Katolikus gimnázium, Újvidék, 1893

A német nyelv a gymnasium Ill­ik osztályában. Közoktatásunk terén egészséges pezsgés-forrás mutatkozik. A régi rendszer megújhodófélben van, az avult elveket új eszmék, idejüketmúltó intézményeket időszerű alkotások váltják fel, élet és iskola hovatovább érteni akarja egymást. Mi természetesebb, mint­ hogy az iskolának is számot kell időről-időre vetni a maga ember- és tananyagával. Az új nemzedék satnyúlása, meg a szellemi munka fogósabb-fogósabb volta és ami köze az iskolának e kettőhöz van, ma már nemcsak a szem­fülesebb laikusvilág előtt, hanem a szakemberek előtt is­­ismeretes és és beismert dolog. De bármily fenyegető is e részben a helyzet, se a művelt laikusvilág nem kívánhatja, se a tanárvilág nem engedheti, hogy a bajon a tananyag leszállításával segítsünk, ellenkezőleg, még okkal­­móddal ejtett selejtezés mellett is egy-egy ideig csak­is tananyag- sza­porulatra kell elkészülve lennünk, mert ámbár nem mind kell az, ami régi, de az újban, a szaporulatban van sok, ami legalább is hasznos. Tehát a modus procedemlit kell megtalálni: a szakemberek dolga marad oda férkőzni, ahonnan az ifjúság lassan fejlődő erejének a ro­hamosan növekvő tananyaggal vívott küzdelmét intézni a legüdvösebb. Szükséges pedig a tárgykezelés lehető leghelyesebb módját kitapogat­nunk nem csak azért, mert az idők többet-többet követelnek, hanem azért is, mert a tanárság is tovafejlődvén többet-többet kíván növen­dékeinek nyújtani. S még a legnagyobb bökkenő itt van. Az természe­tesen nem hiba, ha a tanár a maga anyaggyűjteményéből alkalom ad­tán mentül többet közöl tanítványaival, hiszen a tanítás színvonalát emelni kivált gymnasiumban a tanárnak nemcsak módjában áll, hanem kötelessége is: az azonban már hiba lenne, ha a színvonal kedvéért mulasztást követnénk el az anyag feldolgozásában, mire valóságának a megértetésében, s a tanulók az anyaghalmazzal nem tudnának hova lenni. Igaz, vannak tárgyak, melyeknek a kezelése tartalmuk mivoltá­nál fogva már magas színvonalú, pld. az irodalomtörténeté, a­melyeknél­­tehát a tanárnak a keze nincs kötve a tanulók előképzettsége által. Vannak azonban tárgyak, pld. az idegen nyelvek, amelyeknek a keze­lésénél a széles alapon való dolgozás mindjárt eleinte nem csak hogy nem szükséges, hanem fölösleges, sőt a gymm­, nyelvoktatás czéljára még káros is. Ha valamiben, akkor a nyelvek tanításában lehetünk az

Next