Úttörővezető, 1982 (36. évfolyam, 1-12. szám)

1982-06-01 / 6. szám

NÉVADÓ ÉS PÉLDAKÉP Új sorozatot indítunk, s beköszöntőként nem álljuk meg, hogy általában szóljunk a névadó és a példakép összefüggéseiről, erről a közösségeink szerveződésében ki­csit mostoha, nevelési tartalmában azon­ban kiemelt jelentőségű témáról. Az úttörőcsapatok, a rajok névadói képviselik azokat az eszmei tartalmakat, amelyek szellemében gyermekeinket ne­velni törekszünk, s akiknek példáját gyermekeink követni akarják. A névadó: példa! Nem feltétlenül egy 25—30 fős közösség példája csupán — s igazán nem akkor példa, ha csak kevesek számára mutat erkölcsi erőt, tanulságot és követelményt életművével. Az igazi példa­­ általános és egyetemes, mert gyereknek és felnőttnek egyaránt pozitív útmutatást ad az örökidejű kérdés meg­oldásához: hogyan éljünk, hogyan álljunk helyt az életben, az adott társadalmi kör­nyezetben. Ezért nem igényel magyaráza­tot, hogy miért viseli oly sok úttörőcsa­patunk, rajunk Dózsa György, Hunyadi János, II. Rákóczi Ferenc, Kossuth Lajos, Petőfi Sándor, Kun Béla, Ságvári Endre nevét. Általános és egyetemes példát adhatnak azok a személyiségek is, akik a világ dol­gainak megoldásában, az élet szebbé té­telében nem egy egész nemzet, hanem a kultúra, a tudomány, a közélet egy-egy területén, vagy az ország valamelyik földrajzi régiójában tudtak hitet és erőt adni a többieknek, az őket követőknek. Így gyarapodott évről évre azoknak az úttörőközösségeknek a száma, amelyek zászlójukra névadóként Bartók Béla, Jó­zsef Attila, Ady Endre, Vasvári Pál, Eöt­vös Loránd, Szirmai István, Komócsin Zoltán vagy Kalamár József, Kasztelli László, Kanizsai Dorottya nevét írták. Tudjuk: nemcsak a hősök lehetnek pél­dáink. Igényeljük is, hogy a mindennapi életben, a munkában, a tanulásban, a sportban kiemelkedőt alkotók tetteiből ugyancsak merítsünk a továbblépéshez, életünk céljainak megfogalmazásához. Kodály Zoltán, Ilku Pál, Dobi István ne­ve bizonyítja ezt a csapatnaplókban, a rajfalakon. Nem osztályoztuk névadóinkat az előb­biekben, hanem arra próbáltuk a figyel­met irányítani, hogy a névadó köré cso­portosuló gyermeki tevékenységek: névadópróba, a példakép életének, mun­­­kásságának megismerése, kultuszának (!) ápolása nem lehet önmagáért való pót­­cselekvés: nem azért foglalkozunk velük, mert őket választottuk rajunk, csapatunk jelképének, hanem azért választottuk, mert úgy érezzük: gyermekeink s ma­gunk leszünk többek, ha tetteiket megért­jük, s követni tudjuk. Ismerjük meg őket! Tudjuk, miért fon­tosak számunkra! Higgyük és valljuk, hogy gyermekeink erkölcse, világnézete egymáshoz és a társadalomhoz való vi­szonya az ő eltörölhetetlen emlékük ré­vén is erősödik, fejlődik szocialistává, kommunistává! A megismerést szándékozunk segíteni sorozatunkkal, ettől a lapszámunktól kezdve. A sorozat első két írása mód­szertani segítséget ad, míg a többi írás azokat a névadókat mutatja be, amelye­ket sok úttörőcsapat és raj választott példaképül. ÖTLETTÁR Gyűjtsünk anyagot névadónk életéről, munkásságáról. A gyűjtőmunka területei lehetnek: helyi múzeum; könyvtár; a ró­la elnevezett intézmény; készítsünk fény­képet a névadóról készült vagy a vele kapcsolatos szoborról, emlékműről, a ró­la elnevezett utcáról, térről. Kirándulá­son se feledkezzünk meg a gyűjtőmun­káról, menjünk el múzeumokba, emlék­helyekre ! A gyűjtött anyagot dolgozzuk fel! — A munkát osszák fel csapatnévadó esetén a rajok, zajnévadók esetén az őrsök között. Készüljön tabló, album (az albumlapokat előre osszuk szét a szerkesztő csoportok között). Írjunk dokumentumjátékot szín­padi vagy hangjáték formában (a han­gos csapathíradó számára). Állítsunk össze bibliográfiát — ehhez a későbbiek­ben rovatunk is segítséget nyújt. Tün­tessük fel, hogy melyik úttörő rendelke­zik az iskolai könyvtárban nem található — a névadóval kapcsolatos— könyvvel. Teremtsünk kapcsolatot a mienkkel azonos nevű csapatokkal, rajokkal! Szer- 60

Next