Út és Cél, 1985 (37. évfolyam, 2. szám)

1985-02-01 / 2. szám

XXXVII. évfolyam, 2.szám. ÚT és CÉL 1985. február hó. JAPÁN NÉPE ÉS CSÁSZÁRA A BUDDHISTA BEFOLYÁSOK Meiji császár, a nagy reformátor 1890-ben intézte népéhez ezeket az emlékezetes szavakat, amelyek a japán nép főerényeit foglalják maguk­ban az odaadó alattvalói hűséget a császár és a birodalom iránt, a gyermeki kötelezettség fel­tétlen teljesítését és a családnak, mint egy­ségnek tradicionális tiszteletét és szeretetét a­mi az ősök tiszteletének szelleméből követke­zik. Az a rendkívüli jelentőség, amelyet Japán­ban a család a császár iránti hűség mindenekfö­­lött való érzelme mellett elfoglal, csak a ja­pán birodalom fejlődéstörténetével magyarázható meg. A japánok uralkodó családjuk származását isteni eredetűnek tartják. A Felkelő Nap Orszá­gának mithológiája szerint a császári család e­­gyenes leszármazója a Napistennőnek, aki egye­nesen megbíza gyermekét, hogy a japán szigetor­szág felett uralkodjék. A Nap-istennő óhajtása még ma is döntő jelentőségű Japán politikájá­ban, mert az az akarat, amelyet a Nap-istennő áldozat közben tudomására hoz a Tennonak földi leszármazottjának. A japán császár rendeletei ennek következtében isteni jelentőséggel bír­­nak, hiszen alapjában véve nem egyebek, mint a Nap-istennő parancsai. A Tenno mintegy közve­­títő szerepel a Nap-istennő és a japán nép kö­zött, egy óriási családot alkot, minden törzs és minden szorosabb értelemben vett család egy-egy része ennek a népközösségnek. A császár tehát nemcsak istentől kijelölt vezére népének, hanem egyúttal atyja is minden alattvalójának. A csá­szár vitathatatlan tekintélye minden japán e­­lőtt, egészen önmagától értetődő és ez a tekin­tély kizár minden ellenállást. Természetes, hogy a császári ház isteni őse élvezi a legna­gyobb tiszteletet, de ez a tiszteltetés becsü­­lés kisugárzik a császáron és az ősidőkön ke­resztül minden egyes törzs és család vezetőjé­re is. E mellett minden törzsnek meg van a maga védőszentje és minden családnak meg van a házioltára, ahol az ősökhöz imákat intéznek és ahol neki áldozatot mutatnak be és ahol legfon­tosabb ügyekben tanácsokat kérnek tőlük. A ja­pánnak egyik legfőbb vallásos kötelezettsége, hogy megtartsa az ősök ünnepeit, amelyek minden családban nyilván vaannak tartva egy úgyneve­zett ősnyilvántartásban. A japánoknak földöntú­li ősöktől való származása és a földöntúli ő­­söknek állandó tisztelete nagymértékben hozzá­járul a japán nép önbizalmának kifejlődéséhez. Ez az önbizalom és a császári házhoz való ab­szolút hűség oly egységet alkot, amit semmikép­pen megdönteni nem lehet. A család adja a szigetlakók szociális egy­ségét is. A család a szó legigazibb értelmében a nép sejtessége. Ezzel a család mintegy ősfor­rásai úgy az összetartozás gondolatának, mint az etikai parancsoknak. A japán embernek a Tenno az ősök és a szülők iránti alárendeltségi érzése, a szülőknek a családban elfoglalt elő­jogaikra vezethető vissza. E­nnek a családnak karaktere pedig a nyugateurópai befolyások el­lenére is máig is érintetlen maradt. A japán történelem első periódusában a társadalmi tagozódottságot az uji-egységek jel­lemezték. Uji, tulajdonképpen nemzedéket je­lent, mindamellett tulajdonképpen egy nagy csa­ládnak a megjelölésére szolgál. Mindegyiknek megvan a maga vezetője az ouji, amelyet abszo­lút hatalom illeti meg a nemzedékhez tartozók fölött. Ez az ouji azonban épp úgy felelős ténykedéseiért az ősöknek, mint ahogy felelős hozzátartozóinak, akikkel állandó érintkezést tart fenn. Hatalma alatt nem csak a család tag­jai és azok felmenő, lemenői és oldalági tagjai állnak, hanem azoknak hozzátartozói is a leg­messzebbmenő értelemben, sőt idetartoznak a véridegen hűbéresek is. Az idők folyamán ezek a nagy családok aztán kisebb egységekre bontód­­tak. A legősibb időben a császár a legelőkelőbb családnak volt az oujije. Természetesen mint i­­lyen a többi "törzsfő" fölött előjogokkal ren­delkezett. Ilyen volt az a joga, hogy minden törzsfő között ő képviselte a törzsfők összesé­gét az ősi istennő előtt, továbbá a döntést a külügyi kérdésekben, a háború és béke kérdésé­ben, végül döntés a többi törzsfő viszálykodása esetén, így a Tenno a maga személyében főpa­rancsnok a legfőbb biró és a főpap hivatalát e­­gyesítette. Mint főpapnak jogában állott, hogy a védnökistennő részére adókat vessen ki, ami olyan előnyt jelentett a császárra nézve, ami gazdasági tekintetben fel sem becsülhető, bizonyos változásokat idéztek elő és némileg meggyöngítették a császár helyzetét különösen az istenek iránt tartott felelőség és közvetítő szerepe tekintetében. A személyiség elméletének hangsúlyozása pedig a japán történelem folyamán első ízben csökkentette a családfő jelentőségét. A régivágású társadalmi rendben bizonyos átala­kulás állott elő. A Kr. előtti VII. századbeli alkotmány a császár abszolút uralmát alapította meg. Később azonban amikor a nagycsalád, vagy mondjuk törzs helyére a kis család lépett, mint gazdasági egység, a törzs jelentősége erő­sen csökkent. A kis család mintegy gazdasági egység teljesen a családfő hatásköre alatt ál­lott. Az ő akarata volt az irányadó, ő képvi­selte a családot, mint vagyonjogi egységet és ő képviselte a családját az ősökkel szemben is. A családfő most már a törzsfő rovására nagyobb te­kintélyt és megbecsülést kezd élvezni. Aki a családfőnek ellenszegül, azt úgy vették mint a­­ki semmibe sem veszi az ősök akaratát. Amint a Tenno a nagy népcsaládnak az ura és családfője, úgy a család­apa tejhatalmú kormányzója a maga családja a képviselője. A családtagok bármi­lyen irányú tevékenységében tekintettel kell lenniök a családfőre. A családtagoknak egymás­­közötti viszonyában pedig az életkor játsza döntő szerepet. Nem véletlen tehát az, hogy a japán nyelv az idősebb és a fiatalabb testvér megnevezésére teljesen különálló szót használ. A japán családnak ez különleges alakulása igen érdekes következményekre vezetett az örök­­befogadás szempontjából. -3-

Next