Ujság, 1944. január (42. évfolyam, 1-24. szám)
1944-01-01 / 1. szám
ISI * A Nyugat leánya felújítása. Január 6-án új betanulásban a Nyugat leánya-t újra színre hozza az Operaház. A darabot Falloni Sergio vezényli és Nádasdi Kálmán rendezi. Címszereplője Walter Rózsi, a többi főszereplő: Losonciy György, Udvardy Tibor, Szabó Miklós, Littasy György. A díszleteket Fülöp Zoltán, a jelmezeket Márk Tivadar tervezte. * K. Durigó Ilona temetése. Igen nagy részvét mellett helyezték örök nyugalomra csütörtökön délután a farkasréti temetőben Kasics Ozmárnné Durigó Hana kamaraénekesnőt, a Zeneművészeti Főiskola kiváló tanárnőjét. A koszorúkkal borított ravatalnál nagy számmal jelentek meg a művésznő tanítványai, tisztelői. A főiskola nevében Mathureczky Ede főigazgató, a tanártársak képviseletében Székelyhídii Ferenc dr., a baráti kör részéről Mátyásfalvy Erich dr., a hálás tanítványok közül Mindszentiiy Ödön dr. búcsúztatta Durigó Ilonát és meghaló beszédek méltatták elévülhetetlen érdemeit. * Batáry József, a Hubay-díjat nyert ifjú hegedűművész hazatért olaszországi hangverseny-körútjáról s önálló hangversenye január 21-én lesz a Vigadóban^ _________ Bizza öltözködési gondjait Ferda Manyira SZÍNHÁZAK műsora Szombat, január 1. OPERA: Parasztbecsület: Bajazzók (6). NEMZETI SZÍNHÁZ: A kaméliás hölgy (6). NEMZETI KAMARASZINH.: Fatornyok (3, *47) ZENEAKADÉMIA (kamaraterme): Tartufle (%7). , MŰVELŐDÉS HÁZA: Maritz-táncparádé (6). MADÁCH SZÍNHÁZ: Homokpad (%4, *47). VÍGSZÍNHÁZ: Warrenné mestersége (3, *47). PESTI SZÍNHÁZ: Fecske és denevér (3. dal) 14 MAGYAR SZÍNHÁZ: Az első (3, *47). ANDRÁSSY SZÍNHÁZ: Délután: Kabaré (3). Feste Josephine (*47). FŐVÁROSI OPERETTSZÍNHÁZ: A királynő csókja (*3, 6). . ... VIDÁM SZÍNHÁZ: Ballépés jobbra (*44, »7). OMIKE (Goldmaark-terem): Szevillai borbély KOMÉDIA ORFEtIMi Tilos « ló«4s .J4L Wh RFVtlPAUOT*: Dielség«. a pint 044. W. Vasárnap, január 2. OPERA: DAlelött: Játékdobos; Atomjától:: Debreceni história (11). *— Este: Bohémek” (6). . ... NEMZETI SZÍNHÁZ: Délután: Déryné ites aszony (HS). - Este: A kaméliás hölgy (6).NEMZETI KAMARASZÍNH.: Fatornyok (S, W) ZENEAKADÉMIA (kamaraterme): Tartude MŰVELŐDÉS HÁZA: Délelőtt: Pastor Angelicus (Mill). - Este: Mamur műsoros est (6). MADÁCH SZÍNHÁZ: Homokpad (V14, W)VÍGSZÍNHÁZ: Két boldog hét (3, W). PESTI SZÍNHÁZ: Fecske és denevér (3,. Wi- W, 1 MAGYAR SZÍNHÁZ: Az első (3. W). ANDRÁSSY SZÍNHÁZ: Délután: Kabaré (S). - Este: Josephine (W). . FŐVÁROSI OPERETTSZÍNHÁZ: A királynő VIDÁM* SZÍNHÁZ: Ballépés jobbra (%4, VW). OMIKE (Goldmark-terem). Délelőtt:Jarsmatiné U4H). Délután: Édes mostoha (ig 3j. Gyermek előadás. — Este: Vidám műsor (H1). Kabaré. KOMÉDIA ORFEUM: Tilos a légás (H4, Hz). LEVU FALOTAi Őfelsége, a pens. IVIL W). SZÍNHÁZAK JÖVŐHETI MŰSORA OPERAi Hétfő: Rodelinda (a Népmilv. Bizottság előadása) Kedd: A kékszakállú herceg vára. Debreceni história: Bolero. Szerda: A csodahegedű. Csütörtök: Nyugat leánya. Péntek: IV. Filharmóniai hangverseny. Szombat: Rodelnda. Vasárnap délelőtt: Tosca. este: Az álarcosbál. NEMZETI SZÍNHÁZ: Egész héten minden este: A