Állami főreáliskola, Ungvár, 1913

, mi az, amm a megállapodottságot, a jól megvetett alapot válsággal fenyegeti, mi az, ami elemi erővel kér meghallgattatást, bebocsát­­tatást ? Semmi más, mint az értékek megítélésének gyökeres vál­tozása. Ez a változás mindig üdvös és jogosult, még akkor is, ha csak a priorisztikus ítéletekből indul is ki. A reformáló munka jogosultsága tehát vitán felül áll. Megváltozott tehát az értékek megítélése, megváltozott a hu­mánum pedagógiai és élettani értékének a megítélése is. A humánum boldogító és képző erejét ellensúlyozzák súlyos szociális igazságok, amelyeknek gyújtópontja: a természettudomá­nyos koncentráció. A humanum csakis homo sapienssel foglalkozik, a természet­­tudományos koncentráció, vagy nevezzük másként exactumnak, az egész emberrel, testtel és lélekkel foglalkozik. A humanum akadályokat emel, amelyeknek ledöntésére utalja az intellektust; az exactum ledönti az akadályokat, nehogy feles­leges energia pazaroltassék el. A humanum kitűzött céljához képest típusokat nevel, az exactum egyéni munka szolgálatára kötelezi a tanulót. De szükséges-e mindenképen szembesítenünk őket ? Bizony­nyal kénytelenek vagyunk vele, hiszen létező két középiskolai tí­pusunk intézményes példája e két iránynak. Ez ellentétet élénkebben fokozni, a szembeállítást élesebben kiemelni, vagy annyit jelentene, mint a kontroverz pedagógiai célok eltérésének jogosságát a jövő középiskolája számára is elis­merni, vagy annyit, hogy az egyiket e két iskolatípus közül telje­sen elvetem azokkal az értékekkel együtt, amelyeknek fentartása és ápolása a mindenkori kulturkincs integráns része. A humanum és exactum bizonyos objektív megalkotása, bizonyos világnézeteken felülemelkedő testvériesülése adhatja csak meg nézetem szerint a jövő középiskolájának azt a zománcot, amely a hagyományt és a fejlődést, a racionális és az esztétikai szempontokat, az erkölcsi jellemképzést és a szabad cselekvésre való nevelést egyaránt biztosítja. A múltnak és a jövőnek a jelen­ben kell találkoznia és bizonytalan marad az a jelen, amely min­dent a jövőtől s az idők teljességétől vár. Fel kell vetnünk és meg kell felelnünk arra a kérdésre, váj­jon miképen alakítsuk ki a humánumot, hogy az a jövő közép­iskolájában az exactum hűséges és a célok felfogásában, ugyan­azonosságában osztozó segítőtársa legyen. Kínálva­ kínálkozik e célra a reáliskola tananyagának humánuma.

Next