Utazási Magazin, 1985 (9. évfolyam, 1-3. szám)

1985-03-01 / 3. szám

utazási mű­GRzm 3 Az idegenforgalmi propagandáról 1984—85-ben a magyar ide­genforgalomnak a propagan­dára fordítható kerete nem nőtt, a nyomdai és papírkölt­ségek viszont tovább emelked­tek ... Rangsorolni kellett a feladatokat, s döntenünk kel­lett, mi az, ami propaganda tevékenységünkből elhagyha­tó... Sajnáljuk, hogy az Uta­zási Magazintól el kell búcsúz­nunk, több más kiadvánnyal együtt... - Kérem, vázolja fel, hol tart ma a magyar idegenforgalom ? - A felszabadulás után hosszú ideig csak a belföldi turizmusról, azon belül is csupán a szociáltu­­rizmusról beszélhettünk. Az új ál­lam egyik első intézkedése volt, hogy a lakosság üdülési jogáról is intézkedjék. 1949-­ben már 85 ezren vettek részt a szociálturizmusbar­. A nemzetközi turizmusba a hatvanas évek elején kapcsolódtunk be, ami­kor a szocialista országokkal vízum­­mentességben állapodtunk meg. Ekkor kezdtünk nyugatra utazni. Ebben a periódusban a nemzetközi idegenforgalom került a figyelem középpontjába, azért is, mert hal­latlanul látványosan fejlődött. 1966- ban már 3 millió külföldi látogatónk volt és 953 ezer magyar utazott külföldre. Az ezt követő évtizedben a dinamikus fejlődés nem torpant meg: 1977-ben már 12,5 millióan jöttek hozzánk és 4,68 millió ma­gyar látogatott külföldre. A belföldi turizmus is szárnyra kapott: az ott töltött idő az 1966. évi 75 millió napról 1977-re közel 150 millió napra nőtt. A lakosság idegenfor­galmi kiadása 1966-ban 8 milliárd forint, 1977-ben már 20 milliárd forint volt. Ezek a számok azt mu­tatják, hogy a turizmus életünk ré­szévé vált. Ebben az időszakban a lakosság mintegy kétharmada uta­zott évente lakhelyéről távolra üdül­ni, pihenni, kikapcsolódni, kultu­rálódni. Szükségessé vált tehát, hogy gondoskodjunk a lakosság megfelelő idegenforgalmi tájékoz­tatásáról, praktikus információkkal lássuk el, s erősítsük idegenforgalmi szemléletét, úgy is mint házigazdá­nak, úgy is mint turistának. Ez a szándék hozta létre kilenc eszten­deje az Utazási Magazint is, legyen a magyar turisták tájékoztatásának egyik szócsöve. - Miként töltötte be feladatát a lap az elmúlt közel egy évtizedben ? - Az Utazási Magazin törzskö­zönsége bizonyára emlékszik a kez­detekre. Először negyedévenként, évszakonként jelent meg, szép pa­píron, színes oldalakkal. Igényesen szerkesztett színes képes magazin volt, amely a tájékoztatáson túl ne­velte az olvasóközönséget, szemet adott az utazáshoz, felvilágosított arról, hogyan utazzunk, mit keres­sünk, mit nézzünk itthon és kül­földön. Az idegenforgalom fejlő­désének tükreként felhívta a figyel­met az új utazási formákra. Kivette részét a falusi turizmus népszerűsí­téséből, bevezetéséből, a hobbi­­turizmus támogatásából, a lovas-, horgász-, vadász-, kulturális- és gyógyturizmus lehetőségeinek is­mertetéséből. Foglalkozott az ide­genforgalom belső kérdéseivel, s ami talán a legfontosabb volt, kap­csolatot biztosított az olvasók, a turisták és az őket szolgáló utazási szervezetek között. Sajnos a lap előállítása a papír és nyomdai árak emelkedésével egyre nagyobb terhet rótt az Országos Idegenforgalmi Hivatalra. Ezért 1983 januárjától olcsóbb papírra kellett nyomni