Utunk, 1964 (19. évfolyam, 1-52. szám)

1964-06-05 / 23. szám

ADATOK A KULTÚRFORRADALOMRÓL MAROS-MAGYAR AUTONÓM TARTOMÁNY 1938 1963 Általános iskolák 738 823 Tanulók 60 254 138 385 Technikai és szakiskolák 10 31 Ipari tanulók 1 564 10 115 Főiskolai fakultások— 7 Egyetemi hallgatók— 2 136 Állami színház— 1 Nézők— 197 027 Állami népi együttes— 1 Kultúrotthonok 93 532 Bajoni kultúrházak— 10 Állandó kultúrcsoportok— 1 526 Alkotási körök— 101 Könyvtárak 29 398 Szépséges tájak (Folytatás az 5. oldalról) Érthető, hogy a világ négy tája felől hozzánk, a mi havasainkba igye­keznek a leghíresebb vadászok, ahol Európa legszebb szarvasbikái kerülhetnek puskacsö­vük elé! Nem egy vi­lágrekordnak számító szarvasagancs került és kerül ki tartományunk vadászterületeiről. A szarvascserkelés őszi gyönyörűsége mel­lett havasaink az egész év folyamán szebbnél szebb más vadászati le­hetőségekkel is kecseg­tetnek. Vastag bundájú medvék, villogó agyarú vadkanok, kecses őzek, dürge fajdkakasok ta­nyáznak itt. Medvehaj­tás, vaddisznóhajtás, őzek csalisíppal való behívása, dürgő fajd­kakasok megközelítése, cserkelések! Mennyi le­hetőség! Mennyi ke­csegtető vadászgyönyö­rűség! ... S a Maros-Magyar Autonóm Tartomány tájai valósággal kínál­ják turisták, sportolók, üdülni vágyók számára a jobbnál jobb lehető­ségeket. Az előhavas szelídebb lankáitól, a Kelemen-gerinc szédítő magaslatáig, füves, vi­rágos, illatos havasi tisztásokkal telehintett tölgyerdők, bükkösök, fenyvesek és jó­­tegy­­mászási lehetőségeket nyújtó sziklás tájak várják a kirándulókat, turistákat. És ki ne ismerné az árnyas hegyek közé ékelt, immár nagyvilági fürdőhellyé növekedett Szonátát, gyógyító hatá­sú, meleg-sós vizét, a Medve-tavat! Vagy azokat a borvízforrások­­ból táplálkozó kisebb gyógyfürdő­helyeket, melyekkel tele vannak tűzdelve erdős vidé­keink? Borszék kere­sett, egyre fejlődő, ki­váló gyógyhatású■ üdü­lőhely. A Gyilkos-tó nemcsak a nyaralni vá­gyó dolgozók egyik ke­dvenc találkozóhelye, de télen nagyszerű le­hetőségeket nyújt a leg­szebb téli sport, a síe­lés gyakorlására. De ki tudná egyetlen írás ke­retében felsorolni mind­azokat a kiránduló, üdülő-nyaraló, télisport­lehetőségeket biztosító helyeket, melyekre mél­tán büszkék lehetünk! Büszkék lehetünk és büszkék is vagyunk, mert mindezek rohamos fejlődésüket, könnyen megközelíthető voltukat hazánk áldozatkészségé­nek, szocialista rendsze­rünk kibontakozásának, a dolgozó tömegek irán­ti gondoskodó szeretet­nek köszönhetik! Turisták, horgászok­­vadászok, sportolók, üdülők! Amikor szépsé­ges hegyvidékeinken jártok, pihenő szórako­zásaitok közepette is szenteljetek időt azok­nak a hatalmas üze­meknek a szemlélésére, amelyek életszínvona­lunk állandó emelkedé­sét szolgálva szebbé, pompásabbá teszik a tájat, melynek szépsé­gével betelni sohasem lehet! Pillantsatok a gyárak égbe nyúló ké­ményeire, hatalmas fű­részüzemeinkre! Hason­lítsátok össze a hajdani, kezdetleges termelési módszerekről, famunkás nyomorról szóló feljegy­zéseket a korszerű, biztonságos gépekkel dolgozó mai famunká­sok kiváló munkakö­rülményeivel, életszínvo­nalával! Jól nézzetek körül a havasi munka­helyeken, s akkor, én jól tudom, így köszön­titek a tájat, a tájban az embert: — Szép az élet! És dicséret illeti a dolgo­zó embert, aki újjáte­remti szépséges hazai tájainkat! KEMÉNY JÁNOS Egy tanév fénypontjai A hangversenyteremben elő­­r­ adott Händel-oratórium a XVIII. századi Anglia zenei életében forradalmi tett, for­radalmi műfaj; az első sza­bad művész, az anyagi össze­omlás kockázataival mind­egyre szembenéző, operavál­lalkozó Georg