Út és Cél, 1980 (32. évfolyam, 1-5. szám)

1980-01-01 / 1. szám

6 fajjal állítjuk különbözőségük. Asszimiláció nincs, Le пей is kívá­natos. Az asssiffiilació? eredményeképpen előállt koros nemcsak önmagának teher, hanem a társadalomnak is, feiben él. Itt a homoszexuális tüntetőkre is gon­d­dőlhetünk, de még súlyosabb példa maga a zsidóság. Kér, kétséges, hogy a zsidó remies&nee óta a világ társadalmában és a korcs zsidóság okozta a legtöbb bajt, megterhelve az életet tipikusan zsidó-korcs problémákkal, mint marx­izmus, kapitalíзигой, Emberi jogok, ter­rorista szekták, női jogok, homoszexu­ális jogok, pénz-imádat, stb. Így lett a fölszabadult zsidóság mindnyájunk terzjévé. Liberális politikusaink még ma is azt vallják hogy a zsidót asszimilálni kell. Nem kétséges, hogy a zsidóságnak egy része őszintén gondolt és gondol úgy az asszimilációra, hogy ez lenne az egyetlen írt a részére a jövőben. Igaz, a rabbik mindig is ellenezték az asszimilációt, de ezek a zsidók a nem­­vallásos csoportból valók. Mégis, mindenfajta zsidó asszimilá­ció balul üt ki. Két példát ragadunk ki annak bemutatására, hogy mily áthidal­hatatlan nehézségekkel, bajkeveréssel és tragédiával jár, ha egy zsidó neas­szimilációra törekszik. Az első példánk nem más, mint Marx. Tipikus formája az asszimilációs zsi­dónak: fegyéni előnyért, könnyebb éle­tért próbál a befogadó néphez hasonul­ni. A legtöbb zsidó is erre az útra lép, ha "baj" mutatkozik zsidó volta miatt. (Pl. a zsidótörvény idején ott­hon.) Az оков alkalmazkodás még nem jelenti a valláshoz való hűtlenséget. Kern szólva arról, hogy a zsidók java­része még csak nem is vallásos, tehát mit sem jelent számukra egy másik val­lásnak közösségébe lépni - színlegesen Ha Párizs egykor megért egy misét egy protestáns fejedelemnek, akkor jobb megélhetés megérhet egy keresztsebet a zsidónak. Ebbe a csoportba tartozott Marx is, noha fiatalkorában buzgó keresztény voltáról tett tanúságot. Le ne feled­jük: a zsidó minden lehet, keresztény is, zsidó is, kapitalista is, bolsevista is. Apja, Henrik (Hirsche­­ha-Levi) ügy­véd, egy talmudi hagyományú rabbi fia. Marx anyja, Henrietta Pressburg (Pozso­nyi í­r), akinek apja ugyancsak rabbi volt Hollandiában. Érthető hát, ha az orthodox zsidóság megbotránkozik Marx hitehagyásán, atheizmusán. a fiatal Marx (6 éves korában ke­resztelték) egy zelóta buzgóságával sé­lyedt a kereszténységbe, így írt 17 éves korában: "Krisztus iránti sze­retetünk nem marad gyümölcs nélkül, nemcsak a legtisztább szívvel és tisz­telettel tölt el Iránra..." stb. A Zsidó föl tud venni minden karak­tert, mert­­ nincs karaktere - mondja Weininger. Érdekes lehet itt bemutatni híressé vált mondását: A vallás a népek ópiuma* "A vallás hirdette szenvedés tiltako­zás & szenvedés ellen, A vallás az el­nyomott népek sóhaja, szíve egy szív­telen világnak, lelke~ egy lelketlen államvezetésnek* A vallás a népek ópi­uma." ... ~ Eredetileg tehát n® volt leértékelő színezete­t megállapítanak, sőt. Itt a vallás úgy tűnik, mint tiltakozás a ban sk­er, ш a gondos kielemzés arra is rávezet hogy már e ki­jelentésben benne lappang­­valamilyen aeidó-metsaiáe utáni sóvárgás, amiből később - megfelelő módosítással - a teljes kommunista messianizmus bontakozott ki. Csak ké­sőbb torzult ez a tétel a kommunisták és a gol atheisták fejében így: A val­lás az önmagától elidegenedett ember tudata. A tehetséges és törtető Marx követ­kező lépése az volt, hogy keresztény, arisztokrata családba nősült be, leset egy­ben az orthodoxia ellen. De Marx sokkal messzebb ment: antiszemita lett "lat der Jude unmöglich geworden?" - kiált föl 1844-ben, közvetlenül há­zasságkötése után. Nyilván asszimilá­ciós sikerén kívánt meg egyet lendíteni. Ki tud­ja, mit értett­­ azon, hogy "a zsidó lehetetlenné vált"? Ha már akkor "lehetetlen" volt a zsidó, vajon milyennek mondható ma? Így írja le Marx a zsidót ebben az­­ időben: "Mi az, ami előtt hódolj a zsi­dó? - Uzsora. Mi az isten©? - Pénz. A zsidók emancipációja csak­ akkor­ való­sítható meg, ha előbb emancipálják ma­gukat az uzsorától és a pénztől. A különbség a zsidó és a keresztény kö­zött csak egyféleké­ppen törölhető el: a vallás megszüntetésével." Súlyos felismerés, a ma, jó 100 év múltán, meg is valósult ebben a judeo­­keresztény társadalomban. Cinikus éleslátással jellemzi ezt a judeo-kereszténységet. "A keresztény­t teoretizáló seida a zsidó­t praktizáló keresztény. A­ praktikus keresztény pe­dig zsidóvá válik. " Erre a súlyos igazságra mutattunk rá lapunkban oly sokszor a zsidókér­déssel kapcsolatban, amikor azt mond­tuk, hogy a zsidóktól való megszabadu­lásnak első lépése az, ha a magunkban re­jlő zsidótól szabadít­juk mag magunkat, szembe, akkor ugróik ki fe ÉS CÉL XXXII. évf. 1. szái.

Next