Univerzum, 1984 (1-12. szám)

1984 / 1. szám - 322. A középkori ábrázolások értelmezése

A középkori kódeximd­alok, festett üvegablakok, szobrok iga­zi nyelvet alkotnak. Húszéves kutatás eredményeként sikerült megfejteni értelmüket. Nyugat-Európa képzőművészete a XI-XV. században olyan szigorú szabályokónak engedelmeskedett, amelyekre nem is gon­­dolht­unk. A C. N. R. S. (Centre Na­tionale de Recherche Scien­tif­ique , a Tudományos Kutatások Nemzetközi Központja - a Magyar Tudományos Akadémiához hasonlóan koordinátora a tudományos kutatásokénak) egyik kutatója bebizonyította, hogy az ábrázolt személyiségek mozdulatainak nagyon is ha­tározott jelentésük van, csakúgy, mint az adatok nagyságának és elhelyezésének. Egy felemelt kéz, zárt ököl, elfordított fej mondanivalója így már világosan olvasható ... majdnem any­ujára pontosan olvasható, mint a betűvel írott szövegek. Való­ságos nyelv ez, de csak a reneszánszig élt. Most már nem nézhetjük a középkori kódexek iniciáléit, a fes­tett ablakokat, a freskókat és a szobrokat olyan módon, mint eddig. Sikerült a középkori kép­világot megfejteni. A feladat: meg kell tanulnunk az elolvasásukat; egy nyelvet fedeztek fel tanulmányozásuk során. Ebben a gazdag világban, a képeknek ebben az univerzu­mában - amelyet még távolról sem katalogizáltak teljesen - minduntalan meghatározott állandókkal találkozunk. Ezek nem egyszerűen konvenciók, mint ahogy eddig hittük; más ez, mint egy elég sokszor emlegetett szimbolizmus: ezek egy szin­ abiuscole.­­LU pcm A középkori ábrázolások értelmezése Számos középkori kódexiniciálét immár nagyon pontosan elolvashatunk. Itt (Gratianus dekrétuma, XII. század második fele, douai könyvtár) egy asszony történetét látjuk, aki először férjhez ment egy szüzességet fogadott férfihoz, majd egy másikhoz. A kép tisztán mutatja a három szereplő helyzetét, s azt, hogy hogyan kell őket megítélni. Az asszony lába és ruháinak fedői balra fordulnak, fejét azonban jobbra fordítja: a második férje felé indul, az elsőtől menekül. Mindkét férfi felemeli egyik öklét: az elutasítás és ellenkezés jele. De az asszonyt és második férjét profilból ábrázolja a kép, míg az első férjet háromnegyed profilból. Ez utóbbi van tehát előnyben. Ezenfelül a központi személyiség jobbján áll .

Next