Utunk, 1969 (24. évfolyam, 1-52. szám)

1969-08-22 / 34. szám

VILÁG • A Bukarestben megjele­nő Neue Literatur júliusi szá­mában Franyó Zoltán emlé­kezik meg Petőfi Sándor halá­lának százhuszadik évforduló­járól 120 Jahre seit Sándor Petőfis Tod című cikkében. A Neue Literatur ugyanakkor közli A farkasok dala (Das Lied der Wölfe), Még alig volt reggel... (Raum ivar es Mor­gen), Világosságot! (Licht!), Szeptember végén (Ende Sep­tember) és Egy gondolat bánt engemet... (Nur ein Gedan­ke ...) című költeményeit Fra­nyó Zoltán fordításában. Ugyancsak Franyó tolmácsolá­sában közli a Neue Bartater Zeitung július 27-i számában A kutyák dalát (Das Lied der Hunde) és A farkasok dalát (Das Lied der Wölfe), és a Kar­paten Rundschau július 25-i számában a Gyors a madár, gyors a szélvész... (Schnell ist der Vogel), Füstbement terv (Eitler Vorsatz) és az Alkony (Abenddämmerung) című Pető­­fi-verseket. A Karpaten Rund­schauban Nagy Jenő emlé­kezik meg az évfordulóról Lei­denschaft und Innerlichkeit 120 Jahre seit Petöfis Tod cím­mel.­­ A londoni Modern Poet­­ry in Translation kiadó, mely a modern költészet angolra fordításával és kiadásával fog­lalkozik, meghívta Páskándi Gézát 3—4 hetes angliai ta­nulmányútra. • A felszabadulás negyed­­százados évfordulója tiszteleté­re hagyományos ünnepi képző­művészeti tárlatok mutatják be a klasszikus és a jelenkori ro­mániai festészet, grafika és szobrászat legjelentősebb alko­tásait a világ számos főváro­sában. Berlinben augusztus 14- én nyílt meg Henri Catargi és Ion Musceleanu festményeinek és grafikáinak, elsősorban arc- és tájképeinek kiállítása. A bolgár közönség Szófiában Lu­cian Grigorescu hetven olaj­­festményét és gouache-át te­kintheti meg. Budapesten har­minckét grafikus állítja ki metszeteit; ugyancsak a grafi­kusok mutatkoznak be Prágá­ban és Santiago de Chilében, ahol harminc, illetőleg huszon­hét művész alkotásait mutat­ják be. Havannában az évfor­duló előestéjén textília-kiállí­tás nyílik. Helsinkiben mai festészeti és grafikai tárlat, Moszkvában pedig az utolsó két évtized jelentős alkotásai­ból válogatott műveket mutat­nak be. Jugoszláviában az idén Titográdban, Crna Gora (Mon­tenegro) fővárosában rendezték meg az ünnepi tárlatot, me­lyen ötven kiállító nyolcvan festményét és szobrát mutat­ják be.­­ A múlt évben harmincegy­­ezer könyv (pontosan: 31 420) jelent meg Angliában, közel kétezerrel több, mint 1967-ben. Legnagyobb arányban a mű­vészeti írások száma nőtt meg, majd sorrendben a szépirodal­mi, a gyermek- és ifjúsági iro­dalmi s a társadalomtudomá­nyi művek következnek. • Augusztus 10-én hetven­éves korában elhunyt Kodolá­­nyi János, a népi írók moz­galmának kiemelkedő alkotó­ja. Kodolányi János Telkiben született 1899-ben. Írói világá­ra legnagyobb hatással felbom­ló családjának élménye és Or­mánságban töltött gyermekko­ra volt; a társadalmilag, embe­rileg és lelkileg elmaradt or­mánsági világ ihleti és kész­teti tiltakozásra Sötétség című 1922-ben írott elbeszélésében, melytől igazi írói indulását számítja (első könyve még 1918-ban jelent meg). Ezeknek az élményeknek a hatása kap­csolja átmenetileg a munkás­­mozgalomhoz is (középiskolás korában a diákdirektórium tag­ja, a harmincas évek elejéig a Korunk munkatársa, szeminá­riumok előadója), válságos évei­ben azonban, mint A magyar irodalom története megjegyzi, „éppen a keretet, irányt és erőt adó pozitív programot veszí­tette el“. Mégis, ezekben az években