Úton, 1989 (1. évfolyam, 1-41. szám)

1989-08-17 / 22. szám

ÖNÁLLÓ TÁRSADALMI ÉS POLITIKAI HETILAP. SZERKESZTŐK DEBRECENBEN, 1989. augusztus 17. Ára 12 forint 1. évfolyam 22. szám „... nincs hagyományainknak jobban megfelelő világné­zet e tájon, mint a kálvinista értékrendszer...” ....................................................................................5. oldal A náci-szovjet paktum — Lengyelország sorsáról ...............................3. oldal „Úgy akartuk, hogy mi nyerjük meg a mérkőzést. De ha mégis mi ka­punk ki, akkor jó lesz a pénz a Deb­recentől.” .............................................10. oldal Nyíregyháziak , akik sohasem tértek vissza a Szovjetúnióból ................................................7. oldal Csehszlovákiában nem volt ellenforradalom, és a szocialista fejlődést semmi sem fenyegette... ..................................................8. oldal István öröksége Olvasom, hogy augusztus 20-án — negyvenegy év kihagyása után — ismét lesz körmenet Budapes­ten, Szent Istvánra emlékezve, s felvonultatják ereklyéjét, a szent jobbot is. Ma már nincs ebben sem­mi meglepő, hiszen az történik majd, amit már kezdünk megszok­ni: minden ismét az lesz, ami való­jában volt, március 15-e nem mun­kanap, hanem nemzeti ünnep, 1956 nem ellenforradalom, hanem nép­felkelés, Nagy Imre nem bűnös, ha­nem áldozat és augusztus 20-a sem az új kenyér vagy az alkotmány ün­nepe, hanem az államalapító István királyé. Mint az ismeretes, eredetileg Vajknak hívták Géza fejedelem fi­át, s csak később, amikor felnőtt ko­rában megkeresztelték, lett belőle „koszorús” — mert ezt jelenti a gö­rög szó, Sztephanosz. Halála után félszáz évvel szentté avatták, érde­mei elismeréséül, ami akkoriban — és ez kevésbé köztudott — szinte minden uralkodónak kijárt ezen a tájon, amiért népét a katolikus hit­re térítette — például Vencel a cse­heket, Mieszko a lengyeleket. Nagyjából egy időben, az ezredfor­duló körül, e szent királyok tevé­kenysége nyomán alakult ki az a közbülső régió, amiben máig is élünk; jogrendben, gazdaságban, életformában egy lépéssel (törté­nelmi fázissal) a Nyugat mögött ha­ladva, s eggyel a Kelet előtt járva. Manapság egyre többször hallani, hogy bár „helyezésünk” még válto­zatlan, de fáziskésésünk (és megint nemcsak a mienk, hanem az egész régióé) mértéke fokozódik. Nő a távol­ság köztünk és a nyuga­ti régió között elannyira, hogy el­maradásunk csökkentéséhez hét mérföldet lépő csizma kellene. De mivel ilyen csak a mesében van, so­kan úgy vélik: helyzetünk remény­telen. Jó volna tudni, milyennek látta országa helyzetét István? Ismer­te-e, illetve milyen mértékűnek gondolta királysága és mondjuk a frank birodalom közötti különbsé­get? Mi tudjuk, hogy a különbség legalább akkora volt — ha ugyan nem nagyobb —, mint a mai ma­gyar és a francia társadalom között van a gazdaságban, az infrastruk­túrában, az életszínvonalban. Meg­lehet, hogy ezzel nem volt tisztá­ban, de elmaradásunkat bizonyo­san látta, s az is bizonyos, hogy ne­ki sem volt hétmérföldes csizmája. Mégis belefogott a történelmi fel­adatba. Nem ítélte reménytelennek a helyzetet. És amit tett, nem volt kevés: „ledolgozott” a hátrányból. Nem árt felidézni, hogyan sike­rült ez neki. Először új jogrendet te­remtett, illetve átvette azt, ami ko­rábban a legfejlettebbnek számí­tott. Aztán nyugatról papokat hí­vott az országba (ma úgy monda­nánk: nagy mennyiségű „szürkeál­lományt importált”), a hazaiakat meg külföldre küldte tanulni. Köz­ben politikai és gazdasági kapcsola­tokat teremtett nyugati uralkodók­kal és keleti fejedelmekkel, közeli­ekkel és távoliakkal, azaz nyitottá tette az országot, bekapcsolta Euró­pa vérkeringésébe. Ugye, milyen ismerős dolgok ezek? Akár ha egy mai reformprog­ram téziseit sorolnánk. A különb­ség „mindössze” annyi, hogy ő eze­ket meg is valósította! Igaz, három évtized alatt. De majd egy évtizede már, hogy mi meg csak beszélünk a „szerkezet-átalakításról”. Szóval, van tőle mit tanulnunk! Érdemes és időszerű példájára emlékeznünk! Tudom persze, hogy ne tudnám, hogy a történelem nem ismétli ön­magát, hogy minden ilyen aktuali­zálás torzítás is, különösen, ha szó szerint vesszük. Ami azonban nem azonos, az még lehet hasonló. És ha két dolog hasonló, akkor már össze­mérhető, s ez az összevetés tanulsá­gos lehet, haszonnal járhat. A tapasztalat szerint válságos ko­rokban, kritikus időszakokban fo­kozódik az érdeklődés a múlt iránt. Vannak, akik magyarázatot keres­nek benne a jelen problémáira, má­sok meg útbaigazítást, megerősí­tést remélnek tőle. Szent István éle­te és műve reménykeltő, biztató példa. Bizonyság arra, hogy a meg­­késettség még nem katasztrófa, s még a legnehezebb helyzetekből is van kivezető út. Van, mert a törté­nelmi zsákutcák nem egyirányúak, vissza lehet fordulni bennük. Csak­hogy ehhez a szavak nem elégsége­sek, tettek kellenek hozzá. Igaz, nem akármilyenek, hanem olya­nok, amelyek a kései utódok szemé­ben csodának látszanak. Végtére is — ha jobban meggon­doljuk — az egyház sem azért avat­ta szentté Istvánt, mert az igét hir­dette, hanem, mert annak szelle­mében cselekedett — attól a naptól fogva, hogy felismerte, mit paran­csol az idő! SIMON ZOLTÁN

Next