kaméliás hölgy. Csütörtök és vasárnap délután: Tartuffe. NEMZETI KAMARASZÍNHÁZ: Minden este, csütörtök és vasárnap délután: Fatornyok. MŰVELŐDÉS HÁZA: Hétfő: Nincs előadás. Kedd, szerda, csütörtök, pétitek, szombat este és vasárnap délelőtt: Déryné ifjasszony. Vasárnap délután: A béke angyala (film), este: Vidám műsoros est. MADÁCH SZÍNHÁZ: Minden este, csütörtök és vasárnap délután: Homokpad. VÍGSZÍNHÁZ: Hétfő, kedd, szerda este, csütörtök délután, péntek, szombat és vasárnap este: Warrenné mestersége. Csütörtök este és vasárnap délután: Két boldog hét. PESTI SZÍNHÁZ: Egész héten minden este, csütörtök, szombat és vasárnap délután: Fecske és denevér LJ MAGYAR SZÍNHÁZ: Minden este, csütörtök és vasárnap délután. Az első. ANDRÁSSY SZÍNHÁZ: Szerda és péntek kivételével minden este csütörtök és vasárnap is. u.: Josephine. Szerda és péntek este: Kabaré. FŐVÁROS! OPERETTSZÍNHÁZ: Minden este, csütörtök és vasárnap délután: A királynő csókja VIDÁM SZÍNHÁZ: Minden este, csütörtök és vasárnap délután: Ballépés jobbra. . OMIKE (Goldmark-terem). Hétfő: Figaro lakodalma Kedd: Vera vagy Veronika? Szerda: Bajazzók (hangverseny). Csütörtök délután: Az elvált asszony, este- Békes Kisi béke. Péntek: Nincs előadás. Szombat: Anyasziv. Vasárnap délelőtt: Édes mostoha (gyermekelőadás). délután: Asszonyok egymás között, este: Mózes (bemutató). REVUPRIOTA: Egész héten minden este hétfő, csütörtök szombat és vasárnap délután: Őfelsége, a pénz. KOMÉDIA ORFELM: Minden este, hétfő, szombat, vasas- és ünnepnap délután: Tilos a lógás,______" Boldog klilévé* ÁJXj¡~ • • kíván a ^^00KIS Újévi ajándékul, mint színházi körökben beszélik, az egyik színigazgató ezévi keresetéből csinos földbirtokot vásárolt magának, egy filmvállalkozó a Svábhegyen villát építtet, a divatos színész pedig nagy szerényen csak háromszobás öröklakást vásárolt a hallos, egy most épülő társasvillában, őszinte elismerésünk a színigazgatóé, aki ilyen okosan, józanul és nem e veszélyes, sőt életveszélyes foglalkozás szabályai szerint menti át a nagy konjunktúra gyümölcseit, nem úgy, mint minden magyar színigazgatók legjelesebbje, Beöthy László, aki bár néha egyszerre hat színház felett is rendelkezett, mégis teljesen vagyontalanul bukott le holtan székéről a művészek klubjában. Becsület a filmgyártónak, de a keresetét kitűnően megőrző színésznek is. Senki sem irigyli tőlük bizottyára jólmegérdemelt és alaposan megszolgált vagyonkájukat, de ez alkalommal meg kell kérdezni azt is , hogy hol maradnak a szerzők? Az író, a szerző, akinek figuráját veszi magára a színész, akinek mondatait mondja a filmen a sztár és akinek szellemi tőkéjéből hasít magának kisebb-nagyobb birtokocskát a színigazgató! Kétségtelen, hogy sohasem váltották csengő aranyra — legfeljebb csak aprópénzre — a szerző szellemi kincseit, s közülük csak nagyon kevésnek jut villára, de jól berendezett polgári otthonra is. A napokban például egyik kitűnő szerző, aki híres arról, hogy mint rossz gazda „lábon adja el a termést*’ és gyakran kér „zöldhitelt“ készülő darabjaira, felkereste az egyik színpadi kiadót és