Unirea, ianuarie 1971 (Anul 4, nr. 890-914)

1971-01-26 / nr. 909

MARTI, 26 IANUARIE 1971 st jamam către in comuna PROSPERAREA SATELOR JUDEȚULUI In numeroase comune din județul nostru au avut loc duminică sesiuni ale consiliilor populare pentru adoptarea planului economiei locale și a bugetului pe anul 1971. In sesiuni s-a făcut, totodată, bilanțul muncii de gospodărie și înfrumusețare a satelor, al acțiunilor întreprinse de populare, sub conducerea consiliile organizațiilor de partid, la care au răspuns cu însuflețire deputații, oamenii muncii români, maghiari, germani și de alte naționalități ce-și desfășoară activitatea în mediul rural al județului. Peste tot, deputații, exprimînd dorința unanimă a cetățenilor, au făcut noi și importante propuneri pentru continuarea dezvoltării economice și social-culturale a satelor, angajînduse să contribuie din plin la înfăptuirea lor. Ținînd seama de aceste propuneri cît și de posibilitățile locale, consiliile populare au adoptat în sesiuni răspunsurile la Chemarea la întrecere patriotică lansată de Consiliul popular Jidvei, angajîndu-se să întîmpine semicentenarul partidului cu succese de seamă. Astfel, consiliile populare din comunele montane Horea, Bistra și Livezile s-au angajat să mobilizeze cetățenii la curățarea și fertilizarea a cîte 300 ha pășuni și finețe peste prevederile inițiale. Prin aceasta se crează posibilitatea creșterii mai simțitoare a șeptelului, a sporirii acestor sate la crearea contribuției fondului central de produse agro-alimenare. La Livezile, de pildă, s-a stabilit ca planul efectivelor de animale să fie depășit în acest an cu 100 bovine, din care 50 vaci și juninci, 500 ovine și 80 porcine din care 30 scroafe. Crescînd efectivele și producțiile animaliere, se vor livra statului peste prevederile contractelor încheiate, numai din această comună, 200 ki lapte, 10 tone carne și 500 kg. lînă. In răspunsurile date chemării, un loc de frunte îl ocupă acțiunile ce urmează a fi întreprinse de către consiliile populare comunale pentru îmbunătățirea aprovizionării și a servirii populației cu diferite mărfuri. La Livezile spațiile comerciale vor fi extinse cu 120 m.p., la Bistra va fi construit un nou complex comercial. RĂSPUNSURI LA CHEMAREA CONSILIULUI POPULAR AL COMUNEI JIDVEI la Horea vor fi înființate 2 noi unități prestatoare de servicii pe lângă cooperativa de consum etc. Importante obiective au fost asumate și în domeniul edilitargospodăresc. La Bistra, de pildă, s-a prevăzut ca prin contribuția voluntar-patriotică a cetățenilor să se construiască 2 km de drum nou, 1 000 m.p. trotuare, 40 poduri și podețe, astfel ca valoarea lucrărilor prevăzute să fie depășită cu cel puțin 100 000 lei. Și la Horea, această valoare urmează să se depășească cu 88 000 lei, prin construirea, în afara obiectivelor prevăzute, a unui drum forestier pe distanța de 3 km. Construcția și amenajarea unor drumuri au fost cuprinse și în angajamentele consiliilor populare din comunele Ceru Băcăinți, Livezile, Ciuruleasa, Avram Iancu, Gîrda. Concomitent, executarea unor lucrări de hidroameliorații, prin muncă voluntar-patriotică, constituie alte obiective majore asumate în întrecere. La Berghin, bunăoară, pentru redarea în circuitul productiv al C.A.P.-urilor a unor cît mai mari suprafețe, s-a hotărît să se execute, peste prevederile stabilite, 10 ha. desecări, 125 m.l. îndiguiri în satul Henig, regularizarea văii Ghirbomului pe 1 km și nivelarea a 40 ha de teren alunecat. Pentru grăbirea dării în folosință a unor edificii de interes obștesc, valoroase angajamente au fost asumate în cele mai multe comune. Astfel, la Arieșeni s-a hotărît să se treacă la construirea unui cămin cultural și amenajarea unui dispensar comunal, la Berghin, să se termine la 1 mai a.c. căminul cultural aflat în construcție, la Livezile să se construiască o grădiniță pentru copiii din satul Poiana, la Poșaga să se termine căminul cultural, la Horea să fie date în folosință la 1 septembrie a.c. două noi săli de clasă pentru școlarii din satul Trifești. Asemenea obiective se vor construi și în