Utunk, 1975 (30. évfolyam, 1-52. szám)

1975-04-18 / 16. szám

FŐISKOLÁS TAVASZ Elmélkedés a magyarnyelvű egyetemi színjátszásról Érdemes volna „hitvitát“ csapni arról, hogy mi lehet az egyetemi színjátszás elsődle­ges célja? Hogy milyen sajá­tos szerepe van vagy lehetne a színjátszó mozgalmon be­lül? Milyen motivációs ténye­zők húzódnak, lapulnak meg a napisajtó-ízű jelzők (mint: fiatalos lendület, lelkesedés, ügyszeretet, buzgalom stb.) mögött? A nem eseményhez kötődő, elméleti fejtegetésekben erről olyasmit szoktunk olvasni, hogy „a színpad, a pódium olyan fórum lehet, amely sű­rítve mutatja meg, mi érdekli, izgatja, foglalkoztatja a fiatal egyetemistákat, miről vitat­koznak, milyen örömeik van­nak, miben hisznek és miben kételkednek, milyen célokat tűznek maguk elé,­és így tovább. Az egyetemi színjátszás az értelmiségi hivatást választók (leendő értelmiségiek) egyik tudatos, választott és vállalt magatartásformája; a közös­ségi emberek nyitott, hatni­­alakítani akaró akciója — el­méletileg. A gyakorlatban minduntalan bebizonyosodik, hogy még mindig nem eléggé az. A diákszínjátszás sajátos termékét a létrehozó közegre jellemző sajátos attitűd, állás­­foglalás, gondolatiság és a cse­lekvési-gondolkodási formák egysége kell hogy megszabja, különben mi sem választja el lényegesen a műkedvelő szín­játszáson értendő össztevé­­kenységtől. Az idei Főiskolás Tavaszon szép számban felsorakozó szín­játszó együttesek jelentős ré­szénél éppen az említett meg­határozó jegyeket keveselljük. A műkedvelés népszerűbb, széleskörűbb irányzata, amely a hagyományos színjáték-típu­sokhoz való ragaszkodásban (például a három felvonásos vígjátékok lankadatlan igény­lésében) nyilvánul meg, hova­tovább egyre nagyobb vetély­­társra lel a műkedvelő szín­játszás intellektuális vonula­tában, amelyet az urbánus lét­forma és kultúra teremt meg, s amelyben vezető helyet fog­lal el a diákszínjátszás, né­hány jelentős kísérletező cso­portjával. Ezek összeforrott, „öreg“ csoportok, sajátjuknak mondható termékeny alkotói légkörrel, stílussal. Évről évre megújuló tevékenységük, hosz­­szas egzisztenciájuk csakis úgy valósulhatott meg, hogy keb­lükre vontak néhány tisztelet­beli örökös tagot, a helyi mű­­kedvelés edzett veteránjait, a­­kik viszont biztosították a foly­tonosságot, a profil és hangu­lat kontinuitását az együttes­ben, mely nélkülük évenként újra verbuvált újoncok laza kötésű társasága lenne csak. Nem egyszer ugyanazokat a régi, kedves, ismerős arcokat találjuk különböző együttesek produkcióiban. Jó néhányan közülük már rég nem diákok,­­ tán még több az olyan, aki nem is végzett főiskolát. Be kell ismernünk, hogy általá­ban ezek a „tapasztalt vén ró­kák“ viszik magukkal az elő­adást, s biztosítják a siker je­lentős százalékát. Néha derű­sen sajnálkozva úgy érezzük, erőltetett dolog Diákművelő­­dési Ház csoportjáról, Echi­­noxról, filológusok együttesé­ről, „palotásokról“, Stúdió ör­ről beszélni, különbséget ten­ni, éles elhatárolásokat végez­ni, hisz majdnem ugyanazok az önkéntes papok hódolnak különböző elnevezések és égi­szek alatt az amatőr Tháliá­­nak... A műkedvelő színjátszás adott keretek közt már koráb­ban is mutatott a hivatásos­tól eltérő tendenciákat, de alapvetően mégiscsak az volt rá jellemző, hogy utánozta a hivatásos színházak műsorát és játékstílusát. Ez jórészt ma is vonatkozik az amatőr együt­tesekre, s a kolozsvári főisko­lai műkedvelésre is helyen­ként. Bizonyos változás az utóbbi években következett be; a játék funkciója napjaink­ban sajátosan módosult. A színjáték kerete, helye és al­kalma változatosabb lett, s ez­zel tovább távolodott a főis­kolás műkedvelés a hivatásos művészettől. Ezek