Útunk, 1946 (1. évfolyam, 1-15. szám)

1946-06-22 / 1. szám

UTIUJINN­Hs­ m­­­I­T ___ Az erbte fel épő erdélyi magyar fiátság arca A Móricz Zsigmond Kollégium egyetemi hallgatóinak nagyarányú szociográfiai felvétele 1200 erdélyi diák társadalmi, műveltségi viszonyairól és tudásigényéről Tisztviselő 21% Értelmiségi 10% Kereskedő 6.3% Munkás 0.7%­­ Kereskedelmi: Földműves 13% Kisiparos 41% Tisztviselő 26% Értelmiségi 10% Kereskedő 9% Munkás 1% Kiket olvasnak a diákok? Minden emberi­e­sség életé­ben egyik legnagy k kérdés: kik azok, akik helyéb­evetkeznek, milyen a gondolj­uk, érzés­világuk, maga tartá­sa külö­­­­nösen nem közös ez szá­munkra. Körülbelü­lől a gon­dolatkörből születi a Móricz F Zsigmondi Kollégiu­­ma terve, hogy megvizsgálj társadalmi származását, ismer műveltsé­gét, világnézetét,­­választási döntését minden­­ erdélyi Vil­.-os magyar diá­k, beleért­­■ de a tanítóképzősöt is gyakor­lati iskolákban tanu­l­ is, akik most lépnek ki az­o­i. A vizs­gálatot a Kollégium totográfiai és pszichológus csod­a végezte a Bolyai Tudományt­­em anya­gi támogatásával a Tankerü­leti Főigazgatóság kedélyével. A csoportok az em . kérdését két, illetve az ezekl való tájé­­kozottságot vizsgál ferdőiveket] . kívül Boda István semélyiség-­ vizsgálati kérdőívét sSzondy gej­notesztjét alkalmazta Négy cso­port működött: Azlé a délen­­délyi, második a szél­földi, har­­madik az északierdéi a negye­­dik­­pedig a kolozsv iskolákban A megvizsgált tan ur száma kt 1200. Az agyag begyűjt és feldol­gozása kettős célt sAl: 1. Vég­re ne csak — eseti Arde — ál­talánosságokat tudja az életbe illetve az egyetem­m­á élő nemz­zedékről. Az anya tidománya feldolgozásával s azjak gon­do­lodásmódjának, ilozottság­­gának konkrét i­smerésév­e oktatásunk helyes»­, úgy a - akkor azonban hiánt is megi­s­merhetjük. 2. Egy­et létesíte­n­dő pályaválasztási h­ácsadóná­l is ez szolgáltatná a­pő tudom­á­nyos anyagot. Célunk természeti az any­a teljes feldolgozásai könyvük -következő pár részi csupán a közérdekű s a sors­n ismér­­­tésre szoruló réseiket for­­­mázzá.­­Tanulmányi vimyok, osztály- és csidi helyit A­­ szociográfiai előív a tal­­ló nevelkedésének trmészeti és társadal­mi feltétel®, tanuló­­nyi viszonyaival, valint osztal- és családi h­elyzeti foglalk­­­zik. Idevonatkozói­ga feldolgo­­zásra begyült lóönövendékl a következőkép őszi illeg: gimá­­­ziumi tanuló 620 t állítóképes 270, kereskedelmi trió 110, ik­­­ri szakiskolás 42, f­őgazdasáp szakiskolai tanuló B. Szülein helyük szerint 555®194), /bili, 45% pedig (468) isi eredft. A tanulók társulai hóval ir­tózása iskolák, isklipusok, i- 1 amint vidékek szel többé­­vésbbé változik. Az ízes iske­k foglalkozás szerint társada­si megoszlása a követ®: kisipa­r 28% (290), tisztviselő % (2) , földműves 23% (1), értet­i­ség 12% (131), kencedő 8.1 (91), munkás 1.1, rés (gif- és malomtulajdonos.1%. El­­lepő, hogy az ipar munkáik gyermekei csak egió-ban­­­­viselik magukat a stani kör­­iskolák Vili­ osztállán. A fa­­műves származású lulók aráfi­­száma sem kedvező főleg ha te­kintetbe vesszük, ha a törpés tokosok gyermekei­­k 2,5 - a a földműves szármitású tanul­ás nak. Ez a szám azt Idcsi, a t Erdélyben, főleg a fekelyféle­­, sokkal több a törpdaték, mit a kis- vagy középbit A 6­­0 holdas földművese gyerme­­i 66 %-ot, a 20—25 hidasoké 11 %-ot, az 50 holdos elülteké­­­­dig 17,5 %-ot képv­­ek. A tanulók szüle­­i (csak 1 apa) pedig iskola. végzettsé­g elemi iskolai végzet­t 45%,k­ö­­zépiskolai 46%, főfa­lai végző­­­ség 9%. Az iskolai év foly­tán