Katolikus gimnázium, Újvidék, 1907

berendezett dolgok segítségével bemutatott állatfajok, cso­portok ily készített környezetben sem pótolják az élő ter­mészetet azt is állítom. Eltekintve attól, hogy az élő természet mindkét országában számtalan az oly egyének száma, melyek pl. már nagyságuk miatt sem mutathatók be ilyenformán, de azonkívül az a kultivált környezet, amit az emberi találékonyság nyújt számára, a szemlélő gyermekre zavarólag hat. Az a tudat már, hogy ő egy nagy fontossággal őrzött növénykertbe megy, eleve más hatással van rá az ő áthághatatlan gruppjaival s üvegházi virágaival, mint mikor a virágos rét tarka díszei hívogatják egy kis tudományos sétára vagy az árnyas erdő ezernyi titkát feltárva, látja maga körül a százados fák alatt. Hisz csak gondoljunk magunkra, egy-egy kedves deák­kori kirándulásunk emlékére s mindjárt felismerjük a gyermeki természetben nekünk kínálkozó kedvező alkalmat, melyet egy kis utánjárással, egy kis tervszerűséggel javunkra kiaknázhatunk. Nem tudom itt eléggé hangsúlyozni a terv­szerűséget és az előkészítést. Ez a két főszempont nem csak a nagy kirándulásoknál, mely évente legfeljebb egy­­kétszer történik, veendő tekintetbe, hanem a legkisebbnél, még a szabadban megtartott egy-egy tanóránál is. A terv­szerűség szemmel tartása módot nyújt nekünk, hogy nö­vendékeink mind a négy évszak természeti viszonyait egyen­lően tanulmányozhassák, vagy hogy pl. ne csak virító növényeket, hanem rügyező fákat, termést hozó egyedeket, a természet ébredését és álomba merülését egyaránt szem­lélhessék. Lásson ne csak útmenti rovarokat, de gyönyör­ködjék s tanulmányozza a vizek életét is. Vagy nagyobb kirándulásoknál ne csupán földrajzi vagy természetrajzi szépségeket szemléljen, hanem egyenlőképen történeti, szép­művészeti s egyéb nevezetességeket tanulmányozzon. Ne ismerjen meg vidékeket sokszor felesleges aprólékossággal, míg ismét másokat egyáltalán nem. Az előkészítést tulajdonképen előkészületnek is nevez­hetném, mert ez elsősorban a tanár dolga. A vezetőnek a tanulmányozandó vidéket minden lakójával ismerni kell; a véletlennek, az ötletszerűségnek itt nincs helye. A véletlen folytán felmerülő körülmények kiaknázatlanul maradnak, hisz úgyis nagy körültekintést követel az ügy érdeke a vezető tanároktól. A növendékek tervszerű rávezetése a

Next