Utunk, 1974 (29. évfolyam, 1-52. szám)

1974-08-30 / 35. szám

Világ proletárjai, egyesüljetek! ROMÁNIA SZOCIALISTA KÖZTÁRSASÁG ÍRÓSZÖVETSÉGÉNEK LAPJA XXIX. ÉVFOLYAM ■ 35. (1348.) SZÁM ■ ARA­­­LEJ ■ KOLOZSVÁR, 1974. AUGUSZTUS 30. * Ésszerűség, méltányosság Az augusztus 23-i történelmi fordulat harmincadik évfordu­lójának hetében Nicolae Ceaușescu elvtárs többször lépett a nyilvánosság elé. Beszédet mondott a hetvenes évek egyik legegyetemesebb tanácskozásán, az Egyesült Nemzetek Szer­vezete által kezdeményezett Népesedési Világkonferencia buka­resti megnyitásán; köszöntötte az előléptetett és az új táborno­kokat, aztán a Katonai Akadémia végzettjeit s a tiszti iskolá­ból kikerült új hadnagyokat; nem sokkal később azokat az élenjáró társadalmi munkásokat és dolgozókat üdvözölte, akiket ezen az ünnepen tüntettek ki a Köztársaság legmagasabb cí­meivel és érdemrendjeivel; cikket közölt a moszkvai Pravdá­ban, Románia szabad, szocialista fejlődésének harminc évé­ről; megköszönte az írók és képzőművészek egy csoportja által felkínált jelképes — művészi törekvésekről valló — ajándéko­kat, majd augusztus 22-én ünnepi beszédet mondott a Nagy Nemzetgyűlés jubileumi ülésszakán, mintegy összegezve az 1944-es fegyveres antifasiszta, antiimperialista nemzeti felkelés­nek és következményeinek máig is érvényes, jövőnkbe is to­vábbmutató tanulságait. Ünnep után figyelmesebben újraolvassuk — és összeolvas­suk — ezeket a megjelenésükkor külön-külön átfutott szövege­ket, s együttes hatásukat főként közös gondolatmenetük hig­gadt ésszerűségével, közös mondanivalójuk bölcs méltányossá­gával magyarázzuk. Bizonyítékként egyetlen vissza-visszatérő elemet emelünk ki a szövegből, éppen így kiemelhetnénk azon­ban más összefüggő szövegrészeket is ... Nicolae Ceaușescu elvtárs, ENSZ-statisztikák adataira is hi­vatkozva, a mai világ egyik tragikus realitásának nevezi azt a tényt, hogy a Föld lakosságának mintegy kétharmada gyengén fejlett vagy fejlődő országokban él, és hogy ezek az országok s a gazdaságilag fejlett országok közötti szintkülönbség fokozó­dik, ahelyett, hogy csökkenne. A hetvenes évek elején a brut­tó nemzeti termék értéke a fejlődő országokban mintegy 230 dollárra rúgott, a fejlett országokban pedig tizenháromszor any­­nyira, mintegy 3080 dollárra. Sőt, körülbelül 150 millió ember él olyan „legkevésbé fejlettnek“ tekintett országokban, melyek esetében ez az arány már­­ a 36-hoz, hiszen a bruttó nem­zeti termék értéke mindössze 85 dollár lakosonként. Románia köztársasági elnöke messzemenő politikai és erkölcsi következ­tetéseket von le korunknak ebből a kiáltó önellentmondásából (hogy tudniillik sok népnek nincsenek biztosítva a legelemibb létfeltételei sem, ugyanakkor pedig más népek, napjaink tudo­mányos-műszaki forradalma nyomán, a gazdasági fejlődés eddig elképzelhetetlenül magas fokára jutottak). Messzemenő követ­keztetéseket: a nemzetek közösségének időszerű tennivalói szempontjából éppen úgy, mint szocialista nemzetünk önmaga elé írt tervfeladatait illetően. Nemzetközi téren tehát: Románia a Bukarestben ülésező vi­lágfórumon, akárcsak ismert külpolitikai állásfoglalásaiban kö­vetkezetesen szót emelt a népek, országok egyenlőtlenségét oko­zó vagy tovább növelő bármiféle imperialista, kolonialista és neokolonialista politika felszámolásáért; az egyenlőség, nem­zeti függetlenség és szuverenitás, a belügyekbe