eredménye­ként a műkedvelő színjátszás szült néhány olyan produkci­ót, melyek a kőszínházakban már nem is volnának játszha­tók (lásd a kolozsvári STÚ­DIÓ 51 újabb előadásait — bár ennek a csoportnak csak pár tagja egyetemista). Itt jegyzem meg, hogy az iskolai színjátszás továbbra is hang­súlyozottan tesz eleget neve­lési és oktatási kívánalmak­nak, tovább szűkítve a ját­­szanivalók körét. Egyelőre saj­nos ebből áll a hivatásos szí­nészettől való eltérés. Kevés olyan előadást lát­tunk, amely abból a felisme­résből született, hogy a mű­kedvelés színházpótló felada­ta — amely általánosan létezik és adott körülmények közt el­fogadható — a diákszínjátszás esetében érvénytelenné válik. A korszerű, újat akaró, kísér­letező kedvű műkedvelésnek vannak bizonyos kritériumai, amelyek alapján érdemben lehet foglalkozni egyes pro­dukciókkal. Például: — olyan differenciált nyel­ven és formában végzi a közvetítést — megszer­kesztett műsor, pódium­játék, irodalmi oratóri­um, hagyományos szín­játék-típus hangsúlyozot­tan újszerű ábrázolás­­móddal stb. —, amely már a kőszínházaktól eltérő­en sajátja; — olyan nevelő szándékú játék­ funkciót mondhat magáénak, melynek fel­adata — az általános cé­lokon túl — már a kor­szerű színházi látásmód kialakítása, tehát a mo­dern színház segítése. (Ez is amellett szól, hogy az amatőr színivilág tapasz­talata szerves része az egységes színházkultúrá­nak, s eredményeinek be­gyűjtése — egyetemes színházi érdek); — olyanok végzik a művé­szi közvetítést, akik, mi­közben másokra hatnak, önmagukat is művelik, alakítják. * öt kolozsvári magyar együt­tes öt előadását láttuk. Volt epi­kus oratórium (a matematiku­sok Az ember és a tudomány című kollázs-műsora), két lírai oratórium (a történelem-filo­zófia fakultás diákjainak filo­zófiai költeményekből összeál­lított kollázsa és a filológusok Salamon Ernő-ősbemutatója, Az elhagyott telep balladája), egy párbeszédes dráma két részben (Kocsis István Tárlat az utcán című darabja a Di­ákművelődési Ház csoportjá­nak előadásában) és egy „ha­gyományosan“ színpadra szánt abszurd­ ízű egyfelvonásos (az Echinox bemutatta Sigmond István-darab, Az ismeretlen). A Horváth Béla rendezte Sa­lamon Ernő-oratórium I. díjat, a Sigmond István-bemutató Koblicska Kálmán rendezésé­ben II. díjat, a D. Szabó Lajos irányította matematikusok tu­dományos kollázsa III. díjat nyert. A Tárlat az utcán két főszereplője (Szász Zsolt mint Vincent Van Gogh és Patkó Ferenc mint Gauguin) I., il­letve II. egyéni előadói díjat kapott. Ugyancsak alakításért második díjat kapott Székely Annamária (történelem-filozó­fia) és harmadikat Kovács Ibolya (filológia). Pro vagy kontra érdemes szólni néhány előadásról, s ennek kapcsán a sajátos mű­faji követelményekről. Az ember és a tudomány c. tematikus szövegmontázs ora­­torikus formában bemutatott játék volt, megítélésem sze­rint nem színjáték, hanem in­kább laza szerkezetű, nem túl nagy gonddal megválogatott „tudományos bölcsességekből“ felépített, ismeretterjesztő ízű előadás. Hasznos itt elsütni a mondást: minden színjáték e­­lőadás, de nem minden előa­dás színjáték. Képi világában szegényes és statikus, mozgás­ban igénytelen, alakításbeli és beszédtechnikai szempontok a­­lapján el sem bírálható előa­dás volt. Bizonyos külsőségek a leggondolatibb oratorikus já­tékformára nézve is kötelező­ek. Előnyükre szolgált volna, ha például az előadók felöl­töztetésében valamiféle egy­séges szempont érvényesül. A „rongyok tarkasága“, a „kol­dus-színház“ vállalása semle­gesítette volna a hétköznapi ruhák és hétköznapi hangvétel generálta monotóniát. Az e­­gyetlen auditív élményt a já­téktér közepére helyezett e­­lektromos orgona szolgáltatta. Mindezt