Utunk, 1977 (32. évfolyam, 1-52. szám)

1977-04-29 / 17. szám

5906/ Világ proletárjai, egyesüljetek! UTUNK ROMANI A SZOCIALISTA KÖZTÁRSASÁG ÍRÓSZÖVETSÉGÉNEK LAPJA XXXII. ÉVFOLYAM • 17. (1487.) SZÁM O­NHA­­­LF­J • KOLOZSVÁR-NAPOCA, 1977. ÁPRILIS 29. A munka és a szolidaritás ünnepe Amióta csak ünnepük és mindenhol, ahol ünnepük má­jus elsejét, megemlítik a dol­gozók nemzetközi napja és a természet tavaszi kivirágzá­sa közötti jelképes összefüggést. A társadalom, a történelem megújítói a természet megúj­hodásának idején tartják ün­nepüket. Hazánkban az idei tavasz új életet lehelt a ter­mészetbe, de gyászt és pusztí­tást is hagyott maga mögött. Május elsejének jelentése, ü­­zenete e számunkra rendkívüli körülmények között hatványo­zott mértékben érvényes. A munka felszabadításának és a szabad munkának az ünne­pén a szocialista Románia dol­gozó népe munkatettekkel bi­zonyítja, nincs olyan akadály, nehézség, amelyen ne lehetne felülkerekedni, ha az ember kizsákmányolás- és elnyomás­mentes társadalomban maga uraként hat, alkot, gyarapít. Május elseje a munkásösz­­szefogás, a szolidaritás ünne­pe. Az idei különleges tavasz­­szal hazánk dolgozói szolidari­tásuk erejéről, hatékonyságá­ról is tanúbizonyságot tettek. Az ország lakossága egyem­­berként sietett a károsultak megsegítésére, szoros összefo­gásban, egységben tevékeny­kedik annak érdekében, hogy maradéktalanul megvalósítsuk az ország gazdasági és társa­dalmi fejlődésére vonatkozó célkitűzéseinket. Ismét bebizo­nyosodott, csakis a szocialista rendszerben válhat az együvé tartozás, az összefogás az e­­g­é­s­z társadalmat egyetlen nagy családba összekovácsoló tényezővé. A mi társadal­munkban az ember nincs ma­gára hagyatva, hétköznapi kö­rülmények között és rendkívü­li helyzetben egyaránt érzi, élvezi az összetartozás mele­gét, az összefogás erejét. A szolidaritás ereje nemzet­közi méretekben is megmutat­kozott. A szocialista Románia dolgozó népe, amely pártunk politikájának megfelelően kö­vetkezetesen eleget tett és e­­leget tesz a jelenkor vala­mennyi forradalmi és haladó osztályával, rétegével, mozgal­mával való szolidaritásából e­­redő kötelezettségeinek, ma­ga mellett tudhatta és tudhat­ja ezeket az erőket a megpró­báltatások idején. Hazánkban május elseje jel­képes értelmének külön fényt ad az a tény, hogy történel­münk tavaszának két nagyje­lentőségű eseményét is május­ban ünnepeljük: az állami füg­getlenség kivívását és a Ro­mán Kommunista Párt meg­alakulását. A munkások, a párt vörös zászlaja mellé a szocialista Románia cí­merével díszített nemzeti lobo­gót is kitűzzük. A munkások­nak, a dolgozóknak, van ha­zájuk. Román, magyar, német és más nemzetiségű dolgozók a közös, független, szabad haza felvirágoztatásán munkálkod­va is a nemzetközi munkás­szolidaritás ügyének tesznek eleget, mint ahogy eltökélten támogatva a reakció, az újfa­sizmus, a neokolonializmus, az imperializmus ellen küzdő for­radalmi és haladó erőket, ha­zájukat, békéjüket, szabad éle­tüket is védelmezik. UTUNK Élet és eszmények 40 ÉVE HALT MEG ANTONIO GRAMSCI Nem igaz, hogy a nagy személyiség berobbanása a társadalomba a történelem vá­ratlan erupciója. Gramsci tragikus, 1á23?’ nyugtalan és nyugtalanító é­­lete éppúgy bizonyíték erre, mint a halála is. Mert most, hogy korszakos jelentőségű munkásságának varázslatában zseniális gondolkodói vízióit az ő jóslatai szellemében for­málódó valóság realitásaival vetjük egybe és a halálára emlékezve is az „alig-lé” el­len tiltakozó életét méltatjuk, csak a történelem megkésett háláját rójuk le előtte. Ezt a megkésett igazságszolgáltatást nem mai ismereteinket a múltba visszavetítő ahistori­­kus társadalomszemlélet dik­tálja, hanem a Gramsci-mű­­vek és keletkezés körülmé­nyeik kapcsolata. Amikor u­­gyanis alig 46 évesen a Mus­solini­­börtöneiben szerzett iszonyatos testi traumákba­n vállalt világnézetének vérta­nújaként — belehalt, a mar­xizmust továbbgondoló Gram­sci típusú filozófus és gya­korló politikus megjelenése a történelemben szükségszerűség volt. Ennek csak látszólag mond ellent, hogy a Gramscit elparentáló eszme- és fegyver­társak búcsúztatóiból igazi gondolkodói érdemeinek a méltatása hiányzott, és tudni is csak kevesen tudták, mi köze lesz a jövő társalmi va­lóságának ahhoz a történe­lem- és erkölcsszemlélethez, amelyet Gramsci dolgozott ki és képviselt. Mert ne felejtsük el: Gramsci elméletírói mun­kásságának túlnyomó része a 20-as és a 40-es évek közötti időszakra esik, tehát éppen arra a periódusra, amelyben a modern történelem kiter­melte már azokat az új társa­dalmi sajátosságokat, amelyek elméleti általánosítása nem­csak Marx és Engels, hanem Lenin műveiből is szükség­szerűen hiányzott és a győz­tes szocialista forradalom ta­pasztalatainak és következmé­nyeinek elméleti általánosítá­sa is új, igazi, nagy formátu­mú és jellemű teoretikusra várt. Maga a tény, hogy ilyen formátumú és jellemű gon­dolkodók a világon több he­lyütt egyidőben is felléptek, csak aláhúzza azt a tényt, hogy Gramsci vagy Lukács történelmi erupciója valóban szükségszerű volt. Abban, hogy ezt az össze­függést nemcsak Gramsci kor­társai, hanem az utókor egyes gondolkodói sem látták vilá­gosan, a döntő szerepet a két világháború közötti társadal­mi valóság és ennek a Gram­­­sci-művekre gyakorolt hatása játszotta. A börtönélet ugyan­is, amely mint borzalmas kényszerítő valóság végigkí­sérte Gramsci alkotói tevékeny­ségének egész utolsó korsza­kát, nemcsak az eszmetársak­kal való eleven kapcsolattól zárta el a gondolkodástörté­net talán leggyakorlatcentri­­kusabb teoretikusát, hanem azzal a következménnyel is járt, hogy Gramsci egy olyan ideológiai-filozófiai szaknyelv kidolgozására kényszerült, a­­melynek a formálódó történe­lemmel való eleven és mély kapcsolata csak jóval Gram­sci halála után vált nyilván­valóvá és a társadalmi közér­zet részévé. És ebben az ösz­­szefüggésben nem elsősorban terminológiai kérdésekre von­(Folytatása az 5. oldalon) RACZ győző Simon Sándor: A világ képzeletbeli múzeuma (részlet) IRODALMI OLIMPIA 197? FÁBIÁN SÁNDOR VIRÁGGÁ VÁLTOZÁS Először a véren átsütő májusi napfény volt, mely aztán finom zászlóvásznakba rögzült. Először a suhogó gally­ ábra volt, jól fésült jelmondatok őse, először a májusi virágok voltak, szirmaikból születtek a szónoklatok szavai. Az Eszme, mely egyre nagyobb körökben lát — s nemcsak új utakra előre, de ősi ösvényekre is, hiszen a szabadság mindenütt van az időben — az Eszme ma szívesen talál rá a saját kiindulópontjaira. És máris felsejlik a gyönyörű visszaváltozás: májusi lobogók oldódnak a napba és a szemeket az igazság élőlény-fókuszai forrósítják; májusi jelszavak betűi rendeződnek természetes ábrákba, összességük suhogó gally-szövevény, csillagpontos szabadság-felirat; májusi beszédek mondatai feszülnek, akár a bimbók, orgonák lesznek újra és gyújtó piros tulipánok. Románia függetlensége — nemzeti öntudat, európaiság A román állam függetlensé­gének kikiáltása 1877. május 9-én, a Török Birodalomhoz kapcsoló vazallusi kötelék ma­radványainak végső felszámo­lása nem csupán alapvető po­litikai esemény, amely a mo­dern Románia alapjait fek­tette le, hanem a román nép szellemi történelmében is dön­tő