Utunk, 1969 (24. évfolyam, 1-52. szám)

1969-10-10 / 41. szám

ROMÁNIA SZOCIALISTA KÖZTÁRSASÁG ÍRÓSZÖVETSÉGÉNEK LAPJA XXIV. ÉVFOLYAM + 41. (1093.) SZÁM ♦ ARA­­­LEJ ♦ KOLOZSVÁR, 1969. OKTÓBER 10. Főiskolai kapunyitás Akinek csak valami köze is van az iskolához — és közvetle­nül vagy közvetve ugyan kinek nincs? —, jól tudja, hogy újra­kezdés és befejezés látszólagos körforgása ellenére, minden új tanévnek van valamilyen egyedi, még nemvolt, csak reá jellemző vonása. Mi, akik a tanügyben dolgozunk, valahogy úgy vagyunk ezzel, mint népes családban az anya, aki külön-külön min­den gyermeke arcvonásait, életének valamennyi kisebb-nagyobb eseményét számon tartja, azokat fel nem cseréli, össze nem té­veszti. Az idei egyetemi tanévnyitás felszabadulásunk negyedszáza­dos évfordulójának és a Román Kommunista Párt X. kongresz­­szusa munkálatainak a jegyében történt. Amikor ezt a körülményt az 1969—1970-es egyetemi tanév meghatározó jegyeként tekintem, nem csupán és elsősorban nem naptári dátumok egybeesésére gondolok. (És ha már itt tartunk, hadd említsem meg, hogy az idei főiskolai ősz nem szűkölködik évfordulókban. Száz évvel ezelőtt létesült Kolozsvárt az első me­zőgazdasági főiskola, ötvenesztendős Kolozsvárt a román nyel­vű egyetemi oktatás. Tíz évvel ezelőtt került egymás mellé a ko­lozsvári egyetem homlokzatán a két nagy tudós, Babes és Bo­lyai neve.) Arról van szó, hogy olyan egyetemi évet kezdtünk meg, amely számára huszonöt éves szabad fejlődés halmozta fel a lehetőségeket, feltételeket, és a szocialista társadalom sok­oldalú kifejlesztésének a X. pártkongresszuson elfogadott prog­ramja szabja meg a feladatokat. Ami a feltételeket illeti, nincs szükség részletezésre. Meg­szoktuk már, — és éppen ez a megszokottság különösen becses és értékes —, hogy minden ősszel növekedjék a diáklétszám, új intézetek, tagozatok, szakok nyíljanak, új épületekkel terebé­lyesedjenek a diákvárosok és így tovább és így tovább. De ami­kor a felhalmozott feltételekről szólunk, nemcsak ezekre gondo­lunk, hanem mindarra, ami abból adódik és következik, hogy az iskolaügy általában és a felsőfokú oktatás különösen a szocia­lista társadalom sokoldalú kiteljesítésének, az állam és a párt politikájának egyik legfőbb, leginkább előtérben álló kérdésévé vált. Több oka van ennek, összefügg, egyrészt, azzal, hogy a tu­dományos-technikai forradalom körülményei között a tudomány — tágabb értelemben: a tudás — társadalmi szerepe rendkívüli mértékben megnövekedett. Ez a felismerés, másrészt, a szocia­lista és kommunista társadalomnak egy meghatározott, marxis­ta—leninista koncepciójába illeszkedik bele, amely szerint a legfejlettebb társadalom csakis a tudomány, a kultúra legelőre­­h­aladottabb vívmányaira épülhet, a kommunizmus csakis az em­beri tudás summázásaként fogható fel. Népgazdaságunk, tár­sadalmi életünk fejlődése olyan fokot ért el, amikor minden további előrehaladás alapvető és elengedhetetlen feltételévé a szakképesítés, a hozzáértés, a minél magasabb fokú illetékesség vált. Mint ahogy napjainkban a tudomány fejlődése általában elébevág a technika, a termelési gyakorlat fejlődésének, úgy közoktatásunknak is a társadalmi fejlődés élén kell haladnia. A közoktatásnak, ha valóban a társadalmat kívánja szolgálni, ha valóban tudományos alapokra fektetett, hosszú távra kell be­rendezkednie; a ma közoktatásának nemcsak a mai, de ugyan­olyan — ha­nem még nagyobb — mértékben a holnapot is szem előtt kell tartania. A tízosztályos kötelező oktatás bevezetése, a tizenkét osztályos líceumok általánosítása, a főiskolai oktatás új alapokra helyezése és állandó tökéletesítése — valamennyi csakis ebben az összefüggésben tárja fel igazi értelmét. Úgy vélem, hogy a diákoknak, a tanároknak, az összes ille­tékes tényezőknek állandóan tekintettel kell lenniük erre a (Folytatása a 8. oldalon) KALLÓS MIKLÓS Kedves színész barátaim, mélyen tisz­telt közönség! Iskolák és egyetemek megnyitója mellé­­m ismét felragyog a rivalda fénye, meg­kezdődik az új színiévad, hogy mintegy kiteljesedjék a beállt ősz kultúr króniká­ja. Mától kezdve hosszú hónapokon