írt drámái, majd Süllyedő világ címmel meg­jelentett visszaemlékezései már az újbóli magáratalálás jelei, mint a Tanácsköztársaság bu­kását követő válságos éveiben az ormánsági elbeszélései vol­tak. A felszabadulás után nagy­arányú mítosz-történeteiben egy ideig még folytatja történelmi regényeinek sorát, de elkezdi új önéletrajzi ciklusát is, me­lyek visszavezetik ifjúkora for­radalmi emlékeihez és forra­dalmi elkötelezetségehhez. Tudatosan vagy öntudatla­nul, a modern ember nap mint nap keresi helyét a rohamosan fejlődő technika világában. Bár hírnökeink eljutottak a holdig, saját emberi lé­nyünkről aránylag még mindig nagyon keveset tudunk. A mű­vészek új gondolatokkal, for­mákkal, hangokkal, színekkel törekednek hidat verni az em­ber és az általa alkotott világ között. Az építőművész feladata, hogy az állandóan megújuló élet követelményeinek megfe­lelően alakítsa ki embertársai­nak környezetét, hiszen tőle függ, milyen tér-, szín- és for­mavilágban él, dolgozik, tanul, szórakozik vagy éppen gyógyul sok millió kortársa. Az elmúlt fél évszázadban a haladó építészet véglegesen felszámolta az akadémizmust, az eklekticizmust és az öncélú szecessziót, és helyettük a cél­szerűségnek és az egyszerűség­nek szavazott létjogosultságot. Ma, miután a túldíszítésnek mintegy ellentéteként az elemi mértani formák alkalmazása megszokottá vált, mindinkább szembetűnik e formák sivársá­ga és továbbfejleszthetőségük korlátozottsága. Világviszony­latban felmerült az az igény, hogy a forma és tér művé­szei teremtsék meg a minden­napi élet környezetének költé­szetét, emberi közelségét. Ez a magasabbrendű igény meg­követeli, hogy az architektúrá­ban egységbe forrjon az alkotó egyének művészete az általá­nos társadalmi szemlélet sajá­tosságaival. Az alkotások nem­csak az emberi fizikai szükség­leteknek és méreteknek kell hogy megfeleljenek, hanem a szellemi fejlődés tükrévé is kell hogy váljanak. Az építészet általános érték­­rendszerének alapjait hajda­nában Vitruvius a hasznosság, időállóság és szépség fogalmai­ra alapozta. Míg a hasznosság és időállóság fogalmai arány­lag kevés vitára adnak alkal­mat, az építészeti „szép“ ne­hezen meghatározható. Álta­lánosan szépnek nevezhetünk minden építészeti alkotást, mely: — összhangot teremt az em­ber arány- és térérzetével, a társadalmi és egyéni fejlődés­nek megfelelően; — egyensúlyt biztosít a szer­kezet és funkció között, a nagy egység és annak részletei kö­zött; — szemlélteti, egységbe fog­lalja a főtömegek, a felületek és részelemek viszonyait; — tolmácsolja, tükrözi tár­sadalmának életszemléletét, ki­fejezi az épület társadalmi rendeltetését; — harmonikusan illeszkedik be mind természeti, mind adott építészeti környezetébe. Ezek mellett az általános fel­tételek mellett építészeti ha­gyományunk sajátos vonásait a következőkben kíséreljük megfogalmazni: — állandó jellemvonása a mély líraiság, amely benső kapcsolatot teremt az ember­rel és a természettel; — nem alkalmaz száraz, me­rev mértani formákat és fe­lületeket; a díszítés mindig je­len van, de mindig a legneme­sebb, választékos mértéktar­tással; — előtérbe helyezi a célsze­rűséget, és idegen tőle a hi­valkodó nagyzolás; — az alkotás elevensége ki­zárja a szabályok kánonná merevítését, a formalizmust, — szerénységében is méltó­ságteljes, és kerüli a látványos monumentalitást. Természetesen a felvetett gondolatok távolról sem merí­tik ki a modern építészet esz­tétikájának