Utunk, 1967 (22. évfolyam, 1-52. szám)

1967-07-28 / 30. szám

Világ proletárjai, egyesüljetek! ROMANIA SZOCIALISTA KÖZTÁRSASÁG ÍRÓSZÖVETSÉGÉNEK LAPJA ÉVFOLYAM, 30. (978.) SZÁM — ARA­­­LEJ — KOLOZSVÁR, 1967. JÚLIUS 28. XXII. napokban találkoztam ba­rátommal, a festővel, aki frissiben tért haza külföldi út­járól. Benyomásairól érdeklőd­tem, s ő, aki igen érzékeny művész, de kissé szkeptikus és apolitikus lélek, számomra egé­szen váratlanul így kezdte be­számolóját: „Te, olyan különös érzés volt, de meg kell monda­nom, utazásom egyik nagy él­ménye marad, hogy többször is büszkének éreztem magam, amiért román állampolgár va­gyok." A világ, mint a haza­­szeretet nagy, régi és kipróbált iskolája,­­ vajon csak erről volna szó? Az igazság az, hogy mindannyian valahányszor kapcsolatba lépünk valamilyen formában a világgal — s ez a kapcsolat napról napra na­gyobb méreteket ölt —, nem­csak a világ jobb megismerésé­nek, de önismeretünknek is új élményeivel gazdagodunk. Író­társaink egy csoportja nemrég tért haza élményekkel telítve Bulgáriából, ahol a közös har­cok emlékét őrző plevnai mú­zeum éppoly mély visszhangot váltott ki belőlük, akárcsak ta­lálkozásuk a brassói sofőrök­kel, akik a Steagul Roşu te­herautóit próbálják ki sikere­sen az új Bulgária egyik építő­telepén. Novellista barátunk olaszországi barangolásából tért meg az önbecsülés és köl­csönös megbecsülés örömteli érzéseivel. Köszönő munkatár­sunk magával hozta Párizsból az országunk iránti szeretet és nagy érdeklődés élményét. Ma­rosvásárhelyi írótársunk az óceán vizein hajózik a Galaţi halászhajóval, s forró hazasze­retettől áthatott tudósításokat küld haza a távoli vizekről. Is­merem jól ezeket az érzéseket, magam is átéltem őket, amikor ta­xily nyáron a baráti Jugo­szlávia tájait jártam, s a Duna tükrébe nézve a Vaskapunál engem is elfogott a büszkeség a grandiózus látványtól, ame­lyet a két ország építőinek kö­zös munkája varázsolt a Du­nára. Merőben új érzések, tartal­mak ezek, egyidősek szocialista emberségünkkel, munkánk, tö­rekvéseink, legnemesebb szocia­lista eszményeink kiteljesedé­sével. Mert a szülőföld, a haza, amelyet munkánkkal növel­tünk, nemcsak a mi szemünk­ben, de a világ szemében is növekedett, becsülete van ma az országnak túl a Dunán és túl az óceánokon is, s öröm ez és jó érzés s még ezen jóval túl is — haszon, kincs, értékes tő­ke, ajándék magunknak s a vi­lágnak, mert azt jelenti, hogy haszna, becsülete van a mun­kánknak, pártunk és kormá­nyunk politikájának. Ezeket a gondolatokat éb­resztette bennem Nicolae Ceausescu elvtársnak a Nagy Nemzetgyűlés VII. ülésszakán tartott beszámolója a párt és a kormány külpolitikájáról. A jó értelemben vett szenzáció, él­mény mozgósító, felvillanyozó erejét sugározta szét az egész országban ez a beszámoló. Mert — ami egykoron igen rit­ka dolog volt, kivált a külpoli­tikában — program és végre­hajtás teljes egységben jelent­keztek az ország színe előtt. A IX. kongresszus programja a külpolitikában is következete­sen megvalósul. Az a külpoli­tikai program, amelynek kö­zéppontjában a szocialista or­szágokkal való barátság és sok­oldalú együttműködés fejlesz­tése áll, amely a békés egymás mellett élés elvei alapján a vi­lág összes országaival fejleszti az együttműködést, amely szembeszáll az imperializmus agresszív akcióival, harcol a leszerelésért, a nukleáris fegy­verek betiltásáért, a balkáni békéért, az európai biztonsá­gért, a gyarmati elnyomás min­den maradványának megszün­tetéséért, a