nem az előadók pó­diumvágyának letörése végett írjuk; tiszteletre méltó a ma­tematikus diákok kezdeménye­zése, s tudjuk, hogy ez volt az első próbálkozásuk. Törek­vésük újfent azt igazolja, hogy foglalkozni kell a pódiumjá­­téki dramatizálás lehetőségei­vel és szabályaival. Az elhagyott telep balladája volt talán a legvitatottabb mozzanata a fesztiválnak; a legkérdésesebb formai megol­dás mellett döntöttek egy mű­fajilag vegytiszta lírai oratóri­um számára. Felgördül a füg­göny, s egyetlen „bájos“ zsáner­képbe merevedik a sok legény és leány. Hatalmas dobogó­­rendszer, kopjafaerdő(!), népvi­selet, székely harisnyák, az el­engedhetetlen nyolcasok a fe­szes férficombokon, romantikus kék fényorgona, lánccsörgetés, hümmögő kórus ... Kellékek: csángótarisznya, furkósbot, párna, kondérok, pólya, fej­sze, a népszínművek teljes eszköztára. Gondterhelt arcok, görnyedt testtartás, öreges bo­­torkálás, sok-sok „hej“ ... Halk, szelíd intonálások, mi­nőségibb beszédtechnika. De negyed óra alatt rájövünk: a produkció tulajdonképpen eny­he közönség-manipuláció. Az igazi oratorikus játék gazdagítja és reális tárgyi je­lentéssel ruházza fel környe­zetét. Illúziót teremt maga kö­rül, a maga szerény eszközei­vel. Gondolati, érzelmi egysé­gek egymásra épülése révén ér el asszociációs hatást a né­zőben. Minden gondolati egy­ség egy kép; a gondolati kép­teremtésnek sajátos jelrend­szere, sajátos eszköztára van Legfőbb eszközei maguk a sze­replők, akik a térben való el­helyezkedéssel, téralakzatok­kal egy bizonyos képet, több­nyire geometrikus elrendezé­sűt alkotnak. Ehhez néhány stilizált kellék is járulhat, de a díszlet itt csupán jelzés kell hogy legyen, amely a színpadi mozgással összefüggésben fe­jez ki változó gondolatot, ér­zelmet vagy magatartást. A pódium egyszerűségre és természetességre kötelez. A diákszínjátszás oratori­­kus-irodalmi formájának a „művelt közönség“ intellektu­ális igénye biztosít létjogosult­ságot, de ehhez szükségeltetik a mikroszociális (saját közön­ségét jellemző) közérzet is, a­­melyben az igény és a játék célja találkozik egymással. A diákszínházban különösen fon­tos ez: más a jelenlevők élet­kori, társadalmi, műveltségben összetétele é­s színházi elvá­rásrendszere, ízlése is. Mintegy ellenpontként a pó­­diumi oratóriumok és kollá­zsok statikus képi világa után, két drámai karakterű, döntő­en cselekményes előadás kö­vetkezett. Az Echinox régi vendégren­dezője, Koblicska Kálmán (a­­kinek Páskándi-rendezése a ta­valyelőtt fesztiválon már a leg­diákszínházibb produkciót e­­redményezte) folytatta a mo­dern egyfelvonásosok bemuta­tását Sigmond István darabjá­val. Kissé „konzervatívan" hangsúlyozzuk, hogy a korszerű, kísérletező műkedvelő színját­szás sem szakadhat el teljesen, nem nélkülözheti végképp a hagyományos értelemben vett drámai művek bemutatását. Ezért is örvendünk annak a szellemi folytonosságnak, a­­mely az Echinox darabválasz­­tási politikáját jellemzi. Az ismeretlen nem feltétle­nül jó darab, még abban sem vagyok biztos, hogy közölniva­lójában különösebben új és e­­redeti. Ez az a színjáték vi­szont, amely hangvételében határozottan mai, s amely nem igyekszik megkerülni a színi dramaturgiai összetevők meghatározott alakzatban ren­deződő klasszikus modelljét. A darab — és interpretálása — biztosította azoknak a ka­tegóriarendszereknek a meglé­tét, amelyek támpontul szol­gálhatnak a színjáték leírásá­hoz és elemzéséhez, a társa­dalmi funkciók összetevőit (já­tékfunkció, játékalkalom, kö­zönségismeret), a cselekmény­összetevőket (jellemek, alakok, cselekvések, gondolatok és ér­zelmi állapotok kifejezői) s a játékmód jól meghatározható összetevőit (szereplők, játék