problémaköreit, melyeket a gyakorlat és elmé­let élő dialógusa állandóan bő­vít, fejleszt, alakít. Sikerekben gazdagon kibon­takozó ötéves tervünk keretein belül a mennyiségi és minőségi fejlődéssel párhuzamosan ha­ladt építészetünk sajátos ki­bontakozása. Pártunk és kor­mányunk gondos szakértelem­mel és körültekintéssel fordult az építés változatos feladatai felé is; számos értekezleten vi­tatták meg az eredményeket és a hibákat. A tervezők országos értekez­letén pártunk főtitkára, Nico­­lae Ceaușescu elvtárs, így fo­galmazta meg nemes tömörség­gel a forma és a célszerűség összhangjának követelményét: „A szocializmus felsőbbren­dűségét nem az épületek túl­méretezésével fogjuk bebizo­nyítani, hanem kiváló minősé­gű alkotásokkal, a nemzetközi technika magas színvonalán, minél kisebb költségekkel és minél nagyobb eredményesség­gel.“ Építészeink teljesen magu­kévá tették ezeket a józan va­lóságból fakadó irányelveket, és számos új megvalósítással és tervvel tettek erről bizony­ságot. Az utóbbi években épült 353 ezer új lakáson és több mint 700 fontos ipari létesítményen kívül számos közintézmény épült fel a tanügy, egészség­­védelem, üdülés és kultúra szükségleteinek kielégítésére. Az alkotóknak bő terük nyílt szándékaik megvalósítására az elmélet és a gyakorlat szabta tág keretek között. Az Építész Szövetségben folytatott elmé­leti vitákat változatos gyakor­lati megvalósítások követték. Az alkotásokban mind gyak­rabban találkozunk a hagyo­mányos népi form­ák termé­keny értelmezésével és a kor­szerű technika ötletes felhasz­nálásával, melyeket a tehetség kovácsol eredeti egységgé. In­dokoltnak tartom, hogy né­hány példa szemléltesse ezeket az eredetiség jeleit viselő meg­oldásokat. * A Nyugat-Európában kiala­kult kőépítészet nagy stílusai megszakították a közvetlen kapcsolatot a népi építészet és a kialakuló modern építé­szet között. Nálunk ezek az irányzatok aránylag kevés nyo­mot hagytak a tömegépítkezés­ben, amelynél a helyi anyag és forma mindig túlsúlyban maradt, és így most szinte köz­vetlenül valósulhat meg kap­csolatunk a népi építészet gon­dolatvilágával. Sajnos a ma­i r, 1 a k á s-,.ií kezeseknél az ■ ebbi évtizedekben város- Sién­, fél mű 't párériziós el­­öröklötte fal', '.inkát -s külvá­rosainkat. Ezért tartjuk fontos­nak, hogy tudatosan forduljunk hagyományaink lényege felé, és fokozatosan kívánjuk álta­lánosítani modern, mégis sa­játos szemléletünket. Korunk építészetében külö­nös megbecsülést érdemelt ki a japán és finn építészet, mert mindkettő megtartja egyéni vo­násait akkor is, amikor a leg­fejlettebb technikai eszközök­höz nyúl. Ezekben az orszá­gokban az átmenet a népi épí­tészettől a moder­n szerkezetek­hez szinte közvetlenül valósult meg, ez magyarázza friss új­szerűségüket. Akárcsak ezek­nél a népeknél, minálunk is kiválóan gazdag hagyománya van a faszerkezeteknek, így indokolt, hogy számos építé­szünk kiforrott ízléssel alkal­mazta a vasbeton formáiban is a faszerkezetek tömeg- és térhatását. Ezekben az alkotá­sokban a régi formák, a ge­rendavégek és fa­kötések új ér­telmet kaptak. Mangalia-Nord üdülőtelepén szállodáinkon és vendéglőinken, valamint számos más középüle­ten gyakran használták ezeket a megoldásokat, melyeknek rit­musa kellemes hatást kelt, ha nincs eltúlozva és nem válik öncélúvá. A fafaragás jelleg­zetes technikája egybeforrt né­pi díszítésünk részletkialakítá­saival, formanemessége Brân­­cusi oszlopában emelkedett világhírűvé. Új anyagokat és változatos léptéket használva számos alkotó alkalmazta a tört felületek fény-árnyék ha­tásait. A kolozsvári rádióköz­pont falain kellemesen hullám­­zanak a kékesen csillogó tört felületek, más esetekben — mint például a bukaresti te­levízióközponton — a tört fe­lületek átveszik a fal súlyát. A Gheorghe Gheorghiu-Dej vá­rosban emelt „Trotu?