satele aparținătoare comunelor Intregalde, Lupșa, Poiana Vadului, Sîncel, Șpring. Toate acestea ne permit să afirmăm că Insuflețitoarea chemare a Consiliului popular al comunei Jidvei are un profund ecou în rîndul deputaților, al tuturor cetățenilor din comunele și satele județului. Ei sînt hotărîți ca în acest an, anul semicentenarului Partidului Comunist Român, să-și sporească aportul la prosperarea localităților rurale, la înfăptuirea exemplară a angajamentelor asumate de Consiliul popular al județului Alba prin răspunsul dat chemării Consiliului popular al județului Neamț. I III Iii II I Vedere de ansamblu a sectorului zootehnic de la C.A.P. Gîrbova de Sebeș. tUB COMPLEXE AGROZOOTEHNICE DE TIP INDUSTKAT realizările cele mai valoroase pe plan mondial însoțite de studii, cercetări, experimentări în domeniul de mare actualitate al proiectării și executării plexelor agrozootehnice de comtip industrial. Conține : probleme generale de sistematizare, alegerea amplasamentului, organizarea planului general — modul de încadrare a complexului agrozootehnic în teritoriu precum și în condițiile generale și specifice corespunzătoare alegerii terenului. Tipurile de construcții aplicate în cadrul complexelor agrozootehnice prezintă o mare varietate de sisteme constructive realizate cu structuri din beton armat, masă profile metalice. Se lemneasă, tratează problema termoizolării și alcătuirii elementelor constructive de închidere : acoperișuri, pereți, pardoseli, ferestre și uși. In continuare, după o analiză amplă a soluțiilor tehnice prin prisma indicilor tehnico-economici realizați, se prezintă o serie de metode de execuție lucrărilor de construcții și istalații, punîndu-se accentul pe industrializarea execuției, metodă de înaltă productivitate. In încheiere, cartea prezintă cele mai interesante complexe agrozootehnice de tip industrial executate în țara noastră. La acestea se adaugă descrierea unor importante unități auxiliare cum sunt : fabrici de nutrețuri combinate și stații de uscare furaje verzi. Cartea se adresează arhitecților și inginerilor constructori din domeniul proiectării și execuției construcțiilor agrozootehnice precum și beneficiarilor de investiții. Este utilă și studenților din învățămîntul de specialitate. Lucrarea cuprinde un vast material documentar prezentînd I bet? UNIREA TINEREȚEA COLECTIVUUI (Urmare din pag. 1) aflat acum în experimentare constituie un mare cîștig pentru cautatea producției realizate, iar al doilea agregat pentru creșteea productivității muncii. Fiecare final de an reprezintă pentru I.P.B. Aiud o perioadă fructuoasă în aplicarea unor modernizări. Aceste perioade sunt explicabile în condițiile întreprinderii noastre, ne-a explicat în continuare directorul. După îndepliniea planului anual și a obligaților către beneficiari, întreprinderea intră în reparații, perioadă propice pentru asemenea îmbunătățiri. In decembrie 1970, la mesele vibrante — utilaje de neconceput într-o întreprindere de prefabricate, înlocuitorul maiului clasic s-a îmbunătățit cu suspensia pe perne de aer. S-a schimbat totodată radical sistemul de prindere a tiparului pe masa vibrantă, trecînd de la comanda manuală a mesei la comanda mecanică de la pupitru. Poate cel mai marcant eveniment este introducerea în rodaj a unei mașini-agregat automatizată pentru execuția prin vibromatrițare a prefabricatelor mici de serie : tuburi de telefoane cu 4 orificii, elemente pentru canale și cabluri de electrificare-telecomandă a căilor ferate, hale pentru pardoseli etc. Practic, pe o parte intră betonul, iar pe cealaltă iese piesa. Este cea mai mare și mai îndrăgită realizare a noastră în domeniul reutilării. Această mașină a fost concepută și realizată în întreprindere. Principalul autox este inginerul Horia Vedemschi, dosarul fiind închis ca inovație. Mașina care costă circa 150 000 lei se amortizeză în mai puțin de 6 luni și are un randament mare, asigurînd un preț de cost scăzut pentru piesele produse. Astfel se concretizează gîndirea tehnică a unui colectiv de muncă a cărui vîrstă medie este de 34 ani. Ce