Universul, octombrie 1895 (Anul 13, nr. 232-257)

1895-10-10 / nr. 239

Anul XIII No.239 SSȘȘMMJgRS«SSȘIKgfrtgS*SE9H5*»Î3>^S^SW Premii Excepționale La abonații ziarului «UNIVERSUL» — POLITIC ZILNIC — Cu începere de la 15 Octombre 1895 __Pentru 3 luni *^g| In Capitală, lei 8.— In județe, lei 9.30 Premii.—12 farfurioare frumos gravate de metal alb pentru masă sau o cutie cu 12 lingurițe de metal alb cu mânerul gravat, pentru Cafea.—1 evantaliu chinezesc și un roman de 2 Volume.—NB. In loc de 12 lingurițe, putem da un roman ilustrat de 4 volume, dupe alegere. 09“ Pentru 6 luni '90 In Capitală, lei II.20.— In județe, lei 19.70 Premii.—1 frumos ceas de masă (Baby) cu deșteptător sau 3 furculițe, 3 cuțite și 3 lingurițe de masă de metal alb cu mânerul gravat.— 1 roman de 5 volume ilustrat.—1 evantaliu chinezesc și un mic pieptene de buzunar. NB. In loc de ceasornic sau linguri, furculițe cuțite, putem da 7 volume din romanele noaste ilustrate. ___Pentru 1 an “Ipu I« Capitală, lei 29.70.—In județe, lei 38.20 Premii.—Un ceasornic foarte elegant de masă IV deșteptător, cu piciorul și cutia cu reliefuri fcichelate și aurite, construit într’adins pentru »donații noștri de un an, sau o elegantă cutie cu oglindă, conținând 1 pudră fină, 1 apă de toaletă, 1 săpun fin parfumat și 1 glicerina parfumată.—1 baston cu ornamente nichelate conținând 1 călimară, 1 condeiü și 1 creion.—1 elegant notes legat în piele și cu flori argintate, un mic pieptene de buzunar, precum și 7 volume din romanele noastre. Toți abonații sunt rugați să ne anunțe desluși obiectele pe care doresc a le avea ca premii. NB. Toți abonații din provincie vor trimite fen len mai mult pentru portul premiilor.—Ne- primind un leu se vor trimite premiile nefrancate și abonatul va plăti portul la sosirea lor. Pentru 1 an. « 6 luni « 3 » ABONAMENTULUI UN PREMII In capitală Lei 20.10 « 10.60 « 5.60 In județe Pentru lan........................................ Lei 28.10 « 6 luni........................................« 14.60 « 3 «........................................« 7.60 Toți abonații la ziarul «Universul politic», primesc gratis «Universul literar», care apare în fiecare Duminecă în format dublu cu splendid Ilustrații colorate. Boalele declaeete U Termtîința Bârbateasca Ie vindecă dupe cele mai noui metode, radical și fără durere și împedicare, după experiență e 23 ani de specialitate în boli lumești ! »*’. TifuiE No. 1, STRADA EMIGRATI, No. 1. — Intrarea numai prin strada sfinții Voevoz Consultații de la 10—1 dimineața și de la 5—8 seara Loc separat de așteptare pentru fiecare. Doctor OCHSENBEBE t- BLEDIC-CHIRURG DENTIST — Calea Victoriei No. 73 și Strada Modei go. I. r.e VEWZARS — Moșia Spurcați, jud. Romanați — A se adresa la d-na Elena Fundățeanu, strada Modei No. 7. 1122 (25) CASA DE SANATAIIE SI, Str. Teilor 51 — Consultatiuni speciale pentru — BOALE INTERNE ȘI SYPHILITICE Boalele secrete la bărbați și femei In toate zilele de la 10—11 dimineața Vindecarea asigurată. — Tratament special Consultațiunea numai un leu ^ Policlinica de copii CASA DE SANATATE — Strada, Tailor îbTo. Si — Direcția casei de sănătate a înființat o Policlinică de copii unde doctorul RAPAPORT special în boalele de copii, dă consultațiuni în toate zilele de la orele 3—4 p. m. Consultațiunea pentru saraci 4 leü. (980) Cauză de plecare De închiriat de la Sft. Dumitru casă spacioasă, cu grajduri, grădină, curte întinsă, apași gaz, str. Diaconeselor No. 4, 1360—(2) 1320 Biserica pentru a’șî îndeplini demoralizatoare, de scut al poporului împotriva ispitelor izvorîte din regimul cel nou ? Cu durere va trebui să constatăm că nimic n’a lucrat în această direcțiune biserica noastră. Precum am mai spus, clerul la noi s’a mulțumit și să