ke­resztül tudatunkban immár mindig ott lesznek a színházak, ott lesz ez az öreg, idestova kétszázéves kolozsvári színház, gondja és öröme mindennapi gondunk­­örömünk lesz, egyre visszatérő fontos be­szédtémánk. Mert közügy a színház, mindannyiunk ügye, mert iskoláink mellett é­l vala­mennyiünk iskolája. Nincs társadalmunk­nak ma már egyetlen rétege, egyetlen tu­datos évjárata sincs, akit ne érdekelne. Kivilágított kapuja felé néz könyvéből a kisdiák, érte áhítozik a messzire szakadt tanítónő, napi munkánk után ide igyek­szünk városiak, őszi-téli csöndben egyre többet hívják, egyre többször várják őt a­­ faluk. Rangot jelent mindez, a színház rang­ját és fontosságát, rangot, mely hozzá­adódik városok rangjához, szerepéhez, je­lentőségéhez. A színház számára jelent egyben mind­ez kötelességet és elkötelezettséget, amellyel minden percében számolnia kell. Mert a rivalda nemhogy elválaszt nézőte­ret és színpadot, mint ahogy azt a szak­könyvek írják, épp ellenkezőleg: össze­kapcsol minket, színészt és közönséget, felragyogó lámpasora életünkre világít reá, megsokszorozva azt a színpadon, fel­nagyítva fényeit, árnyait. Színházat játszani — még ha legvidá­mabb műfajaiban is — véresen komoly játék. S csak így érdemes játszani: vias­kodva gondolattal — a még mélyebb gondolatért, érzelmekkel küzdv­ el küsz­ködve — a még tisztább érzelmekért; a nézőtér döbbent csendjében vagy harsogó hahotájában, szipogásában vagy fészkelő­­désében nem szűnő harc és küzdelem a színpadi játék, hogy új s új katarzist kényszerítve reánk, formálja igazabb ar­cunk, nemesebb emberségünk. Mindezt nem új programként mondom a Kolozsvári Állami Magyar Színháznak új évadja kezdetén: legjobb, legnagyobb hagyományai szólónak e mellett. Még kevésbé szeretnék visszaélni meg­tisztelő s egyben előnyös helyzetemmel, azzal, hogy ma este épp én, az irodalom egyik munkása állok itt elsőként a rival­dafényben; nincs rá jogom és nem is akarom e párszavas megnyitóban bármi­re is elkötelezni színházunkat. De hadd foghassam fel ittlétemet mégis szimbó­lumnak, jelképnek a színház és az iroda­lom szoros együttműködésére, a most be­álló évadban sokkal szorosabbra az eddi­ginél. Hadd fejezhessem ki a reményt, hogy színházunkban tovább nő a vállal­kozó kedv, s lapjaink hasábjairól kikel­nek így s a színpadra lépnek új dráma­­irodalmunk legjobb hősei, kapuk nyílnak új hősök sorának, s a színház ösztönző támogatásával, érzékenységével s hozzá­értésével a meglévők mellé a korhoz iga­zán méltó új színművek születnek. A színháznak — minden korok minden szín­házának — ez az egyik legfontosabb és legszebb szerepe: segédkezni ebben. Süssön fel hát valóban életünk a rival­dafényben, lássuk a színpadon igazi ma­gunkat, kik Európának e hajnalló gyö­nyörű térségén messzemutatóan valami nagyszerűt, szépet — minden eddiginél szebbet akarunk. Nagy elődök s legjobb kortársaink, románok és külföldiek sza­vába fonódjék be a Kolozsvári Állami Magyar Színház színpadán íróink építő szava ebben a bonyolult, annyi ellentéttel teli korban, mikor nemcsak a színpadon, de a világ térségein folyik a küzdelem, az elhaló régi és a születő út között, hogy a roppant katarzisban megszülessék végre a jövendő emberi világ. Applaudite! Tapsoljatok! — tárta kö­nyörögve karját a római színész a közön­ség felé. Tudom, a mi színészeink az új évadban se kényszerülnek efféle esede­­zésre. De igenis: színrelépésükkor felcsat­tan majd a nyíltszíni taps, (s ha kit nem ismernénk) megzizzennek a színlapok, megtudni, ki ejti szavunk, anyanyelvü­nk szavát olyan tisztán, szépen, ki bűvöl el megint játéka varázsával. Hiszem, hogy az új évad méltó folyta­tása lesz az előbbieknek, sőt eredmé­nyekben megtetézi őket , hogy a szín­ház továbbra is joggal számíthasson a közönség szeretetére, s maradéktalanul kiérdemelje azt a megtisztelő bizalmat és elismerést, amelyet 175 évfordulóján a Román Kommunista Párt főtitkára, Nicolae Ceaușescu elvtárs fejezett ki üd­vözletében. Hozzon az új évad sok-sok újabb sikert, dübörgő vastapsokat a Kolozsvári Állami Magyar Színház együttesének, s ezzel a jókívánsággal, kedves nézőtársak, mé­lyen tisztelt közönség, úgy gondolom, ma­gunknak is maradandó élményekben gazdag új évadot kívántam.