au însemnat aceste continue înnoiri pentru activitaea întrepriderii ? iată de pildă, citeva cifre comparative : productivitatea muncii pe salariat în 1970 a fost cu 7 400 lei mai mare față de cea prevăzută de proiect și cu 4 000 lei mai mare decit cea planificată — Investiția făcută pentru realizarea prinderii a fost recuperată întreîn proporție de 70 la sută și va fi amortizată cu 2 ani mai devreme de prevederile proiectului. — Anul 1970 a fost pentru I.P.B. Aiud anul unor bogate realizări — ne-a spus tovarășul Silviu Mihălțan, secretarul comitetului de partid. Planul anual a fost realizat încă de la data de 17 noiembrie, în cinstea conferinței de partid pe întreprindere. Am realizat peste plan o producție de mai multe milioane lei, în timpul anului trecut, o parte din producția suplimentară realizată a fost destinată refacerii căilor ferate și șoselelor distruse de calamitate. Angajamentele au fost onorate. Beneficiile realizate peste plan sunt de asemenea de ordinul milioanelor. Aceste succese constituie încă un argument menit să confirme eficiența preocupărilor pentru modernizarea producției. $ £ U.P.S. Ocna Mureș. Fotoreporterul nostru a surprins în aceste zile un aspect de muncă din secția sodă caustică. La I.A.S. Blaj Au inceput fertilizările de iarnă Preocupați de ridicarea potențialului productiv al pămîntului și de asigurarea unor condiții optime de vegetație a plantelor, lucrătorii întreprinderii agricole de stat Blaj își, sporesc, eforturile în vederea fertilizării unor suprafețe cît mai mari de culturi de toamnă. Beneficiind de condiții climaterice favorabile unor asemenea acțiuni, ei au început fertilizările de iarnă cu îngrășăminte chimice. In total au fost folosite pină în prezent peste 25 tone azotat de amoniu cu care s-a fertilizat o suprafață de 125 ha. Cele mai frumoase realizări s-au obținut la fermele din Valea Lungă și Cenade. Avîndu-se în vedere faptul că azotatul de amoniu este un îngrășămînt ușor levitabil prin topirea zăpezilor și scurgerea apei la suprafața solului, fertilizările au început pe terenurile plane, Urmînd ca pe suprafețele aflate în pantă lucrarea să se efectueze la începutul primăverii. Un nou pod peste Mureș Balastiera întreprinderii de prefabricate din beton Aiud se află în apropierea acesteia, dar peste rîul Mureș. Pînă nu de mult, autobasculantele trebuiau să ocolească cîțiva kilometri, prin Ciumbrud, pentru a aduce nisipul și balastul necesar fabricării betonului. Pentru evitarea unei astfel de anomalii, comuniștii și uteciștii unității de căi ferate și poduri, împreună cu membri ai gărzilor patriotice și ai detașamentelor de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei, conduși de ofițerul Ioan Voicheci, au hotărît să execute aplicațiile practice la construirea unui pod provizoriu peste Mureș. De la hotărîre pînă la terminarea podului n-au trecut decit 12 zile. Podul are două benzi de circulație și o lungime de 52 metri. Prin darea lui în folosință, întreprinderea economisește, numai în acest an, peste 500 000 lei. Mai mult, s-a creat prin aceasta posibilitatea extinderii balastierei, în vederea exploatării unor zone mai mari. ETAPĂ JUDEȚEANĂ la patinaj . Duminică, 24 ianuarie 1971, pe patinoarul din parcul „23 August" al orașului Sebeș s-au desfășurat întrecerile etapei județene la patinaj viteză (fete — proba 200 metri, băieți — 400 metri) din cadrul „Olimpiadei de iarnă a elevilor". La întreceri, au participat primii trei clasați în etapele orășenești anterioare. De remarcat că toți concurenții au avut o frumoasă comportare, au cules nenumărate aplauze din partea spectatorilor pentru buna lor pregătire tehnică. Primii trei clasați în ordinea rezultatelor obținute sunt : fete — Marcela Muntean (Liceul teoretic Sebeș), 36"2/10; Carmen Chirilă (Liceul teoretic Sebeș), 36"4/10 ; Ioana Filimon (Liceul Zlatna), 47" ; băieți — Simion Vintilă (Liceul Sebeș), 51" ; Mircea Dăncilă (Liceul Sebeș), 55" și Paul Gafon (Liceul Sebeș), 58"8/10. " Cîștigătorilor, din partea Comitetului județean Alba U.T.C., le-au fost acordate premii în obiecte, diplome și