Unitárius Egyház, 1911 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1911-01-15 / 1. szám

1911. január 15. UNITÁRIUS EGYHÁZ. főúri élet üres léhaságaival. Nem volt hozzá soha­sem nagy kedve, de az ár sodorta s ő nem tu­dott ellent állani. Tolsztojnak születése és tehetsége a társada­lomban igen előkelő helyet biztosított. A katonai pályára lépett s itt minden kelléke meg volt a a haladásra. Véletlenül éppen akkor tört ki a krími háború, melynek oly elhatározó befolyása volt Tolsztoj gazdag lelkére. A háborúban nem­csak Marsnak áll szolgálatában, hanem a múzsák­nak is. Ügyes elbeszéléseivel és kellemes társal­gásával valóban lelke bajtársainak, akik csak ak­kor nem tudják megérteni a tépelődő tisztet, mi­kor egy-egy lumpolás után lelkiismeretének fur­­dalásáról panaszkodik. A háború Tolsztojnak nem­csak hadi dicsőséget szerzett, hanem sok irodalmi babért is. Az ő múzsája nem hallgatott a hábo­rúban , sem, így könnyen érthető, hogy az orosz írók örömmel fogadják társaságukba Tolsztojt, akiben az irói tehetségnek oly nemes vonásait találták. Különösen Turgenyev örvend a legjob­ban, de azért zavartalan barátság sohasem fejlő­dött ki köztük. Nagyon ellentétes volt természe­tük. Hanem azért együtt élték a nagyvilági élet gyönyörűségeit, honnan Tolsztoj mindinkább óhajtott más útra térni. S tényleg a művészettel foglalkozik és regényeinek egyik-másik helyén oly leírással lepi meg a világot, amely a legna­gyobb művészekkel helyezi egy sorba. Tolsztojnak lelke azonban sokkal mélyebb volt, semhogy ő a művészettel megelégednék. Ő nem­csak mulattatni, hanem javítani akart. Látta a népnek elnyomatását, sanyargását, szenvedéseit s igen jól ismerte a főúri élet léha kedvteléseit, a háborúban lelke megismerte a keresztény tár­sadalomnak keresztényietlen voltát s mindezek teljesen uj útra terelték, még pedig a próféták rögös útjára. Itt aztán a szelíd lélek hadat izén az egész világnak. Mindenekelőtt belátja s az ő nyílt őszinteségével bevallja, hogy azelőtt rossz úton járt. A művészet csak a szellemi aristokra­­tákért van s kirekeszti jótékony befolyása alól a profanum vulgust. Pedig a világnak nagyobb részét mégis csak a nép alkotja. Szerinte a mű­vészetnek tisztán az evangélium szolgálatában kell állania. Azonkívül a kultúra feslettségéből vissza kell térnünk az őskereszténység primitív álláspontjára. Az érzéki életre vonatkozóan ugyan­csak a lemondás eszméjét hirdeti. Még­pedig oly túlzottan, hogy magát a házassági intézményt is kész volna eltörölni. Azonkívül hatalmasan küzd a fennálló társa­dalmi rend és törvények ellen. A háború, a kü­lönböző társadalmi osztályok, a börtön, a halálbüntetés, mind megannyi kigúnyolása, csúffátétele a keresztény tannak. Azonkivül meg­támadja a keresztény dogmákat s helyébe a Jé­zus tiszta, egy­szerü lélekből fakadó s mindenki által megérthető tanításait akarja elterjeszteni. Ezen túl aztán a vagyonról és a műveltség, a civilizáció áldásairól való lemondás Tolsztojnak sajátságos tana. Nagy elmének mély és igaz lélekből fakadó tanai. Túlzások bőven találhatók benne, de a nagy lelkiismeretesség, a jó szív, lángész és prófétai buzgóság mikor állott meg az arany középúton ? Az arany középút csak a köznapi embereké, akik a mindennapi élet kisebb-nagyobb feladatának betöltésével vannak elfoglalva. De azok a nagy szellemek, akik a kebel mélységeit oly jól isme­rik, akik a világgal szemben vívnak titáni har­cot, akik a nagy mindenségnek mélységét és ma­gasságát igyekeznek megmérni, azoknak minden lépését a világ nem tudja követni. Nem is kell s nem is lehet. De Tolsztojnak prófétai munkás­ságából sokat kell tanulnunk. Nem túlzásait fél­szegen követni hivatásunk, hanem elindulni a gondolkozásnak azon az útján, melyen ő járt s megtartani azt a sok bölcs tanácsot, amivel el­lát minket. Mert azt nem lehet várni a világtól, hogy Tolsztoj álláspontjára helyezkedjék akkor, midőn a művészetet tisztán az erkölcs szolgála­tába akarja állítani, de annyit már megvár­hátuk, hogy a művészet ne legyen erkölcstelen tenden­ciájú. S mily nagy szükség volna ma az ily ta­nok hirdetésére! Megint azt sem követelhetjük, hogy az emberiség lemondjon a civilizáció áldá­sairól, de azt igen, hogy a műveltség ferde ki­növéseit hagyjuk el. Viszont az is lehetetlen, hogy az első keresztény századok egyszerű állás­pontjára visszatérjen ez a világ, hanem az már nagyon kívánatos volna, hogy a Jézus tanításai érdekében más valamit tenne ez a saját huma­nizmusával oly nagyon elévült keresztény tár­sadalom. Az élet tisztaságát maga Tolsztoj sem tudta oly magasra emelni, mint a „Kreutzer Sonatában“ követeli, hanem azért vájjon nincs-e szükség rá, hogy a mai társadalom fejlett erkölcsi életét tisz­tábbnak lássuk s tisztábbá tegyük? Mert ha azt mondjuk, hogy Tolsztoj túloz, ab­ban igazunk van, de ha azt mondjuk, hogy min­den úgy van jól, ahogy van, abban nagyon té­vedünk. A keresztény társadalom s a mai kor .

Next