Universul, octombrie 1888 (Anul 5, nr. 249-273)

1888-10-18 / nr. 263

Anul V.—No 363. Calendar Zilnic 1SSS Luni 17 Octombrie, Profetul Oere. Sorele repare la 6 ore 34 m. apune la 4 ore 54 m. Efemeride 17 Octombre 1877. O colină de iste română de toate armele pusă sub comanda colonelului Slăniceanu plică de la Ghighenî spre Crușovenî și Vidin în direcțiunea Rahovei. 1 Stem misimii Mini. 18301 ÖS íovnbo RS8 BUCUREȘTI, 17 OCTOMVRE 1888 Datoria guvernului românesc ar fi fost, atunci când s’a alipit țării Dobrogea, se lucreze, cât se pote de iute și cu băgare de samă, pentru ca să facă ca partea României de peste Dunăre să prospereze. Când zicem „iute“, zicem și „cu băgare de samă“, pentru că schimbările brusce ce s’au făcut—mai ales în economia rurală a acestei provincii au înstrăinat de România pe cea mai mare parte a locuitorilor Dobrogei și au produs nenorocita emigrație, care devenise atât de puternică. Cu totul alt regim rural era în Dobrogea. In schimbările ce s’at făcut, trebuia să se ție samă și de obiceiuri, și de drepturile câștigate. Așa cum s'a lucrat, réü s’a făcut. Era de datoria României să se arate vrednică de a guverna țara cedată; era de onorea ei de a ști să multăBiserica chinezească. — (Vezi pag. 3), meseu pe locuitori. Intre alte chestii importante, sunt restrângerile ce s’au adus drepturilor de pășunat și de pădurit. Starea primitiva întru acesta era, în Dobrogea, mult mai bună decât în România propriu zisă. Dar în afară de aceste chestii mari, cari meritau dezvoltări întinse, și cari trebuiesc rezolvate ca judecată dreaptă, pe capul României transdunărene a căzut și pacostea unui personal administrativ îngrozitor de reS. Tot ce era hoț, pungaș,—tot ce era compromis și nu mai putea trăi dincolo de Dunăre, s’a trimis să administreze Dobrogea, să taie și să spânzure; pare că mănosul pământ al acestei țări ar fi fost o Noua Caledonie, in care să se trimită vinovații să-și ispășescă păcatele. Acesta a făcut pe locuitorii de baștină să zică că administrația românescă e mai rea decât cea turcească. Iată, pentru azi, câteva plângeri, mai de amănunt, dar cari au importanța lor, fiind-că sunt oglinda stării de lucruri Dobrogene. „Gazeta Dobrogei“ denunță că : „Intre mute asupriri săvârșite de agenții guvernului în Dobrogea, este și modul nedrept cum se impun la plata pășunatului de proprietarii de vite Nu este lege ori regulament care sa se aplice mai arbitrar decât regulamentul care prevede modul cum se face recensimentul vitelor în Dobrogea Vai de nenorocitul care nu este simpatc primarului comunei, ori notarului. Dar rău! nu vine numai de la arbitrariul acestor mici funcționari comunali. Nu trebue să scape din vedere și arbitrariul unor agenți domeniali, căci și acești domni au simpatiile și antipatiile lor. Să ferească Dumnezeu pe oricare muritor de pornirea acestor domni. «in anul emirat, s’au impus la da "n ®»rf ®**swiwswswbs?’;