a lapot, megszűntek a színes oldalak. A szépség hiányát gyakoribb, havi megjelenéssel igyekeztünk pótolni. Az 1984-es adatok elemzése azt mutatja, az idegenforgalmi informá­ciókat immár nem egyértelműen egyetlen laptól kapja a közönség, ezért nem is vásárolják meg az Utazási Magazint annyian, mint korábban. A rádió, a sajtó az utóbbi években a turizmus mellé állt. A napi sajtó rendszeresen közöl idegenforgalmi híreket, információ­kat, cikkeket, a rádió és a televízió is népgazdasági súlyának, jelentő­ségének megfelelően foglalkozik az idegenforgalom kérdéseivel. A Tour­­inform 179-800-as telefonszámát már az egész ország ismeri, a szük­séges információkat sok ezren ezen a számon „szerzik be". A lap meg­szűntével tehát a magyar lakosság idegenforgalmi tájékoztatása nem szenved csorbát. - A turizmusban az elmúlt évek­ben korszakváltás következett be. Hogyan jellemezné ezt ? - Ennek főbb mozzanatai: az országos gazdaságpolitikai priori­tásoknak megfelelően módosítot­tuk az idegenforgalmi politikát. Ki­emelt szerepet kapott a turizmus az ország külgazdasági egyensúlyának javításában, elsősorban konverti­bilis relációban, hiszen az idegen­­forgalmi egyenleg aktív. Ugyan­akkor a hetvenes évek végére a kereslet további dinamizmusa és fejlesztési forrásainak elégtelensége folytán az idegenforgalom egyen­súlya felbomlott, egyre több negatív jelenség kísérte a nemzetközi tu­rizmust. Az 1978-as 17 milliós utasszám erős áru- és valutaspeku­lációval járt együtt, no meg túlzott zsúfoltsággal, kielégítetlen igények­kel. Ekkor született meg az a fej­lesztési koncepció, amely a gaz­daságpolitikai célok elérésével pár­huzamosan harmonikusabb fejlő­dést tűzött ki célul, és a minőségi turizmusra tette a hangsúlyt. A kí­nálat fejlesztése és a kereslet terv­szerű keretek közt való tartása esz­közül szolgált a célok eléréséhez. Osztrák hitelkonstrukcióval egé­szültek ki a hazai fejlesztési forrá­sok, sőt a lakossági forrásokat is fokozottan bevonták a fejlesztésbe. Számos utazási iroda alakult, az egész szakmai munka színvonala­sabbá vált.­­ Ez együttjárt a propaganda­­munka megújításával? - A turizmusban a kereslet és a kínálat közti egyetlen összekötő ka­pocs a propaganda, azt is új ala­pokra helyeztük az eszközök széle­sítésével, a minőség javításával, a nemzeti és a vállalati propaganda összefogásával. Ennek eredménye a forgalomban is megmutatkozik: 1980-ban 14 millió külföldi látoga­tott hazánkba, ugyanennyit terve­zünk 1985-re is. A külföldi turisták tartózkodási ideje (68 millió éjsza­ka) is szinten marad, ám az idegen­­forgalmi bevételek az 1980. évi 10 milliárd forintról 1985-re 24 mil­liárd forintra nőnek. A konvertibilis relációjú bevételek az 1980-as 180 millió dollárról 1985-re várhatóan 280 millió dollárra emelkednek. Ugyanebben az időszakban a ma­gyarok kiutazása 5,16 millióról kö­zel 6 millióra nő. A magyar turisták devizakiadása pedig 4,2 milliárd forintról 8,6 milliárd forintra szökik. - A belföldi turizmus viszont stagnál... - Az elmúlt öt év alatt nem nőtt. A kirándulóforgalommal együtt a magyarok 170 millió éjszakát töltöt­tek el 1980-ban otthonukon kívül, ebből 35 millió éjszakát külföldön. 