sürgősen beszélni óhajtott a főnökkel. — Milyen ügyben parancsol? — kérdezte a titkárnő. — Van egy kulcsdrámám — mondotta szerényen és reménykedve az író. A kulcsdrámában üzleti fantázia van, rövidesen a kiadó elé került az író, akitől megkérdezték: — Nos, mi az a kulcsdráma? _ Kérem uram, ki akarnak zárni a szállodai szobámból. » Az sem kiskutya, ahogyan egy iró eljut odáig, hogy színdarabját elfogadják, kiszerepezzék és előadják. Valóságos grand-guignol alakul ki például a Vígszínház egyik soron következő újdonsága körül, amikor ennek szerzője, egy kitűnő és rendkívül tehetséges fiatal publicista és író „az új szerzőnek“ úgy látszik, mindenképen kijáró infernális vesszőfutást volt kénytelen elszenvedni addig, ameddig darabját végre is levették a műsorról. Azzal kezdődött a dolog, hogy valaki jelentkezett a színházban s előadta, hogy ő a társszerzője a darabnak. Amikor végre nagy nehezen tisztázódott a helyzet, hogy erről szó sem lehet, a női főszereplő, Mezei Mária, akire hónapok óta várt a színház, egyszerűen eltűnt a próbákról. Napokig kutatták, lakása sem tudott felvilágosítást adni, míg végre kiderült, hogy a művésznő közben Debrecenben járt, de ő maga egy szanatóriumból jelentkezett. Kérem beteg vagyok, képtelen vagyok mostanában próbákra járni! A próbák különben is félbeszakadtak az ismert és kitűnő főrendező távozása miatt is. A főrendezőnek ugyanis nézeteltérése támadt a színházzal. Amikor tehát egy főszereplő és rendező nélkül maradt a darab, a színház új igazgatója, aki egyben a legkiválóbb rendezők egyike is, lement a próbára, hogy kezébe vegye az elejtett szálakat. A színpadon éppen az az elragadóan bájos fiatal színésznő mondta szerepét, aki csak a napokban ment férjhez és aki merész lendülettel revüszínpadra libbent át az előkelő vígszínházi deszkákra. A művészeti igazgató, aki még nem nagyon ismerte a darabot sem, hiszent ezt, az elhunyt nagynevű elődje fogadta el, egy ideig figyelte a játékot, majd közbeszólt: — Nagyon jó, kedves művésznő, pompásan hozza a kokolfot, csak egy kicsit enyhébb színeket kérek! A próba abba maradt, mindenki meghökkenve nézett az igazgatóra. A művésznőnek ugyanis szerepe szerint egy finom trileányt kellett alakítania. El lehet képzelni, mit érez ilyenkor a szerző, aki negyvenfokos lázban szívszorongva izgulja át első darabja próbáit valamelyik hátsó támlásszéken. De nézzük meg az érem másik oldalát is. A napokban egy hirdetés jelent meg a lapokban: „Neves író filmforgatókönyv írását tanítja néhány tehetséges kezdőnek." A hirdetésre bizonyára már többen is jelentkeztek és a „neves filmíró" már meg is kezdte magánakadémiáját, kiképzendő korunk mindkét nembeli fiatalságát e nehéz, rögös, de sok sikert ígérő pályára. Izgalommal várjuk a következő hirdetéseket, amelyek versek átfésülését ígérik mérsékelt díjazás ellenében, esetleg vállalkozó szellemek akadnak, akik fix összegért házhoz is mennek rossz regényeket kifordítani. Ez az irodalmi felsőrészkészítés egyébként nem szokatlan korunkban és ez alkalommal szeretnénk megsúgni a „neves filmírónak“ a paksi borkereskedő örökértékű