Út és Cél, 1977 (29. évfolyam, 3-9. szám)

1977-04-01 / 3. szám

4 «Um ÚT ES CEL BERZSENYI DANIEL (sz. 1776) f] helyen megemlékezünk egy másik nagy magyar költő, Berzsenyi Dániel születé­sének 200. évfordulójáról. Majdnem pon­tosan 100 év választja el őket. Mind­kettő a magyar humuszból indult el, de jaj, száz év alatt nagyon összeszennye­­­ződött a magyar légkör. Berzsenyi a Kemenes mentén elzárkózva szabadnak érzi magát, mert nemes érzemé­­nyeire itt nem aggathatja rá rabigáját a ’’buta köznép”. Adynak viszont Párizs a Bakonya s a párizsi aszfalton dübörög föl benne vesztésre ítélt magyar ősereje, amiért végül is elűzi a Földre. Berzse­nyi h eggyé vált ezzel a magyar földdel. Ő is megsejti azonban a régi értékek elenyészését és megsejti, hogy a haladás idegen szószólói nemzetünket el akarják idegeníteni nagyjaitól, el akarják vele hitetni, hogy az ’’avultat” az újjal kell helyettesíteni, t és az "új" nem sokára már ott körmölget London külvárosában a ”Kapitálon’." Berzsenyi, épp úgy, mint Ady szimpatizál a Dévénynél betörő új áram­lattal, de lelke mélyén - épp úgy, mint Ady - védekezően nyúl vissza a múltba. Egy pillanatra felismeri, hogy ez a faj­ta új csak a Romlásnak indult hajdan e­­rő­s magyar további romlása árán valósul­hat meg. A nemzet le kell tépje fényes nemzeti bélyegét, hogy befogadhassa az újat. Csendes, falusi magányában ott kopog­tat a nagy magyar hamleti kérdés, fel­frissíthető-e a magyar múlt. Vágy- vessük magunkat a világ forrongó, bús tengeré­be, ahol "ádáz Kryrwis lelke uralkodik”, mely véres viadalra bírja a föld lakóit? Hogy mennyire e központi kérdés kö­rül forog a magyarság létproblémája, mu­tatja az is, hogy a mai emigrációban, 150 évvel Berzsenyi után mily makacs ir­realitással menekül a magyarság egy ré­sze a dicső múltba s mennyire képtelen a jelen zord valóságával szembenézni. Berzsenyi is úgy érzi, mint Ady, hogy a magyar valahogyan más, mint a többi nép. Ez a másféleség elmondhatatlan nagy hátrányt jelent a világ népeinek küzdel­mében és e hátrány tudata még jobban el­idegeníti attól a világtól,amelyben élni kénytelen. E pontban szembetűnik a különbség a magyar és a zsidó között. A zsidó múlt­jával, jellemével ugyancsak más, mint a világ többi népe. Mégis hihetetlen ru­galmassággal nemcsak átvette a nyugati új eszmeáramlatokat, hanem azokat tel­jességgel meg is nyergelte és a maga fel­virágzására fordította. Mi az, ami a magyart emelheti? - kér­di Berzsenyi. Válasza: ész és erkölcs. Vájjon ész és erkölcs uralkodott-e pl. Ady idejében, amikor a Rothschild­­kölcsön ellenére (vagy éppen azért) mil­lió számra vándorolt ki a magyar, hogy helyet adjon olyan jövevény idegeneknek, akik megfojtják és erkölcsét megrontják. ”A régi, jámbor erkölcsöket megúnták más népek is, szintúgy, mint­ a magyar” - állapítja meg, de ott azt racionalizmus­sal és iparral pótolják. De - és itt a tragédia - a magyart nem érdekli az új idők eszmeáramlása. "Mit­ vársz oly agytól - tölr ki belőle Kazinczyhoz írt versében - melyben nincs egyéb, mint kártya, bor, pagát, szeles dagály?" A magyar képtelen a haladásra. Nem csoda hát, ha az orosz gettóból kiomló, merőben más lelkű invázió elfoglalja a­­zokat a helyeket, amitől a magyar viszo­­lyog. Nem csoda hát, ha undok vipera­­fajzatok valóban feldúlták már a várt. Így lehetett a zsidó a magyar ’’haladó eszmék” agitátora. A magyar pedig az a­­latt hét vármegyére szóló mulatással ve­ri el apai jussát, hősködik, iszik a hon hazáért és átkozza sorsáért nyugatot-ke­­letet, a németet és zsidót. Vájjon ez volna-e a turáni átok? így naz áldás átokká válik kezében”. ”... a hiú dagály s pazarlás nem fény, hanem ádáz bolondság, s azon kincs, amely ke­zedre van bízva, nem bábra, nem cudar majmokra kél.” ’....Csak a magyar szunnyad mély rögzésben, midőn minden népek fel­ébrednek...” S ha a magyar eltörlődik a föld színéről,"nem más, hanem hagymázunk törli el.” Mire Ady megjelent, a lassú féreg, a lassú halál elemésztette a nemzetet. Majdnem olyan rezignált fájdalommal, mint az öreg, csalódott Vörösmarty, lát­ja, hogy felforgat a nagy századok érc­keze mindent, Karthago, Róma és erős Ba­bilon leomlott. Vájjon ez a vég valóban beteljesedik Árpád népén napjainkban? VÍZÖNTŐ Hírek "!”" ' • • R. Boudon a Katolikus Liturgikus Bizottság elnöke által helyben hagyott Új Vasár­napi Missalé (1974. kiadás) Szertartási Kalendáriumában a következőket találjuk: Január 22. Szt. Vince diakónus és mártír. Majd alább a következő: 1924. január 22. Lenin halálának napja. Minden keresztény szembetalálja magát azzal a hatalmas szo­ciális é­s emberi problémával, amivel Lenin harcba szállt. • A chilei kommunista vezér felhívta elvtársait, hogy imádkozzanak a Chilében üldö­zött kommunistákért! Az egyik ausztráliai kommunista szakszervezet kijelentette, hogy a helyi katolikus egyház radikálisabb szociális igényekkel lép föl, mint maga a kommunista párt.­­ Maholnap megérjük, hogy a Vatikán veszi át a Kreml szerepét és bíboros-komisszáriusok Marx Das Kapital-jából fognak misézni, XXIX. évf. 3. szám

Next