pillanat. Ha igaz az, hogy a román tudatban a nemzeti érzésnek alapvető, meghatáro­zó és folyamatos jellege volt — mint ahogy ma is van —, nem kevésbé igaz az sem, hogy ez a tudat sohasem zár­kózott el a világtól, a szom­szédos népektől, soha nem szigetelődött el, s még kevés­bé viselkedett ellenségesen. Külön hangsúlyozni kell azt a tényt, ami Európában ma sem ismeretes kellőképpen, hogy a román nép — értelmi­ségi és politikai exponensei által — egyidejűleg alakította nemzeti öntudatát és európai­ságát, hogy a román szellemi­ség kettős — nemzeti és nem­zetközi — dimenziója (a szó­tag értelmében véve) a román kultúra első jól körvonalazott ideológiai megnyilvánulásai­ban kezdődött kikristályosod­ni és fejlődni. A jelenség világosan felis­merhető már a tizenhetedik században, amikor króniká­saink és humanistáink a ro­mán nép és nyelv latin erede­te tisztázásának követelésével világosan és magától értető­dően fejezték ki az európai szellemi hagyományhoz va­ló kötődésüket. A római ere­det és a latinitásban való részvétel ennél többet is je­lentett: a latin nyelven és kultúrán keresztül egy egye­temes hagyományba való beil­leszkedés formáját. A folya­mat a tizennyolcadik század­ban, a latinista irányzat és a felvilágosodás korában mélyíti el és fejleszti tovább a román szellem e szétválaszthatatlan kettős dimenzióját: az eleven nemzeti öntudatot, mely szer­­vesen illeszkedik „Európa“ szellemi és kulturális értékei­be, hierarchiájába. A román népre mindig is jellemző volt a nyitottság, a megismerés és a részt vállalás vágya, specifi­kus módon, de az egész kon­tinens szellemi igényeihez mérten, melyet talán az ex Occidente lux-ban fogalmaz­hatnánk meg. A tizenkilencedik század nyugatiasodása még inkább felgyorsította ezt a fo­lyamatot, melyet a román fe­jedelemségek 1848-as forra­dalma tesz emlékezetessé. Az ez alkalommal felidézett po­litikai-ideológiai elvek az e­­gész európai demokrácia ja­vai, melyek az utópista szo­cializmusra vagy keresztényi messianizmusra utaló jegyeik­kel együtt egészükben nyugat - európai eredetű elvek Mindezt azért említjük, hogy érthetővé váljék: 1877 csupán folytatja, elmélyíti és radikalizálja egy százéves ro­mán szellemi hagyomány fo­lyamatát. 1877-ben a román nép teljes függetlenségét vív­ta ki, ugyanakkor érezve, hogy­ „belépett“ Európába, hogy e­­rősen kifejezett nemzeti önér­zete természetesen és szükség­szerűen egy élő európaiság­­tudat kifejezésében folytató­dik. Vizsgáljuk meg közelebb­ről ezt a folyamatot a kor val­lomásai és dokumentumai a­­lapján. Kevés európai példát találhatunk, melyben oly szer­vesen kapcsolódik a nemzeti és nemzetközi jelleg egy nép valóban történelmi pillanatá­ban, amikor a harc szenvedé­lye, a megmaradás ösztöne és a megnyilatkozás szükségessé­ge könnyen a nacionalizmus merev, zárt és türelmetlen formáihoz vezethetett volna. A korabeli sajtó, az ideoló­giai állásfoglalások, a politikai és diplomáciai dokumentumok egyöntetű következtetéshez ve­zetnek: a modern román ál­lam egész fejlődése (mely e­­gész 1877-ig, az 1859-es egye­süléstől az Egyesült Fejede­lemségek nevet viselte) egyre sürgetőbbé, egyre elkerülhe­tetlenebbé tette az Európába való beilleszkedést. Idézzünk ebben az értelemben Mihai Eminescu a Timpul című lapban közölt egyik cikkéből: „egy bel- és külpolitikailag teljesen független apparátus­nak csak a tulajdonneve hi­ányzott, mely úgy tűnt, hi­ányzik a nyugat-európai szó­tárból“. Románia tehát a függetlenség kikiáltását euró­pai szükségletként és megnyil­vánulásként is értelmezte. Eu­ (Folytatása a 4. oldalon) ADRIAN MARINO

Next