anekdotáját, amikor ez a derék borász halálos ágyához összehívta gyermekeit és közölte velük a nagy titkot: szőlőből is lehet bort készíteni. Igen, az irodalomból is lehet filmet préselni és talán az igazán hivatott írók is írhatnának filmet, bár a film születése óta sok mindent elkövettek a producerek, rendezők, segédrendezők és forgatókönyvíró szakemberek és egyéb filmbábák az egész világon, hogy valahogyan megkerüljék ezt az egyetlen természetes eljárást: a szőlőből sajtolt bor készítését. Úgy látszik túl merész óhaj, hogy szeretnénk épkézláb mondatokat hallani a filmvászonról is és lehetőleg olyan történetet látni, amelyben az író az élet más változatait is variálni tudja, mint a gépirólány és bankdirektor vagy ispánfiú és földbirtokosleány vonzalom-komplexumát. Az utóbbi idők filmterméseit végignézve anélkül, hogy általunk nem ismert, de nagyrabecsült „neves filmíró“ gyorsforraló kurzusához valami köze lenne e történetnek, eszünkbe jut Csortos Gyula egyik kitűnő mondása.Amikor a nagy színész a Vígszínház egyik kispadján értesült, hogy egyik fiatal színésztársa, aki maga is csak kezdőcske lévén, tanári állást kapott az egyik magánszíniiskolában, kissé csodálkozva, de találóan jegyezte meg: — No igen, rendben van .. . dehát az illető hol tanult !At Szerzőről lévén, szó, elmondjuk szegény Harsányi Zsolt egyik kedvenc történetét, amelyet ő annak idején oly sokszor és oly sok színnel adott elő. A szerző hat esztendővel ezelőtt bandukolt az utcán — kezdődik a történet —, amikor váratlanul eszébe jutott a téma. Frappánsnak, érdekesnek és vonzónak találta, de kicsit nyersnek. Hordozta magában négy esztendeig. Az ilyen téma a patakmeder kavicsához hasonló, mialatt lassan sodorgatja a gondolatok álja, közben gömbölyödik, csiszolódik. Két évvel ezelőtt végre, elhatározta, hogy megírja, de ez nem ment rögtön. A napi munka foglalta el, a pénzkeresés. Háromszor belekezdett, háromszor abbahagyta, amíg végre jött a nyári szabadság és ezt rászánta. A hivő teljes odaadásával dolgozott, az első felvonást kétszer írta át, elejétől végéig, amikor elkészült, hetekig nem tudott aludni a kimerültségtől. Családja több tagja elolvasta és el volt tőle ragadtatva mindenki, de szink közben reszketett az aggodalomtól és kétségektől. Az igazgató elolvasta a darabot, értesítette a szerzőt, hogy néhány változtatásra szükség lesz. Mikor a színházban tárgyalni kezdett, kiderült, hogy nem holmi kis változtatásról van szó. -Azegész darabot a mai korba kell áttenni, új második felvonást kell írnia és végét is meg kell változtatnia. Napokon át vitatkoztak, végre elkészült a kiszerepezés. Elkezdték a próbákat is. A rendező éjjel-nappal dolgozott, családját nem látta, nikotinmérgezést kapott a sok dohányzástól és hajnaltól késő éjszakáig színészekkel, a díszlettervekkel és világítással bíbelődött. A kellékes a kellékek után futkosott, a díszlettervező mindegyik felvonás díszletét háromszor készítette el szisszenés nélkül, hiszen a díszletek sikerétől függött karrierje. A kosztümrajzoló súlyos influenzából kelt fel, a főszereplő férfi egy busás