nemzetközi kom­munista és munkásmozgalom egységének erősítéséért, az ösz­­szes haladó mozgalmakkal való együttműködésért — ez a gazdag és nemes külpolitikai program ugyanazzal a dinamiz­mussal és következetességgel valósul meg, akárcsak a IX. kongresszus országépítő, szocia­lizmust kiteljesítő belpolitikai programja. A beszámoló minden monda­ta mögött a tények aranyfede­zete áll, hatalmas, lendületes, bölcs munka, amelyet a párt és a kormány a diplomácia, a nemzetközi fórumok, a kölcsö­nös látogatások, személyes ta­lálkozások, tárgyalások összes lehetőségeinek felhasználásá­val, nagy felelősségérzettel, sok kitartással vitt véghez. Abban a komplexitásban, amelyet ma a világpolitika jelent, az élet, a tények, az események tűzpró­­bája teljes egészében igazolta ennek a programnak a helyes­ségét, az ország sikerei az épí­­tőmunkában, a nemzetközi kapcsolatok fejlesztésében te­vékenyen járultak hozzá a szo­cializmus, a haladás, a béke erőinek sikereihez az egész vi­lágon. Becsülete van a munkánk­nak, becsülete van hazánknak mindenütt, ahol emberek él­nek, dolgoznak, hogy a földke­rekségen a barátság nyelve végleg meghonosodjék. MIKÓ ERVIN Helyünk a világban C­­egui il tuo corso... A nagy firen­­­zei költő jeligéjével bocsátotta út­jára száz esztendővel ezelőtt Marx a tu­dományos gondolkodás történetének egyik legmonumentálisabb művét, A tő­két. Ha Marx túlzott is akkor, amikor A tőkéhez viszonyítva minden más írását semmiségnek nevezte (ez a túlzás nyil­ván abból a felszabadult örömből fa­kadt, amelyet Marx érzett életet a szó szoros értelmében felörlő művének közre­adásakor), kétségtelen, hogy A tőke Marx főműve. Marx minden írása a zsenialitás jegyeit viseli, mindegyiknek rendkívüli jelentősége van a tudományos és forra­dalmi gondolkodás, a kommunista moz­galom szempontjából, de kétségtelen, hogy mindegyik A töke körül és A tőke irányába gravitál, mindegyik élő vizét A töke hatalmas folyama gyűjti magá­ba A töke Marx grandiózus életművének szintézise. Marx kedvelt munkahipotézi­se és munkamódszere a kifejlett formák­ból kibontani a történelmi fejlődést, a csúcsról mérni fel a megtett útszakaszo­kat. „Az emberi élet formáiról való el­mélkedés — írja A töké­ben —, tehát tu­dományos elemzésük is, a valóságos fej­lődéssel ellenkező utat tesz meg. Post fes­tőm (utólag) kezdődik, és így a fejlődési folyamat kész eredményeiből indul ki.“ Marx módszertani útmutatása a marxi életmű tudományos elemzésire is érvé­nyes. Éppen A tőke az a munka, amelyen keresztül az egész marxi életmű megkö­zelíthető és megérthető. Mint ahogy Marx nemcsak közgazdász, A töke sem csupán politikai gazdaságtani munka. Nagyon is gyakran idézik (ke­vésbé hasznosítják) Lenin ismert megál­lapítását, miszerint ha Marx nem hagyott is hátra Logikát, hátrahagyta A töke lo­gikáját. Lenin gondolatmenetét folytatva minden túlzás nélkül mondhatjuk, hogy’ A tőke a marxizmus legfontosabb filo­zófiai, szociológiai, történelembölcseleti, antropológiai, etikai és axiológiai műve. Nincs a jelenkori társadalomtudomány­nak olyan ága, amely közvetve vagy köz­vetlenül, kisebb vagy nagyobb mérték­ a százéves TŐKÉ ben nélkülözni tudná A töke kimeríthe­tetlen eszmegazdagságát. Segui il tuo corso... A töke évszáza­dos útját az emberiség történetének leg­mélyebbre ható forradalmi átalakulásai kísérték. Az átalakulások azoknak a tör­vényszerűségeknek az értelmében men­tek végbe, amelyeket Marx tárt fel, azoknak a forradalmi erőknek a tevé­kenysége nyomán, amelyeknek