és fl.: ll, 444, 446 , 448 órakor.) MESEVÁR. Késő. (444, 445, 448. T. te fl.: 442 órakor is.) NEMZETI APOLLÓ. Féltékenység. *' (444 , 446, 448. sz., V. te fl.: 442-kor sz.) NYUGAT. Házassággal kezdődik. (444, 448. 448. sz.: 442-kor, v. te fl.: 11-kor is.) OTTHON Bubus. (444, 446. 448. T.: 11, 442 órakor is.) PEST (PALACE) Killrdrael fetzter. (4412. 442, 444, 446. 448.) Mától kizárólag PETŐFI. Házassággal kezdődik. (444, 445, 448, v. és ü.: 442-kor is.) Vasárnap d. C. 11-kor: Szerelem, bosszú, halál, RADIUS. Münchhausen. (443, 445, 448,­­ sz.: 441, 443, 945, 448, v. és á.: d. e. 11, 443, 945, 448.) « DAL A Csavargók. (444, 445, 448. at. T. és u.: 442-kor sz.) SZÉKELY. Újra tartatl­an élet (11, 441 444, 446, 448.) SZITTYA. Féltékenység. (444, 446, 448, ▼.: 442 órakor is.) TINÓDY. Házassággal kezdődik. (444, 444, 448, sz.: 442, v.: 11, 442-kor sz.) TOLDI. Házassággal kezdődik. (10, 9412, 442, 144, 446, 448, V. és 1l.: 11, 1, 3, 5, 448.) TURAN. Bubus. (11, 442, 444, 446 és 448 nnp. kor.) s­A­K­K Vezeti: TÓTH LÁSZLÓ Döntetlen futáráldozattal Isenegger alábbi osinoa végjátéka a svájci sakklapban jelent meg. Világos: Kh5, gy: f4 és h7 Sötét: Ke8, Fg7 és gy: f6. Világos tiszthátrány ellenére dön­tetlent ér el. 1. Kg6? nem vezet célra Fh81 miatt Világos döntetlent tart. 1. h8­-f!, Fh8 2. Kg6, Kf8 3. Kh7 és 4. f5! után patt. — A Nagykanizsai Maróczy Sakker az ottani kaszinó csapatát 7:1 arány­ban győzte le. — C. Bething lett sakkmester most ünnepelte születésének 75-ik évfordu­lóját. . — Oslo bajnoki versenyén Johsen és Christiansen kerültek az első—a második helyre. — Schackvörlden c. svéd sakkfolyó­irat most rendezi 21-ik nemzetközi távsakk versenyét. a be de fgh F­OLY­ÓIR­ATSZE­MLE A Katolikus Szemle októberi szá­mában Gusztáv Béla Szent Ágoston az Isten országáról szóló könyvének alap­vető fogalmát, a Civitas terrena-t, a „Földi ország“ mibenlétét elemzi. Cikkeket írtak még: Horváth Richárd, Kilián Zoltán, Nagymányoki Gilbert, Kühár Flóris, Erőss Alfréd, Schermann Egyed, Örsy Erzsébet, Péterffy Gedeon, Várkonyi Fidél, Jajczay János, Szira­i Béla.

Next