filmszerződést otthagyott, annyira megtetszett neki a szerep, szívvel-lélekkel próbált, három hétig nem élt emberi életet, közben a szerelme megcsalta. A primadonna, aki menyasszony volt, e három hét alatt csak négyszer látta a vőlegényét egy-egy negyedórára, akkor sem törődött vele. Olyan jó akart lenni, mint még sohasem. Tizenhat mellékszereplő rátette a szerepre a maga sorsát és életét. Tizenhat családban felborult a házirend. Kettő közülük olyan volt, akik most léptek fel először. Ezek az idegösszeomlás határán álltak. Az asztalosok, festők, művirágkészítők, szabónők majd megbolondultak az izgalomtól, a titkár majd megörült a kommünikék szövegezésében és a főpróbajegyek kiadásában. A szerző pedig a házi főpróba és a nyilvános főpróba között egyhuzamban huszonnégy órát dolgozott részint a rendezővel, részint az igazgatóval és a szereplőkkel. Mindenki a legjobbat akarta, ami tőle tellett. Valamennyinek a szeme riadt várakozással a nézőn csüngött. A premieren néző ott ül a zsöllyében, szmokingot öltött, végignézte a darabot, felvonás közben pedig jóízűen cigarettázott. A darab végén felkelt a zsöllyéből és feleségéhez fordult. — Piszok! Na, gyerünk vacsorázni! ' A tanulság: a szerzőnek tehát nemcsak földbirtok, villa és öröklakás sem jut, de sokszor még taps sem! ♦ ÚJSÁG SZOMBAT, 1944 JANUJÁÉ 1 Tarba, jobb — — — — — — 3.—, 1.50 Szürke, vegyes —------------7.—*, 6.—, 5.— Fehéres, fosztott — — — 11.—, 9.—, 8.50 Fehér, fosztott-----------20.—, 17.—, 15.— Pelyhes, dumnába — — 27.—, 24.—, 20.— Pehely, paplanba — — 55.—, 50.—, 45.— Pehely, szürke — — — — — 20.—, 14.— Utánvéttel 5 kg-os bruttó papírzsákokban, 4 pengőn felüli tollakat bér mentve szállít. RÁCZ .JÓZSEFNB ágytollüzeme, Kiskunfélegyháza, Holló utca 39. C/frOfcre mYSOJICL (Sz. = szombat, v. = vasárnap, v.* ünnep. ADRIA. Késő. (*44, *46, *48, v., v. és hétfőn: 11 és *42-kor is.) Szilveszter este 9 és 11 órakor: Denevér. ANDRÁSSY. Varieté csillagai. (*44, *46, *48, v. és v.: 12 kor is.) Pénteken: *44, *46, *48, 9 és 11 órakor: Lesz, ami lesz, szombaton d. e. 11-kor: Csizmás kandúr, vasárnap d. e. 11 órakor: Varieté csillagai. A TRIUM. Fény és árnyék. (*44, *46. *48. sz., v. és v., 12-kor is.) S B.U.É.K. nb.Vevőinek 60 éve, régi (HLEIFER V., Vilmosos.-út 10. BARLANG. Párizsi románc. (*42, *44, *46, *48. Pénelken éjszaka 10 óraikor. Botrány, vasárnap d. e. 11 óraikor: Háry János. CAPITOL. Boccaccio,*42, *44 *46, *48. ▼ és u.: 11-kor is.) Szilveszter este 10-kor: Éjjeli zene. BELVÁROSI HÍRADÓ (181-244). Hegyi tízé nők (kulturfilm). Kutyamosó (színes rajzfilm). A rajzos híradóban: Kacsóh Pongrác, Magyar-, Ufa- és Európa-hiradók. Folytatólagos egyórás előadások 10—21 óráig, 31-én éjfélig BELVÁROSI Münchhausen. (%3, %4, 8 6, *48, v. és v.: *41, *42, 113, %1, 5, 6, *48, szilveszterkor, *49. *410-kor is.) BETHLEN. Anyámasszony katonája. (*44, *46. *28. v.: *42, vas.: 11 és *42-kor is.) BELEZNAY. Férfisors. (10. %2. *42. *44.. *46. *48.) Szilveszter este *410 és 11-kor, Lángoló ifjúság. IBAK. Ágrólszakad! cikilány. (*42. *44. v*46, *28, v. és v. d. e. 11-kor is.) DUNA. Csavargók. (*44, *46, *48, v. és ö , *42-kor is.) ERZSÉBET. Szélhámosnő voltam. (11, H? *44, *46, *48.) P O R U M. Mesél az élet. (*44, *46 *48, v . és v. 11-kor is.) 1. HÍRADÓ FILMSZÍNHÁZ (222 499). Hegyi titánok (kulturfilm). Tavaszi tánc (színes rajzfilm). A rajzos híradóban: Kacsok Pongrác. Magyar*, Ufa- és Európa-hiradók Folytatólagos egyórás előadások 0—21 óráig, 31-én éjfélig. IPOLY. Münchhausen. (*43. 