való be nem avatkozás elveinek a nemzetközi kapcsolatokban való uralomra juttatásáért; olyan új nemzetközi gazdasági rend megteremtéséért, amely kölcsönös előnyök biztosításával, az ipari termékek és nyersanyagok ára közötti helyes arány megteremtésével előmoz­dítja az elmaradt országok gyors fellendülését. A népesség jö­vőjének kérdése tehát — elsősorban — szintén egy jobb és igaz­ságosabb világ létrehozásától függ, amelyben az ember teljes mértékben élvezheti a tudomány vívmányait, munkájának gyü­mölcseit. Ez különben vezérgondolata a nemzetek közötti eny­hülés és együttműködés világszerte jelentkező új politikai­ ten­denciájának is, melynek visszafordíthatatlanná tételéért az első sorokban harcol Románia. Az ország gazdasági és társadalmi fejlődése terén pedig: a Román Kommunista Párt irányelvtervezetei abból a meggon­dolásból indulnak ki, hogy a felhalmozás bármilyen csökken­tése, a fejlődési ritmus bármilyen lassulása (a tudományos-mű­szaki forradalom feltételei között) hosszú időre elmaradásra kárhoztatná népünket is, veszélyeztetné jelenét, jövőjét, jólété­nek megteremtését. A legfejlettebb gazdasággal rendelkező szó­(Folytatása a 2. oldalon) UTUNK Csutak Levente: filet PRÓZA Fábián Sándor, Fülöp Miklós, Horváth Imre, Sóni Pál, Szergej Voronyin A láthatatlan emléktábla Én bizony elbúcsúztam a színhelytől, elmentem tiszte­legni oda, ahova több ideig jártam, mint a szülőházamba. A „réztábla" még ott volt a kapu alatt, tudatosan feszítet­tem ki ennek az utolsó odajá­­rásnak minden pillanatához az érzékeim. A lépcsőház szaga, a fordulók még a reflexeim­ben vannak, a szembejövő meg az utánam jövő ebben a felvonulásban most a húszesz­­tendőnyi, több mint két évti­zednyi idő valamennyi szem­bejövője és leballagója. Akár magammal is találkozhatom, siető és lesújtott fiúkkal, men­tükben vitázókkal és magá­nyos kézirathordozókkal. A ki­áltások, valahol még az egy­más után szóló kiáltásaink is hallom, megértem, a lépcsőt, ahol valami eszembe jutott, és sebtében még beírtam a cikkbe. Tudom, hogy most már nincs itt, mégis megnyomom a ki­lincset. Négyszer nyomom le, tűnődöm, figyelve, ízlelve, bú­csúzva, négyszer zárva. Vala­ki, aki a felső emeletről lenéz, most lekiált: a szerkesztőség most máshol van. Tudom, tud­juk, hogy van és dolgozik, ez csak­ a régi szobáknak, a ré­gi színhelyeknek szól, nagy vi­ták, nagy és szép munka, har­cos építő évek színhelyének, szép tiszta szellemi energiák színhelyének, az elmúlt har­minc esztendő egyik dübörgő, mindig munkában izzó műhe­lyének, ahol az eszme s az eszmény kézirat­ fehér és szív­dobogós vörös tiszta lapjai, lo­bogói lobogtak. Hány színhe­lye van egy ember, egy író életének! Hány egy irodalomé­nak! Itt is lakott, ami sza­vunkból, szívünkből való, ezt őrizze ez a láthatatlan emlék­tábla, melyet mindnyájunk ne­vében kiszegeztem. lászlóffy aladár Kellő irodalmi helytörténet Lexikonszerkesztés közben tűnik csak fel igazán, hogy a romániai magyar szellemi élet mennyire többközpontú, s helytáll vidéken is, fedve mindama tájakat, ahol él a magyar szó. Nemcsak a na­gyobb városoknak van hagyo­mányos irodalmi légkörük, írásbelileg kifejeződő sajátos­ságuk, hanem sorra a kisvá­rosoknak, de még csöndes fal­vaknak is, melyek nevét ép­pen írófiaik emelik be a köz­tudatba. Külön megtárgyalan­dó kérdés e területi szétszórt­ság természetes kapcsolata a román néppel, most csak