Katolikus gimnázium, Ungvár, 1889

Ж A TEREMTÉS HAT KORSZAKA A SZENTÍRÁS ÉS A TERMÉSZETTUDOMÁNY MAI ÁLLÁSPONTJA SZERINT. жЛЮТА ember él a föld hátán,­­a gondolkozó emberi elmét mindig .Mit foglalkoztatok e,kérdések: Honnnét van a világ, a fénylő nap, a­­ szende hold, a ragyogó csillagok? Hogyan keletkezett földünk ( tengereivel, hegyeivel, völgyeivel,, ezerfajú állataival, még változa­tosabb növényeivel? Miként jött létre az ember? miként jutott e földre, mely évezredek óta bölcsője, sírja és lakhelye? És a gondolkozó elmék minden időben a föld minden részén igyekeztek is e minduntalan előtérbe nyomuló kérdésekre magyarázó feleletet adni. Bizonyítják ezt a külön­böző népeknél fönmaradt, írott emlékekben megőrzött, vagy szájról-szájra átöröklött, őshagyományok, melyek mindegyike, bármily homályos, selejtes, mesés ködbe burkoltan is, tartalmaz egy-egy elbeszélést, mondát vagy regét a világ és földünk eredetére vonatkozólag. A c b і n­а і beszél a tojásainké chaeszó, melyből 18,000 év le­folyása alatt keletkezett az ég, a föld és az ősember Pan-Ku. Az égbolt minden nap 10 lábbal emelkedett, a föld sűrűsödött és Pan-Ku ugyan­azon arányban nőtt, hogy az ég lelke­, a föld teste szentélyévé legyen. Halála után feje hegységgé, szemei nappá és holddá, erei folyókká, haja fákká lettek. Az i­ndek hitregéje szerint az ősvizek mélyén napként sugárzó arany tojásban született Brahma, a szellemek ősatyja. Egy évig ült Brahma tétlenül a tojásban, midőn gondolatával a tojást szétrepesztvén, ennek részeiből alkotá fönn az eget, alant a földet, középre a finom légkört, a nyolcz tájat (világrészt) és az állandó víztartót (a felhőket) helyezé el. Ő alkotá az alsóbbrendű isteneket, a gyönyörű géniuszokat (angyalokat) és az első embert. A perzsák hitregéje a két főszellemnek, Ormuzd a­­jó- és Ahrimán a rosz szellemnek tulajdonítja a világ eredetét. Ormuzd alkotó

Next