* LÉTAY LAJOS * Elhangzott a Kolozsvári Állami Ma­gyar Színház évadnyitó előadásán, októ­ber 3-án, É­VADNYI­TÁSR­A HOMOK „Napverte pusztán, lila ég alatt ! Lángol a vörhenyes ho­mok. / Egy óriás, tüzes ke­mence / A puszta. És én loho­lok. “ ... A kiégett, meddő ha­tárnak ezzel a sivár, nyomasz­tó, visszataszító képével Ady Endrének egyik versében talál­koztam, s bár kezdettől nyil­vánvaló volt számomra, hogy a jelképes beszéd, a szimbólu­mok fél évszázada halott leg­nagyobb magyar költőjénél ez a táj, amelytől loholva mene­kül, nem egy faluhatár, s nem is egyetlen vidék kietlen pusz­taságának, magatehetetlenségé­nek felidézése, hanem maga az élet, a kor, a társadalom, a vi­lág — amelynek égő homok­ját máig élő lelke az új idők­nek új dalaival termékenyítette meg számunkra —, mégis min­dig úgy éreztem, hogy az Ér­melléke Óceánba törő nagy poéta lázadójának ezt a képet csakis szűkebb szülőpátriája sugallhatta. Mert hiszen a szü­lőfaluból, a pocsolyás Ér­mi­ndszentről a holnaposok vá­rosába, Váradra menet, hány­szor időzhetett el a föld alvó lelkét, régmúlt virágokat leső hús tekintete a puszta homok­tengeren, amelynek vörhenyes foltjai ott éktelenkedtek, amíg csak a szem ellátott, Érmi­­hályfalva körül. Magam is jól emlékszem erre a lehangoló látványra a vonat ablakából, gyermekkoromból, a riadtsá­­gomra, mert nálunk odahaza, a Szamos mentén, sehol nem láttam még ilyen kiégett ha­tárt. Apám vigasztalt meg va­lamennyire, hogy azért vannak itt is helyek, ahol megterem a dinnye, s valahol távolabb a lápok, sás és káka világa kezdődik, s jól megélnek a bir­kanyájak is. De hát miért is hozakodom elő ezzel a mostoha, homokos vidékkel, és éppen most, ami­kor a termés napjának idején lélekben, gondolatban, érzés­ben mindannyian, az egész or­szág a föld, a falvak dolgos népét ünnepli, a korszerű, szocialista mezőgazdálkodás megalapozóit, akikre a szocia­lista társadalom sokoldalú fej­lődése előttünk álló gazdag programjának megvalósításá­ban oly fontos, felelősségtel­jes, szép feladatok várnak, hogy ez a mi termékeny uga­runk mielőbb a kommunista bőség kosara legyen. Azért, mert éppen itt, e rossz emlé­kű tájon, e napverte pusztán találkoztam a délibábnál is csodálatosabb tüneménnyel, megjártam az óriás tüzes ke­mencét, s láttam lángolni a csikorgó homoktengert, ám e lángok égő zöld levelektől fonva­, tömött szőlőtőkéken lo­bogtak, s vörös gerezdekről sütöttek rám, majd pedig még magasabbra nyúlva, a pusztán végighullámzó széles lombo­kat hajtottak, amelyek alól aranyszínű gyümölcsök parázs­lanak felém. Az érmihályfalvi állami gazdaság megterméke­­nyítette a homoktengert, ide varázsolta a napégette pusztá­ba a lombot és a virágot, a gyümölcsöt és a bőséget, a ko­sarat és az éneket, amelyről a föld alvó lelke álmodott. Mert épp akkor voltam náluk, ami­kor a homokra telepített gyö­nyörű barackfaerdő lombjai leányok dalától susogtak, s szaporán telt meg a kosár az öklömnyire nőtt, színekbe ját­szó barackkal, s egy másik homokos határrészen a korán beért szőlőt szüretelték a fia­tal tőkékről, s itt a puszta tü­zes kemencéje a kövér gerez­dek édes ingerével kísértett. Ezeknek az embereknek a szenvedélyéről, tudásáról, tü­relméről, szorgalmáról val­lott, szavak nélkül is, a nap­verte puszta, a homoktenger termése, s mindenekfelett a föld nagy szeretetéről, amely­nek álmait virágról, gyümölcs­ről a legmostohább természeti viszonyok között is valóra vál­tották. Mert túl a szándékon és lehetőségeken mennyi tu­dásból és szeretetből fakadó kitartás, türelem kellett ahhoz, hogy hosszú évek munkája, dajkálása után a homoktenger virágba boruljon és termőre forduljon?! S nekem azóta is ez a kivirult táj, ez a bőséget forraló tüzes homokkemence több, mint egy megújhodott vidéke az országnak, de egy­ben jelkép, szimbólum, távlat és példabeszéd, amellyel a ter­més napján megünnepelem mindazokat, akiknek nagy­­nagy szeretőjéből mindannyian táplálkozunk. MIKÓ ERVIN Balogh Angela rézkarca Szántó György hagyatékából

Next