a ta­­­lók 52%-a szülein, 27%-a ternátusban, 21%-a magáncs­a­dóknál lakott. A társadalmi helytartozást­­­letőleg iskolatípusok szerint a vetkező a megoszlás 6% Gimnázium: Földműves 17 % Kisiparos 25% Tisztviselő 28% Értelmiségi 15% Kereskedő 9.6% Munkás 2.4% Tőkés 2% , Tanítóképző: Földműves 38% Kisiparos 24% A műveltségi kérdőív öt kira­gadott kérdésére adott feleleteket mutatjuk itt be. Az egyelőre feldolgozott anyag 35 iskola 291 tanítóját vizsgálja. A kép nem teljes, az iskolák ki­választása azonban olyan, hogy abban más más vidékről való ta­nítóképző, kereskedelmi, szakis­kola és középiskola szerepel. Ilyenformán a feleletek összessé­gére nem nyomhatja rá teljesen bélyegét a táji jelleg, az iskola­típus iránya vagy annak szelle­­­me, hanem a többfajta iskolák je­gyei adják meg a közös képet. A feldolgozásra eddig rendelkezés­re álló idő rövidsége miatt az is­kola­típusok gondolkozásmódját, a táji meghatározottság hatását, eredetét s a látásmód összefüggé­seit természetesen még nem ér­telmezhettük ki. Ez még későbbi feladat. A kiragadott 5 kérdés: 1) Egy­séges-e a magyar falvak paraszt­sága, ha nem, milyen réte­gekre bomlik? 2) Hogyan kelet­kezett az ipari munkásosztály és hogyan tagolt, ha nem egységes? 3) Mi az értelmiség hivatása? 4) Kik azok az írók, költők, akik lé­nyegesen formálták gondolkodáso­dat? 5) Milyen fogyatékosságot tapasztalt a középiskolai oktatás­ban és nevelésben, a nevelési esz­mék, célok és módok tekinteté­ben? Kezdjük a gondolkozást kiala­kító írók és költők számbavételé­nél. Ahány név annyi szín, élet­érzés, egyéniség s az első pil­lantásra semmi reménység sincs arra, hogy ezekből a nevekből valami általánosat lehessen le­szűrni. Veszem csak azokat, akik­nek hatásarányuk a legnagyobb: Ady Endre komárom férfias vilá­ga, a nagy lázban égő profétikus meg-megroggyanó költő. Megkö­zelítéséhez fül, szem és idegrend­szer kell. Arany János jóval nyu­god­tabb szín. A tájnak, jellemek­nek plasztikus meleg áradata csap Ipariskola: Földműves 14% Kisiparos 45%­ Tisztviselő 36% Kereskedő 5% Gazdasági iskola: Földműves 60% Kisiparos 15%­­Tisztviselő 25% A további feldolgozás fogja megadni a nyers statisztikai szá­mok részletezését és jelentését­ meg, csak néha tűnik elő a ko­moran bús, nehéz mozgású világ. Babits Mihály: előkelően csillogó tüneményes kép Dosztojevszkij: a lélek mélyéről előtörő lávaáradat. Eminescu: komor, mélyzenéjű fúvósokra emlékeztető hang. Eötvös József, Gárdonyi, Jókai. Itt eszembe jut a feleletek átné­zésénél észrevett általános tény. A felelet nem is a kérdésre való vá­laszadás. Világosan mutatkozik ez a következő kérdésénl, az él­ményt jelentő művek felsorolásá­nál. Ezek az írók tulajdonképpen nem a gondolkozást formálták. Egyszerűen azok ezek, akik han­gulatilag, életlátásában, érzésben a legközelebb állottak a diákok­hoz. Hogy Ady Endrével kapcso­latban is ez történt,­­világosan ki­derül abból, hogy jónéhányan­­odaírták: „istenes versei“ vagy „szerelmes versei“. És itt, vala­mint Petőfinél még egy tényezőt kell figyelembe venni. Ennek tár­gyalására később térünk ki t­nították a középiskolában. Végezetül lássuk mindezeket a számok tükrében. 160 író hatott 270 diákra, (ki­re senki, 10 pedig nem felelt). 42 olyan író szerepel, akiket közép­iskolában tanítanak. Az arány­szám, ha a hatásarányt vesszük figyelembe, az egész írókaré 960, az iskolákban tanítottaké 538. Vagyis 960:538. Az iskolában ta­nított írók hatásaránya ezek sze­rint 56.04%. 