Ujság, 1943. október (41. évfolyam, 222-247. szám)
1943-10-03 / 224. szám
13 SZÍNHÁZ Zenei twitok. XXIII. Kedves Barátom! „Műsorán szerepelt: Bach nagy kromatikus fantázia és fugája, D. Scarlatti két kisebb zongoraszonátája, majd Beethoven Appassionata-szonátája, továbbá szünet után Chopin, Liszt és Debussy néhány szerzeménye.“ Vagy pedig ... „Műsorán szerepelt: Händel D-dur hegedűszonátája, Bach Chaconne-ja, majd Brahms G- dur szonátája, továbbá szünet után Paganini versenyművének 1. tétele és Hubay III. Csárdajelenete.“ Vagy pedig . .. „Műsorán szerepelt, ez meg az, továbbá emez meg amaz . “ Nem tagadom, van eset, amikor kívánatossá, sőt szükségessé válik egy-egy előadóművész nyomtatott műsorának maradéktalanul teljes idézett kiszerkesztése. De mikor? Ha a „művek sora“ ezt a szöveghű leközlését valamiképpen indokolja, jóban, rosszban rendkívüli s emiatt rögzítést követel. Erre szép és szellemes rendjével méltó. Vagy ezt feddő értelemben kihívja. Akár úgy tűnik fel, hogy egészében véve mintaszerű, ötletesen összehangolt és kiegyensúlyozott, vonalrajzában formás és hézagtalanul tartalmas. Akár azzal hívja fel figyelmünket, hogy minőség vagy mennyiség dolgában elhibázott s ekként riasztó például szolgál. Beajánló vagy eltanácsovi irányzattal bár, de egyaránt el nem hallgatható. Más és magasabbrendű szempontra térek át. Érthetővé komolyodik ez a „Műsorán szerepelt“ még akkor, ha a számok egyéni kiválasztása és célzatos felépítése olyannyira jellemzi az előadóművészt, hogy mindez már puszta és rideg adatszerűségében is kifejezően, sőt magyarázóig hat: mintegy önmagában és önmagáért beszél, összességéből tervezet, gyönyörködtetve tanító szándék és világos vezéreszme sugárzik felénk. S ez a műsorkompozíció feldolgozatlan merő némaságában is elegendő fényt vet az előadó zeneművész ízlésére, akarására . . . Tehát olyankor, ha a műsor »— programmá mélyül el! Maga módján bizony az előadóművész is komponál: művekből komponálja meg műsorát. .Kiválaszt S az újabb lélektan eléggé bőven elemezte már, hogy mindennemű kiválasztás mily tájékoztatóan jellemzi a kiválasztót. .Jellemzi — ebben a jelen esetünkben — a szürke átlagművészt, aki szürke átlagműsorral sompolyog közönsége elé. Jellemzi a közömbös, hanyag vagy tudatlan előadót, aki pályatársait utánozza, műsortervezeteiket lemásolja, mindenkor az éppen közkeletű készletből merít csupán. De jellemzi a bátor felfedezőket is, akik nem haladnak lehengerelt kényelmes utakon, hanem friss csapást törnek a múlt és jelen zeneirodalmának rengetegében. Vannak a maguk lábán keresni, kutatni restek, ezek a mindenkori elődök jól kitaposott nyomában cammogok és tulajdon nyomot sehol sem hagyok. Ásítozva lesik a kész eredményt, a már kipróbált és bevált zeneműveket a mások sikerének biztos letéteményeseit Lusták művelődni, saját szemmel fürkészőleg beletekinteni a zene ismeretlen világába . . . Minek? Megteszik mások! .. Ők azok, akik Schubert hatszázhárom dalától huszonhármat ismernek s tizenhármat énekelnek