mulțumește să aducă câteva servicii formale, adică să boteze, să cunune, să înmormînteze și atâta tot. In afară de aceste servicii formale, clerul a fost cu totul strein de colosalele prefaceri săvîrșite în viața poporului nostru și l’a lăsat pe acesta necălăuzit, în voia întâmplărei. Din pricina asta și poporul s'a înstreinat de biserică; din pricina aceasta bisericele sunt pustii, deși ar greși cine ar crede că simțimîntul religios a dispărut în poporul nostru. Clerul s’a desinteresat de popor și poporul e desinteresat de biserică , era fatal aceasta. Socotește înaltul nostru cler, socotește sfîntul sinod că e bine să mergem și daci înainte cum am mers până acum ? Răspunderea e întreagă a înaltului cler, a prelaților, pentru că el au căderea și puterea de a dirija clerul de mir, arătându-i misiunea și deslușindu-1 asupra chipului de a și-o îndeplini. Noi ne facem datoria, acum când prelații sunt adunați în Synod, să le atragem băgarea de seamă asupra chestiunii. Amalia Waehnert SALON de MODE S’a mutat de la stt. Gheorghe a. c. în casa proprie, str. Stela No. 18. Face cunoscut onor. clientelei sale că s’a reîntors din străinătate și ia primit un mare asortiment de Novoteuri în bălălii de dame și domnișoare, r ia?* 5 Bani in Capitală.—10 Bani în județe CALENDAR PE ANUL 1895 Ortodox Luni, 9 Octombrie. — Sf. Ap. Iacob Alfeu. Catolic Luni, 21 Octombrie. — Ursula. RSs. soarelui 6.24 Ap. soarelui 5.4 Marti, 10 (22) Oetombre 1895. Din Franța (Corespondența particulă a ziarului «Universul») Paris, 4 Octombre. O manifestație bonapartistă Duminecă s’a ținut la Paris o mare serbare a bonapartiștilor, în amintirea luptelor de la Valmy și Jena și a intrărei triumfale a lui Napoleon cel mare în Berlin (1806). Baronul Legoux a invitat pe toți membrii partidului bonapartist. N’au voit însă să asiste la banchetul strălucit de la Tivoli-Bauxhall bulangiștii nici antisemiții. Faptul acesta a produs o oarecare nemulțumire printre bonapartiști. Cei cari n’au voit să asiste, s’au scuzat cu aceea că venerează memoria marelui împărat și cuceritor, dar nu sunt acum republicani. Peste zi s’au depus coroane mari de lauri pe monumentul orașului Strassburg și pe coloana mare «Vendome». Coroanele purtau inscripția : «Biruitorului de la Jena», împăratul Germaniei și resboiul din Madagascar «La Petite Republique» asigură că împăratul Wilhelm II al Germaniei a făcut cu ajutorul ofițerilor din statul major un studiu privitor la expediția din Madagascar până la ocuparea Andribei, împăratul critică foarte aspru organizarea materială precum și linia de résboiü urmată de trupele franceze, dar constată resultatele excelente ale armamentului. El insistă asupra efectelor considerabile ale oiusurilor noul și a tirului admirabil. împăratul aduce elogii mari generalului Duchesne și statului său major. Raportul acesta a fost distribuit la toate corpurile de armată și a produs o foarte bună impresie în Franța. Un asasinat în Algeria O crimă îngrozitoare s’a săvârșit la ferma Chassing aproape de Mascara, în Algeria. Intr’una din diminețile trecute, pe la orele 8 d-na Ghassaing s’a dus în piață, lăsând pe fiicăsa Fernanda singură, împreună cu o arabă, pe care o avea în serviciu. Fernanda era în etate de 20 ani. D-na Ghassaing s’a întors pe la orele 10. Nevezând pe fata sa, a început s’o caute prin curte, și apoi prin odăi. Intrând în bucătărie o priveliște îngrozitoare a făcut să-și înghețe sângele în vine. Cadavrul fetei sale era întins pe jos, plin de sânge. Capul era aproape despărțit de triunchi. Odăile se aflau în mare desordine. Toate dulapurile au fost sparte iar bijuteriile și alte lucruri de valoare furate. Asasinul a fost arestat de cadiu, în aceeași zi. Servitoarea a fugit și nu i s’a putut da