“ szálloda vasbeton vázán a megbontott mértani formák biztosítanak életteljes lüktetést az egész fe­lületnek. Északi megyéinkben gyakran alkalmazzák a népi ornamentika elemeit a falfelü­letek díszítésére, ilyenszerű, jellegében és anyagszerűségé­ben is érdekes alkotás a nagy­bányai mozi tömör oldalfalát díszítő motívumritmus. A régi magas fedelű falusi ház egységes tömeghatása is jelentkezik újabb építészeti al­kotásainkban. A bábolnai hegycsúcson emelt kőtorony kompozíciója kísérlet arra, hogy monumentális méretre emelje a szerény paraszti ház szimbólumát, ahol a felkelés szikrája kipattant. A kolozs­vári Szamos-parton épülő sok­emeletes szállodának a körvo­nalai a régi tetők lágyan si­muló vonalait követik, míg a tornácok erős árnyék-hatására egy nagy alsó emeleti terasz hangsúlya válaszol. A tuda­tunkban élő formák erőltetés nélkül, természetesen és ezért megnyugtatóan testesülnek meg új méreteikben, új ren­deltetésükkel. Az elméleti viták során gyakran állították az építészek elé példaként Eminescu, Bran­­cusi, Tuculescu, Enescu vagy Bartók alkotásait, akik művei­ken keresztül új értékkel kap­csolódtak a hagyományokhoz. Osztjuk azoknak a véleményét, akik felhívták a figyelmet ar­ra, hogy a feladatokat nem le­het felületesen leegyszerűsíte­ni. A hagyományok továbbvi­telének formái is fejlődnek és főleg lényegesen eltérőek a különböző művészeti műfa­jok területén. Fővárosunk közpon­t­jában épülőben van az új Nemzeti Színház és a nemzetközi szálloda együttese. Korea Marcu tanár vezetése alatt a Nemzeti Színház épülete monumentális, korszerű anya­gokba viszi át a hagyomá­nyos kő- és tégla-építészetünk elemeit. A tömeghatást hang­súlyozó széles, enyhe ívelésű tető megtartja régi ereszeink mély árnyékhatását. Az ívvel áttört támpillérek plasztikája a moldvai nyitott templom­­előterek hangulatát idézi. Vi­lágszerte ismert és nagyra be­csült középkori freskóink ihle­tik majd bizonyára a külső felületek díszítését. A lendüle­tes tetőhajlások a vasbeton kö­vetelményeinek megfelelően öltenek testet a díszlettorony formáiban. Szocialista kultú­ránknak ebben az új fórumá­ban merészen jelentkezik a múlt műemlékeinek formavilá­ga. Az együttes felfogásában a nemzetközi építészeti irány­zatok elemei harmonikusan ötvöződnek egybe régi építé­szetünk formanyelvével, han­gulatvilágával, és ugyanakkor a modern technika lehetősége­it bőven kihasználva, szerve­sen illeszkednek be szocialista életünk ritmusába. Ezeknél a kísérleteknél különös gondot igényelt az archaizálás veszé­lyének elkerülése. A gyorsan fejlődő nemzetkö­zi légiközleekedés fő állomásait világszerte kiváló épületek jel­zik. Számos idegennek ezek a „légi hídfők“ jelentik az első kapcsolatot egy nemzet kultú­rájával. Cézár Lázarescu épí­tész, akinek jelentős szerepe volt a tengerparti építkezések kezdeményezésében is, a Bu­karest melletti otopeni-i re­pülőtér együttesénél a régi ív­sorok ritmusának átértelme­zésével és a csarnokok tartó­­szerkezetének lendületes vas­beton formáival a lebegés ér­zetét közvetíti. A technikai merészséggel és