csupán. Legfeljebb ennyit . . . Ők azok, akik Domenico Scarlatti négyszáz körül leltározott zongoraszonátái közül hármat tanulnak meg, mert átlagosan így összegezhetik maguk részére egy-egy „kiadós“ műsorszámmá. Ennyit viszont feltétlenül megtanulnak. Hiszen divat. Illik! .. . S dicsérendő igyekezetre vall. . . Haydn hetvenhét vonósnégyesműve — mintha egyetlenegynek kivételével nem is léteznék! Kizáróan csak azt a bizonyos D-dúrt halljuk, azt nyaggatják mindenfelé. Amig majd valamelyik vállalkozó szellemű vonósnégyes társaság másikkal nem lép elő s némi változatossággal meg nem örvendeztet minket... Hacsak rövid időre is . . . Mert feltűnőbb sikere esetén bizonyára ezt a másikat is ugyanúgy kizárólagosítanák a konok örök utánzók. S további hosszú évadokon keresztül ezzel az egykével utazgatnának városról-városra — csömörbőlcsömörbe hajszolt hallgatóságuk elé. Bár ,erre tekintünk, akár Mozart szimfóniáit vesszük szemügyre, akár Schumann vagy Albeniz zongoraműveit: a következő évadban mindig megtaláljuk az előző évad személyes sikerének személytelenül tömeges haszonélvezőit. Ők a makacs koptatók és lejáratók, akik menthetetlenül rátelepednek az efféle „Hummel-rondókra“ ... Irgalmatlanul műsorukra tűzik s közprédául fogyasztják valamennyien . .. Pedig a gyanútlan hangversenylátogató még azon csodálkozik, miért is akad minden évadnak egy-egy kirívó divatdarabja!? Nem győzi furcsáim a sors szeszélyes játékát, az eleinte mulatságos, később azonban vajmi keserűen untató véletlent. „Ejnye, tavaly Schumann karneválját játszotta apraja-nagyja s ezidén Chopin hmoll szonátája a jelszó!“ Viszont, ha bölcselkedésre hajlamos a naiv illető, még korszellemet is szimatolgat itt s a tünetek rejtett indokait vizsgálja. Holott elsősorban az igazi korszellemet kéne megkülönböztetnie a múló divattól, másodsorban pedig a divat szélesebben hömpölygő hullámait a divatocskák bodros habjaitól! Indulatba jöttem, kedves Barátom. De nem vennéd rossz néven s velem éreznék ha egyegy évad folyamán tizenkétszer kéne végigszenvedned Liszt közel félórás h-moll szonátáját — csakis azért, mert elmúlt ősszel őszinte érdeklődéssel hallgathattad végig X. Y. színesen átélt értelmezésében. Most azonban kellőre lehiggadtan kerülök vissza témámhoz. Mondottam tehát, hogy bizonyos esetekben találóan jellemzi az előadóművészt műsorának szószerint puszta elismétlése is. Találóan jellemzi — de csakis az igazán hozzáértők számára! A bennfentes olvasó maga is eligazodik e száraz adathalmazban és gyorsan vonja le következtetéseit. Képzeletében kirajzolódik és alakot ölt az illető előadóművész egyénisége. „Efajta jellegű műsort csakis efajta természetű muzsikus állíthatott ősszel“ A laikus olvasó ellenben tehetetlenül szemléli az efféle felsorolást, amely zsúfolt név- és címjegyzékével semmit sem mond neki. Néma. Éppen ezért: Ne említs kritikádban műsorszámot, ha nincs hozzá megjegyeznivalód! Akár a művet veszed elő s igy közvetlenül és külön foglalkozol vele. Akár az értelmezéséhez szólsz hozzá