74 külföldi író ne­vét említették. A hatásarány 16.8 %. A népi irodalomé 15.4%. Mindez az iskola ropant fontos­ságát és hatását bizonyítja. Az iskolának még fokozottabb mértékben a kultúra szószékévé kell válnia. A munkásság és parasztság összetétele a diákok felfo­gása tükrében Mindaz, amit az ifjúság első­sorban nem értelmi, hanem han­gulati, érzelmi beállítódásával kapcsolatban mondottunk, fénye­sen beigazolódik a szociográfiai kérdőív vizsgálatánál. Kiderült itt, hogy nemcsak a már kiérté­kelt 15 iskolánál, de általánosak­ is az ipari munkásság és a pa­rasztság fiai igen hátra szorultak. A munkásság és parasztság éle­tére, megoszottságára vagy egy­ségességére vonatkozó kérdések­nél így a hazulról hozott, saját bőrén szerzett tapasztalatokról aránylag kevésnél lehet szó. A megismerésnek tehát két lehető­sége marad fenn: 1) a személyes tapasztalat; 2) a könyvekből, elő­adásokból vett megismerés. (A vizsgált tanulók legnagyobb része azonban járt falun!) Mit árul­nak el ezek után az adatok? 61 tanuló (20,9%) azt felelte, szinte odalökve, minden magyará­zat nélkül, hogy egységes. Közü­lük öten írták, hogy „a politika , darabolja fel“, egy pedig így fe­lelt: „egységes a földéhségünk“. Azt hogy minden téren egységes 16-an (5,49%) válaszolták. „Nem egységes“ (kb. 60% indokolása gaz­dasági, de ide soroltuk azokat is, akik nem indokolták véleményü­ket) 140 (48,1%) szerint. „Nem egységes“ — szólt, a válasz — felekezeti, nemzetiségi, politikai viszály, felfogás, életszemlélet tekintetében 25-nél (8.59%), a többi felelet: „vidékenként válto­zik“, 3-nál (1.03%), „nem isme­rem“ 26-nál (8.9%), végül nem felelt 23 (7.9%). Kétségtelen, hogy a megisme­rés ténye kizárólag értelmi mun­ka, bár az indító rugók — sőt a legtöbb esetben — lehetnek ér­zelmiek is. Az ismerethiány el­szomorító. Három igen fontos problémára mutathatunk itt. 1) Nem lenne érdektelen szo­­­ciológiailag és pszichológialag ki­deríteni, hogy a féleletadást meny­nyiben befolyásolta aktuális hely­zetünk. Nagy részüknél az feltehe­tő, hogy ha öntudatlanul is, de az egység vágya, az- - általános ma­gyar egységé, döntő és rányomta bélyegét válaszadásukra. 2) Nagyon, kevesen, mindössze 10-en voltak, akik a feleletet spe­cifikálták mondván, hogy „az én vidékemen“ egységes, illetve nem az. • Ezek természetesen elsősor­ban a paraszti származású fiúk voltak. Csak az általános, nagy mértékben meglévő ismeretnek lenne ez a következménye ? Érz­­ésün­k szerint a válaszok mögött jókora"­­ általánosító hajlam lap­pang, mely kétsé­gtelen összefüg­gésben van a lázas, nyugtalan, mindent megismerni akaró, dina­mikus lelkiállapottal. Olyan nagy­vonalúság ez, mely nem engedi meg az ilyen részleteknél való időzést. 3) Az előbbiekét ,'s figyelembe­li'-véve,­­a válástól milyensége egy szóval kifejezve: szubjektív. Még azoknál is szubjektív vagyis sze­mélyes tapasztalatokon épülő, akik a gazdasági okok szem előtt tartásával mondották nem egysé­gesnek a magyar falvak paraszt­ságát. Különben, hogy a szempon­tok mennyire az egyéni életükből adódóak, azt épp a számtalan ér- Feszülő energiák keresik a cselekvés medrét A regényírók közül a legna­gyobb hatást'’ Szabó Dezső. A 11­-m­ÁJ-ftiseáF Jtrxiil Ennn?®wh.