életmű­vét szentelte. A változott világban A töke változat­lanul a tudományos gondolkodás, a tudó­si etika hasonlíthatatlan példájaként hat. Tökéletes alkotás. Tökéletessége nem az a fajta, amely lenyűgöz, amely kívülről és fentről ragyog felénk, amely maga alá gyűr; tökéletessége a legjobb emberi ké­pességek sokszínű ragyogásából szárma­zik, befogadásra késztet és termékeny közreműködésre szólít, okosít, nemesít, mozgósít. A tőke munkásosztály és tudomány, kommunista mozgalom és tudomány vi­szonyának a megtestesülése. Még az ifjú Marxtól származik a felismerés: a forra­dalmi mozgalom szíve a proletariátus, feje a bölcselet. A tőke a kommunista mozgalom legjelentősebb bölcseleti mű­ve. Csak aki nem olvasta A tőkét vagy vonakodik megérteni, csak az láthat kü­lönbséget az ifjú Marx bölcseleti munkái és A töke között. Mindaz, amit az ifjú Marx a Gazdasági-filozófiai kéziratokban zseniálisan felismer, A töke mérhetet­len tudományos tényanyagára támaszkod­va, abból leszűrve, a társadalom objektív fejlődéstövényeiből kihántva magasabb szintézisben tárul elénk. Marx és Engels érdeme, hogy a szocializmus utópiából tudománnyá vált. A tőke ennek az át­változásnak legjelentősebb, legnagyobb méretű laboratóriuma. Segui il tuo corso ... Miután felismer­te a tudomány szerepét a kommunista mozgalomban, jelentőségét a társadalom forradalmi átalakítása, a dolgozók számá­ra, sem anyagi gondok, sem betegség, sem a mozgalom napi kérdései, sem a hatóságok zaklatásai nem téríthették el Marxot a maga elé tűzött óriási feladat végrehajtásától. A tudomány tényleges szerepének és jelentőségének a felismeré­se oly elevenen élt tudatában, hogy a legcsekélyebb eltérést a tudomány belső logikájától és következményeitől, a legki­sebb engedményt a tudománytól idegen szempontok érvényesítése számára — a munkásosztály, a szocializmus ügye elle­ni vétségnek tartott. A tudományban egy­fajta sztoicizmus és kíméletlenség volt a sajátja; nem tett különbséget hamis és ártalmas, jó és rossz igazság között, az igazságot, a tudományos igazságot min­dig és minden körülmények között per definicionem jónak és hasznosnak tar­totta, ártalmasnak, rossznak csak azt, ami (Folytatása a 2. oldalon) KALLÓS MIKLÓS A költészet útjain­ kóta már biztosan hazaértek. Végetért a ki­rándulás, beteltek a kékfedeles napló­füzetek, hova annyi boldog izgalommal jegyezték be az új s újabb állomásokat, Kolozsvárt is, ta­lálkozónkat. Milyen jó volt elnézni őket, naptól, utazástól, felfede­zésektől kigyűlt fiatal arcukat, a negyven diáklányt-fiút, itt a tölgyfaburkolásos, ünnepélyes íróteremben, kissé megilletődötten a nagy asztal körül. Sohse fogjuk elfelejteni a találkozót ■— fogadkoztak búcsúzkodáskor. Lehet, hogy így lesz. Ami azonban bizo­nyos: számomra, számunkra, akik velük voltunk, igazi öröm volt együtt lenni velük. S ha én is vezetnék naplót , nagyon szép sorokat kellene írnom róluk. De miről is van szó? Pethő Ilona, fiatal Csíkszeredai tanárnő hároméves ter­vet dolgozott ki: nagyvakációkban végigvezetni tanítvá­nyait az ország irodalmi helyein. Tavaly már bejárta Moldvát, Ipotestin, Humulestin voltak s fel a Szeret men­tén a szucsavai kolostorig. Az idén Erdély van soron, jövőre a Kárpátokon túli déli részek. Faluk és városok, szülőházak s emlékmúzeumok, szobrok, sírok, könyvtárak, minden, amit csak el lehet érni, amihez csak irodalmi emlék fűződik, vagy épp élő irodalom — költők, írók, szerkesztőségek!... Mennyi fáradozást, gondot, gondosságot, figyelmet és