fanlioane. Pentru realizarea unor producții sporite de furaje în vederea obținerii unor producții sporite de furaje, lucrătorii de la I.A.S. Lunca Mureșului efectuează o serie de lucrări între care fertilizările ocupă un loc însemnat. De la 1 ianuarie și pînă în prezent s-a fertilizat o suprafață de 268 ha cultivată cu lucerna, trifoi și orz masă verde, cărora li s-a administrat o cantitate de 57 tone îngrășăminte azotoase. In prezent, se continuă fertilizările de primăvară cu îngrășăminte naturale din care 250 tone au fost deja transportate pe terenurile care urmează să fie însămînțate în primăvară. IIIrt. Pușcău Marina — Zlatna, întrebați daca un angajat care se îmbolnăvește în perioada de probă are dreptul la ajutor pentru incapacitate temporară de muncă. Persoanele care se află în perioada de probă în vederea angajării lor definitive beneficiază întocmai ca angajații ca contracte de muncă pe durată nedeterminată de ajutor pentru incapacitate temporară de muncă din prima zi de incapacitate pînă la data însănătoșirii. Limbean Vasile — Dumbrava (Săsciori), în cazul că nu sînteți mulțumit de soluția organelor de urmărire penală, vă îndrumăm a vă adresa cu plîngere scrisă la Procuratura locală din Alba Iulia în care să arătați motivele pentru care considerați soluția dată ca netemeinică și nelegală. C. M. Sebeș. In cazul ciind nu s-au plătit cotizațiile la asigurările sociale de patronul la care ați lucrat, perioada respectivă nu vi se poate considera vechimea: cîmpul muncii. Anonim — Roșia de Secaș Am mai răspuns la problema semnalată. Se poate beneficia și de pensia de la C.A.P. în cazul cînd îndepliniți condițiile. Adresați-vă cu o cerere la Casa de pensii de pe lingă U.J.C.A.P. Alba arătînd cîți ani ați lucrat în C.A.P. și ce vîrstă aveți. Nicolae Gelu — Mătișești (Horia), în cazul că dv. sînteți proprietarul imobilului, vă îndrumăm a vă adresa cu acțiune de pretenții la Judecătoria Cîmpeni împotriva chiriașului pentru a vă plăti sumele ce considerați că vi se cuvin. Elena Gherasim — Unirea Aveți drepul la plata concediului de sarcină și lecuzie. Dacă C.A.P. refuză să vă plătească, adresați-vă comisiei de judecată cu o cerere în care să arătați suma pe care o pretindeți. Livia Pișchințan — Balomir. Doriți să știți dacă se poate acorda unui angajat un concediu fără plată de un an de zile pentru creșterea copilului minor și apoi unitatea să fie obligată a-l reprimi pe angajat. Nu, acordarea concediilor fără plată se face numai în mod excepțional, însă angajatul care a întrerupt munca pentru a crește un copil minor pînă la 7 ani beneficiază de continuitate în cîmpul muncii în conformitate cu prevederile H.C.M. nr. 914/1968. Unitatea de la care a plecat nu este obligată a-l reangaja. Gheorghe Tudorache — Blaj. Vă îndrumăm pentru o mai operativă rezolvare problemei pe care ne-ați semanalat-o să vă adresați cu acțiune la comisia de judecat de pe lingă Consiliul Popular orășenesc Blaj. Mărioara Chira — Șibot. In cazul că tatăl copiilor refuză să contribuie la întreținerea acestora, vă îndrumăm a vă adresa cu acțiune la Judecătoria Alba Iulia cerînd obligarea acestuia la plata unei pensii de întreținere. Elena Miclea — Războieni Din conținutul scrisorii dv. nu rezultă decit un motiv pentru care unitatea v-a desfăcut contractul de muncă, și anume modificarea planului de producție prin desființarea unei secții. In atari situații se acordă un preaviz de 12 zile angajaților și contractul de muncă încetează în baza art. 20 litera „b" din Codul muncii. Verificînd dacă ați primit drepturile bănești, s-a constatat că acestea v-au fost achitate, iar încetarea contractului v-a fost comunicată în preaviz. Grigore Tricu — Pianu de Sus. Din datele pe care ni le-ați furnizat nu vă putem da nici un răspuns cu privire la faptul dacă sînteți plătiți ori nu corespunzător. Ion Blaga — Pianu de Sus. Doriți să cunoașteți în ce cuantum se plătește ajutorul pentru incapacitate temporară de muncă unui angajat care are o vechime de 10 ani în cîmpul muncii. Cuantumul ajutoarelor pentru incapacitate temporară de muncă, determinată