Úttörővezető, 1984 (38. évfolyam, 1-12. szám)

1984-01-01 / 1. szám

az úttörőmozgalomról ............. jövetel színhelyének berendezését, átren­dezését, hogy ne a tanítási órákon meg­szokott ülésrend, hanem a a gyermekek igényei érvényesüljenek. „Érezzük ma­gunkat jól az őrsin és a rajösszejövetelen — olvasták az egyik rajnaplóban és őszin­tén örültek, hogy a gyerekek „kívánsá­ga” meg is valósult. • Örvendetes, hogy általános tetszést váltott ki a mozgalmi összejöveteleken a manuális tevékenység térhódítása. Itt a különböző anyagokból (fa, papír, fonal, rongy) készíthető ajándékokra, báb-be­mutató kellékeire, osztályterem szépítésé­re utaltak a feljegyzést készítők. Néhá­­nyan pozitívumnak könyvelték el: ha nem sikerült a tárgyakat egy összejövete­len befejezni, akkor lehetett folytatni a másikon vagy napközis szabadidő-foglal­kozáson (és viszont!). Ezek végül is a gyermekeket érő nevelőhatások bizonyos összehangolását is példázzák. • A nem tetsző dolgok közül kiemelték a tanítójelöltek a tévéből és a rádióból kölcsönzött vagy rosszul adaptált, vonta­tott (Fele sem igaz, Keresztkérdés, Kicso­da-micsoda?) unalmas vetélkedőket. Igen sok esetben hosszúnak, brosúraízűnek és értelmetlennek tartották az összejövetel ún. elméleti részét is (a 12 pont értelme­zése, megtanulása; Mit jelent kisdobos­nak lenni? lélektelen didaktizálása; a szorgalmas tanulás „agyonbeszélése”, lásd: osztályfőnöki óra témája is stb). • Nehezményezték azt is, hogy a gyere­kek által készített különböző munkákat igen kevés vagy nem megfelelő indokkal, úgymond, „elvették” a pedagógusok: „Tudjátok, másoknak (patronálóknak, vendégeknek) készítettétek az ajándéko­kat” és ehhez hasonló magyarázattal. • Többször hiányolták az összejövete­lekről az együtténeklést, az önfeledta já­tékot. • Igen nagy bizonytalanság tapasztalha­tó a fegyelem, fegyelmezés kérdésében. A hallgatók egy része nem tetszőnek te­kintette az összejöveteleken a gyerekek fegyelmezetlenségét, szilajságát, mozgé­konyságát — mintha elfelejtették volna, hogy néhány évvel ezelőtt még ők is gye­rekek voltak. Mások a túlfegyelmezést tartották gondnak. Egyértelműen elítél­ték viszont az összejövetelen történő „szi­gorú” pedagógusi (nem mozgalmi, sőt nem megfelelő pedagógiai) büntetést, a sarokba állítást, a játékból való kirekesz­tést. Ugyancsak nem értették, hogy miért kell és lehet a vetélkedő pontjait titko­san, a tanító — kisdobosvezető „noteszé­ben” vezetni, amikor az értékelés nyilvá­nossága alapvető pedagógiai kritérium. • Hiányolták a tárgyakkal történő ju­talmazást, úgy tűnik, a szóbeli dicséret rangja már az ő értékrendjükben is pe­rifériára szorult. • Élénken reagáltak a szervezeti vonat­kozásokra is. Igen fontosnak tartják — és ennek okain feltétlenül el kell gondol­kodnunk —, hogy a formaságok mindig szabályosak legyenek, nem le­het azokat „úgy-ahogy” csinálni; nagyon helytelení­tették, ha valamelyik gyermek nem viselt nyakkendőt (vezetőről nem szóltak) az összejövetelen. Gondként jegyezték fel a rendszertelenül vezetett zsebkönyv kér­dését is. És végül, igen sokan nem értet­ték, miért csak két őrs működhet a M fős rajokban? Ezek lennének a hallgatók első benyo­másai, amelyekből messzemenő következ­tetéseket, igaz, nem lehet levonnunk, mégis mutatják, jelzik mozgalmunk mai „apróságait”, illetve azt, hogy a tanítóje­löltekben milyen nyomot hagyott az 5— 6 éve még gyermekként átélt mozgalom. Az is elgondolkodtató, hogy miért éppen ezek voltak az első tapasztalatok. Lehet­nének esetleg mások is, a gyerekek szem­szögéhez közelebb állók ... B. I. 25

Next