ar­ra figyelünk fel, hogy magá­nak a fővárosnak is mára mekkora szerepe támadt honi magyar irodalmunkban, nem­csak a Bukarestben székelő magyar sajtószervek révén, hanem ott élő íróink s a fel­újult helyi magyar művelődési élet okából is. Az újra meg­jelentetett múlt századi Koós Ferenctől a diákkorát leíró Szemlér Ferencig és a Petőfi Háztól a magyar tanszék fia­taljaiig mi is cselekvő ténye­zői lettünk a román metropo­lisnak. Erdély városairól már egy-egy irodalomtörténeti munka bizonyítja, mit is je­lentenek a magyar írásbeli­ség tekintetében. Nagyváradon Kovács János kutatta fel s szedte antológiába az 1919— 20-as Magyar Szó és Tavasz dokumentumait, Marosvásár­helyen Marosi Ildikó nyitotta fel a Kemény Zsigmond Tár­saság gazdag levelesládáját. S évtizedek óta mindnyájan is­merkedünk Arad irodalmi je­lentőségével Ficzay Dénes többnyire adalékokban jelent­kező, mégis egész panorámát nyitó közléseiből. Akár szülőhelyről van szó, akár munkahelyről, de lehet a táj csak visszaemlékezés egy-egy írói pályaíven, meg is elevenedhetik a vidék, a falu, a város az irodalmi művek­ben, esetleg nyelvi, tulajdon­névi, történeti, személyi és lelkületi képzethálózat az, a­­mi valahol egy helyt gyökere­zik: az igazság mindig az, hogy minden irodalmi ágazat vagy műfaj a hazát zengi, tük­rözi, bizonyítja. Mi sem ter­mészetesebb tehát, hogy az iro­dalomtörténetírásnak is szá­molnia kell a regionalizmussal mint ténnyel, vagyis szüksé­günk van az irodalmi hely­történetre. Fogódzó ez, meg­kapaszkodás, honiságunk frá­­zistalan valóságeleme. A nagy összegezések — ál­lam, nemzet, nemzetiség, nyelv kategóriáiban — nem nélkü­lözhetik a részleteket: tudo­másul kell vennünk, hogy a mi irodalmi életünk nem egy gócban zajlik, hanem sok-sok kisebb dúcra épült. Sztána vagy Marosvécs, Kosály vagy Köröskisjenő, Pusztakamarás vagy Galambfalva nevének hangzata éppen úgy írói val­lomások emberségét hordoz­za számunkra, mint Székely­udvarhelyé, Tordáé vagy Szat­­máré. Éppen ezért válhatott sajátságunkká, hogy harmoni­kusan illeszkedik egymásba az urbánus és rurális, egybefor­­rad lenn és fenn, s mióta Mi­­kó Ervin a Vaskaput és Dob­rudzsát, Beke György Mold­vát hozta be riportjaival, tel­jessé is vált az irodalmi „ro­­mániaiság“. Rész és egész szerkezeti vonzataiban azon­ban újra meg újra erősíteni kell a tájak, a feledésbe ha­nyatló vidék elemi szerepét, alapzat-jelentőségét, mag­vol­tát. Elveszünk az általánosság­ban, ha erőnket nem merít­jük onnan, ahonnan mi vol­tunk, nyelvünk, tudatunk, kultúránk ered. Ha nem a mélyből, a gyökerekből szív­juk fel mindazt, amivel a vi­lág elé állunk s a világhoz al­kalmazkodunk, s tudományo­san is elő nem segítjük az írói alkotás idevágó elemzését, konkrét helytörténetét. Induló munkálatokról, töb­­bé-kevésbé máris bevált kí­sérletekről, alkalmi írásokról, államvizsga-dolgozatokról, kéz­iratokról, felolvasásokról tu­dok, s az élen kellett volna említenem az Utunk szülő­­földkultuszát. Már az irodal­mi lexikonszerkesztés közben is érvényesült a vidéki szá­montartás jelentősége, s jó címszavakat elsősorban onnan kaptunk, ahol az irodalmi helytörténetírás kartotékrend­szeréből egy-egy adat teljes összefüggéscsomózatával volt kiemelhető. Temesvári adatai­hoz Szekernyés János magá­nak a Bánságnak románnak némettel, szerbbel egybenőtt magyar irodalomtörténetét (Folytatása a 2. oldalon) BALOGH EDGÁR

Next