behatóbban, főként előadásbeli problémáira szorítkozol s ekként közvetve tárgyalod csupán. Irtsd ki írásodból mindazt, ami szervetlen anyagként fel nem emésztődik benne és élő szervezetében holtpontokat alkot. Ilyen anyag — a művésznév és darabcim, amig nem lényegesited többé az üresen kongó névnél és címnél. . . Amig nem töltöd meg felismeréseid busával, vérével... Amig nem ágyazod bele személyes tapasztalataid, élményeid meleg testébe. S még egyet, mert ezt a folytatásokban küldött szerény kis zenekritikai esztétikámat ezennel lezárom. Kerüld a véleményalkotás csupasz végszavait, a „jó“ , és „rossz“, a „szép“ és „csúnya“ polárisan ellentétes határállomásait. Túlságosan általános keletű jelzők ezek, semhogy kifejezően és egyéb jelenségektől elhatárolóan megkülönböztető szín és erő lakozzék bennük! Végösszegek ezek, az ihletett és harcos íróhoz méltatlan, mert józanul primitiv végösszegek, amelyek számadásán kivül fekszenek már. S utolsó során túl adódnak össze . .. Láthatatlanul, ámbár kétséget kizáró pontossággal . . . Megtárgyalásodban elmész az utolsó lépésig. De ezt az utolsó lépést már az olvasód tegye meg, amikor bizonyításod zárómondatához érkezvén önkéntelenül szülheti le benyomását: „Mindezek szerint ez a teljesítmény alig lehet más, csak jó!“ Odáig elvezeted. Ámde a végső szentencia lefejtését oly félreérthetetlenül és elkerülhetetlenül könnyűre kell szabnod, hogy ez már nem is tehet a saját feladatod ... Ennek magától kell adódnia ... Előző ábrázolásodnak és okfejtésednek egyetemes tartalmából . .. S ez az érett gyümölcsként önként lehulló pontos végeredmény — a te jutalmad... A végső véleményedig töprengsz, küzdesz, de a végső véleményedet — ajándékul kapod ... Szívélyesen üdvözöl Jemnitz Sándor ÚJSÁG VASÁRNAP, 1943 OKTÓBER 3 Kodály Zoltán a kolozsvári egyetem tiszteletbeli doktora A kormányzó a kultuszminiszter előterjesztésére megengedte, hogy a kolozsvári egyetem Kodály Zoltánt a magyar zeneköltészet és magyar népdalkutatás terén szerzett érdemeiért a bölcsészeti tudományok tiszteletbeli doktorává avassa és részére a tiszteletbeli doktori oklevelet kiszolgáltassa. DIANA fehérneműszalon divatbemutatója október 4, 5 és 6-án. IV., Petőfi S.u. 12. félem. BEJELENTÉS: Tel.: 380- 090 Meghalt Lothar Rudolf Szombaton reggel 78 éves korában Budapesten meghalt Lothar Rudolf dr., a kiváló író. Lothar írta D’Albert Jenő világhírű operájának, a Hegyek aljának szövegét. Sok színművet, operaszöveget, könyvet, cikket írt és a német irodalomban évtizedekig nagy szerepet játszott. Lothar, aki hosszú külföldi tartózkodása alatt is mindig lelkes magyar maradt, öt év óta állandóan Budapesten élt. Hétfőn délben temetik a rákoskeresztúri temetőben, lenni, nem lenni! Klasszikus monológ-est a Zeneakadémián októ 10-én este 7 órakor. Fellépnek: Dayka, Lobbi, Mészáros Ági, Sennyey, Szép Ilonka, Apáthy, Lehotay, Major, Sngváry, Várkonyi. Konferál: Lobbi Hilda. Rendezi: Színházi Magazin hangversenyiroda Jegyek a jegyirodákban. HANGVERSENYEK RÓZSAVÖLGYI-HANGVERSENYEK