kerete, játékeszközök). Koblicska megérezte, hogy az ismeretlen­ben adott vágya­kozás és várakozás különféle formái csak az elvontság ki­hangsúlyozásával nyernek mi­tikusan démoni, egyetemes értelmet. A Sigmond-darab hősei: egyfajta Vladimirek és Estragonok. Találkoztunk a már emlí­tett veteránokkal: Köntös Bé­lával, aki kimagasló alakítást nyújtott a Kopasznak — a da­rab legizgalmasabb hősének — szerepében, Szabó Attila Istvánnal, a Kelekótya alakí­tójával, akinek groteszk, clow­­ni fiziognómiája, mozgáskul­túrája és komikusi vénája a jó avantgarde előadás hangu­lati elemét biztosította. Kocsis István Tárlat az ut­cán című darabja úgynevezett „középpontos dráma“, amely­nek a főszereplője mindig passzív, harcra, aktív tettek végrehajtására már képtelen. Az egyetemi színjátszás problematikájának elemzése céljával tartották meg február utolsó napjaiban Kolozsvár- Napocában a Diákszínjátszás Országos Kollokviumát. Külön örömre ad okot, hogy a felmé­rés alkalmával a marosvásár­helyi Diákművelődési Ház színjátszó csoportját — kezde­ményezője, 12 éves fennállása alatt irányítója, rendezője Ko­vács Levente, a Szentgyörgyi István Színművészeti Főiskola tanársegéde — a legkiemel­kedőbb teljesítményeket nyúj­tó együttesek között említet­ték. A marosvásárhelyi főiskolás színház felnőtt kora Edward Albee Bessie Smith halála cí­mű színművének bemutatójá­val kezdődött (1970). Hazai magyar költők bemutatását (Kányádi Sándor, Szilágyi Do­mokos stb.) tűzte ki céljául a Színművészeti Főiskola Thália Laboratóriumával közösen in­dított Pódium-sorozat. Majd következett a nagy meglepe­tés: az egyetemista szín­játszók temesvári demonstrá­cióján (1972) Karinthy Frigyes Az emberke tragédiája című, nevetve-gondolkodtató paródi­ájának színrevitelével a ma­rosvásárhelyi főiskolás szín­játszó csoport országos első díjat érdemelt ki. Sebestyén Esztert Éva szerepében nyúj­tott kidolgozott játékáért a legjobb női alakítás díjával jutalmazták. Aktuális kérdésekhez való aktív viszonyulást illusztrál a csoport Tiszta földet című kollázs-előadása a környezet­­védelemről. Ha törvényeit megbolygatják, a természet bosszút áll; az emberiség ön­maga fölött mond ítéletet, ha éltető környezetét pusztítja. Ko­mor és ijesztő a jövőnek a diák­színjátszók láttatta arca — de a pusztulás-vízió az életre, a ma feladataira figyelmeztet. A csoport katartikus tömeghatá­sú, improvizáló játéka eszkö­zeivel (agitatív szövegmondá­sok, pop-zene, tánc, pantomim, fény- és hanghatások) egy új­szerű, a modern színház lé­nyegét megközelítő kapcsola­tot épít ki a nézővel. A dina­mint hogy már nem rendelke­zik a harchoz szükséges esz­közökkel. Különösen nehéz színészi és rendezői feladat. Kocsis dialógusa tulajdonkép­pen két, egymástól függetle­nült monológ. Több, mint ma­gánbeszéd, mint bizalmas pár­beszéd a képzeletbeli partner­rel. A belső vívódást nem lo­gikai, hanem pszichikai alapon jeleníti meg. A Kocsis-drámák — és ez alól a Tárlat az ut­cán sem kivétel — azért külö­nösek, mert a szerző csak a dráma dinamizmusára kon­centrál, szorítkozik, s figyel­men kívül hagyja a szereplők nyelvi ábrázolását, illetve a hősök nyelvi, kifejezésmódi individualitását. Ugyanakkor Kocsis drámai stílusa izgalmas színészi fel­adatokat biztosít. Hősei heves érzelmek hatására igyekeznek minél gyorsabban kivetni, ki­lökni magukból a mondaniva­lót; a beszéd üteme meggyor­sul, a mondatok megrövidül­nek, gyakran egy-egy odave­tett szó sejteti csak a kifejlet­len gondolatot. Az izgalom te­tőfokán a beszélő visszasüllyed a nyelvi kifejezés legelemibb fokára, és egy-egy mondat­szóval, indulatszóval, felkiál­tással, gesztussal, mimikával pótolja a gondolat logikus ki­fejtését. A rendezés (Bereczky Péteré) teljes egészében igazo­dott ehhez. Nagy dolog, hogy minden jól kezdődött. Mint a tévé francia nyelvleckéjének koz­mikus szöveggel (líra, próza, publicisztika), emocionális im­pulzusokkal új életérzést kom­munikáló törekvés a marosvá­sárhelyi diákszínpad érdekes irányulását tükrözi. E mon­tázst — mint a környezetvé­delmi harc fontos kultúrmeg­­nyilvánulását — nyilvántar­tásba vette az ENSZ kelet-eu­rópai környezetvédelmi albi­zottsága. A csoport legújabb bemuta­tójának teljes címe: Szent­­ivánéji álom — Kollázs Sha­kespeare színműve, szonettjei és mai beat-dalok alapján. Egy klasszikus mű megközelí­tése diákszínjátszókkal merész vállalkozás, de korántsem e­­gyedülálló. A mindenkori színpadi mű sorsa — a leg­­nagyobbaké is — végső soron a rendező által definiált. Ko­vács Levente élt is e szabad­sággal, s a diákszínpad lehető­ségeit egészében kiaknázva, az alkotás integritását megőrizve, Shakespeare szándékait tisz­teletben tartva maradt hű sa­ját egyszerűség-eszményéhez, s szegényes, de funkcionális kellékekkel az egyszerű szín­házat propagálón rendezett. A gondolati magvat a jelenben gyökerező értelem kontextusá­ban értelmező, rapszodikus és szuggesztív játék felzaklat; a régies veretű szöveg elm­é­letén és végén, egyformán öl­tözve, térdig érő szürke, comb­ra simuló nadrágban, bő uj­jú fehér ingben, mezítláb­as, lobogó nagy hajjal betáncol a két főszereplő. Egyetlen díszlet a kopott vászonnal letakart központi dobogó: szónoki e­­melvény, ágy, elvont közeg. A következetesen pantomimikus mozgás dinamikája, a két főszereplő nagy önégetése, ön­magát nem kímélése feledteti az amatőr alakítások néhány elkerülhetetlen és tipikus hiá­nyosságát. Egy idő után — ő­­szintén — már az sem zavar, hogy Gauguin alakítójának (Patkó Ferencnek) nem értjük minden szavát. Funkcionális harmóniába vagy láthatóan tudatos diszharmóniába kerül beszéd, mozgás és zene. Egyet viszont meg kellett volna ten­ni: határozottabban meghúzni, lerövidíteni a szöveget, felére csökkenteni a játékidőt. Mert Kocsis drámaépítkezésének van még egy vitatható jellem­vonása: tartalmi erősítés (?) végett rengeteg az ismétlődés, a mondatpárhuzam, a kettő­zött vagy többszörös szó- és tőismétlés, a kisebb-nagyobb szövegrészek részleges vagy teljes parallelizmusa. Kocsisra (nem egészen világos előttem, hogy miért) épp annyira jel­lemző ez, mint egy primitív bájoló imádságra ... Nagyon sok mindenről le­hetne és kellene még itt be­szélni. CSELÉNYI LÁSZLÓ njét az eredeti zeneszámok (Sárossy Endre szerzeményei) csak elmélyítik. A marosvásárhelyi főisko­lás színjátszó csoport immá­ron 25 főre gyarapodott, ösz­­szeforrott közösség. Jól tudják valamennyien: nem bejárt — folytatandó az út... A főiskolás színjátszás a di­ákművelődés egyik legszámot­tevőbb fóruma lévén, nőnek a vele szemben támasztott igé­nyek. Időszerűvé vált az artisz­­tikus elsablonosodás felé haj­ló, vitatható értékű rendezői mintákat esetlenül utánzó pró­bálkozások teljes kiküszöbö­lése. Diákszínjátszásunk szín­vonalának emelésében fontos tényező a sajtó, amely helyet ad a teljesítmények értékelé­sének és természetesen az e­­redeti, kimondottan diákszín­pad számára írt műveknek — melyekből ez idáig oly kevés van, s egyben lehetőséget te­remt arra, hogy a magyar di­ákszínjátszó együttesek (a te­mesvári „Thália", a kolozsvári „Echinox“ és a Diákház cso­portja, a marosvásárhelyi fő­iskolás együttes) figyelemmel kísérhessék egymás törekvé­seit, eredményeit. PANDULA DEZSŐ * A marosvásárhelyi főiskolás színház Sigmond István: Az ismeretlen Az elhagyott telep balladája (Jobbágy Sándor felvételei) Jelenet a Tiszta földet című kollázs-előadásból (Mihály István felvétele) 6

Next