formagazdag­sággal megoldott üvegcsarno­­kok méltán foglalhatják el he­lyüket a modern légiállomások nagy családjában. A korszerű szerkezetek al­kalmazásából fakadó forma­képzésnek sikeres példája a bukaresti cirkusz pár éve ké­szült épülete. Hullámos vas­beton-héj boltozatában a népi építészetünkben használatos folyamatos ívkapcsolások új életet nyertek. Az újabb gala­­ţi-i Pescarul étterem vas­beton fedél-héja a tavirózsa­szirmok üde könnyedségével szinte lebeg a tartópilléreken. A predeali állomás felett me­rész nyeregformájú (hiperbo­likus paraboloid) vasbeton-héj kupoya ível. A modern térplasztikának megfelelő tömegcsoportosítá­sokkal is kísérleteznek építé­szeink. Ebben a felfogásban a külön álló tömegek változa­tos elhelyezése, tudatos, művé­szi összhangja vagy kontraszt­hatása közvetíti az esztétikai tményt, így oldotta meg pél­dául a tervező a slatinai szál­loda térbe helyezését. Építészmérnök-nevelésünk központjának, a bukaresti Ion Mincu főiskolának fontos szere­pe van a fiatal alkotók képzé­sében. A hazai hagyományok a korszerű szerkezetek és a gondolatgazdag új formák már számos diplomamunkában is jelentkeznek. A sokoldalú ne­velés nemcsak a ma ismereteit adja át, hanem jövő feladatai­nak távlataira készíti elő az új építésznemzedéket. A ta­nulmányozott témákat a gya­korlati követelményekből ki­indulva a fejlődés lehetőségei­nek megfelelően oldják meg a hallgatók. Lakónegyedek, vá­rosközpontok és üdülőtelepek tervei váltakoznak középüle­tek és ipari létesítmények me­rész képeivel. Ennek a gondos érlelő folyamatnak példája le­het egy kolozsvári koncertte­rem tanulmányi terve, amely­ben a zenei ritmus, a népi for­ma és a középkori szerkezeti rend egysége valósul meg be­tonba és üvegbe öntve. Az említett irányzatok és példák mellett előfordultak ön­célú kísérletek is, melyek lát­tán az építészet területén is pártunk főtitkárának, Nicolae Ceausescu elvtársnak a párt X. kongresszusán elhangzott szavaira kell gondolnunk: „Előfordul azonban, hogy irodalmi vagy művészi alko­tásokat annál magasabb ren­dűnek és értékesebbnek tekin­tenek, minél kevésbé hozzáfér­hetőek és érthetőek a közönség, a széles tömegek számára, mi­nél inkább eltávolodnak az élet kérdéseitől, annak a kornak a valóságától, amelyben élünk. S egy-egy ilyen mű alkotója, aki különben természetesnek véli, hogy ítéletet mondjon a társadalmi életről, az alkotói szabadság korlátozásának te­kint a munkáját érintő minden kritikai megjegyzést.“ El kell ismernünk, hogy akadnak olyan épületeink is, amelyeknek a mindennapi já­rókelők nem találják értelmét. Ezek a munkák hivalkodásuk­kal sértik a közízlést és feles­leges költségeikkel csak a szer­ző feltűnési vágyát szolgálják. Az újszerűség és a hagyomány alkotó átélése előfeltétele a sa­játos jellegű építészetnek, amely szembehelyezkedik az objektivizmusra hivatkozó sze­mélytelenséggel, valamint a felelőtlen, divatoskodó hatás­­kereséssel. A Román Kommunista Párt X. kongresszusának dokumen­tumai nyilvánvalóvá teszik, hogy politikánk legfőbb, köz­ponti célja a nép anyagi és szellemi jólétének növelése. Az esztétikai igény is egyik fontos tényezője egy magasfokú ci­vilizált életforma megteremté­sének VIRGIL SALVANU Hogyan építünk ? V. Belek: Koncertterem Kolozsváron (Diploma-tervrajz) Az épülő Nemzeti Színház és az Intercontinental Szálló (prof. H. Marcu, R. Belea, D. Gheorghiu) A galaci Pescarul vendéglő­­színház faldisze Nagybányán (részét)

Next