Waldbauer-Vonósnégyes 5 estjére bérletek 50 P-től 15 P-ig. I. est okt. 28. Műsoron: Mozart: Divertimento 2 kürttel, Brahms B-dúr négyes, Veress: I. vonósnégyes. Zenekari bérlet. Vez.: Komor. Közr.: Zathureczky, Böszörményi Nagy, Janigro, Bár, Aladár, Waldbauerék stb. Bérletek 78 P-től 15 P-ig. * KONCERT SSL., Failoni Beethoven ciklusa a Bp. Hangv. Zenekarral. Bérletek legnagyobb része elkelt. I. Beethoven-est okt. 12. (V. 7.) I. és III. szimf., e-moll verseny (Engel Iván). Még néhány bérlet, egyes jegyek nagyteremben és kistermi jegyek. Koncert zongorabérlet BEETHOVEN ÖSSZES SZONÁTÁI Olcsó bérletek még válthatók. I. est okt. 28. Ungar Imre Beethoven—Chopin-estje.1 V FÉH vonósnégyes V 1J bérleti hangú. A múlt szezonban a legnagyobb sikert elért vonósnégyes 3 bérleti estje: okt. 18. dec. 8. febr. 7. (Közr.: Dohnányi, Branca, Missulin.) „Élő lemezek“ monstre műsoros d. u. M. Müv. Háza, 10-én '/3. ADY okt. 17. és költőkortársai legszebb verseit a legjobb előadók mondják: Makay Margit, Szörényi Éva, Gobbi Hilda, Maróik Annie, Szép Ilonka, Greguss, Major Tamás, Ungvári László, Pataky Jenő. (Z. Z.) Jegyek jegyirodákban is. DÁNIEL zongoraest 18-én Alharmonikusok—Dohnányi Műsor- Rach: f-moll. Brahms: B-dur, Beethoven: Esz-dur versenyek. (Mit irt az Újság) MÜNCHHAUSEN Gyönyörű színes film Münchausen- ról, a nagy hazugról. Pompa színé-*szék, remek technika! 5. premierhét: Radius ANYÁMASSZONY KATONÁA Viharos sikerű, rendkívül muzsászos magyar film, a katonaélet gyögereiről és a szerelemről. 12. premierhét: Deák, Kaszba&t ftáfefeufe m&f v tíii-lV-.í; :-v::-VU ■" • • • , \ . Dizőzképzés kezdőknek és haladóknak a legmagasabb fokig. PÁRATLAN KÜLFÖLDI MÓDSZER. Értekezés délután 2—4 óra közt: Szercsényi, V., Alkotmány-utCa 31. I. emelet 1. Csak röviden A rádió a Négyszemközt a könyvtárszobában című sorozatban vasárnap, október 3-án 18 óra 30 perckor megszólaltatja a 80. születésnapját ünneplő Herczeg Ferencet, aki badacsonyi kurtáján fogadja Budinszky Sándort, a rádió riporterét és válaszol a feltett kérdésekre. * Székely György dí.-ral, a pécsi Nemzeti Színház igazgatójával Pécs város ötéves szerződést kötött a színház használatára. Ebből az első év próbaidő. Székely György igazgató 9.0.000 pengő forgótőkét kap a város közművelődési alapjából. * A miskolci Nemzeti Színház díszelőadás keretében nyitotta meg az 1943—44. évi idényét. Földessy Géza igazgató üdvözölte a város közönségét, ismertette a jövő szini évad műsortervét, majd a társulat tagjai bemutatták Vaszary János Egy nap a világ című modern történetét. ,4 D. Baán Ferenc vezetésével filmező magyar csoport befejezte a szófiai felvételeket és hazaindult. A munkában lévő , ,Magyar-bolgár rapszódia“ belső felvételeit Budapesten a Hunnia-gyárban folytatják. •k Zenevilág Az Operálni műsortervezetén október 1-én Hegyekalján, 8-án A csoda hegedű, 9-én Traviata, 10-ért délelőtt Szevillai borbély, este Don Carlos, 12-én Tristan és Isolda, 13-án Szöktetés a szorályból van kitűzve. * Rüthfeld Gábor