Friedrich Hän­del műfaja. Itt — az akkori Angliában annyira virágzó kamarazenéléssel szemben — a tömegek jutnak szóhoz, fé­lelmetes erővel, a szigetor­szág legnagyobb zeneszerző­jének szellemében, de ugyan­akkor a legmélyebb ember­ség törvényei szerint. A két évvel ezelőtt elő­adott Aris és Galathea után, a kolozsvári Gh. Dima zene­­művészeti főiskola most nem­csak a kiválasztott mű rang­jával, hanem azzal is jelezte a megtett utat — s ezen be­lül a minőségi ugrást —, hogy a főszerepeket nem az ope­raháztól kölcsönkért magán­énekesekkel, hanem saját diákjaival tudta előadni. Sámson, a vak Sámson tör­ténete olyan keret, melyet Händel — az 56 éves Händel — izzó szenvedéllyel, megha­tó lírával, megrázó drámai­­sággal tudott kitölteni. A Messiás fémjelző évében, 1741-ben készült. A minden tekintetben eltérő Messiás időrendi szomszédsága az iz­raeliták Béke kezdetű, széle­sen ívelő kórusában könnyen felismerhető. A kereken 10 rész tudatos kihagyásával előadott hatal­mas oratórium szóló-énekesei jóval többet tudnak, semhogy pusztán ígéretnek lehetne ne­vezni őket. Az igen tehetsé­ges Ionel Pantea, a már egyé­ni dalestről ismert Simon Edit mellett Kárász Sorin Sámsonja még gyűjti az erő­it. Delila gyökeresen negatív szerepében, Kriza Ágnes fi­nomabbra művelt hangjával szemben, Tőzsér Juliánna — néha túlságosan is erőszakos belépései ellenére — remek temperamentumával megfele­lőbbnek bizonyult. A mű szelleméhez annyira illő hang­szeres csillogást a filharmó­niai zenekar biztosította. A teljességgel nélkülözhetetlen csembaló-szólamot pedig Die­ter Acker, a fiatal zeneszer­ző látta el, teljes biztonság­gal, kifogástalanul — ami nem csoda, ha tudjuk, hogy a korunk zenéjében is egyre gyakrabban használt hang­szerre — egyik kamara­együttesre komponált saját művében — maga is írt kon­­certáló szólamot. A legna­gyobb, leghatásosabb teljesít­ményt kétségkívül a főiskola énekkarának köszönhetjük. Az előadást betanító és ve­zénylő tanár, Dorin Pop fő célja, legkedvesebb munkája az, ha énekkarral dolgozik. A két — sajnos, nem szembe, hanem egymás mellé állított — kórus (az izraeliták és fi­­liszteusok kara) valóban fel­csillantotta Händel legragyo­góbb oldalát. Miután azonban minden — bármennyire is nyilvános — főiskolai telje­sítménynek bizonyos fokig szeminárium-jellege van, he­lyénvaló, sőt szükséges meg­említeni azt is, ami a fény mellé helyenként árnyékot vetett. Mint az Acis és Gala­thea főiskolás­ előadásán, itt is az egyes tételekben — főként a lírai jellegűekben — a túl­zottan lelassított, vontatott tempó fékezte az illető tétel, s így végeredményben az egész előadás ritmusát. A főiskolások felkészültsé­­­­­gét egészen kás oldal­ról világította meg a Cosi fan tutte című Mozart-opera hazai ősbemutatója. Itt már a választás is vitathatóbb, mert maga a mű Mozart leg­többet vitatott operája. Ma­gát a szövegkönyvet — me­lyet da Ponte állítólag való­ban megtörtént bécsi gáláns történetre alapozott, s meg­írását maga a császár (II. Jó­zsef) szorgalmazta — legtöb­ben kifogásolják. Kétségtelen azonban, hogy ha a Cosi fan tutte nélkülözi is a Don Giovanni izzó drá­maiságát s a Varázsfuvola humanista melegét, a mű -t- Mozart zenéje — mégis él, foglalkoztatja a világot; hall­gatóinak örömteljes estét biz­tosít. Konzervatóriumi diákelő­­adás már 1839-ben is volt (Prágában), a kolozsvári Cosi fan tutte viszont orszá­gos bemutató. A főiskola ze­nekarát Petre Sbârcea, az Ál­lami Operaház Mozart-mű­­vekben jártas karmestere ve­zényelte, a főszereplők pedig Rónai Antal, Anatol Chisadji, A. I. Arbore és I. Balea opera-osztályainak diákjai