5. *48, v. és fi.: *411. *41. 1 3, 6. *48.) JÓZSEFVÁROSI. Dankó Pista. (jan. 1—5-ig: Kacagó tavasz.) (*44. *46. *48. v és v.: *42 órakor is.) 1-én 11 órakor: Európa nem válaszol, 2-án: Tökéletes férfi. KAMARA. Sziámi macska. (*412, *42, *44, *46, *48.) KASZINÓ FILMSZÍNHÁZ. Sári bíró. (*44, *46, *48. sz. *42-kor is, v. és ü.: d. e 11. d. 11.: *44, *46, *48.) Szilvesziéskor este *410 órakor: Sári bíró. (Rendes helyárak.) E[ O B Z Ó. Gróf Monse Cristo II. rész. “ A bosszú. (*44, *46, *48. sz.: *42, v. és v. d. e. 11. d. u.: *44, *46, *48.) MESEVÁR. Anyámasszony katonája. (*44, *46, *47. v.: *42-kor is.) Szilveszter este *41 órakor: Megálmodtalak. NEMZETI APOLLÓ. Fény és árnyék. II (*44, *46, *48, 31-én: *41, *46, *48, *410 órakor.) NYUGAT. Késő. (*44, *46, *48, sz.: 12 kor, v. és v.: 11 és *42-kor.) 31-én 3, 6, 7 órakor: Késő, 9 és 11 órakor: Eladó birtok. OTTHON Késő. (*44, *46, *48, v. és v.: 11 és *42-kor is.) Január 1-én d. e. 11-kor: Ónagysága titkárja, 2-án d. e. 11-kor: Házasság adagolva. PF:TÖFL Késő. (44. *46. *48, t. és n.: *42 órakor is, 31-én: *44, *46, 7, 9, 11 órakor.) Jan. 1-én d. e. 11-kor: Madridi kém, 2-án d. e. 11-kor: A kolostor lilioma. PESTI(PALACE). Féltékenység. (*412, *42. *44,. *46, *48.) DADIUS: Makacs Kata. Híradó. (*44, *16 , *48, sz.: *42, *44 *46, *48, v. és v.: d. e 11, d. u. *44, *46, *48.) CA L A. Zenélő malom. (*44, *46, *48, sz . , V. és v.: *42-kor is.) SZÉKELY Rajongás. (*412, *2, *44, *46, *48 ) SZITTYA. Fény és árnyék. (*44, *46, *48, sz. v. és v.: *42-kor is.) TINÓDY. Igen, vagy nem. (*44, *46, *48, v és n.: 11 és *42-kor is.) Jan. 12-ig: A miniszter barátja. TOLDI. Münchhausen. (10, *41, *43, *5, 7 szilveszterkor: 10. 12, 2, 4, 6, 8 órakor.) TUfeÁN. Késő. (11, *42, *44, *46, *48). 31-én 11, 1, 3, 5, 7 óraikor. Késő, 9 és 11 órakor: Bécsi vér. ’WW»ff (Ezt írta az Uj ság) ZENÉLŐ MALOM Szeleczky Zita és Szilassy László elragadóan kedves, zenés filmje. 13—14. premierhét: Scala, Omnia ezt hitegyje meg.! EGY FALUSI NÓTÁRIUSNAK BUDAI UTAZÁSÁBÓL 1 p 7 fé 8 /* 8 } A természet tette itt remek munkáját, Ili/ / Mert ha ki tekinti Budavára táját, j \ / SZT.OELLKT Nem fog itt mást látni, csak szépség csodáját, $ j ] jf OYÓgYTÜRING És a teremtésnek egy nemes formáját. [ l Vi ]S \[\ BUDASn E vár alatt még más három város fekszik. 1 ' 1 UOYFI1RBO Egy mérföld a hosszuk, mely is jól kitetszik. V / SZ.T. tMKE Ó-Buda, Vízváros, Tabánnak nevezik. j jOYOOYFVtUJiO Ezeket csodálva jövevények nézik. fenSaiSb Néhány meleg fürdők bennek találtatnak. Minden sorsból valók ezekben mulatnak. A tt Doktorok, borbélyok ezek körül laknak. I \ Azért is betegek itt felgyógyulhatnak. ^1'LívTr -GRÓF GVAVANYIJÓZSEF