­­5?? bi­zonyít mine, ez? Sorvonal­aiban kirajzolódik az az állandó lelkiállapot,­ az a vég­letekbe menő, forrongó, nagy fel­­lobbanásra, mozgásra, lelkesedés­re kész, víziós, tervezgető ujjon­gó világ, ami az ifjúságot általá­ban — jelen esetből kiindulva — jellemzi. Ezek a feszülő energiák megvannak még akkor is, ha nem kapták meg cselekvési medrüket, ha a külszín — most a háború után — fásultságot, nemtörődöm­­­­séget is mutat. Nézzük azonban, hogy értelmi­leg kik hatottak az ifjúságra? A kérdés megfogalmazása olyan tág volt, hogy az író fogalmán bármilyen természetű munkássá­got kifejtő szellemi ember tevé­kenységét érthették. Két értelmi­leg ható írót ragadtunk ki: Marx­ot és Németi Lászlót. Marx neve annyit szerepű manapság, hogy ha más nem legalább ez indíté­kot adhatott olna mélyebb és be­hatóbb tanul­mányozásra, tételei­nek, igazságá­nak megismerésére. Németh Lázló nevét viszont a múltban kapta szárnyaira az ál­talános szellemi élet. Róla beszél­tek, őrá hivatkoztak sokfele s mégis alig­ ismerik. A nevét, hogy­ne! Mindkettő hatása csekélynek mondható s hogy a hatás való­ban művei mélyrehatóbb tanul­mányozásának köszönhető, az el­lenőrizhetetlen. Az ifjúság előbb körvonalazott hangulatából még egy dolog kö­vetkezik. Elég neki nagyon ke­vés ízelítő, értelmileg ható író esetében egy-két alaptétel, hogy magához közelállónak tekintse, mélyebben megismerje vagy el­vesse. Tudásszomj, éhség, kapko­dás mindennek pillanatok alatt való legyűrése az, ami jellemző. Aztán ha ehhez kis felületesség is hozzájárul, a mélységből színes felszín lesz, az író tanulmányozá­sából nevekkel való zsonglőröskö­­dés. És itt kell közölnünk gya­núnkat az írók tényleges hatásá­ról. Szerepelt például Reymond neve ilyenformán Reemond. Az­tán feltűnik Széchenyi aránylag nagy hatása, egyes iskolákban pedig Mécs Lászlóé. Elkerülhetet­len, hogy ne tanárok személyes hatására gondoljunk ezzel kapcso­latban­­ az iskolai Széchenyi-ün­­nepségekre. Itt kell érintenünk az Ady Endrével és Petőfivel kapcsolatban a már említett prob­lémát: az Irodalmi divatot. Külö­nös társadalmi jelenség ez, mely­nek formálásához újság, színpad, népünnepély, ügynök és még ki tudja hány tényező járul. Ezzel magyarázható, valamint jelen esetben még nagyobb mértékben az irodalmi órák hatásával a Pe­tőfire és Adyra való feltűnően nagyszámú hivatkozás. Ugyanitt gyökerezik az erdélyi írók feltű­nően kis hatása (Tompa László nevét senki sem említi, sem a Sza­badtét) és egyes nagy költők (Vajda János, Tóth Árpád, Ju­hász Gyula) meglehetős feledés­be merülése. A tárgyilagosság kedvéért azonban meg kell állapí­tanunk, hogy valamely író hatá­sának elterjedettsége nem tekint­hető ezeknek s esetleg még más tényezők mechanikus következmé­nyeként. Példa rá a népi iroda­lom, (a fogalmat általános tu­dott értelmében használjuk) mely az utóbbi években már sajnálato­san kezdett divattá válni s ezzel mélységében — az állandó hivat­kozás miatt, — jókorát sekélye­­sedni. Mégis a népi írók hatása aránylag kicsi. Igaz, hogy nem ta­ ÜL / EGY ÍRÓ TÁVOLI SÍRJÁRA M. L. emlékezetének Nyugodj fem­es szív, hajdani gazdag tárház, nyugodj kifosztott kamráiddal, üresen, a vér piros lábdobogása nem ver fel többé — nem tesz beléd és nem vészen. Nem látsz te már vendégül senkit, nem ültetsz asztalodhoz ifjú álmokat, tudás, szpség, szabadság, élet — sok hűtlen barát — új szívek traktáiban válogat. Nyugodj csak s hadd a merész időt, mely hazárdul forgat napot s holdakat, feledd elm­ind akik élnek s szokd meg a csöndes, málló holtakat, törődj b­e, bár a jövőt akartad s szemed hős tűzben érte gyűlt, másoké esz a jövő, a szép, a messzetörő — a tiéd már csak a mult. Nyugodjak — s mondd ki bátran, hogy jó e földöntúli nyugalom, míg testüket, mint tündér romot, ellepi a virág s a gyom — mondd­­ annyi társaddal együtt, hogy jó a meséknek adni át hitünk álgár oszlopait­­ , s homlokunk fényes boltozatát. KISS JENŐ /

Next