voltak. Két teljes (párhuza­mos) szereposztásban léptek fel: az első felvonásban De­­di­u Aneta, Orlovschi Gheor­­ghinia, Draia Alexandru, Bol­­dor Vasile, Nemeş Angela és Pantea Ionel, a másodikban Tőzsér Júlia, Grămadă Ro­­dica, Serac Alexandru, Ser­­bac Dan, Fînăţeanu Marga­reta és Kovács Attila. Tő­zsér Júlia erőteljes, tiszta hangjával, Pantea Ionel meg­lepően kiforrott játékával, Nemes Angela pedig (mint Despina) a megbízhatónak tűnő énektechnikán kívül olyan pezsgő, frissen ragyogó és magabiztos színpadi já­tékkal remekelt,­ aminél kü­lönbet a legrutinosabb szí­nésztől se várhatunk. A ren­dezői felfogás talán túlságo­san is a komikum irányában haladt, a díszletek pedig (Valer Vasilescu) lehettek­ vol­na egyszerűbbek is. Egy bizonyos: a főiskola büszke lehet diákjaira, akikre ennyit lehet bir­ni, s a diákok is büszkék lehetnek az isko­lára, ahol Bach, Händel, Mozart, Beethoven, Bartók, Prokofjev fényében telnek az évek. KOVÁTS IVÁN ­ A névnap péntekre esett, de szombaton tartották. Alig fér­tek a szobába, S még csak La­jos hiányzott. Kocogtak a po­harak, az asztal roskadozott a sok jótól, Lajosnak a fe­lesége kitett magáért. Minden­ki egyszerre beszélt, örültek egymásnak, olyan ritkán ta­lálkoznak. Szétszórta őket az élet. Egyedül Lajos maradt a szülői háznál. — Isten éltesse, apuka! Az öreg vizenyős szemét végigjárta­tta a társaságon, elérzékenyedetten bólogatott. Nem ivott, örülni szeretett volna, de a fáradtság, az iz­galom elbágyasztotta. Más­kor ilyen tájt már régen ágyban van. S ez a zaj is... Pedig hogy várta!... Számol­ta az éjszakákat, mint a gyermek. Még egyszer meg­látja a kedves arcokat, együtt lesz a család! Aztán szeme megakadt bor­­bély­ vején. Kedvetlenül ült az asztal mellett, csüggedten, nyúzottan. Nem vett részt az általános jókedvben. Az öreg, ő sem tudta miért, megsaj­nálta. Paksi Béla érezte, hogy fi­gyelik. Pillantása találkozott az apósáéval. Zavartan kap­ta fel poharát: — Isten éltesse, apuka — mondta gyorsan. Igyekezett mosolyogni. — Sok neve nap­ját érte! — tette hozzá. Nem jönne ily nehezen a jókívánság, ha a névnapot pénteken tartják. Jól érezte volna magát, talán még éne­kel is... Csak ne szombaton! Már akkor mondta Piroská­nak, amikor megjött a levél: szombaton nem lehet, szom­bat a mi napunk! Nem az a világ van, hogy az ember csak úgy kidobja a pénzt az abla­kon Egy kisiparosnak kétszer is meg kell gondolnia. Jövő­­re ki tudja hogy lesz? Min­den krajcárba bele kell ka­paszkodni. De Piroskával nem lehetett beszélni, vörösre bőg­te a szemét, s két napig nem szólt egy árva szót sem. Leg­alább veszekedtek volna! De nem. Csak jöttek-mentek egy­­más mellett, a Piroska arcán vádaskodás. Neki meg az ide­gei ugráltak a bőre alatt, összevissza karcolta a vendé­geit. Két év alatt nem hasz­nált annyi timsót, mint azon a két napon... A néptanács titkára fel is szisszent, mikor a habra kiserkent a vér: — Mi van magával, Paksi úr? " Azt sem tudta, hogyan kér­jen bocsánatot. A legrosszabb az volt, hogy a fiú is anyja pártjára állt. Egyedül maradt, s hiába ér­velt, ők csak fújták a magu­két. Felbőszítette az ostoba­ságuk. Nem lehet ő is köny­­nyelmű! Kell a családban egy, aki előre néz. Mijük len­ne, ha ő is olyan, mint Pi­roska? Semmi a világon. Azt mondták: miért kell azért a pár lejért úgy oda lenni? Pár lej! Külön-külön semmi, de ha összeadnék! Hát ez az. Ezt nem akarják, az istennek sem akarják meg­érteni. Prédikálhat, bagót sem ér. — Piroska, értsd meg.. . Legalább kétszáz lej... — Ha ezer is! Az én apu­kám! ... — Rettenetesen ma­kacs ez a Piroska. Ha az ember kimozdul