Utazási Magazin, 1983 (7. évfolyam, 1-12. szám)

1983-11-01 / 11. szám

utazszsi mncizm 2S Emlékeznek még Belfegorra? A­­ fekete álarcos fantomra, aki a­­ Louvre kincsei között föl s alá sé­tálgatott anélkül, hogy ez bárkit is megdöbbentett volna: egy szál teremőrön és a nézők millióin kívül. Ha valaki a film hatására kimegy Párizsba, sorban áll a Lo­uvre előtt, megfizeti a drága belépőjegyet, majd megpróbál bemászni a szarkofágba — ahonnan éjjelenként a híres rém kelt ki — azt valószínűleg villámgyorsan eltá­volítanák a jelzőcsengő hangjára odasiető őrök. Néhány műtárgyat a világ nagy mú­zeumaiban külön üveg alatt tartanak és korláttal védenek nem csak a lopás, de az értelmetlen rongálással szemben is. Ezek csak külső, látható jelei az őrzésnek, a lá­togatók által nem észrevehető biztonság­­technikai berendezések mellett. A műkincsrablás divatba jött a hatvanas években nyugaton. Hihetően, szervezett bandák hajtottak végre egy-egy akciót, loptak el és értékesítettek képeket, szobro­kat, egyéb műtárgyakat. Néhány csodála­tos festményt, például Rembrandt Éjjeli őrjáratát pedig egy őrült annyira össze­­szabdalta, hogy a restaurátorok csak hosz­­szú munkával tudták újra rendbe hozni. Azóta természetesen külön védőüveg alatt tartják a képet. És mi a helyzet Magyarországon? Mi mennyire védjük értékeinket, nemzeti kincseinket? A lakásbetörések, kocsilopá­sok száma — hivatalos adatok szerint — egyre emelkedik. A múzeumi betörések, műkincsrablások — szerencsére — nem olyan gyakoriak. A megtörtént eseteket min­dig köztik az újságok, a televízió a rádió, kérve a nyomozáshoz a lakosság segítsé­gét. Ez érthető, hiszen egy múzeumból el­tűnt tárgy nemzeti tulajdon, tehát a tol­vaj mindenkit megkárosít. A múzeumőrzésnek nálunk nincsenek hagyományai, egyszerűen azért, mert hosz­szú ideig nem is volt mit őrizni. Európa legnagyobb múzeumai a XVI—XVII. század­ban királyi gyűjteményekből alakultak ki, Magyarországról azonban évszázadokig minden értékes darab Bécsbe vándorolt a Legmagasabb királyi ház gyűjteményébe. Az 1847-ben felavatott Nemzeti Múzeum nevéről sem az itt látható értékes gyűjte­mény darabjai jutnak először eszünkbe, hanem az 1848-as forradalom, és— néhány éve — a korona. Erre érdemes bővebben kitérni, hiszen­ a korona, a hozzátartozó jelvényekkel, az egyetlen kincs, amely „születése” pillanatától az egész ország tu­lajdona. Ezért 1464-től külön szervezet, a koronaőrség vigyázott rá, amelynek csak fedhetetlen jellemű férfiú lehetett tagja, aki esküvel megfogadta, hogy akár élete árán is őrzi az ország fővárosában elhelye­zett koronát. Így aztán hol tudtuk nélkül, hol pedig segítségükkel került ki az or­szágból e drágaság. I. Ferenc József csá­szárt például akkor sem lehetett volna magyar királlyá választani, ha ebbe a rém­nek nyomban a szabadságharc után bele­egyeznek. A korona ugyanis eltűnt! Az osztrák rendőrség 1853-ig kereste, míg vég­re sikerült — szó szerint — előásniuk. A második világháború utáni „kalandok” napjaink történelméhez tartoznak, erről már rengeteget írtak. 1978 óta a korona épségét „technikai-biztonsági jelzőberende­­­zés” és „élő őrzés” biztosítja. Mit jelent ez? • . .­A múzeumokra vonatkozó jogszabály szerint: „A közgyűjteményben elhelyezett tárgyakat biztonságosan kell őrizni." A teremőrök Magyarországon mindenütt idős hölgyek, akik nem keltenének nagy rémületet az elszánt műkincsrablókban. Budapest legnagyobb múzumaiban — pél­dául a Nemzeti Múzeumban, Budapest Tör­téneti Múzeumban, Szépművészeti Múze­umban — egyenruhás, fegyveres őröket, is látni­ ö N Ők adják. 1971 óta, mint a polgári fegyveres őrség tagjai, a már említett élő őrzést. Ahol, őrhelyet létesítenek, ott éjjel­nappal tartanak ügyeletet. A legfrisebb őr­hely a Kiscelli Múzeumban van. Állítólag a környék közbiztonsága is nőtt, amióta es­ténként őr járja körül az épületet — egy nagy kutyával. A nemzetközi kulturális kapcsolatokban szerencsére nem játszik fontos szerepet a politikai légkör, de az már igen, hogy egy külföldi múzeum , illetve gyűjtemény tu­lajdonosa milyennek találja a magyar kiál­lítóhelyiségek biztonságát. Az utóbbi évek sok szép vendéganyagból rendezett kiállí­tása bizonyítja, hogy külföldön biztonsá­gosnak ítélik a magyar múzeumokat. Gondoljunk csak a sok helyről összeszedett Mátyás-kiállításra, az Amerikából érkezett Hammer-gyűjteményre, vagy a Bécsből hozott Ludwig-gyűjtemény anyagára. A hatvanas évektől a múzeumokon belül a technikai-biztonsági jelzőberendezés — mint neve is­­mutatja — jelzi ha valami baj van. Természetesen nem minden mú­zeum egyformán jól felszerelt e téren. Ma­gyarországon eddig 17 féle rendszert dol­goztak ki az őrzésre. Hogy hol melyiket használják, adott esetben hol szólal meg a riasztócsengő, ezt nehéz lenne kinyomozni. A berendezések gyártásával is sokan fog­lalkoznak:­ kisiparosok, KTSZ-ek, TSZ- melléküzemágak és a Mechanikai Mérő­műszer Gyár. Egységes szabvány nincs, sem­ hazai, sem nemzetközi téren. A Központi Múzeumi Igazgatóság polgári fegyveres őrségén belül működik egy technikai tanácsadó csoport: ők megnézik az épületet, az oda kerülő gyűjteményt és azután tervet készítenek a megfelelő biz­tonsági berendezések felszereléséhez. Még kivitelezőt is javasolnak. A csoport egya­ránt ad tanácsot állami-, magán- és egy­házi múzeumoknak. Rangsor nincs az egyes gyűjtemények között Minden kin­cset egyformán gondos őrzés illet meg, hi­szen milyen alapon dönthető el, hogy mi értékesebb a Goya kép, vagy az Európá­ban egyedülálló több ezer éves agyagko­csi lelet. A korona az egyetlen kiemelten fofitos tárgy, amelyet szigorúan védenek: az ügyeletes őr monitoron keresztül nézi, hogy mi­ történik a teremben. ■ A magyar múzeumok az őrzést illetően nem állnak rossz helyen. Bár semmilyen nemzetközi szervezete nincs a védelemnek, azért sok tapasztalatcserére nyílik lehető­ség. CZANIK MÁRIA Fotó: KOVÁCS IMRE

Next