körültekintést kíván meg csak önmagában egy kéthetes körút! Kezdve az autó előteremtésétől, a szállás, ellátás biztosításától a látogatások és találkozások megszervezé­séig, napokkal előre s mégis percnyi pontossággal — mesz­­szi falukban, városokban! S közben negyven ide-oda reb­benő fiatal! S amíg egyáltalán el lehet indulni!? Jó iskola a Csíkszeredai gimnázium, megértő, messze­­néző az igazgatósága, tanári kara, felkarolja a szép kez­deményezést. S a tanévben — elsősorban persze a közvet­lenül érdekeltek közreműködésével — egymást érik a mű­soros estek, zsong-zsibong az irodalmi kör, színdarabokat tanulnak, s figyeljünk csak, milyen nagyszerű ez! — mű­soraikkal vasárnaponként járják a falvakat, kultúrottho­­nokat, s a kiránduláshoz így még a pénz is előkerül. Az ember nem tudja hirtelenében, minek örüljön job­ban mindebből. Annak-e, hogy megfogant a terv? Annak-e, hogy volt, aki életre hívja? Hogy amíg kovácsolgatták, megtanultak megdolgozni érte a fiatalok? Annak-e, hogy dolgozván maguknak, rájönnek közben a közösségi munka jó ízeire is? Hogy többet vállalva mindennapi feladataiknál, meg­edződnek jövendő nagy feladataikra? Minek lehet jobban örülni? ... Irodalomról beszélünk nekik s az útjukban rájuk váró további látnivalókról, arról, amiből kisarjad az iro­dalom, s nagyra nő, verseket olvasunk nekik, tanárnő­jük — mindent átfogó gondosan — pillantásaival őket, kezével a mikrofont igazgatja, pereg a magnótekercs, mert szalagra veszik a találkozót, hadd legyen meg nekik ott­hon is az írók, költők hangja, annál élőbb lesz az iroda­lom-óra, annál kevésbé lesz „tananyag“ a költészet... Milyen kár, hogy Agrrbiceanu és Asztalos István, Bla­­ga, Isac Emil, Gaál Gábor csak fényképeikről nézhetnek ránk ebben a teremben, élőszóval nem szólhatnak többé tanárhoz, diákhoz!... De én tudom, hogy az ittlétükből, az együttlétükből itten, szavak nélkül is felfognak, meg­értenek valamit a minden magnószalagnál érzékenyebb fiatal szívek ... Milyen jó is volt velük lenni! Felelgetni kérdése­kre, hallgatni élményeiket. Rebreanu falujában Anával beszél­tek, áron Daciu Anajával, Coșbucfalván a tavalyi cente­­náris ünnepségek kis menyasszonyát, Zamfirát szólaltat­ták meg. Holnap Csúcsa következik, Goga és Ady, Vára­don Horváth Imrével szeretnének találkozni s felkeresnék a Famíliát, aztán Szalonta jön, a Csonkatorony ... Hall­gatjuk szép terveiket, s gondolatban velük megyünk mi is tovább Arad, Déva, Segesvár felé. Pereg majd a magnó­­tekercs, telnek a naplófüzetek, a fehéregyházi síkon ifjúi szívvel és pirosló arccal Petőfi-verseket mondunk, s büsz­ke, boldog szívvel idézzük majd a szavakat, amelyekkel csak a minap a Román Kommunista Párt főtitkára adó­zott a legnagyobb magyar költő emlékének ... Azóta már biztosan hazaért a negyven csíkszeredai diák. Sokat tanultak a szép kiránduláson. S nemcsak iro­dalmat. Csordultig szépséggel a szív, versekkel, nevekkel, képekkel a naplók. A tervnek megfelelően — a második naplófüzet immár. S jövőre biztosan tele­rják a harmadi­kat is. Aztán kirajzanak az iskolából. Pethő Ilona tanár­nő pedig újabb és újabb terveket készít, újabb tekercse­ket fűz be a magnetofonba, s viszi a diákjait... S valahányszor a régi diákok kinyitják majd naplófü­­zetüket, s ahányszor csak könyvet fognak majd kinyitni, a költők, az írók mellett feltűnik majd a Tanárnő arca, a kedves, okos arc, a fáradhatatlan, érzékeny útikalauz, aki őket a Költészet — a Haza útjain vezetgette. ANDONIS PAPADOPULOS rajza

Next