ott­honról, még a levegő is pénz­be kerül. S ők hárman jöttek! És csúcsforga­lom idején, szombaton! Az asszony szap­panhoz, ő meg a fiú szabják. Egy fej, két fej. Menne min­den, mint a karikacsapás. Kisimítná a pénzt, s tenné csomóra... Szappanozás he­lyett vihog. Vihog! Mert a vén trottlira most jött rá a murizás! Vén trottli! Egész életében nem volt neki elég. Egy házat nem tudott össze­hozni magának, házbérbe la­kik. A híres! De névnapoz­ni... Bezzeg az ő apja! Még most is előtte a nagy, piros cégtábla: „Paksi Ernő, úri fodrász“. Csak dobálják ki a pénzt. Urnásnak. Cifra nyo­morúság. Az asszony hozzá­juk ül. Már azt hitte, megne­velte ... S most tessék: csü­csörít, vihorászik, mialatt gu­rulnak el a fényes garasok ... Na, állj meg, feleség! Állj csak meg! Eddig már bezárta vol­na az üzletet, a fenyőfatáblák betámasztva, ülhetne és szá­molhatná a bevételt. Ehelyett kiadás! Az útiköltség hár­muknak egy százas! S nem jöhettek üres kézzel. Hat lej egy szál szegfű! Ennek az asz­­szonynak nincs egy csepp esze sem. Csak há­pogott a fel­háborodástól, alig tudott szóhoz jutni, annyi pénzt vi­rágra kiadni! Hány pofát kell neki ezért megvakarni! Egy ilyen vén csontnak virág. Egy üveg borral olcsóbban meg­úszták volna. Már öt hatva­nért nagy­on jó ömlesztett bor van. Nagy üdvrivalgásra riadt fel gondolataiból, megjött Lajos. Órájára pillantott: fél tizenegy. Lajos mentegető­zött: a munka ... Le­tácsol­ták. Poharat nyomtak a mar­kába, zajosan koccintottak. Lajos odament az öreghez. Megcsókolta. — Isten éltesse, apuka! — Téged is fiam, téged is. Koccintott a feleségével is: az asszony szeme barna, duz­­zogós: — Azért megborotválkoz­hattál volna! Lajos végighúzta tenyerét borostás állán. — Siettem. — Igazán nem illik ... — Most mit csináljak? — tárta szét szabadkozón a kar­ját. Piroska Paksihoz fordult. — Húzd le neki! — súgta. Az ötlet fellelkesítette a társaságot. „A potyára kaphatók!“ — gondolta Paksi, de azért kész­ségesen felállt. Nagy sürgés-forgás: egyik borotvát hozott, másik me­leg vizet. — Parancsolj! — mondta Paksi olyan komolyan, hogy kirobbant a nevetés. Törülközőt terített Lajos al— Elf ne vágj! — kiáltott fel Lajos, és ezen még job­ban nevettek. — Hogy képzeled! — Na, egy kis bátorságot! — nyomták újból markukba a poharat. Aztán Paksi elfelejtkezett mindenről, kezében biztosan szaladt a borotva. — Púdert, krémet? Lajos nevetett. — Mind a kettőt. — Utána felugrott, zsebében kotorá­szott. — Mennyivel tarto­zom? — Két lej — mondta Pak­si, és berögzött mozdulattal lökte ki a tenyerét. A család borult össze a ne­vetéstől. — Jól adja! Isteni! Csak Piroska ült sápadtan, megmerevedve, s nem tudta levenni szemét a kinyújtott tenyérről. — Az­ egy lej marad, trin­­geltnek! — harsogta Lajos. Paksi a hideg fémpénz érin­tésétől feleszmélt, vérvörö­sen nézte a hahotázó rokon­ságot. És meglátta a felesé­gét ... A pénz sütni kezdte a tenyerét. Fullasztó volt a szoba levegője, ki kellett gombolnia az ingét, meglazí­tani a nyakkendőjét. Mene­külni szeretett volna ezek elől a vonagló, könnyesen nevető emberek elől. Elbújni vala­hova. Aztán lassan megértette, hogy azt hiszik, komédiázik. Komédiázik! És ez menekü­lés! — Kérem a következőt! — mondta, könnyedén megha­jolt. Látta, hogy az öreg, ősz hajú ember is rázkódik a nevetéstől... Lesütötte a sze­mét, de az izzó, jókedvű han­gulatban ez is úgy tűnt, hogy — mint a színész — megköszöni a tapsot a pro­dukció végén... KISS JÁNOS Kérem a a következőt! UTUNK í­gy zenebarát mérgesen panaszolta, hogy lám­ár ismét operaáriákat hirdetnek a filharmóniák plakátjai. Ha ő zenekritikus volna —­ dohogott az illető —, bizony nem hagyná ezt szó nélkül. Barátunk mérgelődése csak részben jogos. Igaz hogy az operalátogató sem venné jó néven, ha —­ például — a Rigoletto két felvonása között egy szép Bruckner-szimfóniával kedveskedne neki a zene­kar, elvben helyes is volna megkövetelni, hogy a szimfonikus hangversenyen szimfonikus műve­ket, az operaházban pedig operazenét halljon az ember — zenei életünk mindennapos gyakorlatá­nak szükségletei azonban mást diktálnak. Bármennyire szorgalmasan járják is operaegyüt­teseink a vidéket, képtelenek a műfaj népszerűsé­géből eredő mennyiségi igényeket kielégíteni. Ezért jó, ha azokban a városokban, ahol nincs opera­ház, a helyi (vagy a rendszeresen vendégszereplő) filharmónia maga is részt vállal az operakultúra terjesztéséből, és időnként néhány operaáriát is műsorára tűz. A filharmónia kimondottan tartozik ezzel az egyetemes zenekultúrának, amely nemcsak a szimfonikus és kamarazenét, hanem a színpadi zene különféle műfajait is magában foglalja. (A kolozsvári közönség ez eset fordítottjára is em­lékszik: amíg a városban nem volt filharmónia, ) Operazene - hangversenydobogón két operaház a szimfonikus zene ügyét is a maga ügyének tekintette, s az adott lehetőségek kere­tei között becsülettel szolgálta is.) Még a saját operaegyüttessel és színvonalas kö­zönséggel büszkélkedő városokban sem kezelhető mereven ez a kérdés. Tucatjával sorolhatnánk fel azokat a komoly zenei értéket képviselő, feltétle­nül figyelemreméltó operákat, amelyek különböző okoknál fogva mégsem repertoárdarabjai az opera­házaknak. Mindenekelőtt a barokk és a jelenkori zene temérdek remeke tartozik ebbe a kategó­riába. A filharmóniák ezeknek az operáknak a hangversenyszerű előadásával rendkívül értékes szolgálatot tesznek a zenének és a közönségnek. Ne felejtsük el: vannak operák, melyeknek értékei — furcsa, de így van — a hangversenydobogón érvé­nyesülnek leginkább, sőt esetleg csak ott. Ez azért van,­ mert nemegyszer született zseniális zenemű együgyű, mesterkélt vagy végzetesen színpadsze­­rűtlen szövegkönyv ürügyén is. Nemde igazságta­lan dolog volna a fogyatékosságok miatt a zseniá­lis zenét is halni hagyni!? Lám, Pergolesi Serva padrónája valóságos diadalutat járt be az ország hangversenytermeiben, pedig színpadon legfeljebb csak egy rendkívül ötletes rendezővirtuóz tudná sikerre vinni.­­ Ami a huszadik század operater­mését illeti, egyenesen sürgetni vagy akár köte­lezni kéne a filharmóniákat, hogy ők is karolják fel s támogassák ezt az ügyet. Sosztakovics, Hin­demith, Orff és mások operáinak hangverseny­szerű előadása ideiglenesen pótolhatná a színpadi bemu­tatót, sőt egyelőre még egy-egy részletért is hálá­sak lennénk a szimfonikus zenekaroknak s a velük együttműködő karmestereknek és énekművészek­nek. Valami igazat, azonban csak mondott az a zeneba­rát, aki ezt a jegyzetet kiprovokálta. Ha ugyanis egy népszerű énekművész egy zenekultúrájára büszke hangversenyközönség előtt a legnépszerűbb repertoár-operák legfülbemászóbb áriáiban mutatja meg, hogy mit tud, nincs érv, melyet mentségére felhozhatnánk. Bár ez az eset ritkán fordul elő, mégsem hagyhatjuk szó nélkül, mert amíg a gazdag klasszikus és kortárs vokálszimfonikus repertoár nagy részét csak rádióból és lemezről ismeri a kö­zönség, és amíg a széles megalapozottságú, kor­szerű operakultúra kérdése részben még megol­datlan, addig egyetlen filharmónia sem engedheti meg magának és a hangversenyén fellépő vendég­énekesnek, hogy az olcsó siker reményében hiva­tástudat nélkül, elvszerűtlenül kezelje ezt a kér­dést. LÁSZLÓ V. FERENC

Next