de urmă până acuma. Ea o complice în acest omor groaznic, care a pricinuit o adâncă emoțiune în întreg ținutul. București 9 Octombrie. Misiunea clerilor In două rîndurî până acum am ridicat, în aceste coloane, o chestiune cu care lumea nu se prea ocupă la noi, deși are o deosebită importanță; am vorbit anume despre înapoiarea în care se găsește biserica noastră, singura instituțiune din țară care în ultimii treizeci de ani n’a făcut nici un progres. Astăzi vrem să reluăm cestiunea, și să punem în lumină una din părțile ei. Să ne uităm la cei treizeci de ani trecuți, vreme în care toate s’au schimbat în viața noastră, și să ne întrebăm: ce-a făcut ln vechea organizare a țarei, domnea sistemul protecțiunii nouorul, împărțit în categorie, era strîns legat în mișcările sale dar într’aceeași vreme și asigurat. Cu organizarea cea nouă a Statului, poporul a fost emancipat; în locul protecțiunii din vremea veche a venit libertatea vremurilor noui : fiecare e slobod în mișcările sale, stăpân pe forțele trupești și sufletești cu cari se găsește înzestrat ; cum își așterne cineva, așa doarme în acest regim. Neapărat că sistemul libertății e neasemănat superior sistemului protecțiunii, dar el înfățișază primejdii mari pentru Cei nepregătiți, pentru poporul incult. Concurența vie pe care o deslănțuește lupta liberă pentru traiu, oțelește pe om, îl deșteaptă, perfecționează neamul ; dar tot această concurență aprigă pune în calea omului ispite nenumărate spre a’l scoate din drumul dreptăței și al binelui. E un fapt bine constatat și care face pe mulți să fie dușmani ai progresului, că în popor moralitatea era mai mai mare în vremile vechi și că moralitatea scade în raport cu civilizațiunea. Deși interpretarea ce se dă acestui fapt e greșită, existența faptului e mai presus de orice îndoială. Vine acum întrebarea : cine, în organizarea modernă bazată pe libertatea individuală, e în pozițiune și are mijloacele să îndepărteze pe oameni de ispite și să-i facă a nu se depărta de la calea adevărului, a binelui și a dreptăței? Răspunsul la această întrebare e simplu ; numai biserica e în posițiune și are mijloace să facă aceasta. Administrațiunea, poliția, justiția societăților moderne nu pot avea decât o acțiune represivă, adică n’au altă putere decât după săvârșirea faptului rău, să descopere pe vinovat și să’l pedepsească. Puteterea Statului nu e în stare, ori cât de mare ar fi, să previe, săvârșirea faptelor celor rele. Asemene lucru nu’l poate face decât biserica, combătând apucăturile rele, întărind în oameni simțimintele cele bune, îndemnând și sfătuind pe oameni în toate împrejurările grele. Și biserica poate face aceasta, pentru că, din pricina sentimentului religios sădit adine în inima oricărui popor, numai ea găsește mai bine ascultarea cea mai deplină.* * * Urmările unei certe Intr’una din serile trecute in Louis Valton, în etate de 19 ani, cu locuința în strada Montmorency, aflându-se în prăvălia unui comerciant s’a luat la ceartă ca un băiat din prăvălie, numit Mouton. Cearta era pentru nimica toată. Cei doi tineri s’au apucat la bătae. Mouton simțindu-se mai slab ca adversarul seu, a pus mâna pe un sfredel și a dat adversarului sau 10 lovituri în cap. Bietul Valton, rănit grav la un ochi, și la urechi a căzut la pământ. El a murit pe când era transportat la spital. Nenorocitul primise o lovitură adâncă în ochiul stâng. Sfredelul i-a ajuns până la creere. Arestarea unui anarhist In Marsilia a fost arestat primejdiosul anarhist Alberto Ruiz spaniol. El a săvîrșit în Spania două atentate cu dinamită : unul la Barcelona și cel l’alt la Madrid. 2 oameni au fost omorîțî. Anarhhistul trăia ascuns în Marsilia la un prieten al său, care de asemenea a fost arestat. Brutus