1985-re körülbelül ugyanennyit várunk: összesen mintegy 180 mil­lió éjszakával számolunk, a külföldi éjszakák száma azonban valószínű­leg csökken, körülbelül 28 millió éjszakára. Némileg nő a szociál­­turizmusban részt vevők tartózkodási ideje: 12,7 millióról 15 millióra. Az ifjúsági szálláshelyek forgalma 4,1 millióról 4,5 millió éjszakára, a kirándulóforgalom 60-ról 70 mil­lióra emelkedik. Általában azt mond­hatjuk, hogy a belföldi turizmus úgy alakult, ahogy a gazdasági helyzet illetve a lakosság életszínvonala.­­ Új ötéves terv előtt állunk. Mi várható a jövőben az idegenforga­lom alakulásában? - A gazdaságpolitikai célok vál­tozatlanok. Az ország, ezen belül a magyar idegenforgalom image-a ál­talában jó. Lehetőség van rá, hogy tovább fejlesszük a turizmust, nép­szerűbbé váltunk a szocialista és a nyugati országokban is. Az előre­lépés természetesen döntően a fej­lesztési lehetőségektől függ. Hang­súlyozni szeretném, hogy még nem futotta ki a magyar idegenforgalom a „formáját". Eddig mindig jóval a kereslet után kullogtunk, a követ­kező időszakban kívánatos lenne jobban egy ütemben haladni vele. Sok még a bepótolni való is, nagy­arányú rekonstrukcióra van szükség, növelni kellene a középkategóriájú szállodák számát Budapesten és a Dunántúlon. Ez utóbbival például meg lehetne fogni a 1,5 milliónyi osztrák kiránduló egy részét egy­­egy éjszakára. Fejleszteni szeret­nénk az eddig igencsak szerény lovas-, horgász-, vadászturizmust­ és a gyógyturizmust. Ehhez szük­ség van a fejlesztés mellett a foko­zott piaci munkára is. Fontos, hogy pontosan lássuk: a turizmus az a szektor, amely épp a mi speciális adottságaink folytán és hatékonyan segíthet a külgazdasági egyensú­lyunk javításában. Ezért az idegen­­forgalmi alap felosztásánál a priori­tást a fejlesztési kérdések kapták. - Mire helyezik a hangsúlyt a pro­pagandamunkában ? - A nemzeti propagandára for­dítható keretünk nem nőtt, idén is 110 millió forint. Ebből kell finan­szíroznunk az összes idegennyelvű prospektust, plakátot, az idegen­­forgalmi kiállításokon való részvé­telt, az információs tevékenységet, a propaganda­filmek készítését, a külföldi újságírók meghívását, az idegenforgalmi lapokat. Az alap­funkciókat ellátó propagandaesz­közöket nem nélkülözhetjük. Ami ezek fölött van, attól meg kell vál­nunk, így került sor számos külföldre szóló tematikus kiadvány leállítá­sára, s így lett „áldozat" az Utazási Magazin is. A meglévő keretből nincs rá pénz. A lap által ellátott terület az, ahol a lakosság nincs alultájékoztatva. Gondoskodni igyekszünk természetesen arról, hogy ami erénye volt az Utazási Magazinnak, azt vegyék át az egyéb sajtóorgánumok. Sajnáljuk a lapot, tudjuk, hogy sok olvasó is szerette. Épp rájuk gondolva határoztuk el, hogy a lap megszűnésének teljes hátteréről tájékoztassuk őket. Az alapvető kérdés az, hogy az utazási lehetőségek nem csökkennek. Az egész magyar gazdaság szempont­jait kell képviselnünk, s ezért fájó döntéseket is hoznunk kell. Ám ha pár év múlva jobb munkánk ered­ményeként gazdasági helyzetünk megengedi, talán ismét felmerülhet, hogy legyen egy Utazási Magazin ... - Olvasóink nevében is köszön­jük a tájékoztatást. GULAY ISTVÁN Interjú Lengyel Mártonnal, az Országos Idegenforgalmi Hivatal helyettes vezetőjével

Next