de boală sau accident, se stabilește în raport cu vechimea neîntreruptă în muncă pe baza salariului tarifar astfel : la 2 ani — 50 la sută ; pînă de la 2-5 ani — 65 la sută ; de la 5-8 ani — 75 la sută ; peste 8 ani — 85 la sută. Pentru angajații în vîrstă de 14- 18 ani cu o vechime neîntreruptă in muncă pînă la 2 ani, în cazul incapacității temporare de muncă — 56 la sută. Salariul tarifar care se ia în calculul ajutoarelor este salariul tarifar de încadrare în categoria și treapta respectivă, pentru muncitorii și personalul operativ și, salariul corespunzător gradației în care sunt încadrați, pentru ceilalți angajați. Sporul pentru vechimea neîntreruptă în aceeași unitate ce se acordă și indemnizația de conducere nu se adaugă la salariul tarțfar de calcul al ajutoarelor materiale. Unui grup de salariați — Sebeș. Compensarea timpului cît sînteți de serviciu pe unitate ca împuternicit administrativ al directorului vi se acordă de unitate prin acordarea unei zile libere. Sectorul de exploatare Cîmpeni. Dacă se face dovada ca persoana decedată a fost în întreținerea angajatului, acesta beneficiază de ajutorul de deces. Ana Clapa — Alba Iulia. Medicul urma să vă acorde un concediu medical. Simpla recomandare a acestuia nu poate obliga unitatea să vă asigure un program de lucru redus. Adam DRĂGOI, procuror naara uhauui, procuror '1 1 ! 8 i I 9 I 8 Iss III I Pagina a 3-a Avantajele economisirii pe obligațiuni C.E.C. cu cîșt*guri Obligațiunea C.E.C. cu cîștiguri este un instrument de economisire „la purtător“ (nenominal) pe care Casa de Economii și Consemnațiuni îl pune la dispoziția cetățenilor care doresc să-l folosească pentru păstrarea economiilor bănești. Obligațiunile C.E.C. se emit în valori fixe de 200 de lei, 100 de lei, 50 de lei și de 25 de lei. Avantajului că sînt instrumente de economisire la purtător, i se adaugă cel privind sporirea sumelor depuse, prin acordarea unor importante cîștiguri în bani. Pentru sumele depuse pe obligațiuni, C.E.C.-ul acordă prin trageri la sorți lunare, care au loc în ultima zi a fiecărei luni, cîștiguri în bani de : 100 000 lei, 75 000 lei, 50 000 lei 25 000 lei 10 000 lei, 5 000 lei, 2 000 lei, 1 000 lei și de 800 lei. La fiecare tragere la sorți lunară se acordă cîte 2 887 cîștiguri în valoare de 2 830 000 lei. Obligațiunile C.E.C. cu cîștiguri fiind instrumente de economisire la purtător, se vînd și se cumpără fără nici o formalitate la rea verbală a depunătorului. cerela oricare unitate C.E.C. și poștală. Numărul și valoarea obligațiunilor C.E.C. cu cîștiguri care pot fi procurate de un depunător sînt nelimitate. In primele zece zile ale fiecărei luni, obligațiunile C.E.C. cu cîștiguri se procură fără diferență de preț (la valoarea lor nominală). În restul lunii obligațiunile C.E.C. se vînd cu diferență de preț. Obligațiunile C.E.C. care nu au ieșit cîștigătoare la o tragere participă la tragerile la sorți următoare. Pentru a da posibilitatea depunătorilor să cunoască rezultatele tragerilor la sorți, unitățile C.E.C. și poștale pun la dispoziția acestora după fiecare tragere la sorți listele cu obligațiunile ieșite cîștigătoare. De asemenea, listele cu rezultatul tragerilor la sorți sînt publicate și în ziarele centrale. ÎNTREPRINDEREA INDUSTRIALA ."A/MAREANA" MIA HM -SEnimittCU M-.63-Tcf.3072 execută mobilier comercial de diferite tipuri : — Chioșcuri loto-pronosport, tutungerie, răcoritoare, legume-fructe. — Mobilier pentru magazine alimentare cu autoservire, cofetării — bar, confecții, încălțăminte, galanterie, țesături, chimicale etc. — Mobilier pentru magazine legume-fructe. Mobilierul se execută pe schelet metalic combinat cu P F.L. melaminat sau H.D.L. (metacart) în diferite culori și se asigură montarea lui la beneficiar. Comenzile se depun la serv. desfacere. Informații la telefon 12763. U. J. C. M. ALBA ANGAJEAZĂ pentru cooperativa „DESERVIREA** din Cugir CONTABIL - ȘEF Salariu 2800 lei cu respectarea condițiilor prevăzute de H.C.M. 914|1968. Informații suplimentare la U.J.C.M. Alba, telefon nr. 1360 sau cooperativa „DESERVIREA*, Cugir telefon nr. 60.