oki. hegedűtanár a tanid őst megkezdte. Jelentkezés: Aggteleki u. 11. IV. 3. Tel.: 149-541. Harmónia 1943/44. évi „Harmónia“-bérlet elfogyott LINZ MÁRTA hegedűestje okt. 13. V. 7. Műsor* Beethoven Kreutzer-szonáta, Händel-, Franek-, Sanmartini-, Liszt-, Linzművek. Berlini hllarmonikusok Vez.: Ahendroth, okt. 14. V. 7. Múzeumi matiné - bérleti előadásra bérletek Harmóniánál. * Marnitz-rendezés ÉRTÖL AZ ÓCEÁNIG ADY-EST OKTÓBER 9. ’/17 kor a Zeneakadémián. Közr.: Hidvéghy Valéria, Lukács Margit, Medgyaszay Vilma, Miklós Lívia, Nagykovácsi Ilona, Szörényi Éva, Török Gizella, Ákom Lajos, Baló Elemér, Kántor Béla, Benyvay Andor, Mester György, Polgár Tibor, Szabó Sándor, Ujlaky László. Jegyek Marnitznál, József-körut 37. Tel.: 134-028 és a Zeneakadémián. KREUTZBERG IS.IL. Uj műsorral. — Óriási érdeklődés. Jegyek Koncert, Harmónia, Rózsavölgyi és jegyirodákban. Minden modell egyéni, új Ferda Manyinál SZÍNHÁZAK műsora Vasárnap, október 3. OPERA: Aida (H6). NEMZETI SZÍNHÁZ: Szilágyi Irma (Vfz. -Stuart Mária (6). NEMZETI KAMARA: Tacskó (3. %7). MŰVELŐDÉS HÁZA: A Katholikus Dlgozó Nők ünnepi előadása (H3). — Perparar és szerelem; A nürnbergi baba; A rázedett kádi (ti). MADÁCH SZÍNHÁZ: Délelőtt és este: Hsmkt (11. Hz). VÍGSZÍNHÁZ: Fekete Péter (3. Vili. PESTI SZÍNHÁZ: Warrenné mestersége 0 %7). UF MAGYAR SZÍNHÁZ: Mi az igzság? (3, W) A.UDRASSY SZINH.: Egy nap a világ (tk. 467). VIDÁM SZÍNHÁZ: Ballépés jobbra (3 VÍ). FŐVÁROSI OPERETTSZÍNHÁZ: Déluta és este: F.év boldog pesti nyár 04-36 KOMÉDIA ORFEUM: Uj figurák Ml W). RÉV (PALOTA: Revüexpressz (Ml. Vt. FÉNYES-CIRKUSZ: Matthies tűzugró igrisei és a nagy októberi műsor Ml. színházak jövőheti másra OPERA: Ilető: Nincs előadás. Kedd: A kékszakállú herceg vára. Székely fonó Szerda: Krisztus. Csütörtök: Hegyek alján, éntek: A csodahegedű. Szombat: Traviata. Vasárnap délelőtt: A szevillai borbély este? Rigoletto NEMZETI SZÍNHÁZ: Hétfő, kedd, csűrtök, péntek, szombat és vasárnap este: Stuart Mária. Szerda este és vasárnap dután: Szilágyi Irma. NEMZETI KAMARA: Minden este és vasárnap délután: Tacskó. MŰVELŐDÉS HÁZA: Hétfő és vasárni este. Perpatvar és szerelem; A nürnberg baba; A rászedett kádi. Kedd: Táncests zerda és péntek este. ..Kard és kereszt (inmitelőadás). Csütörtök: Hangverseny. Szombat: Vidám őszi est. Vasárnapélután: Élő hanglemezek. MADÁCH SZÍNHÁZ: Minden este és vasárnap délelütt: Hamlet. VÍGSZÍNHÁZ: Egész héten minden ste él vasárnap délután* Fekete Péter. PESTI SZÍNHÁZ: Minden nap este évasárnap délután: Warrenné mestersége ANDRÁSSY SZÍNHÁZ: Egész héten mindett ede és vasárnap délután: Egy nap világ. VIDÁM SZÍNHÁZ: Minden este és háznap délután: Ballépés jobbra. FŐVÁROSI OPERETTSZÍNHÁZ: Egy héten minden este vasár és ünneplő délután: Egy boldog pesti nyár. KOMÉDIA ORFEUM: Minden este,szerda, szombat és vasárnap délután Uigurák. REVÜ PALOTA: Minden nap este, csörtök, szombat és vasárnap d. u.: Revü F ressz. FÉNYES-CIRKUSZ: Mindennap délün és este: Matthics tűzugró tigrisei, és nagy októberi műsor.